Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 5946
Anonym bruker
"Omgitt Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis politiet er på undercover oppdrag så er det vel ikke usannsynlig at de oppsøker den spanede på byen for å prøve å få ut info? Men er det noen måte å avsløre disse på, har de lov til å drikke seg full eller kan de spille så langt at de drikker alkoholfritt men faker å være full for eksempel?

I disse sene nattetimer jeg ikke får sove tenker jeg på når jeg var under spaning for noen år siden og ble oppsøkt av et par mistenkelige karakterer når jeg var på fylla. Noen som blenda seg inn og så helt ut som kriminelle selv men som stilte masse spørsmål til meg om grov kriminalitet. Jeg fikk bekrefta i rettsaken at jeg hadde vært under spaning men ikke noe mer konkret enn det siden jeg alltid spurte de som oppsøkte meg "Er du politi?" fordi de da er pliktige til å svare sant om de er på jobb. Er det ikke sånn? (correct me if im wrong) Og at uansett hva man sier og snakker om etter det kan de ikke bruke det mot deg i retten hvis de har jugd å svart nei på spørsmål om de er politi?

Jeg er nysgjerrig på å finne mer ut om hvordan spanere jobber når de kontakter den eller de de spaner på. Vi så Eirik Jensen som ble kompis og presenterte seg som kriminell, og hun som ble avslørt for to separate hotelldrap i Kristiansand ble jo spana på over flere år og en dame hun hadde blitt venninne med og drukket med viste seg etter flere års vennskap/bekjentskap å være politi som bare var ute etter å fiske informasjon.
Selvsagt kan de drikke.
Det hender de tar drugs også.

Har ikke link men det var en stor operasjon i Oslo for noen år tilbake
som bla. involverte danske spanere. De både tok dop og hjalp til å importere
alt for å beholde troverdigheten.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
spurte de som oppsøkte meg "Er du politi?" fordi de da er pliktige til å svare sant om de er på jobb. Er det ikke sånn? (correct me if im wrong) Og at uansett hva man sier og snakker om etter det kan de ikke bruke det mot deg i retten hvis de har jugd å svart nei på spørsmål om de er politi?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke peiling, men hvis dette er sant så er det bare å legge ned hele spaningstjenesten. Hvis alt som skal til for å felle alle undercover-operasjoner, er å spørre «er du politi?», så er det et ganske dødfødt prosjekt, spør du meg.
Gikk bort å spurte en kjerring på korskirken ''har du speed'' Hun så ruset ut og gikk i store klær, men så sier hun ''jeg jobber i politiet og visste skilt, jeg gikk rolig bort derfra Xd. Men når de kler seg ut som narkiser så tror jeg de kan (late som de er ruset eller full)
Anonym bruker
"Omgitt Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg har ikke peiling, men hvis dette er sant så er det bare å legge ned hele spaningstjenesten. Hvis alt som skal til for å felle alle undercover-operasjoner, er å spørre «er du politi?», så er det et ganske dødfødt prosjekt, spør du meg.
Vis hele sitatet...
Det er det jeg har hørt fra alle oppe i gamet i alle år at sivilpoliti plikter å svare ja om de får spørsmål om de er politi hvis de er på vakt. Men de kan si nei såklart men da må de trekke seg vekk og for bevis skaffet på "ulovlig" måte kan ikke brukes uansett (("ulovlig" her er da om de juger om de er politi)) Haha ja det høres litt fucka ut når jeg tenker meg om men dette har jeg trodd i alle år! Har til og med sagt til andre jeg har mistenkt "Er du politi? Nei for du vet du må svare ja hvis du er det hvis ikke bryter du reglene" xD
Det er nok mye surreball ute å går angående de reglene.
F.eks så plikter vanlig politiet å legitimere seg på forespørsel,
men trenger de å legge deg i bakken først så gjør de selvsagt det.

De jobber daglig med folk som både hater de, har lyst til å føcke de opp
og gjerne også under til dels farlige forhold. Noen fordeler må de nesten ha.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg fikk bekrefta i rettsaken at jeg hadde vært under spaning men ikke noe mer konkret enn det siden jeg alltid spurte de som oppsøkte meg "Er du politi?" fordi de da er pliktige til å svare sant om de er på jobb. Er det ikke sånn? (correct me if im wrong) Og at uansett hva man sier og snakker om etter det kan de ikke bruke det mot deg i retten hvis de har jugd å svart nei på spørsmål om de er politi?
Vis hele sitatet...
Dette tviler jeg sterkt på, og om det er tilfelle så ville jeg ikke gitt mye for den forsikringen. Hvordan skal liksom du bevise hva som ble sagt før og etter det spørsmålet ble stilt?
Anonym bruker
"Omgitt Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Dette tviler jeg sterkt på, og om det er tilfelle så ville jeg ikke gitt mye for den forsikringen. Hvordan skal liksom du bevise hva som ble sagt før og etter det spørsmålet ble stilt?
Vis hele sitatet...
De går jo med mic og tar opp hele samtalen i håp om noe fangst så det vil komme frem på lydopptaket. Er ikke mere magi enn det
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De går jo med mic og tar opp hele samtalen i håp om noe fangst så det vil komme frem på lydopptaket. Er ikke mere magi enn det
Vis hele sitatet...
Men hva i helvete skal politiet med en dealer som selger gram? Ts er du en storfisk eller en slave? Tviler på de går med mic, med mindre det er en fyr som snakker kilo. De kan vell lure deg til å tyste på noen større men det er det eneste.
Sist endret av vet_ikke_jeg; 7. februar 2021 kl. 07:04.
TS
Hvis du er interessert i tema så let opp den saken jeg nevner lengre opp.
Det ble en del skriverier om det så vidt jeg husker.
Ikke for de metodene var så uvanlige, men det var uvanlig at det ble så kjent.

Politiet fikk også en del tyn, uten at det, så vidt jeg vet, førte til noe mer en det.

Som ett ledd i å ta noen virkelig store jobbet blant annet danske spanere flere måneder
undecover i Oslo og infiltrerte norske kriminelle.
For att dette skulle holdes troverdig bidro de blant annet til innførsel og salg av flere hundre kilo hasj.
Anonym bruker
"Omgitt Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
TS
Hvis du er interessert i tema så let opp den saken jeg nevner lengre opp.
Det ble en del skriverier om det så vidt jeg husker.
Ikke for de metodene var så uvanlige, men det var uvanlig at det ble så kjent.

Politiet fikk også en del tyn, uten at det, så vidt jeg vet, førte til noe mer en det.

Som ett ledd i å ta noen virkelig store jobbet blant annet danske spanere flere måneder
undecover i Oslo og infiltrerte norske kriminelle.
For att dette skulle holdes troverdig bidro de blant annet til innførsel og salg av flere hundre kilo hasj.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner den saken godt men det er litt forskjell på dansk politi og norsk politi selvom de samarbeida i denne saken.
Ikke nevneverdig stor forskjell på Norsk, Dansk eller Svensk politi.

Og hvis du allerede kjenner godt til overnevnte sak og hvilke utvidede
fullmakter som gjelder om man skal kunne jobbe undercover, hva er det egentlig du lurer på?
Anonym bruker
"Omgitt Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ikke nevneverdig stor forskjell på Norsk, Dansk eller Svensk politi.

Og hvis du allerede kjenner godt til overnevnte sak og hvilke utvidede
fullmakter som gjelder om man skal kunne jobbe undercover, hva er det egentlig du lurer på?
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på hvordan de går frem når de tar kontakt med den eller de spanede.

Jeg vet ikke hvilke "utvidede fullmakter" du snakker om men du må gjerne poste dem om det er av relevans for tråden. Jeg er ikke ute etter hva de kan få godkjenning for i retten mtp involvering i evn lovbrudd men hvordan de ter seg og oppsøker ofrene sine, foooor eksempel om det er vanlig å gjøre det på byen fordi offeret da vil være mindre kritisk i rus for eksempel og hvor frempå de er.
Greit. Jeg skal holde kjeft.

Men en av spm. dine gjaldt bla. hvordan de forholdt seg til rusbruk.
Det har jeg svart på.
Så helt uten relevans har jeg vel ikke vært.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg fikk bekrefta i rettsaken at jeg hadde vært under spaning men ikke noe mer konkret enn det siden jeg alltid spurte de som oppsøkte meg "Er du politi?" fordi de da er pliktige til å svare sant om de er på jobb. Er det ikke sånn? (correct me if im wrong) Og at uansett hva man sier og snakker om etter det kan de ikke bruke det mot deg i retten hvis de har jugd å svart nei på spørsmål om de er politi?.
Vis hele sitatet...
Nei, det er en myte. Vi lever ikke i USA, og tilogmed der tviler jeg på at deep undercover snut ikke kan svare på det spørsmålet med løgn. Tilogmed i avhør kan snuten vri sannheten ganske kraftig og enda være innafor (men ikke rein løgn), men undercover har de stor risiko for eget liv og jeg regner med at reglene er ganske heftig annerledes. Spesielt med tanke på at de kan skylde på at "de blir drept hvis de er ærlig" i en eventuell rettssak.

Hvis alt som skal til for å buste en snut er å spørre om de er snut, så hadde aldri en eneste snut i historien klart å infiltrere et gjengmiljø. Vi vet alle at det har skjedd en god del ganger tidligere, ergo trenger ikke snut å innrømme det hvis de er undercover.
Hahahaha! Det her er deg TS: https://youtu.be/hp9wya_EZT4

Selvsagt kan de lyve om de er politi eller ikke, de kan også ta dop, smugle dop, kanskje til og med gi noen et slag i trynet for å virke troverdige.
https://www.nrk.no/nyheter/politiet-...asj-1.12972030

Det de ikke kan gjøre er å torturere/drepe og annen kriminalitet av den alvorlighetsgrad.
Sist endret av Stray Wanderer; 7. februar 2021 kl. 09:51.
Hei, politi som jobber under alias/undercover trenger ikke svare sant på spørsmål om de er politi. De har lov til dette på lik linje med at de ikke trenger å la deg vite om du blir avlyttet. De kan få dispensasjon til å begå kriminalitet av ulik art. Det jeg ikke vet er hvor ekstremt det kan bli siden det vil inkludere en god del sær lover som går på alt fra rikets sikkerhet til nødverge i tjeneste.
De har oftest godt oversikt over spamingsobjektet og kan foreta en risikoanalyse i forkant og få retningslinjer for hva de kan gjøre uten å be om tillatelse fra øverste hold. De kan være beruset om alvorlighetsgraden er stor og om det er nødvendig for sakens skyld. I mange situasjoner kan det enkelt nok avverges uten at det trenger å vekke mistanke. De skal kjøre/reise/jobb/andre forhold der og da som unnskylder dem fra å måtte ruse seg. Som alle andre ikke kan ruse seg 24/7 og har ordinære grunner for det
God når det gjelder
Carmex's Avatar
https://lovdata.no/forskrift/1990-06-22-3963/§5-4

"En politimann som ikke er i uniform plikter å legitimere sin politimyndighet, såfremt han ikke er kjent av den som forlanger det."

Men jeg tror virkelig ikke en som jobber undercover svarer ja, om h*n blir spurt.

Som Realist1 skrev over her;
Da kan de bare legge ned hele spaningstjenesten.
Anonym bruker
"Tjukk Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Carmex Vis innlegg
https://lovdata.no/forskrift/1990-06-22-3963/§5-4

"En politimann som ikke er i uniform plikter å legitimere sin politimyndighet, såfremt han ikke er kjent av den som forlanger det."

Men jeg tror virkelig ikke en som jobber undercover svarer ja, om h*n blir spurt.

Som Realist1 skrev over her;
Da kan de bare legge ned hele spaningstjenesten.
Vis hele sitatet...
Den paragrafen gjelder vel kun ved ordinær politiarbeid, sånn som razzia, trafikkontroll, arrestasjoner o.l. Slik at ikke folk begynner å yte motstand fordi de ikke forstår at det faktisk er en politimann. Spaning er en annen liga. Men det poengterte du selv
En politi dude spaner og infiltrerer en gjeng over flere år, så plutselig spør noen han om han er politi..

... faaaakk, busted

Ps: eller dudinne.
Sist endret av Taxidriver; 7. februar 2021 kl. 11:45.
Sitat av Carmex Vis innlegg
https://lovdata.no/forskrift/1990-06-22-3963/§5-4

"En politimann som ikke er i uniform plikter å legitimere sin politimyndighet, såfremt han ikke er kjent av den som forlanger det."

Men jeg tror virkelig ikke en som jobber undercover svarer ja, om h*n blir spurt.

Som Realist1 skrev over her;
Da kan de bare legge ned hele spaningstjenesten.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg forstår betyr paragrafen du lenket til bare at dersom en politimann vil utøve makt/gjøre ting i kraft av sin stilling som politi (utøve sin politimyndighet), så må vedkommende kunne legitimere seg som politi. Det vil si at dersom en som jobber undercover fint kan nekte for at vedkommende er politi, inntil de vil arrestere deg for eksempel.
Sist endret av Bl4derunner; 7. februar 2021 kl. 11:43.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er det jeg har hørt fra alle oppe i gamet i alle år at sivilpoliti plikter å svare ja om de får spørsmål om de er politi hvis de er på vakt. Men de kan si nei såklart men da må de trekke seg vekk og for bevis skaffet på "ulovlig" måte kan ikke brukes uansett (("ulovlig" her er da om de juger om de er politi)) Haha ja det høres litt fucka ut når jeg tenker meg om men dette har jeg trodd i alle år! Har til og med sagt til andre jeg har mistenkt "Er du politi? Nei for du vet du må svare ja hvis du er det hvis ikke bryter du reglene" xD
Vis hele sitatet...
Her blander du en del myter og lover fra andre land.

Politiet kan selvfølgelig nekte på at de er politi. De er derimot nødt til å røpe seg om de har tenkt å utøve sin politimyndighet, ellers er de ikke beskyttet av de normale lovene de har som betjenter. Du blir ikke siktet for å forulempe en offentlig tjenestemann ved å være kjip mot en sivilbetjent, for eksempel. Men med en gang vedkommende har identifisert seg som politi, så er du nødt til å respektere dette.

Et annet moment du drar opp, er bruk av ulovlig anskaffede bevis. Det er i prinsippet fri bevisførsel i Norge, og ulovlige ervervede bevis kan også føres, om de hjelper til å belyse saken. Det betyr ikke at de som innhentet de ikke blir straffet for det. Unntaket er selvfølgelig hvis f.eks. politiet lurer deg til å begå kriminalitet ved å sette opp en felle og frister eller tvinger deg til å gjøre noe du vanligvis ikke ville ha gjort.
Da de etterforsket Munch ranet flyttet en spaner inn ved siden av mistenkte og bodde der i et år for å fiske ut info.. Funket som bare juling.
https://www.dagbladet.no/nyheter/pol...raner/66281083
Er det bare på amerikanske filmer spanere må svare sant på et direkte spørsmål? Er ikke sikkert vi har likt regelverk for spaning som i USA.
At spanere i USA må svare ærlig på spørsmål om de er politi er en ekstremt seiglivet myte.https://www.snopes.com/fact-check/are-you-a-cop/
Sist endret av Plafond; 7. februar 2021 kl. 22:45.
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis politiet er på undercover oppdrag så er det vel ikke usannsynlig at de oppsøker den spanede på byen for å prøve å få ut info? Men er det noen måte å avsløre disse på, har de lov til å drikke seg full eller kan de spille så langt at de drikker alkoholfritt men faker å være full for eksempel?

I disse sene nattetimer jeg ikke får sove tenker jeg på når jeg var under spaning for noen år siden og ble oppsøkt av et par mistenkelige karakterer når jeg var på fylla. Noen som blenda seg inn og så helt ut som kriminelle selv men som stilte masse spørsmål til meg om grov kriminalitet. Jeg fikk bekrefta i rettsaken at jeg hadde vært under spaning men ikke noe mer konkret enn det siden jeg alltid spurte de som oppsøkte meg "Er du politi?" fordi de da er pliktige til å svare sant om de er på jobb. Er det ikke sånn? (correct me if im wrong) Og at uansett hva man sier og snakker om etter det kan de ikke bruke det mot deg i retten hvis de har jugd å svart nei på spørsmål om de er politi?

Jeg er nysgjerrig på å finne mer ut om hvordan spanere jobber når de kontakter den eller de de spaner på. Vi så Eirik Jensen som ble kompis og presenterte seg som kriminell, og hun som ble avslørt for to separate hotelldrap i Kristiansand ble jo spana på over flere år og en dame hun hadde blitt venninne med og drukket med viste seg etter flere års vennskap/bekjentskap å være politi som bare var ute etter å fiske informasjon.
Vis hele sitatet...
Jeg og ei venninne var på byen, merka at det sto to karer å så på oss....de begynte å prate med oss, jeg la ut om min fortid og vi prata, plutselig sier den ene at han jobber i politiet så tar begge frem skiltet.... endte med en vill 4 kant 😂 og han ene er faktisk en god venn av meg den dag idag😂 sånn kan det gikk!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er det jeg har hørt fra alle oppe i gamet i alle år at sivilpoliti plikter å svare ja om de får spørsmål om de er politi hvis de er på vakt. Men de kan si nei såklart men da må de trekke seg vekk og for bevis skaffet på "ulovlig" måte kan ikke brukes uansett (("ulovlig" her er da om de juger om de er politi)) Haha ja det høres litt fucka ut når jeg tenker meg om men dette har jeg trodd i alle år! Har til og med sagt til andre jeg har mistenkt "Er du politi? Nei for du vet du må svare ja hvis du er det hvis ikke bryter du reglene" xD
Vis hele sitatet...
Politiet trenger IKKE å svare ja på at de er politi. Unntaket er om du blir arrestert, da skal de informere om hvem de er.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg og ei venninne var på byen, merka at det sto to karer å så på oss....de begynte å prate med oss, jeg la ut om min fortid og vi prata, plutselig sier den ene at han jobber i politiet så tar begge frem skiltet.... endte med en vill 4 kant 😂 og han ene er faktisk en god venn av meg den dag idag😂 sånn kan det gikk!
Vis hele sitatet...
Du tenker på sånne skilt man kan kjøpe for 100-200kr på nettet?

Har bestilt allerede, skal ut på byen til helga.
Det høres i grunn usannsynlig ut at de må svare bekreftende på at de er politi, når de er undercover. Tenk hvilken risiko de ville utsatt seg for. Si det er en spaner sammen med tre-fire kriminelle i en leilighet. Og de spør om han er politi. Hvordan ville det gått om han svarte ærlig?
Jeg kan ikke se for meg at de må det i noe land.
Og i hvert fall ikke at det håndheves slavisk og bokstavelig.

Det bøyes å tøyes til det passer.
Sikkert noe lignende Erik Jensen saken startet med.
At han hjalp Cappelen som en del av en undercover greie og at det
har blitt så stort og ute av kontroll at han har blitt sittende igjen som syndbokk.
Anonym bruker
"Tjukk Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg kan ikke se for meg at de må det i noe land.
Og i hvert fall ikke at det håndheves slavisk og bokstavelig.

Det bøyes å tøyes til det passer.
Sikkert noe lignende Erik Jensen saken startet med.
At han hjalp Cappelen som en del av en undercover greie og at det
har blitt så stort og ute av kontroll at han har blitt sittende igjen som syndbokk.
Vis hele sitatet...
Jada, stakkars Eirik Jensen. Den innsatsgruppa hans "X-ray" har gjort så mye uetisk piss i sin tid at det som har skjedd fyren i ettertid er vel fortjent. Kall det karma.

Når det kommer til topic - tommelfingerregel er at politiet kan gjøre hva de vil, hvis du er uenig, så får du klage til spesialenheten for henleggelse av politisaker.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når det kommer til topic - tommelfingerregel er at politiet kan gjøre hva de vil, hvis du er uenig, så får du klage til spesialenheten for henleggelse av politisaker.
Vis hele sitatet...
Uenig?
Det er jo akkurat det jeg har sagt gjennom hele tråden.
Anonym bruker
"Tjukk Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Uenig?
Det er jo akkurat det jeg har sagt gjennom hele tråden.
Vis hele sitatet...
Mente ikke at du er uenig med meg, men at en gitt person ikke er enig med det politiet gjør (til og med når politiet faktisk gjør noe ulovlig). Beklager for dårlig formulering.
Kanskje det er en lang psyop, hvor de kommer seg inn i sprekker der noen tror på det som er på politiserier på tv.
Sist endret av Benway; 8. februar 2021 kl. 11:58.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
sivilpoliti plikter å svare ja om de får spørsmål om de er politi hvis de er på vakt. Men de kan si nei såklart men da må de trekke seg vekk og for bevis skaffet på "ulovlig" måte kan ikke brukes uansett (("ulovlig" her er da om de juger om de er politi)) Haha ja det høres litt fucka ut når jeg tenker meg om men dette har jeg trodd i alle år! Har til og med sagt til andre jeg har mistenkt "Er du politi? Nei for du vet du må svare ja hvis du er det hvis ikke bryter du reglene" xD
Vis hele sitatet...
Du har ikke sett serien Breaking Bad, har du? Hehe
Der kom nettopp dette opp
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg og ei venninne var på byen, merka at det sto to karer å så på oss....de begynte å prate med oss, jeg la ut om min fortid og vi prata, plutselig sier den ene at han jobber i politiet så tar begge frem skiltet.... endte med en vill 4 kant 😂 og han ene er faktisk en god venn av meg den dag idag😂 sånn kan det gikk!
Vis hele sitatet...
Hyggelig at du likte 4 kanten men skjønner ikke helt hva du egentlig delte? Var snutene ute på jobb? Var de bare 2 menn på byen som faktisk var snut? Var dere spanet på, og endte opp med 4 kant med 2 spanere?