Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 6785
Tidligere (2-4 år siden), så forsøkte jeg meg på salgsfronten ved å forsøke å selge produkter som jeg fant på f.eks. ebay, uten å faktisk ha produktet. Denne salgsmetoden kalles noe som jeg dessverre ikke husker helt hva kalles AtTheMoment, men går altså ut på å bestille produkter først når man har fått "solgt" det.

Selv om jeg ikke hadde noe særlig suksess med dette sist gang, så tenker jeg å forsøke på nytt, da torget på finn.no nå nettopp er blitt "gratis", og jeg har ingenting å tape uansett.

Men ting jeg lurer på, er blant følgende:

- Er det på noen måter ulovlig eller imot noe regelverk å "selge" f.eks. en jakke fra Cubus på finn.no til f.eks. 1500,- når den hos Cubus koster f.eks. bare 500,- ?

- Hva er DIN erfaring med denne salgsmetoden?
Sist endret av supernatural; 1. juni 2014 kl. 14:01.
Jeg mener det ikke skal være noen hindring å følge ditt eksempel. Ingenting hindrer deg å prissette den til 5000 kroner heller, om du ønsker det. Det er jo også en brukt metode med Dropshipping.
En enkel guide til dropshipping
Reptilfreak
Trådstarter
Ved dropshipping (som det heter), er man pliktet til å opplyse om dette i annonsene?
Sitat av supernatural Vis innlegg
Ved dropshipping (som det heter), er man pliktet til å opplyse om dette i annonsene?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri informert om det.
Bare få tilsendt varen hjem til deg først, også pakker du om og sender med ekspressfart videre :-)

Men om du skal drive med import og selge videre så har du vell en bedrift/enkeltpersonforetak noe som igjen gjør at du trenger en bedrifta konto på fin.no som er dyrt.
Sist endret av 4asd13; 1. juni 2014 kl. 15:21.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av haxxor Vis innlegg
Jeg har aldri informert om det.
Bare få tilsendt varen hjem til deg først, også pakker du om og sender med ekspressfart videre :-)
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke nødvendig når man i nettbutikken kan få den sendt direkte til "kjøper" som f.eks. gave?

Eller er det slik at om kjøper "oppdager" at jeg ikke hadde varen selv, så blir h*n sinna, og har plutselig krav på å angre kjøpet?
Dette kan umulig være noen god buisness model, da leveringstiden kan variere fra 2 til 4 uker. Det er en gylden regel jeg mener gjelder uansett hva man driver på med. Skal man tjene penger, så må man være villig til å investere litt. Med andre ord, skal du selge produkter fra ebay, så må du også være villig til å gå inn med litt kapital slik at du kan kjøpe disse produktene og ha dem klar til å sendes når kundene bestiller.
Sist endret av 0xFF; 1. juni 2014 kl. 15:24.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Dette kan umulig være noen god buisness model, da leveringstiden kan variere fra 2 til 4 uker. Det er en gylden regel jeg mener gjelder uansett hva man driver på med. Skal man tjene penger, så må man være villig til å investere litt. Med andre ord, skal du selge produkter fra ebay, så må du også være villig til å gå inn med litt kapital slik at du kan kjøpe disse produktene og ha dem klar til å sendes når kundene bestiller.
Vis hele sitatet...
Vel, nå er det ikke snakk om å selge ebay-ting denne gangen, men heller produkter fra norske nettbutikker, som har produkter som for den vanlige mann i gaten er "vanskelig" å få tak i
Sist endret av supernatural; 1. juni 2014 kl. 15:25.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av supernatural Vis innlegg
Vel, nå er det ikke snakk om å selge ebay-ting denne gangen, men heller produkter fra norske nettbutikker, som har produkter som for den vanlige mann i gaten er "vanskelig" å få tak i
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal det være vanskelig for Ola Nordmann å kjøpe varene fra nettbutikk X, kontra din nettside? Det du havner opp med er flere ledd, noe som gjør varene dyrere.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Hvorfor skal det være vanskelig for Ola Nordmann å kjøpe varene fra nettbutikk X, kontra din nettside? Det du havner opp med er flere ledd, noe som gjør varene dyrere.
Vis hele sitatet...
Fordi de fleste har nok aldri hørt om denne nettbutikken, samtidig som det er veldig lite (norske) nettbutikker som har disse produktene som jeg tenker å selge..

Hvordan er reglene rundt det å bruke f.eks. bildet til Cubus av produktet, dersom logoen deres redigeres bort?
Sist endret av supernatural; 1. juni 2014 kl. 15:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når det kommer til bytte av vare så vil du ta en titt her.
Om det skulle gå dårlig med din virksomhet, kommer ann på hvor mange som returnerer varene til deg. For så må du vidresende det tilbake til der du kjøpte varen. Denne eventuelle regningen blir du sittende med.

Vil tro cubus har opphavsrett på bildene uansett hvor mye du redigerer det. De har jo brukt penger på fotoshoot. Modeller, fotografer, locations osv. Om du ville blitt tatt, er et annet spm.
Sist endret av WayGone; 1. juni 2014 kl. 15:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av WayGone Vis innlegg
Vil tro cubus har opphavsrett på bildene uansett hvor mye du redigerer det. De har jo brukt penger på fotoshoot. Modeller, fotografer, locations osv. Om du ville blitt tatt, er et annet spm.
Vis hele sitatet...
Så hvordan får man da tak i et bilde av produktet man selger, som man LOVLIG kan bruke?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av supernatural Vis innlegg
Så hvordan får man da tak i et bilde av produktet man selger, som man LOVLIG kan bruke?
Vis hele sitatet...
Du tar ett bilde selv? (duh)
Den eneste måten å "eie" et bilde på er å ta det selv eller kjøpe rettigheter til å bruke det.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Du tar ett bilde selv? (duh)
Vis hele sitatet...
Litt vanskelig når man ikke har produktet!
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Da kjøper du det, da.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av WayGone Vis innlegg
Den eneste måten å "eie" et bilde på er å ta det selv eller kjøpe rettigheter til å bruke det.
Vis hele sitatet...
Tror jeg heller da får spørre de aktuelle nettbutikkene om lov til å bruke bilde(ne)..
Låner denne tråden litt. Det er en ting jeg enda ikke forstår med dropshipping. Hvorfor skulle noen kjøpe varen hos deg, når de kan få varen fra den butikken du bestiller fra, til billigere pris?
Fordi de ikke kjenner til den billigere butikken.
Tips til noen sider som dealextreme og ebay som folk flest ikke har hørt om?
Sist endret av 295638; 1. juni 2014 kl. 16:37.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Du kan nok bare ta å kjøpe fra ebay, noe av poenget med å kjøpe fra dropshipping nettsider er jo det at den norske kjøperen vil se på den norske selgeren når det kommer til rettigheter, og siden selgeren er plassert i Norge må h*n følge norsk lov mtp. kjøpers rettigheter. (feks. reklamasjonsrett etc)
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Du kan nok bare ta å kjøpe fra ebay, noe av poenget med å kjøpe fra dropshipping nettsider er jo det at den norske kjøperen vil se på den norske selgeren når det kommer til rettigheter, og siden selgeren er plassert i Norge må h*n følge norsk lov mtp. kjøpers rettigheter. (feks. reklamasjonsrett etc)
Vis hele sitatet...

Stemmer. Men siden avansen er god på slike produkter så pleier de som driver med dropshipping bare å sende ny vare ved reklamasjon. Kunde blir fornøyd og pga pris markup så tåler selger dette.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Stemmer. Men siden avansen er god på slike produkter så pleier de som driver med dropshipping bare å sende ny vare ved reklamasjon. Kunde blir fornøyd og pga pris markup så tåler selger dette.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt lettere i de fleste tilfeller å få ny vare, og det kan spare deg litt faktisk.

Unnskyld for kort svar, spiller Mariokart 8 ^^

Mtp. "tre-sjangse regelen"
Sist endret av Freddy_fred5; 1. juni 2014 kl. 17:00.
Reptilfreak
Trådstarter
Noen som vet noe om hvordan det er med å tjene penger på denne måten når man fra før går på AAP?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Dropshipping er vel det folk flest prøver seg på når de skal tjene penger på kjøp og salg. De fleste tjener fint lite til littegranne. Kun noen få tjener brukbart på det idag. Qxl, finn.no og tilogmed ebay florerer jo med typiske dropship items.

Hvis du skal tjene gode penger på kjøp og salg så vil jeg heller anbefalle deg å finne deg en bestemt nisje som du vet mye om. Frimerker og mynter for eksempel, er topp. Det koster lite å sende rundt så fraktprisene er nær null. Fortjenesten på en mynt eller et frimerke kan fint komme opp i tusenlapper om du har ørlite grann flaks og peiling på hva du holder på med.

Du slipper også å forholde deg til asiatiske nettbutikker og 6 ukers leveringstider som heller ikke er så verst.
Sist endret av Bombasa; 1. juni 2014 kl. 23:22.
Reptilfreak
Trådstarter
Noen som vet hvordan reglene og lovligheten er når det kommer til å bruke et bilde av et produkt i annonse som på google er merket som "Ikke filtert ut fra lisens" på "Bruksrettigheter"- søkefunksjonen?
Sitat av supernatural Vis innlegg
Noen som vet hvordan reglene og lovligheten er når det kommer til å bruke et bilde av et produkt i annonse som på google er merket som "Ikke filtert ut fra lisens" på "Bruksrettigheter"- søkefunksjonen?
Vis hele sitatet...
Du kan vel klikke deg videre på bildet og inn på kilden. Mest sannsynlig opplyser de der om rettigheter til bildet.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av m0nte Vis innlegg
Du kan vel klikke deg videre på bildet og inn på kilden. Mest sannsynlig opplyser de der om rettigheter til bildet.
Vis hele sitatet...
Nei, da kommer man som oftest bare til f.eks. produktet.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Nei, da kommer man som oftest bare til f.eks. produktet.
Vis hele sitatet...
Ja, men nettsiden dette produktet ligger på - med bildet - har som regel en notis om "copyright".
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av m0nte Vis innlegg
Ja, men nettsiden dette produktet ligger på - med bildet - har som regel en notis om "copyright".
Vis hele sitatet...
Isåfall så er ikke dette en notis som mine øyne "ser"..
Mener å huske at utgangspunktet for bilder er at de har copyright, så fremt ikke annet er opplyst, og det er du som bruker bildet som er ansvarlig for at du innehar retten til å bruke bildet.

Når det gjelder å selge ting du ikke eier (og heller ikke er fullmektig for eieren) så er ikke dette uten videre ulovlig, men du vil befinne deg i en gråsone mot svindel. Problemet oppstår i det du ikke klarer å fremskaffe varen, selv om du sannsynligvis vil komme unna med å kunne dokumentere at du har forsøkt å skaffe den.
Selger du som privatperson vil du ikke være omfattet av reklamasjonsreglene, slik at du har et begrenset ansvar dersom tingen ikke fungerer. Dog risikerer du jo da problemer dersom du blir bedt om originalkvitteringen.
Selger du som "profesjonell", noe du fort vil bli kategorisert som dersom du selger mye, vil du både ha et ansvar for garanti og reklamasjoner samt være underlagt regelverk om fortolling. Selger du for mer enn 50 000 eller så skal du også være momsregistrert, mens en omsetning for omlag 30 000 gjør deg skattepliktig for fortjenesten.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av doseren Vis innlegg
MNår det gjelder å selge ting du ikke eier (og heller ikke er fullmektig for eieren) så er ikke dette uten videre ulovlig, men du vil befinne deg i en gråsone mot svindel. Problemet oppstår i det du ikke klarer å fremskaffe varen, selv om du sannsynligvis vil komme unna med å kunne dokumentere at du har forsøkt å skaffe den.
Vis hele sitatet...
Vel, med tanke på at jeg er en svært ærlig person, så får jo selvfølgelig selgeren tilbake pengene dersom jeg ikke har varen, eller om varen på noen måter ikke skulle virke.
Og som privatperson-selger, så har fortsatt kjøpere krav på å kunne angre kjøpet, noe som slik jeg ser det, er langt ifra svindel..
Det står jo heller ingen steder i annonsene at jeg personlig har varen på lager, selv om dette selvsagt er å forvente!
Sist endret av supernatural; 3. juni 2014 kl. 12:47.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Vel, med tanke på at jeg er en svært ærlig person, så får jo selvfølgelig selgeren tilbake pengene dersom jeg ikke har varen, eller om varen på noen måter ikke skulle virke.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke moralisere her, men hvis du går på AAP og driver business ved siden av, så er du ikke ærlig. (Jeg er klar over at det kan være mange grunner til at folk er på AAP, men hvis du er frisk nok til å drive med netthandel, så er vel AAP overflødig?)

Min anbefaling er å heller finne deg en jobb som betaler greit, så slipper du å drive med monkeybusiness på nett, for det virker ikke som om du har en smule peiling på salg. Jeg kan akseptere mye rart, men trygdesvindel gjør meg rasende.
  • Sett opp kalkyler og beregne deg frem til produkter du kan selge med god margin. Husk å ta med alle tenkelige kostnader som kan oppstå i beregningen din. Fraktpriser, avsette penger for garantisaker, tollgebyrer, kostpris på dine timer +++

  • Gjør en analyse av markedet, og prøv å finne priser som konkurrenter opererer med. Klare du å gå under dem i pris og fortsatt drive lønnsomt?

  • Dropshipping er ikke så populært fordi leveringstiden er for lang. Det er mange ting jeg kunne tenkt meg å bestille fra nett på impuls, men ofte slår jeg det fra meg fordi jeg ikke gidder å vente i 2-3 uker på varen. Da kan jeg like så greit gå i butikken og kjøpe det. Har du ikke kontroll på leveringstiden vil kundene dine mase og det koster tid og penger.
Sist endret av bronsky; 3. juni 2014 kl. 15:26.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av bronsky Vis innlegg
Jeg skal ikke moralisere her, men hvis du går på AAP og driver business ved siden av, så er du ikke ærlig. (Jeg er klar over at det kan være mange grunner til at folk er på AAP, men hvis du er frisk nok til å drive med netthandel, så er vel AAP overflødig?)

Min anbefaling er å heller finne deg en jobb som betaler greit, så slipper du å drive med monkeybusiness på nett, for det virker ikke som om du har en smule peiling på salg. Jeg kan akseptere mye rart, men trygdesvindel gjør meg rasende.
  • Sett opp kalkyler og beregne deg frem til produkter du kan selge med god margin. Husk å ta med alle tenkelige kostnader som kan oppstå i beregningen din. Fraktpriser, avsette penger for garantisaker, tollgebyrer, kostpris på dine timer +++

  • Gjør en analyse av markedet, og prøv å finne priser som konkurrenter opererer med. Klare du å gå under dem i pris og fortsatt drive lønnsomt?

  • Dropshipping er ikke så populært fordi leveringstiden er for lang. Det er mange ting jeg kunne tenkt meg å bestille fra nett på impuls, men ofte slår jeg det fra meg fordi jeg ikke gidder å vente i 2-3 uker på varen. Da kan jeg like så greit gå i butikken og kjøpe det. Har du ikke kontroll på leveringstiden vil kundene dine mase og det koster tid og penger.
Vis hele sitatet...
Fysisk arbeid er dessverre noe jeg ikke kan gjøre enda, på grunn av sykdom.
Dette er også noe jeg ser mer på som en liten hobby (noe jeg gjør mest for gøy), og dersom jeg skulle ha tjent såpass mye på dette til at jeg egentlig ikke trenger motta AAP, så vil jeg selvfølgelig gå rett til navn, og sørge for at jeg slutter å motta dette.
Samtidig så kommer jeg også til å høre med NAV om dette på noen måter er brudd på betingelsene for å motta AAP!

Når det kommer til leveringstid, så kommer jeg ikke til å selge ting som jeg ikke kan få tak i løpet av få dager, og som kunden må vente mer enn MAKS 7 dager på.

Når det kommer til frakt og utgifter generelt, så er dette selvfølgelig noe jeg allerede har tenkt en del på.