Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 8633
Hei!

Aldri noen gang i mitt liv har jeg hverken snakket eller skrevet om det populære "Lord" opplegget i Scotland.

På lørdag satt jeg og spilte Valheim aleine imens jeg hadde en Valheim stream på skjerm nummer to. På streamen snakket han plutselig om at han var offisiell lord i Scotland og hvordan han fikk det osv. Hele lord sekvensen varte kanskje i 5 minutter før det gikk over til spillrelatert igjen.

Lørdag kveld var jeg innom Facebook og scrollet meg nedover så dukker det plutselig opp en annonse hvor jeg kunne bli Lord og flere "I bought land in Scotland for my husband, watch his reaction here" videoer.

Er ikke det LITT spesielt? Er så klart klar over at det jeg søker på selv blir fanget opp osv, til og med noe man snakker om selv kan bli fanget opp virker det som. Men her hadde jeg ikke snakket med noen, ei heller skrevet/søkt noe sted selv, kun det menneske på stream som pratet om det i noen minutter.
Google assistenten, Siri og echo og alt det alle bare må ha og må bruke kan jo være praktisk til å slå av å på lys eller google for deg. Om du synes prisen er grei. Prisen for dette er jo total overvåkning. Samme med cookies, søkemotor, historikk, og mange apper også. Jo mer som kjører på max tillatelse jo mer fanges opp av alt du gjør. Men det er jo veier rundt og mange klarer seg veldig fint med den gamle måten å slå av på lys, søke osv.

Det som er litt rart er at du blir overrasket. Slik har det jo vært i mange år nå.
Medlem
Trådstarter
Hadde det vært jeg som prata inn i min mikrofon eller søkte på det så hadde jeg ikke reagert, men det var jo ikke tilfelle her. Bare lyd fra en tilfeldig stream.
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
https://www.vox.com/the-goods/2018/1...-instagram-ads

In short: Facebook isn’t listening, but it doesn’t matter
Vis hele sitatet...
For 15 år siden var det litt stress å reinstallere Windows bla. fordi det tok tid.
I dag går det på 15min, men så må man bruke 2 timer etterpå til å skru av all
møkka de prakker på en.
Hadde de enda hatt baller nok til å selge det inn som det er, info og opplysnings innsamling,
så hadde det vært litt mer spiselig.
Men det som gjør det ekstra kvalmt er at de hele tiden vinkler det som om dette
utelukkende er for å være snille, for gjøre livet DITT bedre.
Når alt de i realiteten ønsker er å vite hvor du er, når du er, hvorfor du er og hva du kjøper der.
Sist endret av vindaloo; 15. februar 2021 kl. 13:33.
Det er reklamer stort sett alle får. Jeg får de, venner av meg får de, familie får de, flere bekjente og garantert flere freaks.

Begynte å komme rett før jul som ett forslag til julegaver eller noe hos meg, sjekket det opp og det er faktisk legit, koster rundt 500kr og du får 1x1m plass tror jeg det var samt at du da også faktisk er får tittel som lord/lady og kan feks skrive under papirer som Lord *navn navnesen* osv.
Folk som har sett paradise hotell husker sikkert han som kalte seg lord, der har du grunnen til hvorfor han gjorde det.

Sånn sett synes jeg fb bare kommer med mer og mer reklame om dagen, selv reklame som ikke har noe med meg eller noe jeg engang har tenkt tanken på.

Sikkert flere enn meg som også har sett reklamene med forskjellige typer melatonin som liksom funker superbra og er tilsatt masse andre ting, solgt av ett firma ingen har hørt om før. men det ser jeg mer på som forsøk på svindel.

Reklame blir bare mer og mer personlig og det blir ingen forbedringer der fremover. Det blir bare verre og verre, ved mindre det kommer noe nye lover mot digital reklame da.
Sitat av Sittnduck Vis innlegg
Hadde det vært jeg som prata inn i min mikrofon eller søkte på det så hadde jeg ikke reagert, men det var jo ikke tilfelle her. Bare lyd fra en tilfeldig stream.
Vis hele sitatet...
Men det er jo nettopp det som er problemet og avogtil også litt morsomt. Som OK Google i filmer osv. Det har vel også blitt brukt med vilje i en tv reklame iirc.

Dine digitale enheter lytter om du tillater det. Og de lytter til alt. Om det er radio i bakgrunnen, eller den superhemmelige samtalen du har med en halvkriminell kompis. Enheten gjør det den skal og litt til, og siden den har plukket opp et ord x antall ganger så har den vektet ordet.

Den eneste måten å unngå dette på er at du selv tar regien og klarer deg ute nice to have funksjoner og bare bruker need to have. Også endrer du rutiner på søk, innlogging etc. Er ikke mye som skal til før det blir veldig mye mindre data knyttet til din brukerkonto. Eller, de har jo alt en inderlig dyp profil på deg siden du ikke virker å stengt ned infoflyten. Og de sier man kan slette det, men kan man virkelig det? Jeg er skeptisk. Husker en kunne bruke omveier på de fleste cms'er der admin og privilegerte brukere slettet innhold. Men alt lå fortsatt i databasen, det ble bare ikke vist på skjermen. Feks bildesøk ville ta deg rett til det du ønsket å se, eller at en kunne søke i databsen om admin ikke begrenset søkefunksjon.

Alle disse selskapene tjener jo penger på våre data. Og jeg er så kynisk at jeg tror at all data de har fått tak i, det befinner seg i fortsatt i systemet selv om kontoer stenges, profiler slettes osv. Fordi profilene er så detaljerte, og jo mer data fra flere kilder som kan sammenstilles jo mer verdifulle blir disse dataene. Og slik folk flest har brukt mobil, tablet og pc i alle år så vet vel disse tech selskapene mer om deg enn du gjør selv, de kjenner ditt virkelige jeg som selv ikke din egen mor gjør eller og vet nok langt mer om deg enn psykologen gjør, selv etter mange år i terapi. Og folk flest bryr seg jo ikke. For det er jo gratis, eller det gjør jo ting så enkelt.
Sist endret av _abc_; 15. februar 2021 kl. 14:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sittnduck Vis innlegg
Hadde det vært jeg som prata inn i min mikrofon eller søkte på det så hadde jeg ikke reagert, men det var jo ikke tilfelle her. Bare lyd fra en tilfeldig stream.
Vis hele sitatet...
Kan praten du hørte om skotske lordships ha vært reklame?

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det som er litt rart er at du blir overrasket. Slik har det jo vært i mange år nå.
Vis hele sitatet...
Det blir litt som Kevin Mitnick har sagt siden tidlig nittitall - hvis
du er ute etter datasikkerhet, ikke vær på internett.
Sist endret av PVestlandia; 15. februar 2021 kl. 14:50.
Prøvd å laste ned dine egne data fra facebook? Det har jeg og den linken der er kjøpt av Facebook. Så full av piss er den. Jeg fikk ihvertfall over 100 lydfiler som tydelig er tatt opp mens telefonen har liggi i lomma. Og med kun fingeravtrykkleser som tilgang kan jeg med engang avkrefte at dette er skrudd på i lomma.