Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3413
God ettermiddag!
Fant ut denne ettermiddagen at jeg ønsket og fordype meg litt i emnet dysleksi. Som etter litt tid viste seg å være et ganske interessant emne.

Humlet over bla. denne artikkelen.
Sitat av ung.no
Noen dyslektikere har problemer med å lære matematikk, mens andre er gode i matematikk. Det er derfor ingen klar sammenheng mellom lesevansker og matematikkvansker. I skolen kan lesevansker alene gjøre matematikk vanskelig.
Vis hele sitatet...
Ettersom det at man er god i matematikk, ofte viser at man er intelligent (om ikke alltid, tviler på at man er "dum", dersom man er god matematikk, omvendt finnes er det selvsagt tilfeller. Er meget intelligent, er ikke "god" i matematikk.), betyr det at dysleksi faktisk påvirker intelligens? -Er et av spørsmålene som jeg stilte meg selv, noen her inne som har noe og tilføye dette (og dysleksi generelt)?
Det handler vel heller om at det er høye krav til lesekompetanse for å lære seg matematikk, noe som blir vanskelig for de med dysleksi. Min erfaring tilsier at det slett ikke er noen sammenheng mellom dysleksi og intelligens og heller ikke mellom dysleksi og potensiale innen matematikk, man må bare øve hardere på lesingen...
Forskning viser at det er så godt som ingen sammenheng mellom intelligens og dysleksi. Samfunnet har lenge knyttet intelligens til lese og skriveferdigheter, men det er ingen sammenheng når man ser på iq tester.

Dyslektikere har derimot dårlig korttidshukommelse, som gjør hoderegning vanskelig. Lesing i faget kan også påvirke. Forstår man ikke oppgaven, klarer man heller ikke finne frem til riktig svar.

Elever med lese- og skrivevansker kan også ha dårlige erfaringer med skole, og problemer med motivasjon, dette gjør at de gir litt opp, som igjen påvirker resultater generelt.

Jeg har forsåvidt skrevet bacheloroppgave om dysleksi og testing + jeg har dysleksi selv Så bare å gi beskjed hvis det er noe mer du lurer på! Eller hvis du trenger tips til relevant lesing
som du allerede har forstått kan dysleksi innebære en hel rekke forskjellige symptomer.

Jeg fant ut i sommer at jeg har dysleksi, alikevel har jeg hørt fra mange som har blitt kjent med meg at jeg er den smarte og mest reflekterte personen de kjenner (ihvertfall i forhold til min alder). jeg har 4,95 i snitt fra VGS. hadde det ikke vært for nynorsk hadde jeg hatt 5,1. Jeg har 5 og 6 i matte, både P og T, men hver gang jeg skal skrive table på engelsk lurer jeg på om det er table eller tabel. Noen ord og regler vil rett og slett ikke feste seg.
Jeg har primært problemer med å lære meg skriftelig språk, så har kommet ganske langt med spansken, men aldri prøvd meg på skriving der.
Jeg leser veldig mye saktere enn gjennomsnittet.
Når jeg blir fortalt/lest en tekst husker jeg 4/5 ting (var en av dysleksi testene), men når jeg må lese teksten selv husker jeg kanskje bare 1/5 ting.

nå har jeg så vondt i magen at jeg ikke klarer å skrive med... håper det var givende selv uten konklusjon

Dyslektikere har ikke nødvendigvis dårlig korttidshukommelse, kom ikke ut på min test ihvertfall.
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
som du allerede har forstått kan dysleksi innebære en hel rekke forskjellige symptomer.

Jeg fant ut i sommer at jeg har dysleksi, alikevel har jeg hørt fra mange som har blitt kjent med meg at jeg er den smarte og mest reflekterte personen de kjenner (ihvertfall i forhold til min alder). jeg har 4,95 i snitt fra VGS. hadde det ikke vært for nynorsk hadde jeg hatt 5,1. Jeg har 5 og 6 i matte, både P og T, men hver gang jeg skal skrive table på engelsk lurer jeg på om det er table eller tabel. Noen ord og regler vil rett og slett ikke feste seg.
Jeg har primært problemer med å lære meg skriftelig språk, så har kommet ganske langt med spansken, men aldri prøvd meg på skriving der.
Jeg leser veldig mye saktere enn gjennomsnittet.
Når jeg blir fortalt/lest en tekst husker jeg 4/5 ting (var en av dysleksi testene), men når jeg må lese teksten selv husker jeg kanskje bare 1/5 ting.

nå har jeg så vondt i magen at jeg ikke klarer å skrive med... håper det var givende selv uten konklusjon

Dyslektikere har ikke nødvendigvis dårlig korttidshukommelse, kom ikke ut på min test ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Bare fordi du ikke har det betyr ikke det at det ikke er et klassisk symptom Det finnes altså forskjellige "feil" som går igjen hos mange, men de er ikke avgjørende for om man får diagnosen dysleksi eller ikke. Det er også forskjellige typer dysleksi, alt etter hva individet sliter med.

Men dette er et veldig stort tema og forskningsmaterialet de siste 10-20 årene har skikkelig eksplodert Dysleksi er mer omfattende og kompleks en tidligere antatt Så hvis man ønsker mer kunnskap om denne ganske vanlige lese- og skrivevansken ( 1/4 av alle har denne vansken) Så anbefaler jeg å lese "dysleksi - fra teori til praksis" av Høien og Lundberg

Her er det mye forskning ang intelligens og dysleksi, i tillegg til hvilke feil som er karakteristisk for dysleksi, og hvordan man kan jobbe for å overkomme disse vanskene.
Sist endret av Cantstandya; 23. september 2013 kl. 22:38.
Sitat av Cantstandya Vis innlegg
Dyslektikere har derimot dårlig korttidshukommelse, som gjør hoderegning vanskelig.
Vis hele sitatet...

Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
som du allerede har forstått kan dysleksi innebære en hel rekke forskjellige symptomer.

Dyslektikere har ikke nødvendigvis dårlig korttidshukommelse, kom ikke ut på min test ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Sitat av Cantstandya Vis innlegg
Det finnes altså forskjellige "feil" som går igjen hos mange, men de er ikke avgjørende for om man får diagnosen dysleksi eller ikke. Det er også forskjellige typer dysleksi, alt etter hva individet sliter med.
.
Vis hele sitatet...
akkurat mitt poeng, alle dyslektikere må ikke ha samme symptomer - slik du skriver i første post at de har dårlig korttidshukommelse. Men du mente kanskje at det kan være en årsak for de som sliter med matte..(?)
Mulig det var dårlig formulering av meg ja, men et symptom som går igjen hos de fleste med dysleksi er problemer med korttidshukommelse. Derfor kan enkelte deler av matten være vanskelig, f.eks. gangetabellen, eller hoderegning generelt. Regnefortellinger kan også bli vanskelig, da det tar lang tid å avkode hva som faktisk står, og når man her kommet halvveis har man glemt hva som sto i begynnelsen.

Så ja, dette var ment som grunner til hvorfor enkelte med dysleksi sliter med matte.
Jeg ser absolutt ikke sammenhengen med intelligens og dysleksi, men kan forstå hvorfor dysletikere blir stigmatisert med lavere IQ. Et eksempel er der man tekster (skype, sms, epost) med en som har dysleksi, og det tar ikke mange skriveleifene før man dømmer han som en idiot. Dette gjelder spesielt grammatikknazister.

Tanken slo meg når jeg leste det sitatet fra "cambridge" for første gang. Det viser seg at vi ikke leser ord bokstav for bokstav, men som en helhet. Her tror jeg at feilen ligger hos en dysletiker; det tyder på at noe slår seg feil i selve prosessen der hjernen forsøker å tyde ordene som er skrevet. Jeg tror også det er mange som ikke har lagt inn nok trening i lese og skrive- ferdigheter, og som følge av det blir feildiagnosert med dysleksi.

Dette blir tatt litt offtopic, men ta også Stephen Hawking som et eksempel. I disse dager så har vi faktisk forstått han som et geni, men før i tiden, i våre mer primitive dager, ville han antageligvis blitt lagt ute i skogen fordi han ikke hadde evnen til og fonetisk ytre sine intelligente utsagn innen kunnskapen om universet.

Så nei, dysleksi skal absolutt ikke forbindes med en lavere intelligens. Når det er sagt, så kan det jo faktisk trenes bort - noe som burde være et svar på at det ikke har noe innvirkning på en persons logiske sans, da IQ er nesten umulig å øke med trening.

Jeg deler synspunkt mellom stammere og dysletikere; det tyder på at det er form for bug i systemet deres, men personen er ikke dummere av den grunn.

Jeg er ikke en forsker, trent helsepersonell innen psykiatri og har heller ingen kilder å vise til. Kommer ikke til å forvandle posten min til en wikipedia artikkel med kilde til hvert eneste ord som jeg skriver her.
Jeg stusser nå litt over det du sier med at dyslektikere har dårligere kortidshukommelse, men at det samtidig ikke slår ut på IQ-tester, arbeidsminne (les:kortidshukommelse) testes jo for guds skyld i de vanligste IQ-testene, jeg vet med sikkerhet at den testes i Wechsler testene for både barn(WISC) og voksne(WAIS) og i en Stanford-Binet test.

Edit: Misforstå meg rett, jeg mener ikke dyslektikere er dumme, jeg er dyslektiker en selv og startet akkurat på et siving program med stort sett matte og fysikk, men når IQ-tester faktisk ser etter kortidsminne og det skal være et symptom for dysleksi virker det pussig at dyslektikere skal ha lik IQ med andre som ikke har det...
Sist endret av ynkey; 24. september 2013 kl. 00:43.
[quote=ynkey;2998624]Jeg stusser nå litt over det du sier med at dyslektikere har dårligere kortidshukommelse, men at det samtidig ikke slår ut på IQ-tester, arbeidsminne (les:kortidshukommelse) testes jo for guds skyld i de vanligste IQ-testene, jeg vet med sikkerhet at den testes i Wechsler testene for både barn(WISC) og voksne(WAIS) og i en Stanford-Binet test.

http://www.dysleksiforbundet.no/no/r...e.9UFRjU1E.ips

Jeg vet ikke hvilke iq tester de bruker, men det er internasjonalt annerkjent at dysleksi er når " det er stor diskrepans mellom generel intelligensnivå og lese og skriveferdigheter". Dette blir regnet som en av de viktigste prinsippene i de aller fleste dysleksi definisjoner.

Det som gjør at dyslektikere opplever vansker er en grunnleggende feil i det fonologiske systemet, altså en feil i ordavkodings prosessen. Nyere forskning viser også at det er fysiske forskjeller i hjernen på en med dysleksi og en som ikke har det.

Dette betyr ikke at man ikke kan motvirke disse "feilene". Forskning viser at dysleksi kan oppdages så tidlig som i 2-3 årsalderen, og ved å begynne tidlig, kan man fjerne alle "feilene", slik at personen ikke vil merke noe til vanskene når han/hun blir eldre.
▼ ... over en uke senere ... ▼
May
May's Avatar
Trådstarter
Takk for alle svar, oppklarer en del!

Ordet dysleksi kommer fra gresk. Dys betyr dys og lexsia betyr ord.
Men hva betyr dys på norsk, man bruker jo ordet dys på norsk. Er det noen som har en god definisjon på hva dys betyr?
Det er veldig smertefull å høre en dysletiker lese. De bruker vanligvis 15 minutter på å lese 1 side.
I videregående hadde vi en dysletiker i klassen. Han slet som bare det med å lese høyt. Det er dumt at skolen ikke heller bryr seg og gir tilrettelagt undervisning for dysletikere heller. Neste gang en dysletiker skal lese opp noe for meg så kommer jeg til å skyte meg selv i hodet med en pistol. Jeg har ikke toleranse nok til å vente i 30 minutter slik de skal få lest opp 2 sider av boken. De trenger tilrettelagt undervisning, men staten bryr seg ikke om slike mennesker.
Sist endret av Gigolo; 2. oktober 2013 kl. 17:22.
May
May's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Det er veldig smertefull å høre en dysletiker lese. De bruker vanligvis 15 minutter på å lese 1 side.
I videregående hadde vi en dysletiker i klassen. Han slet som bare det med å lese høyt. Det er dumt at skolen ikke heller bryr seg og gir tilrettelagt undervisning for dysletikere heller. Neste gang en dysletiker skal lese opp noe for meg så kommer jeg til å skyte meg selv i hodet med en pistol. Jeg har ikke toleranse nok til å vente i 30 minutter slik de skal få lest opp 2 sider av boken. De trenger tilrettelagt undervisning, men staten bryr seg ikke om slike mennesker.
Vis hele sitatet...
Det er ganske smertefullt å høre dyslektiker lese, syntes så synd på de. Min opplevelse er noe det motsatte, i barneskolen er det ikke et problem slik som jeg har forstått det. Ungdomsskolen får de TPO. Eneste er vel at dysletikerne burde slippe unna nynorsk (eller sidemål, for de som har nynorsk som hovedmål) og språkvalg, burde heller brukt disse to? timene med språkvalg i uken på egen dyleksiopplæring.
Sitat av May Vis innlegg
Det er ganske smertefullt å høre dyslektiker lese, syntes så synd på de. Min opplevelse er noe det motsatte, i barneskolen er det ikke et problem slik som jeg har forstått det. Ungdomsskolen får de TPO. Eneste er vel at dysletikerne burde slippe unna nynorsk (eller sidemål, for de som har nynorsk som hovedmål) og språkvalg, burde heller brukt disse to? timene med språkvalg i uken på egen dyleksiopplæring.
Vis hele sitatet...
Jeg synes at dysletikerne får dårlig oppfølging. Disse er flinke mennesker, men staten gir ikke skolen nok penger til å spesial undervise dysletikere. Jeg synes også mest synd på dysletikere i videregående som heller ikke får hjelp av den norske staten. Verden beste velferdsstat, men fattig som faen når det gjelder penge hjelp til skolene.
Sist endret av Gigolo; 2. oktober 2013 kl. 20:49.