Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2743
Hei. Jeg er en gutt på 16 år som i det siste halvåret har blitt rastlaus, hatt litt problemer, mye følelser og tanker som flyter og flyr inn i hodet. På grunn av dette begynte jeg å røyke hasj, røykte 2 ganger hver helg med en god kompis av meg som forsatt holder på, men som betyr mye for meg,støttet meg, hjelp meg når det har vært på sitt værte.Og for å komme seg vekk fra alt og alle, være sitt beste og få en pause. Men etter jeg kom på vgs for et halvt år siden så begynte jeg å skjenne at jeg ikke klarer å sitte i ro lenger, har bare skikkelig lyst til å slå noen, sparke noe, knuse noe osv. Synes det er vanskelig å ikke vite hvorfor det er blitt sånn. Så midt spørsmål er: hva kan ha skjedd? kan jeg få ha fått en pysisk lidelse, fysisk, evt noen legemidler som kan hjelpe? setter VELDIG stor pris på alle svar! Takk
Jeg hadde det også noenlunde likt, det gikk over men man bør kanskje kontakte helsepersonell eller sykesyster. Mye følelser å tanker i hodet på en 16-åring er ikke så unormalt det heller. Hvor kommer sinne da? Usikkerhet? Både at du er usikker eller på ting som skjer rundt deg.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg hadde det også noenlunde likt, det gikk over men man bør kanskje kontakte helsepersonell eller sykesyster. Mye følelser å tanker i hodet på en 16-åring er ikke så unormalt det heller. Hvor kommer sinne da? Usikkerhet? Både at du er usikker eller på ting som skjer rundt deg.
Vis hele sitatet...
ja... går til abup, immora skal jeg møte en sosionom som jeg har fått gjennom de for første gang, blir spennende, litt nerver. sinne kommer helt plutselig, kanskje pga jeg føler jeg må røyke.. ja vil si jeg er usikker på ting rundt meg. tusen takk
La røyk ligge til hodet klarner ellers gjør du det bare vondt værre. Det gjelder forøvrig alt av lege/rusmidler.
Du er 16 år, rastløshet er helt normalt.

har bare skikkelig lyst til å slå noen, sparke noe, knuse noe osv.
Vis hele sitatet...
Lyst og slå noen ville jeg vert litt bekymret får, her kan det vere noe mer underliggende. Ta turen til legen og få henvisning til psykolog vist dette er en gjentakende tanke du får.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
La røyk ligge til hodet klarner ellers gjør du det bare vondt værre. Det gjelder forøvrig alt av lege/rusmidler.
Vis hele sitatet...
helt jævlig uten

Sitat av Kuami Vis innlegg
Du er 16 år, rastløshet er helt normalt.



Lyst og slå noen ville jeg vert litt bekymret får, her kan det vere noe mer underliggende. Ta turen til legen og få henvisning til psykolog vist dette er en gjentakende tanke du får.
Vis hele sitatet...
hmm, ja. Har fått sosionom da, veldig spent er ikke helt sikker på hva de kan hjelpe meg med egt..
Sist endret av naver3000; 8. februar 2021 kl. 23:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av naver3000 Vis innlegg
helt jævlig uten
Vis hele sitatet...
Hehe ja for en på 16 år kan jeg forstå det, men samtidig finnes det jævla mye værre enn å slutte med hasj. Du er for ung til å røyke uansett.
Angra på at jeg starta i 15-16år aldern da man går glipp av endel spess utviklinga i hodet blir satt på vent.

"Hei. Jeg er en gutt på 16 år som i det siste halvåret har blitt rastlaus, hatt litt problemer, mye følelser og tanker som flyter og flyr inn i hodet. På grunn av dette begynte jeg å røyke hasj"

Selvmidesinering som det der kasta meg ut på et 10 år opp/nedturer med rus. At jeg er her idag er litt flaks tenker jeg :P
Sist endret av NokErNok; 9. februar 2021 kl. 05:56.
En del av hjernen vår har ansvaret for å holde oss i live i møte med trusler og fare. Det at man får en brå trang til å slå, sparke og knuse betyr at denne delen av hjernen er aktivert.

Hvis den delen av hjernen blir aktivert uten at man er i fare, kan man si at hjernen er dysregulert.

https://no.wikipedia.org/wiki/Emosjonell_dysregulering

I wikipedia-artikkelen nevnes det en rekke mulige årsaker til slik dysregulering.

Min erfaring med hasjrøyking som selvmedisinering mot emosjonell dysregulering:

1: Det demper/fjerner episoder med dysregulering.

2: Man må røyke mer og oftere for å unngå dysregulerte episoder.

3: Når man kutter ned på røykingen øker antallet og intensiteten av dysregulerte episoder.

4: Når man er på det punktet at man røyker 24/7 ender det før eller senere opp i mentale sammenbrudd.

Tidslinjen for dette kan være på mange år.
I den alderen er det mye utvikling. Det er mange som går og kjenner på frustrasjon i den tida. Jeg sleit også. Fikk i ettertid (mange år senere) påvist adhd. Det forklarte hvorfor jeg syns det var lidelse å sitte i ro og høre etter.
Ungdomsskolen for meg er en lang rekke sure lærerfjes. Jaja, de skulle bare visst at det var adhd pluss pluss og at jeg ikke gikk inn for å være en vanskelig dritt

Ta det rolig med røyking. Ikke snylt deg selv for positiv utvikling
Er mitt råd. Hva du gjør, er ditt valg
Det er tidlig å begynne å døyve med rus. Du skriver at du har mye tankekjør, rastløshet og hatt litt problemer etc. Det kan jo være mange grunner til at du ikke har det så greit og uansett hva grunnen er så sier jo kroppen din i fra på et vis om at noe helst bør endres på.
Dette er ikke noe anti-cannabis pekefinger, så missforstå meg rett- men når du røyker sånn så behandler du bare symptomene og ikke årsaken.

Det at du skriver at du kjenner på et voldsomt sinne får meg til å tenke at det kanskje er endel ting som du bare begraver langt nede og ignorerer, da blir det som en trykkoker. Før eller siden kan det eksplodere. Det er viktig å få ventilert ut den dritten du bærer på på et vis. Hvis du ikke aner hva det kan være så kan kanskje de du går til samtale hos hjelpe, eller du kan ta en kaffeprat med sosiognomen og lufte litt frustrasjon der.
Tenk deg at problemet var fysisk, at du hadde begynt å få så enormt vondt men bare i beinene dine og ikke inni deg- så i helgene spiste du mye Ibux med en kamerat og lot det ellers bare ligge. Da er det kanskje litt lettere å se at det i praksis ikke er en god løsning. Det er jo en grunn til at man har det vondt og det beste er å forsøke å "kurere" problemet, ikke bare døyve smerten med noe og håpe på at det går bort. Dette er like viktig når det gjelder hvordan man har det.
Hold på den gode kameraten, den gode samtalen og det gode samværet men vær kritisk til hva dere bedriver helgene med.

Jeg synes du gjør noen ting veldig riktig her Mr. Naver3000. Du forteller jo at du ikke har det helt topp, du er ærlig på at du har hatt litt problemer og det virker som om du selv ser at det ikke er den beste løsningen å røyke bort bekymringene dine. Du har kontakt med Abup og du gikk i møte med en sosiognom selv om du synes det var litt skummelt og usikkert. Mange hadde kanskje bare skygget unna og gitt faen.
Livet er ofte sånn at det bare skal noen få dårlige valg i noen få utvalgte situasjoner til før man kan fucke seg skikkelig opp, men en ting man kan tenke på er at det ofte er sånn andre veien også. Det er ofte bare noen små og få riktige valg ved noen få veikryss i livet som kan gjøre at ting går radikalt mye bedre også. Spør du meg står du ganske greit til nå hvis du fortsetter å prate om hvordan du har det, spørre om hjelp og jobber videre med problemstillingene dine.

Det trenger absolutt ikke være noe galt med deg, du er ikke nødvendigvis i ferd med å bli sinnsyk, du er ikke ond og slem fordi du har tanker om å slå noen etc. Det kan simpelthen være smerte og frustrasjon som bobler opp og det er ganske normalt å føle seg usikker og fortapt i hverdagen. Det er alvorlig underkommunisert hvor strevsomt livet kan være og alt for mange går bare rundt og later som om ting er helt A-OK når det absolutt ikke er det. Hvis du er bekymret for at du kan ha en diagnose eller trenger medisinsk oppfølging på noe vis kan Abup hjelpe deg videre med det.

Vær forsiktig med å sammenligne ditt indre, ekte, liv med andres fasader. Da virker det som om du er den eneste i hele verden som kjemper mot strømmen, sånn er det absolutt ikke.

Ellers kan jeg anbefale styrketrening hvis du har mye uro i kroppen, det er godt for hodet også. Det kan være en fin måte å få utløp for mange naturlige følelser på. Jeg er sikker på jeg har 5 kamerater som også hadde gått rundt med en følelse av at "nå klikker jeg!", meg selv inkludert, hvis man ikke fikk lagt den dritten igjen i squat racket istedenfor. Sier ikke at det som er riktig for oss er riktig for deg, men ta deg en søkende tur etter noe som fungerer for deg - og som er sunt og bærekraftig.

Jeg har kjempe respekt for at du er ærlig og åpen om at nå er ting dritt og ønsker deg lykke til!
Mange bra innlegg her. Vil legge til et praktisk tips.

Mengden cannabis du røyker over tid er direkte knytta til risiko for verre mental helse.

Altså det er veldig stor forskjell på yolo fem feite joints hver dag og et par medium joints i løpet av uka.

PS: Dine problemer har mest sannsynlig lite å gjøre med cannabis, men det kan i stor grad distrahere deg fra å ta tak i de ekte problemene og utsette løsningen.
Sist endret av fustercluck; 10. februar 2021 kl. 19:44.
Du er alt for ung til å tukle med psykoaktive midler uten tett samarbeid med en behandler og, som påpekt, risikerer du å ødelegge deg selv permanent. Ikke prøv å slutt, tenk at du allerede har gjort det. Mann deg opp og forklar hvordan du har det til fastlegen din eller den du føler deg tryggest på og så legger dere en plan sammen for hvordan du kan slippe et drittliv som varer i maks førti-femti år. Skjerpings i en liten stund fremover vil være den mest lønnsomme investeringen du kan gjøre, slik at du om få år kan sitte med god lønn (norsk snittlønn er over det dobbelte av uføretrygd) og feire med mer bønne enn du klarer å røyke, i tillegg til hus/bil/hytte/båt/hva enn du liker. Selv om det sikkert føles som du selv vet best hva du trenger bør du høre på voksne som prøver å hjelpe. Du er ikke den første eller eneste med problemene du beskriver. Lykke til, unge mann!
Det du opplever kalles pubertet. Hos gutter betyr det økning i testosteron, som kan medføre aggresjon og humørsvingninger.
Dette er noe alle generasjoner har opplevd tidligere. Dette er ikke ett nytt fenomen. Det som derimot er nytt er at generasjonen du tilhører tror dette er noe patologisk, noe som må medisineres eller opereres. Du tilhører en generasjon stakkarslige fjols. Dere veit knapt om dere er gutter eller jenter.
Sitat av Holotropiker Vis innlegg
Det du opplever kalles pubertet. Hos gutter betyr det økning i testosteron, som kan medføre aggresjon og humørsvingninger.
Dette er noe alle generasjoner har opplevd tidligere. Dette er ikke ett nytt fenomen. Det som derimot er nytt er at generasjonen du tilhører tror dette er noe patologisk, noe som må medisineres eller opereres. Du tilhører en generasjon stakkarslige fjols. Dere veit knapt om dere er gutter eller jenter.
Vis hele sitatet...
Det var da litt av en generalisering. Du høres ut som en gammel gubbe fra kommentarfeltet til VG. Det kan hende at det bare er pubertet, men det kan også ligge noe mer bak, det vet du ikke. Det finnes grader av humørsvingninger og aggresjon som er langt utenfor normalen, og da kan man faktisk behandle det som noe patologisk fordi det forstyrrer livsførsel så pass mye.

TS, cannabis er ikke et bærekraftig strategi her uansett, fordi, ironisk nok, vil den til slutt føre til mer humørsvingninger og aggresjon.
Kjenner meg litt igjen i din situasjon.

Røykte daglig som 16 åring, og hadde ganske voldelige tanker og rastløshet som deg.

Tankene gikk hovedsaklig ut på å voldelige handlinger, ønske om slosskamp, husker jeg nermest bedde om å bli konfrontert på noen som helst måte, sånn jeg kunne klikke.

Fant i etterkant ut at problemene og tankene mine var sterkt koblet til depresjon og angst, var liksom min måte og takle det på.

Anbefaler deg på det sterkeste å snakke med sosiomen din, prøv så langt det går å vær ærlig angående tankene dine.
BUP, regelmessig trening og mindre hasj ga meg livet tilbake.

Heier på deg TS
Det er en naturlig reaksjon som kommer når man blir passiv lenge nok. Mennesker er som andre dyr ikke skapt for en stillesittende tilværelse. Prøv å bli mer fysisk aktiv i løpet av dagen. Start dagen med en Yoga-runde, det hjelper utrolig mye.
Jeg var i akkurat samme situasjon men jeg startet å selvmedisinere når jeg var 15. Både min mor og jeg hadde prøvd å få hjelp med rastløshet/sinne/ekstrem energi i 6 år uten hell på grunn av gode nok resultater på skolen.

Jeg fortalte også meg selv at det var helt forferdelig uten og hasjen var noe jeg trengte for å roe meg ned.

Etter så lite som et år med røyking 2-4 ganger ukentlig var jeg inne i en psykose uten at jeg merket det. Brukte 2 gode år før jeg landet helt etter mye slit og arbeid.

Jeg spurte freak og fikk samme svar som deg men som en hvilken som helst annen 16 åring ignorerte jeg det i full tro om at jeg visste hva som var best for meg.

Skulle gjerne likt å hatt de to årene tilbake men det kommer aldri til å skje.

De underliggende problemene ble løst i samarbeid med psykolog/bup.

Mitt beste forslag er å legge cannabisen på hyllen til du og hjernen din er klar for hvis du ønsker å bruke det. Ingenting godt kommer til å komme ut av cannabisen i din situasjon i din alder. Snakk heller med noe, er ikke gøy eller lett men det fungerte best.

Lykke til, jeg heier på det!