Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 10723
Ganske så simpelt som at LSD viste meg det jeg i senere tid har funnet ut er nonduality, og ifra det perspektivet kunne jeg ikke lengre rettferdiggjøre å drepe, fordi jeg selv ikke vil dø. Lucy viste meg moraler og verdier fra et nytt perspektiv jeg aldri engang hadde drømt om, noe som gjorde meg spontant om til en veganer. En av gangene jeg trippa skulle jeg og dama lage lasagne og jeg tok opp en pakke med kyllingdeig men jeg ble så utrolig frika ut da jeg sto og lagde maten fordi jeg havna i en tankeloop om hva f*** det er jeg driver med og hvor utrolig nasty den kjøttdeigen så ut. Det eneste jeg kunne sammenligne med var at det så ut som min egen hjerne hadde blitt lagt i stekepanna. Det var så sykt kvalmendes og jeg fikk en utrolig vond følelse inni meg av å tenke på at det var et dyr bak. Et dyr med følelser, personlighet og et eget liv som den selv hadde lyst til å leve, før noen drepte den. Jeg har i senere tid sett dokumentarer som Dominion, cowspiracy, the game changers, forks over knives etc etc... Har også lest endel trip raports på /r/psychonaut om flere andre som opplevde det samme. Flere andre mener også at psykedelika virker på moral og etikk hvis man bruker det til å gjøre personlig utvikling i den forstand. Hva tenker folk? ^^
Sist endret av QuantumLove; 5. oktober 2020 kl. 23:14.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så det du sier er egentlig at alle veggiser er i psykose?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så det du sier er egentlig at alle veggiser er i psykose?
Vis hele sitatet...
We trippin balls all day everyday
Tror heller det å være "normal" er en diagnose - vil si det 100% er psykose faktisk.
Det er akkurat dette jeg personlig har likt LSD for. I etterkant av en tur så har jeg dårlig samvittighet og skammer meg over meg selv og hvordan jeg har oppført meg mot andre. Dette gjør at jeg blir en mye bedre person i etterkant av en tur, men det varer som regel bare to måneder.
For meg handler det om at jeg blir så redusert fra alt det jeg til vanlig "er". Alt vi som mennesker har skapt av samfunn og strukturer føles så forferdelig rart og alt jeg vil er å være en rolig energi som ruller i gresset og kjenner på planter. Spesielt det å spise kjøtt da blir en veldig voldsom handling og visjoner om mord og blod kan bli dominerende og ubehagelig. Selv prosessert mat kan bli rare greier, så frukt og grønnsaker er tingen for meg. Nå er det årevis siden siste trip og jeg har ikke greid å holde på veganervanene, men leker stadig med tanken og er noe mer bevisst på hva jeg bruker stemmesedlene(pengene) mine på.
Hvis du har spist en kotelett som morfer rundt på tallerkenen, eller prøve å fange en firedimensjonal kebab som kravler over og inn i seg selv så kan jeg godt forstå det. Ikke uten grunn at folk anbefaler frukt og ikke burger når man er skikkelig på tur.
Sist endret av Bothrops; 6. oktober 2020 kl. 01:41.
Det beste jeg vet etter en syretrip er en god tallerken med nachos, gjerne dagen derpå/etter en powernap. Den kommer alltid til å inneholde kjøttdeig, hehe. Jeg er kanskje litt rar, men alt som er morbid og negativt blir ekstra interessant på syre for meg. For meg er hele LSD-personligheten en slags potensivering av alle mine negative sider. Dette høres kanskje også rart ut men jeg er egentlig på samme linje som Relevant, bare på en litt annen måte der og da.

Edit: det her er bare å slette: fyllerør. Beklager, har aldri skjedd før og skjer aldri igjen, ble bare revet med.
Sist endret av equimanthorn; 6. oktober 2020 kl. 02:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Innså at jeg var altetende og at de etiske aspektene ved mitt personlige kjøttforbruk må sees i lys av samfunnsforhold, oppvekst og kultur. Spiser enda kjøtt, kanskje en kotelett mindre i måneden. Har dog aldri prøvd å spise kjøtt under påvirkning, men takk for tipset, selv om det er lettfordøyde karbohydrater (fruktose) som frister da.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det er akkurat dette jeg personlig har likt LSD for. I etterkant av en tur så har jeg dårlig samvittighet og skammer meg over meg selv og hvordan jeg har oppført meg mot andre. Dette gjør at jeg blir en mye bedre person i etterkant av en tur, men det varer som regel bare to måneder.
Vis hele sitatet...
Hva er det som gjør at det bare varer i to måneder? Jeg har som vane og skrive til meg selv om trippen, hva jeg så, hva jeg har lært og hvordan jeg skal integrere det. Jeg ser det slik at den skammen man føler for tidligere dårlig oppførsel, uansett hva det måtte være er den beste læreren. Lsd har ofte bare blitt ett slags "truth serum", en katalysator for å ikke kunne lyve til meg selv om sannheten lengre. Det er opp til meg å jobbe med sannheten som blir vist når gardinene åpner seg^^
Sist endret av QuantumLove; 6. oktober 2020 kl. 08:47.
Jeg sluttet å røyke tobakk pga av LSD. Gadd ikke å stå ute lenger og røyke bare for å få lyst på en ny røyk likson, hoste og dø tidligere. Så blir man ikke mer enn kanskje litt halvchil i ti sekunder, driter i om andre vil, røyker fortsatt en og annen røyk hver måned og ingen motstander av røykere men det bare føltes unødvendig, hadde ikke noen sug eller tanker at jeg måtte prøve å slutte ingenting.

Mange ganger på syre og sopp så er det som om noe man alltid har visst føles som man først da faktisk tenker over det som om man skjønt alt
Tenkte på melkeindustrien og kyr for et par tripper siden. Nesten sluttet å spise svin og storfe allerede, men veldig glad i smør fks. Men tror jeg skal prøve å holde meg unna produkter av storfe, tenkte på den industrielle produksjonen, og tenkte det ikke var helt bra. Skal gå over til geitesmør, da jeg tror geitene nok har det litt bedre enn kyr. Spiser kjøtt da, men er hovedsaklig reinkjøtt det går i, og blir nok litt får/lam innkjøping og spising fremover. Hvit fisk kan jeg ikke se noe galt i å spise (med mindre det er fisket med tråler), men er litt dårlig på å lage fiskemiddager, burde kanskje fokusere mer på det. Har også vært litt glad i egg, men tror jeg bare må slutte med hønseegg (utenom litt i vaffler ogsånt), da høns blir behandlet veldig dårlig.

Uaktuelt å bli veganer for min del, men bruker å lage veganske/vegetaraianske retter. Mennesker er fra evolusjonens side vant til å spise kjøtt, så er vanskelig å få dekt alle næringsstoffer fra planteriket.
Sist endret av OnoEko; 6. oktober 2020 kl. 13:33.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Lykkestjerna Vis innlegg
Tror heller det å være "normal" er en diagnose - vil si det 100% er psykose faktisk.
Vis hele sitatet...
Freaks kan prøve å overbevise seg om det, men definisjonen på psykose er vrangforestillinger og den normale sinnstilstanden er ikke i nærheten av psykose. Det kan selvfølgelig diskuteres opp og ned i mente indoktrinerte illusjoner osv men det er uansett ikke psykose. Relativt kunnskapsløs "teori"..
Dette er typisk, lol. Tar syre blir veganer, full hippie og anarkist. Helt vanlig, ikke noe å bekymre seg over
Sitat av discorebel Vis innlegg
Dette er typisk, lol. Tar syre blir veganer, full hippie og anarkist. Helt vanlig, ikke noe å bekymre seg over
Vis hele sitatet...
Snakker av erfaring eller?
Sitat av QuantumLove Vis innlegg
Snakker av erfaring eller?
Vis hele sitatet...
Jeg gjør ihvertfall det
Jeg skønner godt hva du mener her trådstarter. Psykedelia gjør ofte at mange blir svært følsomme, noen ganger overfølsomme. Og selvsagt er et en del fordommer rundt det og spise prossesert kjøtt fra alle de som selv gjør det da det ofte innerst inne treffer en nerve for de som er motagelige for det. Jeg selv er ikke hundre prosent veganer desverre, men stort sett spiser jeg 90 prosent vegansk light. Problemet er asvært mange dyr lider under måten de lever før de havner på matfatet.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Mange lignende historier om både det ene og det andre.
En av mine favoritt signaturer på shroomery går noe som dette"

"Its all fun and games until the shrooms make you gay'

Veganisme, legning, karrieren, de store ting;
Oppe til vurdering og restrukturering når psilocybin er på lur.
Sist endret av meaculpaUIO; 7. oktober 2020 kl. 19:16.
Prøvde å spise en kyllingsalat på LSD en gang. Det gikk ikke. Ble veggis 2-3 måneder etterpå, i sammenheng med Ayahuascha som en påfølgende katalysator.


Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Mange lignende historier om både det ene og det andre.
En av mine favoritt signaturer på shroomery går noe som dette"

"Its all fun and games until the shrooms make you gay'

Veganisme, legning, karrieren, de store ting;
Oppe til vurdering og restrukturering når psilocybin er på lur.
Vis hele sitatet...
Ble biseksuell etter litt tripping på shrooms/LSD. Det startet med "Intens homoseksuell frykt", som er vanlig i følge Grof Stanislav under påvirkning av LSD. Det var alltid en gjenganger under trips "Er jeg homo?", men konkluderte med at jeg er mer glad i kvinnfolk. Kunne prøvd karer om sjansen skulle by seg, men svært kresen her.
Godt å se andre freaks som er delvis eller helt veggiser Føler dette er et av de mest kritiske stegene menneskerasen må ta hvis vi skal fortsette å leve på denne jorden. Måtte fred være med alle, og alle innse at vi er "the prime species" og ærlig; ikke så forskjellige ifra dyr når det kommer til lysten å leve et godt liv. Naturen handler om interdependence og cooperation. Ikke consumerism og survival of the fittest.

Hvis man selv som menneske ikke ville likt å ha blitt torturert, pint, utnyttet, og drept hvorfor da gjør vi det mot dyr?

Om en Alien sivilasjon hadde drept mennesker i samme hastighet som vi dreper dyr hadde vel menneskerasen vært utryddet inløpet av 17 sekunder elns. Husker ikke hvor jeg leste det men, det er fortsatt heeelt sjukt!
Sist endret av QuantumLove; 7. oktober 2020 kl. 20:48.
Biffen min har aldri smakt bedre etter 400 UG
Sitat av Antiex Vis innlegg
Biffen min har aldri smakt bedre etter 400 UG
Vis hele sitatet...
Har du ikke empati for dyret bak?
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 12:39.
LSD gir deg nok neppe svaret på alt.
kjøtt er sunt og nødvendig for de som ikke vil bruke hele lønna og tida si på å kjøpe og tilberede eksklusive plantebaserte matvarer fra nedhogd regnskog i amasonas.

Spis norsk mat, gjerne lokalprodusert og man støtter norsk landbruk. Kjøp lokalprodusert økologisk mat Norge og du slipper i tillegg å tenke så mye på klimaavtrykket ditt i det hele tatt.

Mat bør ideelt sett konsumeres der det produseres. mindre transport mindre logistikk mindre avfall og bedre utnyttelse av ressursen.
viss at veganere virkelig ville gjort en forskjell kunne de kun brukt 1% av energien de bruker på å irritere seg over kjøttspisere til å prøve å presse kjøttindustrien i å tenke mer lokalproduksjon. Du verden for noen klimagevinster det ville gitt og sannsynligvis ville det ført til et mer balansert kosthold hvor en konsekvens ville vert at folk spiste mer grønt og man ville fått dyrevelferden ned på et akseptabelt nivå.
Sitat av dödskadaver Vis innlegg
kjøtt er sunt og nødvendig for de som ikke vil bruke hele lønna og tida si på å kjøpe og tilberede eksklusive plantebaserte matvarer fra nedhogd regnskog i amasonas.
Vis hele sitatet...
Det her vitner vel heller om å aldri har forsøkt en kjøttfri dag. Det er ikke dyrt å være vegetarianer i 2020.
Sitat av sinkpad Vis innlegg
Det her vitner vel heller om å aldri har forsøkt en kjøttfri dag. Det er ikke dyrt å være vegetarianer i 2020.
Vis hele sitatet...
Fortsatt dyrere mtp mengde energiinnhold i kjøtt vs. Feks om du skulle spise 100 % vegansk. Kjenner en del veganere selv. De fleste ser direkte usunne ut. Pistrete hår, blek hud, stygge tenner og ringer under øynene. Det er helt sikkert mulig å leve sunt som veganer. Men det krever en del ekstra planlegging for å få i seg det man trenger. Må man ta kostholdstilskudd som substitutt har man allerede tapt.
Dødskadaver : de du kjenner, hvordan er livsstilen deres forøvrig? Sover de bra? Er de i fysisk aktivitet? Spiser de variert ? Det er mange fallgruver å gå i, røyking kan gjøre huden blekere, tenner styggere og medføre ringer under øyene f.eks.

Jeg ble gradvis mer og mer vegetar. Fikk mer og mer avsmak og ubehag i kroppen av kjøttprodukter. På 400ug kjente jeg på en sterk empati med alt som lever.. alt liv har verdi ble mantraet mitt. Med ett kritisk blikk på dette ble det mer og mer vanskelig å komme med gode grunner ovenfor meg selv for å spise kjøtt.

Det er ingen fasit for alle, men det som er riktig for meg er å leve mest mulig veganer. Spiser smør på brødskiva og om det er melk i maten avstår jeg ikke. Men der stopper det for min del.

I diskusjon med kjøttspisere som ser på meg med ett dumt blikk pleier jeg å skyte inn at dette valget mitt er bra for de for da blir det mer kjøtt på de og mindre kjøttkonsum generelt da jeg har hoppa av toget. Dette argumentet godtas halvveis.
Sitat av dödskadaver Vis innlegg
LSD gir deg nok neppe svaret på alt.
kjøtt er sunt og nødvendig for de som ikke vil bruke hele lønna og tida si på å kjøpe og tilberede eksklusive plantebaserte matvarer fra nedhogd regnskog i amasonas.

Spis norsk mat, gjerne lokalprodusert og man støtter norsk landbruk. Kjøp lokalprodusert økologisk mat Norge og du slipper i tillegg å tenke så mye på klimaavtrykket ditt i det hele tatt.

Mat bør ideelt sett konsumeres der det produseres. mindre transport mindre logistikk mindre avfall og bedre utnyttelse av ressursen.
viss at veganere virkelig ville gjort en forskjell kunne de kun brukt 1% av energien de bruker på å irritere seg over kjøttspisere til å prøve å presse kjøttindustrien i å tenke mer lokalproduksjon. Du verden for noen klimagevinster det ville gitt og sannsynligvis ville det ført til et mer balansert kosthold hvor en konsekvens ville vert at folk spiste mer grønt og man ville fått dyrevelferden ned på et akseptabelt nivå.
Vis hele sitatet...
Kjøtt er faktisk mye dyre både økonomisk og økologisk. Det er en grunn til at de i fattigere land ikke har tilgang og må spise primært plantebasert ut av nødvendighet. Plantemat forer flere munner på mindre landområde.

Får 2KG tørre kikerter til 50kr på Keiser og det er mer en nok for meg i en mnd

Grunnen til at regnskogen blir hogd ned er for å gjøre plass til mere beiteplasser for kyr, og for at det skal produseres mer soyabønner. Ca 80% av den soyaproduksjonen blir brukt og eksportert som dyrefor. Resterende går en stor del til drivstoff og det som er igjen går til mat.

Når man virkelig begynner å gå inn i detaljer med tanke på og bruke dyr som mellomledd i næringskjeden ser man hvor utrolig ineffektivt det er.

Jeg er 100% enig med deg om kortreist mat. Jo mer av det man kan få lokalt jo bedre

På det siste punktet sier du at dyrevelferden vil komme på et akseptabelt nivå. Hvor setter du drap som akseptabelt egentlig? Som jeg skrev i første posten, hvordan kan vi drepe hvis vi selv ikke vil dø?

Sitat av dödskadaver Vis innlegg
Fortsatt dyrere mtp mengde energiinnhold i kjøtt vs. Feks om du skulle spise 100 % vegansk. Kjenner en del veganere selv. De fleste ser direkte usunne ut. Pistrete hår, blek hud, stygge tenner og ringer under øynene. Det er helt sikkert mulig å leve sunt som veganer. Men det krever en del ekstra planlegging for å få i seg det man trenger. Må man ta kostholdstilskudd som substitutt har man allerede tapt.
Vis hele sitatet...
Kan vi ikke ta utgangspunktet i at alle mennesker uansett hva de spiser må planlegge hva de skal spise? I mitt tilfelle ble jeg mye bedre i hud, kropp, sinn og vekt

Det er i planter man finner antioksidanter, vitaminer og mange andre godsaker
Det grønne i brokkoli = klorofyll
Det blå i blåbær = anthocyaniner
Det oransje i gulrøtter = betakaroten

Bare for å nevne noen
Sist endret av QuantumLove; 8. oktober 2020 kl. 12:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Rart hvordan mange som har brukt lsd sier de har blomstret som naturelskende dyrebeskyttere som elsker alt og alle. Jeg brukte lsd nesten ukentlig i noen år, har vel brukt det sånn 60 ganger, men har sluttet med det nå. Endte bare opp med å hate alle, og føle at hele verden er i mot meg, samt et meget ustabilt selvbilde (har sannsynligvis en personlighetsforstyrrelse). Dette hørtes i grunn negativt ut, men når det er sagt så synest ikke jeg selv at endringen i min personlighet var bare negativ!
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Deagleflyndre Vis innlegg
snip
Vis hele sitatet...
Synes det er bra at det kommer frem erfaringer i fra alle sider når det kommer til LSD. Det er ikke bare "peace and love" og det kan være et veldig skremmende stoff, og ødelegge like mye som det kan helbrede.

Ser for meg at det er mange som er nysgjerrige på LSD som leser på dette forumet, og jeg synes det er minst like viktig at de ser de negative opplevelsene og ikke bare de positive. Er en god del solskinnshistorier om stoffet, og motsatte erfaringer kommer ikke like godt frem her på forumet.

Folk har skadet seg og drept seg på LSD, mistet besinnelsen og aldri fått den "samme gamle" tilbake. Pådratt seg varige psykiske skader, depresjon og mistet livsgnisten. På samme måte har LSD kurert depresjon for mange, gitt flere tilbake livsgnisten og meningen med livet, utvidet bevisstheten og på den måten reddet liv.

Dette gjelder psykedelia generelt. Det er flere argumentasjoner som går igjen her på bruket om at dersom man havner i psykose av LSD eller lignende, så har man underliggende sykdom (schizofreni o.l) som blir utløst, og at hva som helst kan utløse dette. Det er ikke så lett.

- Man kan aldri vite om man har underliggende diagnose som blir trigget, før det eventuelt skjer. Ja, en del av de er arvelige, men ikke i alle tilfeller. Selv om du har for eksempel røyket hasj i mange år og greid deg fint, tenker at "ja da kan jeg fint prøve LSD", ikke nødvendigvis betyr at psyken din takler den enorme påkjenningen LSD kan bringe. Dette gjelder for så vidt alle stoffer, men spesielt psykedelia.

- "Hva som helst kan utløse denne underliggende sykdommen, hadde det ikke vært LSD kunne det vært noe annet". Dette synes jeg er billig argumentasjon. Ja, det kan bli utløst av noe annet. Samtidig kan det hende personen hadde levd et godt liv uten psykiske skader om akkurat denne episoden ikke hadde utløst sykdommen.

Det er ingenting som er svart og hvitt, og det er ofte lærdom til og med i de verste trippene. Men å være bevisst på de potensielle konsekvensene og farene rundt psykedelia er viktig, ikke ta dette ukritisk og spontant.
Sitat av Deagleflyndre Vis innlegg
Rart hvordan mange som har brukt lsd sier de har blomstret som naturelskende dyrebeskyttere som elsker alt og alle. Jeg brukte lsd nesten ukentlig i noen år, har vel brukt det sånn 60 ganger, men har sluttet med det nå. Endte bare opp med å hate alle, og føle at hele verden er i mot meg, samt et meget ustabilt selvbilde (har sannsynligvis en personlighetsforstyrrelse). Dette hørtes i grunn negativt ut, men når det er sagt så synest ikke jeg selv at endringen i min personlighet var bare negativ!
Vis hele sitatet...
Mikrodose eller større doser ukentlig? Jeg har alltid latt det gå et par mnd mellom hver gang. Og hver gang jeg da har planlagt en trip og gått inn i det, har det gitt meg mange åpenbaringer og hjulpet meg utrolig mye med selvutvikling!

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Synes det er bra at det kommer frem erfaringer i fra alle sider når det kommer til LSD. Det er ikke bare "peace and love" og det kan være et veldig skremmende stoff, og ødelegge like mye som det kan helbrede.

Ser for meg at det er mange som er nysgjerrige på LSD som leser på dette forumet, og jeg synes det er minst like viktig at de ser de negative opplevelsene og ikke bare de positive. Er en god del solskinnshistorier om stoffet, og motsatte erfaringer kommer ikke like godt frem her på forumet.

Folk har skadet seg og drept seg på LSD, mistet besinnelsen og aldri fått den "samme gamle" tilbake. Pådratt seg varige psykiske skader, depresjon og mistet livsgnisten. På samme måte har LSD kurert depresjon for mange, gitt flere tilbake livsgnisten og meningen med livet, utvidet bevisstheten og på den måten reddet liv.

Dette gjelder psykedelia generelt. Det er flere argumentasjoner som går igjen her på bruket om at dersom man havner i psykose av LSD eller lignende, så har man underliggende sykdom (schizofreni o.l) som blir utløst, og at hva som helst kan utløse dette. Det er ikke så lett.

- Man kan aldri vite om man har underliggende diagnose som blir trigget, før det eventuelt skjer. Ja, en del av de er arvelige, men ikke i alle tilfeller. Selv om du har for eksempel røyket hasj i mange år og greid deg fint, tenker at "ja da kan jeg fint prøve LSD", ikke nødvendigvis betyr at psyken din takler den enorme påkjenningen LSD kan bringe. Dette gjelder for så vidt alle stoffer, men spesielt psykedelia.

- "Hva som helst kan utløse denne underliggende sykdommen, hadde det ikke vært LSD kunne det vært noe annet". Dette synes jeg er billig argumentasjon. Ja, det kan bli utløst av noe annet. Samtidig kan det hende personen hadde levd et godt liv uten psykiske skader om akkurat denne episoden ikke hadde utløst sykdommen.

Det er ingenting som er svart og hvitt, og det er ofte lærdom til og med i de verste trippene. Men å være bevisst på de potensielle konsekvensene og farene rundt psykedelia er viktig, ikke ta dette ukritisk og spontant.
Vis hele sitatet...
I følge Michael Pollan (How to Change Your Mind) virker psykedeliske stoffer som en ikke-spesifikk doseavhengig forsterker. Bevisstheten til egoet som tar + intensjon * dose = resultat. Stoffet i seg selv er helt nøytalt med andre ord, psykologien til den som tar blir derimot utbrettet og vist frem, dette kan være ukomfortabelt for noen.

Hvis da intensjonen ikke er satt til å være en f.eks. helbredende trip, eller for å løse problemer man har vil da hvaenn som dukker opp under trippen bli forsterket også både negativt og positivt.

Jeg har som regel å alltid gjøre om dagen, rommet jeg skal trippe i og intensjonen dedikert til det, men er helt enig med deg om å vise frem de eksemplene hvor det da kanskje ikke gikk så bra, eller som planlagt.

Man må ha et visst nivå med introspeksjon for å kunne trygt ta psykedelika føler jeg da^^
Sist endret av QuantumLove; 8. oktober 2020 kl. 16:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
R.i.p 23.04.2021
Men la oss si du slutter å spise kjøtt pga de moralske greiene. Hva med planteriket? De har nervesystem og kommuniserer med verandre de også, da bytter du bare ut en livsform med en annen.
Sitat av Tarm Vis innlegg
Men la oss si du slutter å spise kjøtt pga de moralske greiene. Hva med planteriket? De har nervesystem og kommuniserer med verandre de også, da bytter du bare ut en livsform med en annen.
Vis hele sitatet...
Om det er noe som skader vegetasjon og planter så er det kjøtt-eting. Store skogområder hugges ned for å gi beitemark. For å produsere en kilo med kjøtt så trengs det 10kg med plantemateriale. Faktisk, dersom alle hadde spist så mye kjøtt som det vi gjør så hadde det ikke vært nok dyrkbar jord for å forsørge hele verden med mat - og med god margin.

Og hvor har du det ifra at planter har nerver? Dessuten så er argumentet ditt syltynt, dyrevelferden baserer seg på lidelse og du skal være greit på vidda for å konstantere lidelse i salaten.
Sist endret av Relevant; 8. oktober 2020 kl. 16:51.
Sitat av Tarm Vis innlegg
Men la oss si du slutter å spise kjøtt pga de moralske greiene. Hva med planteriket? De har nervesystem og kommuniserer med verandre de også, da bytter du bare ut en livsform med en annen.
Vis hele sitatet...
Det vil fortsatt være bedre å "drepe" planter fordi et menneske krever betydelig mindre i forhold til hva som trengs for å fore opp et dyr for å så drepe det og gjøre det om til mat.

Å bruke dyr som et mellomledd er ekstremt ineffektivt. Alt protein stammer ifra planter, så da kan vi heller ta det ifra den originale kilden istedetfor igjennom dyr

Husker ikke akkurat statistikk men tror det er 80% av planter som mennesker vokser blir gitt til dyr, og de dyrene står bare for 20% av verdens daglige kaloriinntak.
For min del så har psykedelika, og særlig LSD gjort det enklere å være ærlig med meg selv, samt akseptere ting slik de faktisk er. Det har blitt enklere å legge av seg uvaner som å skulle forestille seg hele tiden i møte med andre. I forhold til dyr og natur har jeg ikke merket så mye annet enn at jeg har verdsatt de enda litt mer. Når jeg jakter eller fisker så er jeg veldig takknemlig ovenfor det jeg skal spise, for at de kan gi meg noe så positivt som energi, næring og gode smaksopplevelser. Nå er jeg fra før av opptatt av fornuftig matauk og at en ikke skal la noe vesen lide unødig lenge eller mye uansett om en skal spise det eller ikke.
Sitat av QuantumLove Vis innlegg
Mikrodose eller større doser ukentlig? Jeg har alltid latt det gå et par mnd mellom hver gang. Og hver gang jeg da har planlagt en trip og gått inn i det, har det gitt meg mange åpenbaringer og hjulpet meg utrolig mye med selvutvikling!

Vis hele sitatet...

Doser av all slags størrelser egentig. Så ja, jeg kan jo bare være ærlig og si, balls out, at jeg har jo faktisk misbrukt det, altså jeg har ikke akkurat vært forsiktig da! Når det kommer til evnen til introspeksjon, det å tenke abstrakt, mindfulness og og generelle metakognitive evner, så er jeg faktisk ganske fremstående på det området. Men som sagt, jeg har aldri tenkt at feilen ligger i lsd, men heller i meg, enten det er genetisk eller det at det ligger uforsiktighet inn i bildet, og det faktum at jeg ikke har respektert det nok. Jeg er/har vert meget destruktiv angående bruken av, ikke bare rusmidler, men også psykedeliske stoffer, (som også kan være rusmidler om det havner i feil hender I guess).

Og for å påpeike det igjen på en litt omformulert måte, det er ikke alle endringene jeg har sett hos meg som altså er negative, men mye er vel det, der det verste er tendenser til selv-hat. Noe av det positive er, i hvertfall slik jeg oppfatter det, positiv endring i emosjonell intelligens. Mao. hypersensitivitet, på godt og vondt. (hypersensitivitet/emosjonell intelligens er jo relatert til størrelsen på amygdalaen, som da vil være mindre men mer aktiv hos de som har problemer med å regulere følelser og gjerne kan være emosjonelt ustabile, og dette er jo igjen også relatert til diverse psykiske lidelser)
Sist endret av Deagleflyndre; 8. oktober 2020 kl. 17:33.
Sitat av Deagleflyndre Vis innlegg
Doser av all slags størrelser egentig. Så ja, jeg kan jo bare være ærlig og si, balls out, at jeg har jo faktisk misbrukt det, altså jeg har ikke akkurat vært forsiktig da! Når det kommer til evnen til introspeksjon, det å tenke abstrakt, mindfulness og og generelle metakognitive evner, så er jeg faktisk ganske fremstående på det området. Men som sagt, jeg har aldri tenkt at feilen ligger i lsd, men heller i meg, enten det er genetisk eller det at det ligger uforsiktighet inn i bildet, og det faktum at jeg ikke har respektert det nok. Jeg er/har vert meget destruktiv angående bruken av, ikke bare rusmidler, men også psykedeliske stoffer, (som også kan være rusmidler om det havner i feil hender I guess).

Og for å påpeike det igjen på en litt omformulert måte, det er ikke alle endringene jeg har sett hos meg som altså er negative, men mye er vel det, der det verste er tendenser til selv-hat. Noe av det positive er, i hvertfall slik jeg oppfatter det, positiv endring i emosjonell intelligens. Mao. hypersensitivitet, på godt og vondt. (hypersensitivitet/emosjonell intelligens er jo relatert til størrelsen på amygdalaen, som da vil være mindre men mer aktiv hos de som har problemer med å regulere følelser og gjerne kan være emosjonelt ustabile, og dette er jo igjen også relatert til diverse psykiske lidelser)
Vis hele sitatet...
Dette er spot on. Jeg har også vært uforsiktig og rett ut destruktiv/ brukt LSD til noe som best kan forklares som selvskading dessverre. Har jo lært mye men sitter igjen med følelsen av å ture 24/7 og nedsatt syn pga det, og mye mindfuck som ødelegger for et stabilt stemningsleie. LSD er ingenting som er å spøke med, og endringene man får dypt inne i sjela er det lite nytte å prøve å gjøre stort med etter utallige forsøk.
Jeg fikk kurert min planteblindhet under en heftig sopptripp. Jeg hadde en fredslilje stående til pynt på stuebordet, og plutselig så jeg at planten Levde. Den fremsto plutselig som en organisme; med agency, agenda, sitt eget liv. Før denne trippen var planter og trær mere gjenstander enn organismer for meg, men nå ser jeg plantelivet der jeg før overså det. Min favoritthistorie fra ett eller annet psykedelikaforum er om han som fikk ødelagt film og tv for seg etter en tur på lsd. Andre i forumet rapporterte store gjennombrudd og erkjennelser etter å ha trippet, mens det eneste som skjedde med denne karen var at han plutselig ikke fikk til det lille "suspension of disbelief" som trengs for å feks se en film. Han så bare skuespillere som hadde lært seg replikker utøve et planlagt drama foran et kamera. Syre er rare greier ja.
R.i.p 23.04.2021
Sitat av Relevant Vis innlegg
Dette er spot on. Jeg har også vært uforsiktig og rett ut destruktiv/ brukt LSD til noe som best kan forklares som selvskading dessverre. Har jo lært mye men sitter igjen med følelsen av å ture 24/7 og nedsatt syn pga det, og mye mindfuck som ødelegger for et stabilt stemningsleie. LSD er ingenting som er å spøke med, og endringene man får dypt inne i sjela er det lite nytte å prøve å gjøre stort med etter utallige forsøk.
Vis hele sitatet...
Kjiipt og høre at det er fler av oss som har fåt varige skader som nedsatt syn og 247 turings
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Har også lagt merke til den sensitiveringen som skjer.
Man mister tålmodighet med dumhet og stuk.
Man kan bli ekstremt oppgitt over hvordan vi mishandler hverandre hver dag, hvordan vi mishandler oss selv, arvesynden, mønstre med opphav i genetikk som får utslag i hver familiegenerasjonen.

Ikke rart de fleste ønsker sløvende midler tilgjengelig
Sist endret av meaculpaUIO; 8. oktober 2020 kl. 18:04.
Sitat av Greater_Apeness Vis innlegg
Jeg fikk kurert min planteblindhet under en heftig sopptripp. Jeg hadde en fredslilje stående til pynt på stuebordet, og plutselig så jeg at planten Levde. Den fremsto plutselig som en organisme; med agency, agenda, sitt eget liv. Før denne trippen var planter og trær mere gjenstander enn organismer for meg, men nå ser jeg plantelivet der jeg før overså det. Min favoritthistorie fra ett eller annet psykedelikaforum er om han som fikk ødelagt film og tv for seg etter en tur på lsd. Andre i forumet rapporterte store gjennombrudd og erkjennelser etter å ha trippet, mens det eneste som skjedde med denne karen var at han plutselig ikke fikk til det lille "suspension of disbelief" som trengs for å feks se en film. Han så bare skuespillere som hadde lært seg replikker utøve et planlagt drama foran et kamera. Syre er rare greier ja.
Vis hele sitatet...
Spot on!
Fraktale planter, blomster og trær som danser i takt med musikken
Sitat av Tarm Vis innlegg
Men la oss si du slutter å spise kjøtt pga de moralske greiene. Hva med planteriket? De har nervesystem og kommuniserer med verandre de også, da bytter du bare ut en livsform med en annen.
Vis hele sitatet...
Jeg ville heller spist et levende jordbær enn ei levende bikkje - for meg har det ganske mye å si hva slags livsform, altså.
Sitat av QuantumLove Vis innlegg
Kjøtt er faktisk mye dyre både økonomisk og økologisk. Det er en grunn til at de i fattigere land ikke har tilgang og må spise primært plantebasert ut av nødvendighet. Plantemat forer flere munner på mindre landområde.

Får 2KG tørre kikerter til 50kr på Keiser og det er mer en nok for meg i en mnd

Grunnen til at regnskogen blir hogd ned er for å gjøre plass til mere beiteplasser for kyr, og for at det skal produseres mer soyabønner. Ca 80% av den soyaproduksjonen blir brukt og eksportert som dyrefor. Resterende går en stor del til drivstoff og det som er igjen går til mat.

Når man virkelig begynner å gå inn i detaljer med tanke på og bruke dyr som mellomledd i næringskjeden ser man hvor utrolig ineffektivt det er.

Jeg er 100% enig med deg om kortreist mat. Jo mer av det man kan få lokalt jo bedre

På det siste punktet sier du at dyrevelferden vil komme på et akseptabelt nivå. Hvor setter du drap som akseptabelt egentlig? Som jeg skrev i første posten, hvordan kan vi drepe hvis vi selv ikke vil dø?


Bare for å nevne noen
Vis hele sitatet...
At fattige land ikke holder husdyr er direkte feil. De fleste fattige land har husdyr. enten i form av kveg sau eller høns. Sistnevnte er spesielt vanlig selv i bystrøk i mange fattige land

jeg er enig i at eksporten av soya går mest til dyr. Men det delegitimerer uansett ikke det å drive økologisk og med kun bruk av gårdens eller nærområdets ressursgrunnlag som kilde til næring. grunnen til at man bruker soya er for å raskt øke kjøttvekta, det er økonomisk gunstig. Dyrene trenger ikke soya for å overleve. Man kan jo uansett tenke seg konsekvensene dersom alle verdens mennesker plutselig ble avhengige av soyaproteiner.

du nevner også detaljer rundt dyr som mellomledd. Hva er detaljene? du gir ingen fakta på bordet. Hvorfor tror du folk i steinalderen var helt avhengig av kjøtt i kostholdet for å overleve? Det at vi i dag klarer oss uten kjøtt er fordi vi kan importere mat som ellers ikke ville vokst i Norge

Lokal produksjon er bærekraftig på alle måter. Drøvtyggere omdanner cellulose i gress til proteiner som vi kan dra nytte av. Dyrene holder kulturlandskapet åpent som samtidig bidrar til en normal og sunn flora og sørger for at pollinatorer trives og at jordas mikrobiologiske aktivitet går som normalt. Ikke bare insekter og blomster drar nytte av åpne landskapet, de estetiske kvalitetene ved velholdte beitemarker taler for seg selv.

drap i nødverge er ikke umoralsk. dette gjelder enten det er mennesker eller dyr. Handler man i nødverge kan man forsvare drap av mennesker. Er man sulten kan man legitimere det å drepe ett annet dyr. Det er sånn naturen er og dette er grunnen til enkelte arter har dødd ut og at noen lever. Man kan uansett diskutere dette med drap på dyr ut i evigheten. Det finnes ingen korrekt fasit på dette. Men man kan se på dagens dyrehold som en form for indirekte nødverge ved at vi delegerer ansvaret for avlivning og slakting til noen andre enn oss selv. Vi mennesker er late av natur og vi vil alltid tilstrebe løsninger som gjør det enklest mulig for oss selv og delegere drittarbeid til noen som er villige til å ta den for oss.

Moral er uansett et menneskeskapt begrep og er vidt forskjellig fra hvor man oppholder seg i verden. I midtøsten er feks barneekteskap lov, mens i colombia er det allment akseptert å pule esler. I vesten synes vi dette er helt forkastelig.
Veldig interessant tråd, har ikke så mye å tilføye, ville bare si at dette er veldig god lesing og mange gode argumenter fra «begge sider»
Sitat av dödskadaver Vis innlegg
At fattige land ikke holder husdyr er direkte feil. De fleste fattige land har husdyr. enten i form av kveg sau eller høns. Sistnevnte er spesielt vanlig selv i bystrøk i mange fattige land

jeg er enig i at eksporten av soya går mest til dyr. Men det delegitimerer uansett ikke det å drive økologisk og med kun bruk av gårdens eller nærområdets ressursgrunnlag som kilde til næring. grunnen til at man bruker soya er for å raskt øke kjøttvekta, det er økonomisk gunstig. Dyrene trenger ikke soya for å overleve. Man kan jo uansett tenke seg konsekvensene dersom alle verdens mennesker plutselig ble avhengige av soyaproteiner.

du nevner også detaljer rundt dyr som mellomledd. Hva er detaljene? du gir ingen fakta på bordet. Hvorfor tror du folk i steinalderen var helt avhengig av kjøtt i kostholdet for å overleve? Det at vi i dag klarer oss uten kjøtt er fordi vi kan importere mat som ellers ikke ville vokst i Norge

Lokal produksjon er bærekraftig på alle måter. Drøvtyggere omdanner cellulose i gress til proteiner som vi kan dra nytte av. Dyrene holder kulturlandskapet åpent som samtidig bidrar til en normal og sunn flora og sørger for at pollinatorer trives og at jordas mikrobiologiske aktivitet går som normalt. Ikke bare insekter og blomster drar nytte av åpne landskapet, de estetiske kvalitetene ved velholdte beitemarker taler for seg selv.

drap i nødverge er ikke umoralsk. dette gjelder enten det er mennesker eller dyr. Handler man i nødverge kan man forsvare drap av mennesker. Er man sulten kan man legitimere det å drepe ett annet dyr. Det er sånn naturen er og dette er grunnen til enkelte arter har dødd ut og at noen lever. Man kan uansett diskutere dette med drap på dyr ut i evigheten. Det finnes ingen korrekt fasit på dette. Men man kan se på dagens dyrehold som en form for indirekte nødverge ved at vi delegerer ansvaret for avlivning og slakting til noen andre enn oss selv. Vi mennesker er late av natur og vi vil alltid tilstrebe løsninger som gjør det enklest mulig for oss selv og delegere drittarbeid til noen som er villige til å ta den for oss.

Moral er uansett et menneskeskapt begrep og er vidt forskjellig fra hvor man oppholder seg i verden. I midtøsten er feks barneekteskap lov, mens i colombia er det allment akseptert å pule esler. I vesten synes vi dette er helt forkastelig.
Vis hele sitatet...


#1 At fattige land ikke holder husdyr er direkte feil. De fleste fattige land har husdyr. enten i form av kveg sau eller høns. Sistnevnte er spesielt vanlig selv i bystrøk i mange fattige land

Jeg sa aldri at de fleste fattige land ikke har dyr. Jeg skrev at “Det er en grunn til at de i fattigere land ikke har tilgang og må spise primært plantebasert ut av nødvendighet”

#2 Det er økonomisk gunstig og produsere masse soya for å så gi det til dyra så de vokser fortere så vi kan slakte

Hvorfor er de økonomisk gunstig når hele prosessen er unødvendig? Det mest økonomiske vi kan gjøre er kutte hele prosessen med å avle opp, fore opp, holde I live (mens de slepper fra seg avføring og kyr gasser ut masse metan) for å så slakte, spise og/eller eksportere?

#3 Du nevner også detaljer rundt dyr som mellomledd. Hva er detaljene?

Detaljene er at 100% av protein stammer ifra planter. Vi kan hoppe over hele greia med å heller bare spise planter i stedet for å gi et tonn med planter til dyr for å så spise de dyrene.

#4 Folk i steinalderen var helt avhengig av kjøtt i kostholdet for å overleve.

Folk i steinalderen var også helt avhengig av planter i kostholdet for å overleve. Det var ihvertfall ikke sånn at man kan gå i frysedisken på rema for å handle

#5 Det at vi i dag klarer oss uten kjøtt er fordi vi kan importere mat som ellers ikke ville vokst i Norge

Norge kunne nok sikkert greid seg med mindre eksport hvis flere ble bevisste på og begynte og dyrke lokal plantemat.

#6 Lokal produksjon er bærekraftig på alle måter. Drøvtyggere omdanner cellulose i gress til proteiner som vi kan dra nytte av. Dyrene holder kulturlandskapet åpent som samtidig bidrar til en normal og sunn flora og sørger for at pollinatorer trives og at jordas mikrobiologiske aktivitet går som normalt. Ikke bare insekter og blomster drar nytte av åpne landskapet, de estetiske kvalitetene ved velholdte beitemarker taler for seg selv.

Lokalproduksjon er ikke absolutt bærekraftig på alle måter. Det er mange ting som er bra med lokalproduksjon og jeg er all in for mer av det. Selvfølgelig er det viktig at dyr får beite og selvfølgelig er det viktig for jorden, landskapet osv osv... Så hvorfor ikke la dyrene beite i fred og la dem leve livene sine uten at vi skal drepe dem?

#7 Drap i nødverge er ikke umoralsk.

Det er ikke en nød å dra på butikken for å kjøpe bacon, egg, smør, kylling, fisk og flesk?

#8 Det finnes ingen korrekt fasit på dette.

Nei? Men mennesker og samfunn må gå sammen for å finne bedre og bedre måter og leve på. Vi må utvikle oss hvis vi skal ta vare på oss selv og jorden.

#9 Men man kan se på dagens dyrehold som en form for indirekte nødverge

Jeg skjønner ikke denne. Indirekte nød for å dominere? For å ta det som ikke er vårt? For å drepe og voldta dyr?

#10 Moral er uansett et menneskeskapt begrep og er vidt forskjellig fra hvor man oppholder seg i verden. I midtøsten er feks barneekteskap lov, mens i colombia er det allment akseptert å pule esler. I vesten synes vi dette er helt forkastelig.

Moral er et menneskeskapt begrep på lik linje som alt annet som er menneskeskapt. Mattematikk, samfunnet vi bor i og tingene vi har tilgang til som et resultat av utvikling helt til nå.

Selv om det er andre land som ikke er like utviklet moralt enda betyr ikke det at det er greit å gjøre som de gjør. Bare fordi noen voldtar noen betyr det ikke at det er greit fordet? Midtøstens og Columbias gjennomsnittelige moralske verdi-nivå er ikke det samme som i Norge.
Skremte jeg bort alle?
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg var veganer i mange år. Ganske fanatisk faktisk.

Etter en skogstur med flere frimerker og noe sopp, innså jeg at dyrene er her slik at mennesker kan forvalte de forsvarlig.

Etter det har jeg spist kjøtt med god samvittighet. Ingenting er som å spise fra et dyr man har skutt selv, som har levd godt og er slaktet med respekt.

I tillegg har jeg ikke lenger behov for å sjekke om jeg har vitaminmangler og fikse de med alt mulig tilskudd.
Anonym bruker
"Fremmed Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg synes du kanskje er litt bastant og litt lite villig til å vurdere andres tanke gang en din egen akkurat i dette sekundet.
liksom jeg tror alle skjønner at det ikke er ok å masseprodusere dyr i fabrikker for å slakte dem. Men man må nok også prøøøøve å skjønne hvorfor det er sånn. vi kunne nok ikke lagt bort kjøttprodukjson i morgen uten at mange mennesker dør selvom mange mennesker skjønner at det er uetisk å hamstre dyr å spise når man kan velge noe annent. Og liksom hvis man kun skal spise planter hvor skal man gro alt da feks her i norge? skal vi gjøre det på bekostning av andre land eller skal du gro det selv i hagen din?
Jeg er sikker på at alle fra norge egentlig kunne klart å så, plante og høste sin egen mat hvis dem har vilje til det for å slutte å spise mat, men jeg føler at ofte de som skriker høyest om å slutte å spise kjøtt ikke har en egen kjøkkenhage engang.
Hvis du ikke vil spise kjøtt og vil at andre heller ikke skal det så tror jeg du burde lede med å lage et eksempel og vise hvordan det kan gjøres, vi kan jo ikke kreve at butikkene skal slutte å selge kjøtt bare fordi du ikke vil spise det.

Er nok helt mulig å slutte med kjøtt men det er virkelig ikke naturlig for mennesker og du må nok lage en god innsatts men om du klarer det så kan du stå frem som et godt eksempel for resten av oss å hvise hvordan det skal gjøres istedenfor å si at det alle andre gjøre er feil når du ikke har en løsning selv.
Klimafiendtlig troll
TS her har nok satt sin egen samvittighet foran både dyrevelferd og vanlig vett.

Er jo tross alt en betryggende og god følelse å innbille seg at den soyaburgeren(eller annet billig planteprotein) ikke koster menneskeliv, er sunn for kropp og sjel i tillegg til at det er "naturlig"? Drit i at man brenner regnskog, og at alt gror igjen så lenke Ola og Kari Dunk får sove om natta.

Gro sin egen mat, det er så fjernt for moderne, urbane, planteetende fanatikere at det er et hån.

Kanskje hjernen, på en eller annen måte, skjønner at vedkommende har dårlig samvittighet eller andre demoner som lettest omgås med et selvbedrag?
Sist endret av Taert; 10. oktober 2020 kl. 01:33.
Anonym bruker
"Fremmed Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg føler på en måte at alt vi mennesker gjør dreper andre levende ting.. liksom ALT vi gjør.. hvor skal man liksom sette grensen på hva som er greit å drepe og hva som ikke er greit. ikke skjønn meg feil, jeg skulle gjerne sett en verden der vi ikke masseproduserer dyr for mat, men jeg har trøbbel for å se hvordan vi ikke skulle gjort det akkurat nå jeg er seff åpen for ideer.

Men ja hvis vi feks importerer grønnsaker fra andre land så er det garantert at transporten bidrar til å drepe liv..
Anonym bruker
"Fremmed Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Egentlig så tror jeg ikke det er det å spise kjøtt som er problemet jeg tror det heller er litt hvordan vi gjør det nå om dagen som er problemet.. når vi har store fabrikker som kun avler dur for mat, det tror jeg er litt problemet. Jeg synes jo det er ok å skyte et dyr i skogen og spise det og jeg synes også det er ok å drepe en mus i huset mitt med musefelle. liksom jeg spiser jo ikke musa engang men jeg synes det er ok å drepe den.