Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 17818
Hva er reglene for luftgevær i Norge?

Hvor kraftig gevær kan man kjøpe uten lisens?
Aldersgrense 18 år ved kjøp og bruk luftgevær (kuler er det ingen aldersgrense på, men dette er forskjellig fra butikk til butikk).
Luftgeværene har maks 305 m/sek
Sist endret av Azarat; 22. april 2011 kl. 17:35.
The Merciful One
mr5050's Avatar
skal du ha et sykt luftgevær så kjøp dette - http://www.pyramydair.com/s/m/Career_707_9mm_Ultra/307

det bruker 9mm blykuler og når de testa det i danmark så gikk kula imellom en griseskrott og en 2/4 planke
Må ha tilatelse (lisens som du kaller det) for å kjøpe 22lr og 5,5mm luftvåpen om jeg husker rett.

4,5mm skal ikke være noe problem
The Merciful One
mr5050's Avatar
5,5 og 22 er vel det samme ?
Skal du først ha en rekke med våpeninformasjon gjerne med hold i så går du på

www.kammeret.no

Her finner du folk som kan gi deg tilbud skreddersydd til det du skal bruke det til.
Det gjelder ikke bare å kjøpe et kraftig gevær men et gevær der stokkefestene tåler rekylen. Er altfor mange jalla gevær med kun stor FPS der du kan skyte 50 skudd så detter dritten fra hverandre.

Så bruk vett, les rett og skyt best!

www.kammeret.no
Sitat av mr5050 Vis innlegg
skal du ha et sykt luftgevær så kjøp dette - http://www.pyramydair.com/s/m/Career_707_9mm_Ultra/307

det bruker 9mm blykuler og når de testa det i danmark så gikk kula imellom en griseskrott og en 2/4 planke
Vis hele sitatet...
Er dette lovlig i Norge uten tillatelse da? 9mm..
The Merciful One
mr5050's Avatar
det er jeg ikke sikker på men det er lovlig i danmark ihvertfall
Sitat av Azarat Vis innlegg
Luftgeværene har maks 305 m/sek
Vis hele sitatet...
Har det blitt innført nye regler på dette?
Selv har jeg et Hatsan 125 med utgangshastighet på 375 meter per sekund og dette ble kjøpt på MX Sport for et par år siden.
Sitat av Azarat Vis innlegg
Er dette lovlig i Norge uten tillatelse da? 9mm..
Vis hele sitatet...
Nei, du må ha tillatelse for alle luftdrevne våpen i med kaliber over 4.5mm.

Dette står i Våpenforskriften Kapittel 3 §23
http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-2...04-005.html#23


" Våpenloven § 29 første og annet ledd om 18-års aldersgrense gjelder tilsvarende ved overlatelse av luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, paintballvåpen og air soft gun. Politimesteren kan gi dispensasjon fra 18-årskravet på de vilkår som fremgår av § 10 annet og tredje ledd.

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å erverve, eie eller inneha luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, som har grovere kaliber enn 4,5 mm. Kravet om ervervstillatelse gjelder ikke for paintballvåpen og air soft gun. Denne bestemmelsen får ikke anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før ikrafttredelse av denne forskrift.

Tillatelse som nevnt i annet ledd kan bare gis til den som tilfredsstiller de krav som er nevnt i § 10 første til tredje ledd. Det er likevel ikke nødvendig å godtgjøre behov eller annen rimelig grunn for å ha luft- eller fjærvåpenet."
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Har det blitt innført nye regler på dette?
Selv har jeg et Hatsan 125 med utgangshastighet på 375 meter per sekund og dette ble kjøpt på MX Sport for et par år siden.
Vis hele sitatet...
Wow, luftvåpen som bryter lydmuren? Hvor kan jeg få tak i?

- Regner med at det er fot i sekundet dere mener.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Wow, luftvåpen som bryter lydmuren? Hvor kan jeg få tak i?

- Regner med at det er fot i sekundet dere mener.
Vis hele sitatet...
http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=1116

Som sagt; meter per sekund.
Det smeller faktisk ganske bra når man fyrer det av.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Wow, luftvåpen som bryter lydmuren? Hvor kan jeg få tak i?

- Regner med at det er fot i sekundet dere mener.
Vis hele sitatet...
Varmint Hunter Stalker har i følge produsenten en utgangshastighet på 1000-1200 fot avhengig av pellet.
Sitat av mr5050 Vis innlegg
skal du ha et sykt luftgevær så kjøp dette - http://www.pyramydair.com/s/m/Career_707_9mm_Ultra/307

det bruker 9mm blykuler og når de testa det i danmark så gikk kula imellom en griseskrott og en 2/4 planke
Vis hele sitatet...
Denne bruker runde kuler, runde kuler = De får ikke rotasjon = dårlig og skyte på blink med om du skal ha dt til det.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Har det blitt innført nye regler på dette?
Selv har jeg et Hatsan 125 med utgangshastighet på 375 meter per sekund og dette ble kjøpt på MX Sport for et par år siden.
Vis hele sitatet...
Mener jeg leste det en plass. Men finner ikke noe om dette så jeg tror ikke det er noen maks hastighet på luftgevær uten lisens. Bare maks 4,5mm.