Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 39516
Hei,

Har i perioder gått på melatonin i form av Circadin (2x2mg). Den gir meg hovedsaklig trøtthetssfølelse i 12 timer. Men jeg merker også en psykadelisk følelse, som om jeg har inntatt en liten dose sopp, bare uten de visuelle effektene. Pupillene blir også merkbart store.

Noen andre som har erfaring med dette?
På meg fungerer melatonin bedre enn vanlig sovemedisin. Jeg blir trøtt, og får sove. Jeg føler ikke noe på kroppen, annet enn at jeg blir trøtt på en naturlig måte. Jeg kan altså lett holde meg våken om jeg vil. Aldri prøvd å ruse meg på det. Melatonin er naturlig søvnhormon, så det fungerer best på dem som fra før har lav produksjon av hormonet.
Vel, melatonin er jo et naturlig søvnhormon (syntetisk fremstilt naturligvis). Jeg har aldri opplevd noen rus på sovemedisiner, men jeg kan tenke meg at Imovane eller stilnoct vil fungere bedre for å oppnå en rus.

Når man blir veldig trøtt kan man oppleve ting som er veldig likt ting man opplever på psykadelika. Var våken 5 dager en gang, hadde veldig merkelige tanker, vridd virkelighetsoppfatning (psykose). Jeg hallisunerte, og så mønstre på gardinene og i tv hylla. Kanskje det er søvnhormonene som fremkaller disse hallisunasjonene, og derfor du føler deg trippy på melatonin.
Sist endret av BongRips; 19. februar 2014 kl. 22:41.
Tok en eller to for en tid tilbake. Røyka litt, og la meg sammen med dama.

Skulle få meg en liten massasje, og det var her ting ble litt rart. Ble veldig kilen og "knisete". Vanskelig å beskrive følelsen egentlig, men den var behagelig og veldig avslappende, med noen gode frysninger. Lå lenge å knisa og lo som en barnslig unge. Ikke helt vanlig for en gubbe på nærmere 30 Var kun massasjen som trigga dette da, og ble bare trøtt og sovna etterpå. Har tatt de i ettertid også, uten røyk, og da merket jeg ikke annet enn at jeg ble søvnig.

Røykingsen var for øvrig potent nok den, men fikk ikke den samme "goodfeelingen" av kun den.
Dette har null funksjon på meg, ikke antydning til trøtt eller noe annet. Eneste er at jeg sitter igjen med en jævlig hodepine, var ikke sånn før, men de siste gangene jeg har prøvd det har det endt opp sånn.
Om det er tilfeldig eller melatoninen sin skyld vet jeg ikke...
Har fått utskrevet melatonin og imovane mot søvnvansker. Etter min erfaring- er circadin et mye bedre alternativ enn f.eks imovane med tanke på avhengighet osv. Men så igjen- det er ikke alle som like god effekt av melatonin.

Imovane, mogadon m.m gir meg "hangover", det gjør ikke circadin. Det er ihvertfall min erfaring.

Har prøvde flein noen ganger- og kan ikke si jeg har fått noen psykedelisk effekt circadin, men så reagerer jo folk forskjellig på det meste.
Stjeler litt valergan / melatonin fra broren min noen ganger... Jeg har flere ganger opplevd at drømmene mine blir mere syke, og at jeg kan kontrollere dem.
Jeg tok melatonin mer eller mindre daglig i en del år, både i generisk form og i form av Circadin. Annet enn å bli bittelitt trøtt (en effekt som egentlig ikke bet veldig godt på insomni), kan jeg ikke si at jeg har opplevd noen spesielle effekter overhode.

Det er mulig du oppnår en slags hypnagogisk tilstand--bevissthetsnivået som fungerer som en mellomfase mellom våkenhet og søvn. Opplever du psykedeliske effekter når du bare går rundt og gjør vanlige ting på melatonin, må jeg si det er en meget uvanlig reaksjon. Men om du ligger i senga og er i ferd med å sovne, kan det skje litt av hvert i hodet. Samme med tilstanden du er i når du er i ferd med å våkne. Det kan det selvsagt gjøre uten medisiner også, men kanskje melatoninen gjør at du lettere oppnår, eller blir lengre i dette stadiet enn vanlig. Selv har jeg som sagt ikke opplevd noen sånne effekter. Ser mange som påstår de får mer livlige drømmer av melatonin; personlig er det motsatt, har opplevd både veldig virkelighetsnære drømmer, lucid dreams, søvnparalyse m.m., men alt dette skjedde etter at jeg sluttet med melatonin.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis du har fått rusfølelse og pupilldilasjon av noe er det garantert noe annet enn melatonin du har fått i deg. Melatonin er et naturlig hormon som bare regulerer innsovning. Man blir gradvis immun mot melatonin etter en stund fordi kroppen kompenserer for doseringen.
Sitat av Bhodisattva Vis innlegg
Man blir gradvis immun mot melatonin etter en stund fordi kroppen kompenserer for doseringen.
Vis hele sitatet...
Har du kilder på dette?
Sitat av Membranplan Vis innlegg
Har du kilder på dette?
Vis hele sitatet...
Det er vel simpel logikk, dersom kroppen får hormoner fra andre steder enn fra kroppen selv, så slutter kroppen å produsere selv, da trenger man enda mere for å få samme mengde.

Jeg ville aldri inntatt hormoner, kroppen bør fikse dette selv.
Sitat av Bhodisattva Vis innlegg
Hvis du har fått rusfølelse og pupilldilasjon av noe er det garantert noe annet enn melatonin du har fått i deg. Melatonin er et naturlig hormon som bare regulerer innsovning. Man blir gradvis immun mot melatonin etter en stund fordi kroppen kompenserer for doseringen.
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Men som regel holder det å ta rundt en kort pause når man merker effekten reduseres/slutter å virke.

Melatonin er mye brukt hos personer med autismespekterforstyrrelser, og det er vel kjent at de fleste behøver pause med jevne mellomrom. Det vanligste er nok å ta pause i ferier. Noen trenger pause oftere, og er gjerne uten i helger. Så er det også noen som ikke behøver pause i det hele tatt.

Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Det er vel simpel logikk, dersom kroppen får hormoner fra andre steder enn fra kroppen selv, så slutter kroppen å produsere selv, da trenger man enda mere for å få samme mengde.

Jeg ville aldri inntatt hormoner, kroppen bør fikse dette selv.
Vis hele sitatet...
Greit nok at kroppen bør fikse dette selv, men når den ikke gjør det? Hva da? Lite søvn er svært ugunstig for kroppen, og mange opplever plagsomme bivirkninger av vanlig sovemedisin.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Det er vel simpel logikk, dersom kroppen får hormoner fra andre steder enn fra kroppen selv, så slutter kroppen å produsere selv, da trenger man enda mere for å få samme mengde.

Jeg ville aldri inntatt hormoner, kroppen bør fikse dette selv.
Vis hele sitatet...
Det som er understreket er logisk, det som er i fet skrift derimot er ikke logikk. Har du kilder på den påstanden? Hvorfor fortsetter ikke kroppen å produsere hormoner den får utenfra?

Ontopic: jeg har brukt melatonin under reiser, det har funket veldig bra. En gang tok jeg hjemme fordi jeg hadde så mange tanker og bekymringer i hodet, men kjente ingenting og vred meg i sengen hele natten.
Sist endret av Spirituell; 2. mars 2014 kl. 17:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg fikk Circadin 2mg og det virket de første 2-3 dagene, nå er det to uker siden jeg startet på de og igår kveld kl 22:00 tok jeg 12mg og er enda våken...og helt opplagt/ikke noe trøtt
Sist endret av SOTR; 2. mars 2014 kl. 18:01.
De funker ikke om du absolutt ikke er trøtt, men de hjelper i mon erfaring. Føler jeg blir trøtt i hodet, men ikke kroppen. Var noen jeg fikk vondt i hodet av, men det var bare den typen. Om man tar det tidlig på kvelden så er det en sovepille med lite bieffekter.

Har aldri opplevd rus på dem, men opplevd å ta dem i morgenstund men likevel ikke få sove, og føle meg som en hjernedød zombie.
Sitat av randomize Vis innlegg
Greit nok at kroppen bør fikse dette selv, men når den ikke gjør det? Hva da? Lite søvn er svært ugunstig for kroppen, og mange opplever plagsomme bivirkninger av vanlig sovemedisin.
Vis hele sitatet...
Det kommer antageligvis av stress eller psykiske problemer, kosthold, uvaner, etc. Dersom du ikke har en alvorlig feil eller sykdom, så legger du om livsstilen din. Slutt å drikke brus 4 timer før du skal sove, spis sunnere, demp eller slå av lys timer før du skal sove slik at koppen skjønner at den skal slippe ut melatonin, etc. Dette kan du Google selv.


Sitat av Spirituell Vis innlegg
Det som er understreket er logisk, det som er i fet skrift derimot er ikke logikk. Har du kilder på den påstanden? Hvorfor fortsetter ikke kroppen å produsere hormoner den får utenfra?
Vis hele sitatet...
Biologi læreren min lærte meg det, om du absolutt må ha kilder så får du Google eller kjøpe noe litteratur.
Sist endret av TylerDurden; 2. mars 2014 kl. 19:56.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Pisspreparat spør du meg, tipper at det egentlig bare er sukkerpiller/placebo. Det funket fint på meg et par dager, og så sluttet det helt å fungere når jeg spurte spørsmål om det muligens var placebo.

Så gikk jeg på det i en måned, og sov like dårlig som jeg gjorde på den tiden. Med andre ord hadde det null funk på meg.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Fastlegen min mener jeg kan ha forsinket søvnfasesyndrom og satte meg dermed på melatonin. Merker at det er mye lettere å sovne nå.
Du kan oppnå toleranse for de aller fleste legemidler, men det er ikke noen naturlov som er hugd i stein og levert til Moses på Sinaifjellet at absolutt alle stoffer som påvirker kroppen mister effekt om du tar dem regelmessig. Personlig har jeg opplevd at melatonin er absolutt like (lite) effektivt om jeg tar det hver dag i månedsvis eller en gang i blant. Her er f. eks. en studie som ikke observerte noen toleranseutvikling etter å ha administrert melatonin til eldre pasienter med insomni over en periode på 2 måneder.

Om det funker 2-3 dager og så slutter å funke, vil jeg heller tro den første effekten var rein placebo. Melatonin er ikke noe ordentlig sedativ. Om du sammenligner det med en sterkere, ordentlig sovemedisin, så er det som om melatonin kommer med et forsiktig forslag til kroppen om at den kanskje skal ta seg en lur, mens sovemedisinen i riktig dose kommanderer kroppen til å sovne, og det blir en kamp om å holde seg våken om du vil det.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Fastlegen min mener jeg kan ha forsinket søvnfasesyndrom og satte meg dermed på melatonin. Merker at det er mye lettere å sovne nå.
Vis hele sitatet...
Samme her. Men har aldri opplevd noen rus på det. Sovner lettere på kvelden, og selv og legen min påstod man ikke bygget opp noen toleranse for det så merker jeg godt at jeg har det etter 3-4uker.
Det finnes så vidt jeg vet ingen bevis på at en utvikler toleranse mot melatonin. Begynte med melatonin for over ett år siden da jeg bodde i USA. Brukte 5 mg piller og de fungerte som regel bra. Likevel er det dager da ikke engang 20mg vil hjelpe. Melatoning gjør deg trøttere og forteller kroppen at det er tid for å sove, men er du ikke trøtt i det hele tatt, du har for mye å tenke på, osv, bilde ikke hjelpe. Gikk for en måned siden tom for de rene tablettene kjøpt i USA og begynte på circadin 2mg. De funkerer bra forsåvidt også bra. Ikke forvent melatonin til å slå deg ut om du har insomnia, men mindre søvnproblemer er det derimot veldig effektivt på om det skyldes mangel på melatonin.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Melatonin fungerer vel bare hvis man faktisk har underskudd/feilregulering av melatoninen. Skyldes søvnproblemene andre faktorer vil det ikke hjelpe. Har ikke merket noen ruseffekt nei.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Det kommer antageligvis av stress eller psykiske problemer, kosthold, uvaner, etc. Dersom du ikke har en alvorlig feil eller sykdom, så legger du om livsstilen din. Slutt å drikke brus 4 timer før du skal sove, spis sunnere, demp eller slå av lys timer før du skal sove slik at koppen skjønner at den skal slippe ut melatonin, etc. Dette kan du Google selv.
Vis hele sitatet...
Hvorfor begynner du å diskutere meg som person? Det er da helt uvesentlig for diskusjonen.
Verdt å nevne at det er – skyt meg om jeg tar feil – to typer måter man kan bruke melatonin på. Har man underskudd på melatonin, spesielt hos eldre, får de tilskudd av melatonin for hele natten. Tar du derimot melatonin for å sove, er dette for å få kroppen til å tro at det er på tide å sove, du sovner og kroppen løser ut melatonin av seg selv videre utover natten.

Om noen får dette som daglig sovemedisin av legen, må jeg beklage feil. Men jeg vil tro en kapsel melatonin i hovedsak er for å justere døgnrytmen. Har du f.eks. mye bekymringer ved leggetid, «klarer» man seg dessverre å holde seg våken – akkurat som når kroppen egentlig er trøtt, men du gruer deg til et intervju eller lignende dagen etter.
Her har faktisk TylerDuden et poeng! Ved inntak av en rekke hormoner, så senker kroppen produksjon av disse hormonene, dette gjelder særlig overdosering av hormoner.

Hvis en overdoserer melatonin noen ganger, så vil hjernen fjerne reseptorer, så hjernen får ønsket effekt av overdosen. Noe som da gjør en naturlig dose nærmest uvirksom, da hjernen må lage flere reseptorer igjen etterpå, noe som tar tid!

En ser også dette ved bruk av anabole steroider, når dosene er godt over det legen foreskriver, så krymper faktisk testiklene. Dette er for testosteron blir fremstilt i bitestiklene.

Og dette er en effekt en ser over alt i kroppen! Opiater er også et glimrende eksempel. Da en opiatmissbruker ikke merker noe til utskillelse av endorfin, eller hvis misbrukeren får en sykehusdose av morfin.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Det som er understreket er logisk, det som er i fet skrift derimot er ikke logikk. Har du kilder på den påstanden? Hvorfor fortsetter ikke kroppen å produsere hormoner den får utenfra?

Ontopic: jeg har brukt melatonin under reiser, det har funket veldig bra. En gang tok jeg hjemme fordi jeg hadde så mange tanker og bekymringer i hodet, men kjente ingenting og vred meg i sengen hele natten.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke noe som trenger å dokumenteres, skal du på død og liv ha det skriftlig så får du google selv.

At kroppen nedregulerer egenproduksjonen av hormoner ved eksogen tilførsel er ikke noe det eksisterer tvil rundt.

Grunnen er at kroppen er laget for å tilpasse seg, som du sikkert vet gir aksjon reaksjon. Målet er alltid for kroppen å være i homoestasis, noe som ved høyere hormonnivåer tilsier en nedregulering av produksjonen. Det er hypofysen som registrerer de fleste hormonnivåene, inkludert både androgener og østrogener. Ved eksogen tilførsel av eksempelvis testosteron resulterer lavere utskillelse av LH- og FSH hormoner, som igjen er ansvarlig for at testiklene produserer spermier og testosteron. Sistnevnte er også prekursoren til østrogen gjennom aromatisering, hvilket impliserer at nedgang skjer i begge grupper.

Dette er et svært kjent fenomen for alle som bruker steroider - om du kjenner noen som driver med det har du kanskje sett muskelen rase av i takt med kåthet, sjalusi og manndom i ordets rette forstand.

Fenomenet omtales ofte som feedback, og brukte kjønnshormoner som eksempel siden jeg kjenner til mekanismen der. Tilsvarende mekanisme finnes for alle kroppens hormoner, kroppen trenger tross alt å regulere seg selv. Det er dog forskjellig grad av påvirkning, og jeg mener å ha lest at melatonin er blant de mindre affekterte.


Alle eksogene substanser som hjelper en å sove er til en viss grad ugunstig, men melatonin er nok det absolutt beste alternativet. Jeg har selv brukt det flere ganger, i likhet med de fleste andre jeg har snakket med som har prøvd det er jeg svært fornøyd og anbefaler det for alle som sliter med å sovne.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Melatonin fungerer vel bare hvis man faktisk har underskudd/feilregulering av melatoninen. Skyldes søvnproblemene andre faktorer vil det ikke hjelpe. Har ikke merket noen ruseffekt nei.
Vis hele sitatet...
Nei, dette er feil. Melatonin fungerer uansett.
Sist endret av Tøffetom; 8. mars 2014 kl. 17:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Legemiddelbransjen sier selv at det ikke finnes gode nok undersøkelser vedrørende bivirkninger, sikkerhet og langtidseffekter. Likevel opplever få bivirkninger, og det har også den fordelen at man ikke blir avhengig.

Professor Bjørn Bjorvatn skriver "Jeg vil hevde at de fleste eksperter innen søvnfeltet regner både melatonin og circadin som trygge preparater, hvis de benyttes på korrekt måte." Kilde

Melatonin - bruk og misbruk

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Nei, dette er feil. Melatonin fungerer uansett
Vis hele sitatet...
Melatonin fungerer ikke på alle, og noen mener det har sammenheng med hvor mye melatonin kroppen selv produserer.

"Several human studies have measured the effects of melatonin supplements on sleep in healthy people. A wide range of doses has been used, often taken by mouth 30 - 60 minutes prior to sleep time. Results have been mixed. Some evidence suggests that melatonin may work best for people over 55 who have insomnia. One study of 334 people aged 55 and older found that sustained-release melatonin seemed to help people fall asleep faster, sleep better, be more alert in the morning, and improve quality of life in people with primary insomnia." University of Maryland Medical Center
Jeg fikk antydning til gynokomasti i en periode jeg brukte melatonin. For de som ikke vet hva gynokomasti er , er det en liten klump inne i brystvorten, eller "bitchtits" som det også heter, "manboobs" (jeg er gutt). Jeg sluttet umiddelbart, og klumpen forsvant helt.

Skal selvfølgelig nevnes at jeg trente mye på den tiden(ingen steroider) og at det også kan ha skapt en hormonubalanse. Jeg sluttet dog aldri med treningen, så at det kan ha vært en link er ikke å utelukke. En siste hypotese er selvfølgelig at kombinasjonen melatonin + tung styrketrening kan øke sjangsen for at dette skjer betraktelig. Men jeg bare spekulerer. For alt jeg vet kunne klumpen ha oppstått helt av seg selv, men dette ville vært rart da jeg var langt eldre enn pubertetsalder (22~~ på den tiden)

Grunnen til at jeg kobler disse sammen er at jeg og noen venner søkte etter eventuellt bivirkninger ved melatonin og gynokomasti var nevnt på en amerikansk nettside. Om den siden er legit eller ikke vet jeg ikke.

Bare en advarsel.
Sist endret av ali88; 8. mars 2014 kl. 18:35.
Sitat av randomize Vis innlegg
Legemiddelbransjen sier selv at det ikke finnes gode nok undersøkelser vedrørende bivirkninger, sikkerhet og langtidseffekter. Likevel opplever få bivirkninger, og det har også den fordelen at man ikke blir avhengig.

Professor Bjørn Bjorvatn skriver "Jeg vil hevde at de fleste eksperter innen søvnfeltet regner både melatonin og circadin som trygge preparater, hvis de benyttes på korrekt måte." Kilde

Melatonin - bruk og misbruk



Melatonin fungerer ikke på alle, og noen mener det har sammenheng med hvor mye melatonin kroppen selv produserer.

"Several human studies have measured the effects of melatonin supplements on sleep in healthy people. A wide range of doses has been used, often taken by mouth 30 - 60 minutes prior to sleep time. Results have been mixed. Some evidence suggests that melatonin may work best for people over 55 who have insomnia. One study of 334 people aged 55 and older found that sustained-release melatonin seemed to help people fall asleep faster, sleep better, be more alert in the morning, and improve quality of life in people with primary insomnia." University of Maryland Medical Center
Vis hele sitatet...
For det første: kan du være så snill vise meg en eneste substans som legemiddelbransjen tørr si "dette har vi undersøkt alt ved - det er trygt"- om? Selv aspartam, det mest undersøkte stoffet vi inntar i matveien er ikke definert som trygt av alle. Å si at "det kan være uvisse bivirkninger på sikt som ikke er kartlagt" betyr enkelt og greit at leger forholder seg til plikten sin om å alltid være føre var, noe som svært ofte stemmer overens med politisk korrekte uttalelser. Ingen lege vil være den som driter seg ut ved å påstå at noe er trygt - det er alltid et eller annet som kan pekes på som usikkert og potensielt skadelig. En grei tommelfingerregel dersom en vil vurdere et stoff som sikkert er å se etter uttalelser som dette. Det betyr enkelt og greit "vi har studert masse og vi har ikke funnet noe, men det kan være vi finner noe i fremtiden". Nesten som at tyngdekraft og relativitet omtales som teorier enda vi vet det stemmer.

For det andre så tilsier konklusjonen du siterer intet annet enn at folk ikke slåes ut momentant av melatonin. Det er ingenting i det du linker til som sier at det forutsetter en ubalanse i hormonnivåer relativt til normalen for å fungere.

Melatonin er en mild substans som definitivt hjelper deg å sovne - men det slår deg ikke ut om du er lys våken. Så noe safe bet for de som ønsker å sovne midt på dagen er det ikke.
Sist endret av Tøffetom; 9. mars 2014 kl. 15:43.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Unaturlig tilførsel av melatonin over tid vil nok redusere den naturlige produksjonen av melatonin. Akkurat slik som dopaminagonister og andre typer agonister. Tilfører man noe som ligner eller er helt likt en neurontransmitter eller et hormon, som binder seg til en eller flere reseptorer, så vil kroppen venne seg til det, og redusere/stoppe sin egen produksjon.

Men med melatonin blir det litt spesielt. Melatonin dannes av serotonin(?). Hvis jeg tilfører melatonin, så vil behovet for naturlig melatonin produksjon reduseres, og det vil være mer serotonin til overs. Er jeg inne på noe her? Er det da som kan være årsaken til den omdiskuterte anti-depressive effekten av tilskudd av melatonin?

Jeg har lest at buspiron (HT1A-reseptor agonist) i kombinasjon med melatonin kan føre til "neurogenesis", altså produksjon av nye neuroner som serotonin, dopamin og flere. Og denne kombinasjonen skal være veldig bra mot depresjon. Jeg har bare prøvd hver av preperatene for seg selv, og begge har god anti-depressiv effekt i forhold til SSRI, TCA og anti-psykotika.

http://en.wikipedia.org/wiki/Buspiro..._and_Mechanism
Sist endret av Mexxy; 9. mars 2014 kl. 23:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Unaturlig tilførsel av melatonin over tid vil nok redusere den naturlige produksjonen av melatonin. Akkurat slik som dopaminagonister og andre typer agonister. Tilfører man noe som ligner eller er helt likt en neurontransmitter eller et hormon, som binder seg til en eller flere reseptorer, så vil kroppen venne seg til det, og redusere/stoppe sin egen produksjon.

Men med melatonin blir det litt spesielt. Melatonin dannes av serotonin(?). Hvis jeg tilfører melatonin, så vil behovet for naturlig melatonin produksjon reduseres, og det vil være mer serotonin til overs. Er jeg inne på noe her? Er det da som kan være årsaken til den omdiskuterte anti-depressive effekten av tilskudd av melatonin?

Jeg har lest at buspiron (HT1A-reseptor agonist) i kombinasjon med melatonin kan føre til "neurogenesis", altså produksjon av nye neuroner som serotonin, dopamin og flere. Og denne kombinasjonen skal være veldig bra mot depresjon. Jeg har bare prøvd hver av preperatene for seg selv, og begge har god anti-depressiv effekt i forhold til SSRI, TCA og anti-psykotika.

http://en.wikipedia.org/wiki/Buspiro..._and_Mechanism
Vis hele sitatet...
Spennede tanke. Det store spørsmålet tror jeg ville blitt:

Vil den økte mengde serotonin kompensere for den negative effekten av økt melatonin nivå?

Antar de som bruker melatonin bruker det for å øke nivået av melatonin i kroppen, for effekten skal gi økt trøtthetsfølelse/forbedret søvn.

Iflg. norske wikipedia, (http://no.wikipedia.org/wiki/Melatonin) er dessverre høye/høyere nivåer av melatonin, som de referere til ved f.eks mørketid, vinter kontra sommer, generelt forbundet med sløvhet, og døsighet.

Et annet eksempel å dra inn er at deprimerte benytter lysterapi som behandling, uten jeg kjenner til resultatene av effekten.

Ang. det du skriver om buspiron, her har jeg null peiling og lite jeg kan tilføre.
Melatonin er blitt omtalt positivt i div. sammenhenger, men som i farten ligger for langt bak i hukommelsen.
Absolutt et spennende tankeeksperiment du fremlegger.

Tilføre at, dersom en er kommet så langt at kroppen har allerede begynt å skru ned egenproduksjon av melatonin, ville jeg vært litt forsiktig. Altså HVIS det er snakk om bruk av melatonin mot søvnvansker, kan en risikere du har laget det verre for deg selv mtp. kroppens egen hormonproduksjon.
Sist endret av OutOfOrder; 10. mars 2014 kl. 01:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Veldig fine, har brukt det en del. BLir samme "psykadeliske" effekt som når du er naturlig trøtt.

Kjøpte noen med l-theanin og b6 i tillegg og de ble jeg dårlig av. Husker ikke helt hva som skjedde, svimmel og uvel tror jeg det var.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Pleide å ta 9 Circadin-tabletter daglig i tre måneder for noen år siden. Merket aldri noe annet enn å bli trøtt og utslitt.

Har i det siste hatt problemer med Circadin (gått ned til normal dose, 2 piller) hvor jeg får helt intense mareritt. Tviler på at det er noe annet enn en psykisk reaksjon, da.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hiver meg på her...

Fikk noe zopiclone (imovane) av en kompis, tar jeg og legger meg så sovner jeg som en stein uten hangover i det hele tattt (å ta og og BLI OPPE er en annen sak da )

tar jeg 1 circadin, ok, blir trøttere og gjeper osv i løpet av 1 time. Sovner greit. MEN. Tar jeg neste dag også, SUPER hangover, tilsvarende vallergan, sover igjennom 2 alarmer, da tredje ringer blir det "åååh hva nå.. OH SHIT ER KLOKKA SÅ MYEEE HOLD ØYNENE OPPE HOLD ØYNENE OPPE", da alarm nr 3 blir "siste liten" for å stå opp. Jeg er ikke spesielt fornøyd med circadin sånn sett. Jeg sliter ofte med å sove 2-4 netter på rad, for å så sove normalt 1-2 uker, og så ha 2-4 netter igjen med 3-4 timer "lys våken".

Jeg har ikke opplevd noen "rus"følelse foreløpig, kanskje man bør ta 2 :P
Sist endret av Verosaurus; 16. mai 2014 kl. 22:08.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Du får ikke rus av melatonin/circadin. Det er helt lovlig i nesten hele verden og fås kjøpt på dagligvarebutikker som kosttilskudd masse steder, feks USA. Det er bare et hormon som sier til kroppen til at det er på tide å legge deg eller noe lignende, så rus kan du bare glemme.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Har noen prøvd store doser (50mg eller mer) før leggetid? Tenker mest på det med økt drømmeaktivitet.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Har noen prøvd store doser (50mg eller mer) før leggetid? Tenker mest på det med økt drømmeaktivitet.
Vis hele sitatet...
Tror ikke dette forandrer drømmer, da drømmer er oftest i den siste søvnfasen. Mens melatonin er aktivt rett føre søvn og i begynnelsen søvnen.

Men noe du derimot kan kødde til noe fryktelig, er følsomheten til melatonin og evnen til å sovne. I verste fall må du spise mye melatoninpiller, eller spise tunge sovepiller for å få sove, hvis du eksperimenterer for mye med dette. Hormoner og nevrotransmittere bør en ikke kødde med. Iallfall ikke når en ikke vet hva en gjør!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Samme her. Men har aldri opplevd noen rus på det. Sovner lettere på kvelden, og selv og legen min påstod man ikke bygget opp noen toleranse for det så merker jeg godt at jeg har det etter 3-4uker.
Vis hele sitatet...
Melatonin er det stoffet kroppen selv skiller ut for å sovne, det skal ikke være mulig med noen rus på melatonin, dersom man tar melatonin i det solen går ned, eller man går og legger seg på et mørkt rom, skal det visstnok ha en forsterket effekt med tanke på kvaliteten på søvn.

Merker du selv sovner bedre dersom du tar melatonin 30 min før solnedgang.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Tror ikke dette forandrer drømmer, da drømmer er oftest i den siste søvnfasen. Mens melatonin er aktivt rett føre søvn og i begynnelsen søvnen.
Vis hele sitatet...
1 melatonin for innsovning + <<din vekt i kg>> / 25 * ZMA ampuller( tallet er vel for de fleste i området 2 - 4 ) vil gi de fleste bedre kvalitet på søvn, noe som ofte vil vise seg i en bivirkning med at man vil huske drømmene sine bedre.
Sist endret av nudo; 2. juni 2014 kl. 13:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Biologi læreren min lærte meg det, om du absolutt må ha kilder så får du Google eller kjøpe noe litteratur.
Vis hele sitatet...
Fantastisk diskusjonsteknikk. Kommer du med en påstand så er det du som skal backe det opp med kilder, ikke motsatt.
Sitat av Snilepisk Vis innlegg
Fantastisk diskusjonsteknikk. Kommer du med en påstand så er det du som skal backe det opp med kilder, ikke motsatt.
Vis hele sitatet...
Det er da for f*** meg ingen regel som sier at jeg SKAL det. Dette er ikke noen artikkel, jeg oppga trass i det kilden min.

Om du Snilepisk er så veldig mye "smartere", så kan jo du heller komme med relevant svar istedenfor å spytte fattige kommentarer på gamle tråder.
Kjøpte endel melatonin i USA, da 3, 5 og 10 mg. Det skal sies at jeg har søvnproblemer...

3 mg merket jeg lite til, 5 mg var perfekt og gav meg en trøtthetsfølelse, 10 mg derimot, sank meg rett i søvne, men da endte jeg med å våkne midt på natta å ikke få sove igjen.

Tror ikke det er mulig å ruse seg på dette...
▼ ... flere år senere ... ▼
Har stått på på 2 x 2mg Circadin nesten daglig i 3-4 år. I enkelte korte perioder har jeg droppet dem fordi jeg har ruset meg på benzo, hasj eller alkohol. Trenger ikke mer søvndyssende da

Har ikke merket noen toleranseøkning.

Det jeg synes er fantastisk med melatonin er at det ikke gir rus men en helt naturlig "gjespetretthet" i motsetning til Imovane eller Apodorm som gjør at jeg helst vil være våken og kjenne godeffekten.

Jeg får ingen hangover av Circadin.

Edit: Merker meg at en del sier melatonin produseres ved lys/dagtid. Det er feil. Melatonin produseres ved mørke, derfor sovner man lettere i et mørkt rom. Når øynene fanger opp lys brytes melatoninen i blodet ned.

"Melatonin kalles derfor mørkehormonet".
Sist endret av Jazza; 17. juni 2017 kl. 20:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... flere år senere ... ▼
har gått på melatonin i 1 år cirka, er 16 år med søvnproblemer, prøver å finne ut hva som fungerer for meg best, jeg kan dele noe av hva jeg har tatt å hva som har skjedd.

Jeg begynte på melatonin, men merket kjapt det hadde ingen effekt hos meg. 60 kapsler for 250kr.. ganske dyrt spør du meg. Senere, begynnte jeg på stilnoct som fungerte supert, sovnet innen 30 min, i mellomtiden fikk jeg en rus som jeg lå og koste meg med til jeg sovnet. brukte stilnocten varsomt ettersom jeg hadde ikke så mye på resepten. Legen sa jeg skulle ta stilnocten med 2-3x2mg piller med melatonin som jeg gjorde. sluttet i en periode med sovepiller for jeg kunne endelig sove mer en 4 timer hver natt. Ting ble deretter verre og nå har jeg fått noe som heter Zolpidem Aurobindo10mg, som skal være det samme som stilnoct, bare denne merket jeg en ubehavgelig kvalmen følelse etter dosering på 1 pille. Det var igår. Skal snart inn til sykehuset slik de kan ta en søvnanalysering av søvnen min. vurderer psykolog, men alt i livet mitt er bra, bare mørketider inniblandt, men hvem har ikke det.

hvis melatonin fungerer for deg er du heldig, bedre å bruke melatonin enn de avhengighetsskapende midlene som stilnoct ect.

hvis du så skal bruke avhengighetskapende innsovningsmedesiner, bruk dem når du trenger dem, du vil takke deg selv når du har en viktig hendelse dagen etterpå, lysvåken klokka 3 om natten.

ta vare på søvnen din, det er den beste tingen i noen sitt liv, men værste i andre sine.
Sist endret av SøvnløsTester; 25. april 2020 kl. 02:07. Grunn: skrivefeil
Hvil i fred, Mexxy! #Legend
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Altså - melatonin er langt ifra noen mirakelkur. Virker som om forestillingen av hva man kan få ut av melatonin har gått litt over styr hos mange (tenker da særlig på de som gir uttrykk for å forvente en slags rus). Sånn sett skjønner jeg at mange er "skuffet". Melatonin hjelper deg å sovne, men det forutsetter også at du gjør et par andre ting (som å skru skjermen på kveldsmodus/evt helt av, holde en noenlunde stabil døgnrytme, ikke bruke stimulanter osv. I tillegg er folk også tross alt forskjellige. For noen vil det gjøre en merkbar forskjell, for andre er effekten lik null. Den naturlige melatoninproduksjonen hos den enkelte er tross en ganske viktig variabel.

Selv bruker jeg heller 5htp (100mg pr kveld). Føler jeg slår "to fluer i én smekk" med dette. I tillegg til å booste den naturlige seretoninproduksjonen (som faktisk har gjort at jeg er i merkbart bedre humør) omdannes nemlig 5htp til melatonin, og jeg føler det funker utmerket til å sovne med, sammenlignet med før jeg begynte med det. Jeg er dog langt i fra noen ekspert på temaet, så korrigerer meg gjerne.

Én ting skal riktignok sies - ikke bruk 5htp dersom du bruker antidep (SSRI) av noe slag. Melatonin vil derimot ikke utgjøre noe risiko/ubehag.

Har bestilt begge deler fra iHerb utallige ganger, og har aldri vært noe problem i tollen (om vi ser bort fra denne økingen av utgifter rundt import som fort gjør at du ender med å betale det dobbelte eller tredobbelte av prisen på selve produktet).
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vurderer sånn som man får uten resept, er det verdt det?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har noen tips til hvordan man bruker dette? Hvor lenge før man legger seg, dosering osv? Ser at det varierer veldig hva folk får beskjed om. Enkelte steder står det 1-2 timer før leggetid, andre en halvtime, mens noen sier at man skal ta dem i senga etter at lyset er slukket. Har også kjøpt noe urtemedisin som skal virke beroligende.

Ift dose sier de 1 mg på apoteket, mens legene som skriver ut resept gjerne er oppe i 3 mg.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hasj Vis innlegg
blir bare sykt digg å legge seg til å sove kanskj litt rar neste dag
Vis hele sitatet...
Håper på å sovne ja, det var mer oppskriften jeg var på jakt etter.
R.i.p 23.04.2021
2 til 3mg på kvelden 1t før leggetid funker knall, eneste som er med de reseptfrie er at dem ikke er depot. De du får på resept er depo og gjør så du sover lenger. Disse som ikke er depo funker knall men de øker ikke lengden på søvnen ,men kvaliteter blir mye bedre og man føler seg fresh på morrån
Klimafiendtlig troll
Cirka 0 effekt utover placebo.

Forsøkt alle tenkelige formuleringer (og doser, alt fra standarddoser til megadoser) fra apotek (markedsført, ikke-markedsført). I senere tid også munnspray.