Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3650
God når det gjelder
Carmex's Avatar
VG-Lenke

Det som er skjedd er en uheldig formulering fra Oslo kommune sin side der de i et anbuds skjema for fjerning av søppel også nevner sigøynere. Jeg ser så klart at dette blir feil, omtrent som å kalle mennesker søppel.

Men ser også den andre siden av det, jeg mener stort når det er snakk om romfolk i media er det at de skal flyttes rundt osv. Det er jo snakk om sjenanse å forsøpling.

Føler at romfolk debatten er litt brukt opp, men nå er det gått såpass med tid, uten særlige endringer, og for oss som bor i oslo vet hva jeg mener med dette.

Det går an å være human og fortsatt sende folk ut av landet?

Vil gjerne høre noen innspill/erfaringer fra dere, og ikke dra noe rasismekort, for det er ikke relevant.
Jeg mener Norske myndigheter er alt for snille og naive når det gjelder sigøynere...Send pakket ut av landet,det er på tide att Norske myndigheter klarer å vise litt muskler å handling. Behandlingen av denne saken beviser nokk en gang att Norske politikere er handlingslammet og ikke tør og ta ett konkret standpunkt til noe som helst.

Skal de først få være her må det jo skje under visse rammer,da får de legge til rette for det,ellers så kan man hendvise de til hjemmlandet,enkelt å greit.
Det var nok en uheldig formulering. Men det fikk meg i det minste til å le.
http://www.uhuru.biz/?p=1195
I går kom jeg over et offentlig dokument som man - lest ut av kontekst – kunne tro at stammet fra historiske arkiver fra 1930-tallets Tyskland, men som dessverre er utarbeidet av Oslo kommune i 2012
Vis hele sitatet...
Godt jobba Oslo kommune.
Og for de som lurer på hvem denne Jon Wessel-Aas er, http://www.kampanje.com/jobb/article5704018.ece
Sist endret av Mith; 10. oktober 2012 kl. 19:35.
vel jeg tror flestparten av norges befolkning vil at pakket skal hives ut!
Og norge får se å slutte og være et sosial kontor for hele verden!
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
vel jeg tror flestparten av norges befolkning vil at pakket skal hives ut!
Og norge får se å slutte og være et sosial kontor for hele verden!
Vis hele sitatet...
jeg tror og folk flest ikke har satt seg inn i politikk - og kommenterer saken nesten kun basert på hva de har lest på VG og Dagbladet.
- Og men det restriktive politikken vi allerede har i dag er vi langt i fra noe sosialkontor for hele verden.
Ser ikke hva problemet er?
Uheldig formulering, ja.

Men hadde det ikke vært ett problem med forsøpling fra grupper med "romfolk" som slår seg ned i parker o.l - noe det strengt tatt er - så hadde det aldri stått noe slikt i dette skrivet. Det burde ikke være nødvendig å pynte på faktaopplysninger. Hadde de bare ryddet opp etter seg selv, så hadde vi ikke hatt denne debatten.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
«trær som kan være til fare, dumping av masser, bilvrak, sigøynere, høyt gress eller kratt»

Uff, jeg føler meg som et dårlig menneske, men jeg ler fryktelig mye av sånt.
Vi blir ikke kvitt sigøynerne eller andre som kommer hit utelukkende for å snylte på oss andre. Samfunnet har utviklet seg slik at vi har mistet de verktøyene vi hadde for å rydde opp i problemer når problemer oppstår. Man kan ikke "ta hardt i folk" lenger. Er det noen som skaper problemer er det bare såvidt vi tør omtale problemet med sitt rette navn.

Utviklingen vil fortsette. Jordsmonnet for ekstremisme vil bli bedre og bedre i dette landet. Desverre skjønner ikke venstresiden og de ekstrem-humanistiske folkene dette, men det er kanskje det de vil? Så har de noen å kjempe mot. Uansett blir samfunnet en dårligere plass å være for oss andre
Sitat av homoludens Vis innlegg
Vi blir ikke kvitt sigøynerne eller andre som kommer hit utelukkende for å snylte på oss andre. Samfunnet har utviklet seg slik at vi har mistet de verktøyene vi hadde for å rydde opp i problemer når problemer oppstår. Man kan ikke "ta hardt i folk" lenger. Er det noen som skaper problemer er det bare såvidt vi tør omtale problemet med sitt rette navn.
Vis hele sitatet...
Enig. Alt var bedre før. Nå har pinadø kriminelle tilgang til bøker i fengsler, kvinnfolk har lov å stemme ved valg, og tror du faen ikke jøder slipper lovlig inn i landet også?
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Enig. Alt var bedre før. Nå har pinadø kriminelle tilgang til bøker i fengsler, kvinnfolk har lov å stemme ved valg, og tror du faen ikke jøder slipper lovlig inn i landet også?
Vis hele sitatet...
Typisk venstreidiotisk svar på et relativt stort samfunnsproblem, men du bryr deg kanskje ikke om trygdesvindel, kriminalitet og forsøpling du? Det er mange som er bekymret for dette ser du og det er nok forklaringen på at SV ligger og vaker rundt sperregrensen også. De lider av den handlingvegringen jeg omtaler i innlegget mitt.
[quote=Sjølvaste;2725267]Enig. Alt var bedre før. Nå har pinadø kriminelle tilgang til bøker i fengsler, kvinnfolk har lov å stemme ved valg, og tror du faen ikke jøder slipper lovlig inn i landet også?[/QUOTE

Kom med noe mer sakelig da? Er så jevlig drittlei naive folk som kommer med idiotiske argumenter anngående sigøynere..vil du bo i en sigøyner leir,så flytt til Romania å sett deg inn i hva disse menskene har å by på av moraske verdier osv.
Er litt enig er dritlei av å gå igjennom drammen utenom å bli angrepet av tiggere som drar i jakka mi å spør etter penger!!! Det er faktisk plagsomt å irriterende!
Er bare å ikke gi dem det. Er du så ofte og går igjennom byen da?

Ja er utrolig nedverdigende å kalle folk for søppel. Det virker som en spøk fra den som skrev på arket. Men veldig dristig å gjøre det når det kommer i avisen....
Sitat av susiserken Vis innlegg
Er litt enig er dritlei av å gå igjennom drammen utenom å bli angrepet av tiggere som drar i jakka mi å spør etter penger!!! Det er faktisk plagsomt å irriterende!
Vis hele sitatet...
Å neeeei, plager de slemme tiggerene deg? Om du ikke vil gi dem penger, la være. Se en annen vei.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Å neeeei, plager de slemme tiggerene deg? Om du ikke vil gi dem penger, la være. Se en annen vei.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner han, greit med folk som sitter å rister med en kopp, men og faktisk ta tak i klærne til folk og spørre etter penger mener jeg går over streken.
Hva er egentlig problemet med dette? De omstreifende sigøynerne her i landet har da en tendens til å samle seg på plasser som ikke er egnet for det, og grise det til. Og da må det jo noen til for å fjerne dem/søppla de etterlater seg.
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Å neeeei, plager de slemme tiggerene deg? Om du ikke vil gi dem penger, la være. Se en annen vei.
Vis hele sitatet...
Blir noe annet når mange av de faktisk blir agressive hvis man ikke kaster penger i koppen deres :/
Ikke reint sjeldent at man blir skjelt ut/spyttet etter eller får ei flaske kasta etter seg hvis man ikke vil sponse disse karene med penger..Gir meg ikke akkurat mer lyst til å gi de en 20 kroning neste gang jeg går forbi..

De som faktisk gjør noe(spiller gitar/traller på en sang etc) & samtidlig klarer oppføre seg på en normal måte har jeg ingen problemer med og gi en 50 lapp +/-
Sitat av Choobe Vis innlegg
Jeg skjønner han, greit med folk som sitter å rister med en kopp, men og faktisk ta tak i klærne til folk og spørre etter penger mener jeg går over streken.
Vis hele sitatet...
Hvis dem har kopp så hjelper det å slå med åpen håndflate under koppen, da plager den personen deg aldri igjen.
Når sigøynere er uønsket i alle Europeiske land kan man trekke en av to konklusjoner :

-Alle Europeiske land er umoralske og rasistiske styrt av småbrune mørkemenn (SV argumentasjon)

-Sigøynere med sin omreisende livsstil og bakoverstrevske kultur kan ikke integreres fordi de nekter å gi slipp på kulturen de har hatt siden hva, middelalderen?

Norske myndigheter er så naive at det gjør vondt, sigøynere er ududne gjester og hvis sosialister er så hypp på å gi disse husly kan de invitere de hjem til seg selv. Personlig er jeg lei disse menneskene som roter i søplekassene, bryter seg inn i UFF conteinere og driter i parken der jeg bor. De slenger fra seg søppel over alt og de gjør bybildet mindre trivelig. Norge har INGEN forpliktelser ovenfor dette folkeslaget. Takket være norske politikeres PK har Norge også fått et "sigøynerproblem".
Sist endret av Flaskeposten; 16. oktober 2012 kl. 08:45. Grunn: avsnitt
Sitat av Mith Vis innlegg
http://www.uhuru.biz/?p=1195

Godt jobba Oslo kommune.
Og for de som lurer på hvem denne Jon Wessel-Aas er, http://www.kampanje.com/jobb/article5704018.ece
Vis hele sitatet...
Håper dette var ironi ? ellerså har du skjønner jeg ikke hvorfor du kaller deg selv Rød og Radikal !
Sigøynerdebatten er helt ute av kontroll. Jeg er mot å la sigøynere komme til Norge for å tigge (eller stjele) fordi det ikke medfører noen utvikling for dette folkeslaget. Noen lovhjemmel finnes idag ikke.

La oss heller hjelpe dem i Romania enn å døyve vår dårlige samvittighet ved å slenge noen slanter til dem i ny og ne. For hundre år siden gikk fattige nordmenn rundt og tigget. Fordi de måtte. Den økonomiske utviklingen og satsing på utdanning tok kverken på dette.

Er klar over at sigøynerne har en litt vanskelig kultur. Men i valget mellom tiggerkoppen og et ordentlig arbeid er det klart de velger det siste. Hvis de får valget. Likevel finnes det unntak i den kulturen også.
Sitat av Kaare P Vis innlegg
-La oss heller hjelpe dem i Romania enn å døyve vår dårlige samvittighet ved å slenge noen slanter til dem i ny og ne.
Vis hele sitatet...
SIgøynere har kommet for å bli. Med slike tafatte politikere kommer ingen ting til å bli gjort. Og bare vent til de begynner å få barn i Norge. Da vil politikere si

De har kommet for å bli


-For hundre år siden gikk fattige nordmenn rundt og tigget. Fordi de måtte. Den økonomiske utviklingen og satsing på utdanning tok kverken på dette.
Vis hele sitatet...
Og hva har dette med saken å gjøre? Skal du brødfø fremmede folkeslag fordi Nordmenn en gang var fattige?
Er klar over at sigøynerne har en litt vanskelig kultur. Men i valget mellom tiggerkoppen og et ordentlig arbeid er det klart de velger det siste
Vis hele sitatet...
Sigøynere vil heller tigge en å jobbe på fabrikk i Romania.
Sist endret av Flaskeposten; 22. oktober 2012 kl. 10:12.
For noen tiår siden hadde vi en folkegruppe som het tatere. De ble også kalt vandrere. Nå er de fullintegrert i det norske samfunnet, og nevnes knapt. Åge Aleksandersen er en av dem. De ble utsatt for stygge overgrep fra myndighetene, dessverre. Men de kunne norsk.

Jeg tror at sigøynerkulturen må endre seg for å overleve. Det er ikke plass til reisende folkeslag i den vestlige verden. Så klart må de også selv skjerpe seg. Når du har fem barn i kummerlige forhold i Romania - klart du velger fabrikkjobb med ok lønn fremfor å tjene en hundrings på en dags tigging i en norsk by. Hvis du får muligheten. Rumenske myndigheter har et ansvar. EU bør gi inn med midler og/eller overgangsregler som sikrer bedrifter med romansatte skatte- og eksportfordeler. Fordelen med at sigøynerne reiser er jo at man kan splitte opp gruppen, for dermed å redusere den negative påvirkningen innad.
Sitat av Kaare P Vis innlegg
klart du velger fabrikkjobb med ok lønn fremfor å tjene en hundrings på en dags tigging i en norsk by
Vis hele sitatet...
Det har faktisk vært i media at det motsatte er tilfellet.
Jeg er uansett svært sikker på at dette i utgangspunktet ikke var en "glipp" av Oslo kommune....
De skrev nok dette med overlegg, men forklarte det som en "glipp" når folk reagerte på dette.
Ikke for å være spydig, men satsing på søppelsortering burde jo være en fin greie. Med mulighet for å plukke til seg det de ønsker. Har dem selv i søppelet mitt flere ganger per uke. Og da er vi på vei. Den voksne generasjonen er nok tapt. Men barna kan da sendes på skoler. Da blir neste generasjon et hakk mer opplyst.

Det er jo ikke genetisk, dette med sigøynere. De er ikke født tiggere. Det er snakk om en kulturendring. Da må a) viljen eller behovet være tilstede hos sigøynerne b) forholdene må ligge til rette.

Jeg er enig i at det er noe ekkelt med sigøynere i parker, på gatehjørner og nesten overalt. Men det er ikke dermed sagt at de ikke ønsker en annen tilværelse, dersom de får mulighet. Da må man også ta bakmenn som bidrar til menneskesmugling og kriminalitet, og som ikke får betalt noe hvis sigøynerne gjør et ærlig stykke arbeid på vanlige lønnsvilkår.