Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1881
Finnes det noen definert økonomisk og politisk teori/parti som kombinerer
sosialisme med liberalisme?

Sosialisme som i "høye" (dagens nivå) inntektskatter, en del skatter og avgifter på varer, et velfungerende trygdesystem, samfunnet tar vare på de som havner utenfor.

Liberalisme som i at individet har rett til å velge det som er det beste for en selv, så lenge det ikke skader andre alvorlig: Altså alle dagens "ulover" (kriminalitet uten ofre) slik som rusmiddelbruk, skal være legalt. Men igjen, med sosialismens påvirkning på etterspørsel og pris (avgifter, restriksjoner etc.)

Samarbeid mellom stat og noe privat, for å sikre effektivitet.

Hva vil denne politiske "retningen" kalles? :P
Det kalles noe så overraskende som sosialliberalisme. I Norge har vi Venstre som er vårt sosialliberale parti.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Den kalles sosialliberalisme, og Venstre er et klassisk sosialliberalt parti.
Ok, takk, det var det jeg var redd for :P

Vil ikke si at venstre er for legalisering av cannabis osv, men, allikevel det nærmeste (når en tenker på at det kun er De Grønne og Det Liberale Folkeparti som er for avkriminalisering:P)...

Vil vel da si at jeg er en sosialliberalist, men av en eller annen grunn klarer jeg ikke å holde med Venstre... :/
Sitat av Vargas Vis innlegg
Ok, takk, det var det jeg var redd for :P

Vil ikke si at venstre er for legalisering av cannabis osv, men, allikevel det nærmeste (når en tenker på at det kun er De Grønne og Det Liberale Folkeparti som er for avkriminalisering:P)...

Vil vel da si at jeg er en sosialliberalist, men av en eller annen grunn klarer jeg ikke å holde med Venstre... :/
Vis hele sitatet...
Ungomdpartiet deres, Unge Venstre er i alle fall for legalisering av cannabis.
Selvom Venstre er et sosialliberalistisk parti på papiret er det ikke det i praksis. Det vil si, partiet i seg selv er det, og de hadde sannsynligvis klart å utføre målet også, men det er nå slik at en stemme til venstre er en stemme til en borgerlig regjering.

Selvfølgelig må man spørre seg selv hva som er viktigst; å stemme på et parti av prinsipper og meninger, eller å stemme på et parti for å være taktisk.
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Ungomdpartiet deres, Unge Venstre er i alle fall for legalisering av cannabis.
Vis hele sitatet...
Aah, naiceh ^^ Takker!

Jeg sliter egentlig litt med å vite hvor jeg skal plassere meg i det politiske landskapet. På individualnivå er jeg liberalist, nesten anarkist, men samtidig er jeg tilhenger av en sterk stat som styrer landet og tar vare på folket sitt.
Men jeg ser at dagens system med unødvendig mye byråkrati, og ineffektive (tid) instanser skader de som allerede sliter fysisk/psykisk/økonomisk.
I tillegg kunne jeg fint ha stemt et parti som de Grønne.... Argh..

Vil vel ha: En sterk, men effektiv stat: Høye skatter, men samarbeid
med det private

Human rusomsorg

Legalisere noen lette rusmidler, og avkriminalisere bruk av resten

Høye avgifter på legale rusmidler

Mer forskning innen medisin/rusmidler

Ikke høyere "rate" på immigrasjon,
men klare å integrere de som bor i landet på
en god måte først: Kvalitet foran kvantitet

Økt satsing på skadereduksjon innen miljø

Et mer effektivt trygdesystem, som oppdager misbrukere, men
gir rask og human hjelp til de som trenger det. Ikke "samkjøre" trygda dersom begge i et ektepar blir 100% trygdet. Dette gjør det bare værre for folk som allerede sliter.


Forhindre sammenslåing av sykehus.


Bare noen av tingene jeg kommer på :P
1 Avkrimminalisering av Canabis kan vi bare glemme. 95 % av befolkningen er ikke interessert i å røyke det, og har bare en akademisk interesse i hvorvidt det er lovlig eller ikke.

2 Kombinasjonen av liberalisme og sosialisme finnes allerede. Det blir også praktisert med stor suksess, og kalles sosialdemokrati. Norge er et stjerneeksempel på denne genialie kombinasjonen av ideologier, som naturlig vil vokse fram i et levende og velfungerende demokrati. Totalitære ideologier, slik som rendyrket sosialisme (kommunisme), eller diverse fascistiske ideologier, vil ha marginale muligheter til å vinne fram i et samfunn der demokratiet faktisk fungerer slik det skal. Ingen ideologi som på totalitært grunnlag ekskluderer annerledes tenkende vil bli tatt alvorlig i et velfungerende demokrati.

3 Anarki, eller anarkisme er ikke forenelig med et sivilisert samfunn slik vi til nå har utviklet det. Demokratiet er betinget av å ha klare, utvetydige rettslige rammer som det kan fungere innenfor. Vårt demokratiske samfunn tok 100 år å utvikle. Winston Churchill skal engang ha uttalt "Demokratiet er det verst tenkelige systemet - bortsett fra alle de andre."

Kort sagt: Bruk stemmeretten. Bruk ytringsfriheten. Organiser deg. Men bli ikke motløs hvis du ikke vinner fram.

Tross alt er det 4 - 5 millioner andre som også skal ha et ord med i laget.

Lykke til!
Sitat av Nickodemus Vis innlegg
1 Avkrimminalisering av Canabis kan vi bare glemme. 95 % av befolkningen er ikke interessert i å røyke det, og har bare en akademisk interesse i hvorvidt det er lovlig eller ikke.

2 Kombinasjonen av liberalisme og sosialisme finnes allerede. Det blir også praktisert med stor suksess, og kalles sosialdemokrati. Norge er et stjerneeksempel på denne genialie kombinasjonen av ideologier, som naturlig vil vokse fram i et levende og velfungerende demokrati. Totalitære ideologier, slik som rendyrket sosialisme (kommunisme), eller diverse fascistiske ideologier, vil ha marginale muligheter til å vinne fram i et samfunn der demokratiet faktisk fungerer slik det skal. Ingen ideologi som på totalitært grunnlag ekskluderer annerledes tenkende vil bli tatt alvorlig i et velfungerende demokrati.

3 Anarki, eller anarkisme er ikke forenelig med et sivilisert samfunn slik vi til nå har utviklet det. Demokratiet er betinget av å ha klare, utvetydige rettslige rammer som det kan fungere innenfor. Vårt demokratiske samfunn tok 100 år å utvikle. Winston Churchill skal engang ha uttalt "Demokratiet er det verst tenkelige systemet - bortsett fra alle de andre."

Kort sagt: Bruk stemmeretten. Bruk ytringsfriheten. Organiser deg. Men bli ikke motløs hvis du ikke vinner fram.

Tross alt er det 4 - 5 millioner andre som også skal ha et ord med i laget.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Churchill sa også en gang at hvis han hadde vært italiener, hadde han vært fascist.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Sitat av Vargas Vis innlegg
Aah, naiceh ^^ Takker!

Jeg sliter egentlig litt med å vite hvor jeg skal plassere meg i det politiske landskapet. På individualnivå er jeg liberalist, nesten anarkist, men samtidig er jeg tilhenger av en sterk stat som styrer landet og tar vare på folket sitt.
Men jeg ser at dagens system med unødvendig mye byråkrati, og ineffektive (tid) instanser skader de som allerede sliter fysisk/psykisk/økonomisk.
I tillegg kunne jeg fint ha stemt et parti som de Grønne.... Argh..

Vil vel ha: En sterk, men effektiv stat: Høye skatter, men samarbeid
med det private

Human rusomsorg

Legalisere noen lette rusmidler, og avkriminalisere bruk av resten

Høye avgifter på legale rusmidler

Mer forskning innen medisin/rusmidler

Ikke høyere "rate" på immigrasjon,
men klare å integrere de som bor i landet på
en god måte først: Kvalitet foran kvantitet

Økt satsing på skadereduksjon innen miljø

Et mer effektivt trygdesystem, som oppdager misbrukere, men
gir rask og human hjelp til de som trenger det. Ikke "samkjøre" trygda dersom begge i et ektepar blir 100% trygdet. Dette gjør det bare værre for folk som allerede sliter.


Forhindre sammenslåing av sykehus.


Bare noen av tingene jeg kommer på :P
Vis hele sitatet...
Sosialdemokrat ville jeg kalt deg, av det jeg leser her. I Norge er det Arbeiderpartiet som sverger til denne ideologien. Den gyldne middelvei, det beste fra hver "akse", om du vil. Og den nordiske modellen er vel noe av det mest velfungerende vi har i verden, vil jeg påstå.
Sitat av Snipes Vis innlegg
Sosialdemokrat ville jeg kalt deg, av det jeg leser her. I Norge er det Arbeiderpartiet som sverger til denne ideologien. Den gyldne middelvei, det beste fra hver "akse", om du vil. Og den nordiske modellen er vel noe av det mest velfungerende vi har i verden, vil jeg påstå.
Vis hele sitatet...
Jeg vil nå påsta at de fleste partier med en viss innflytelse i Norge er sosialdemokratiske. Dog i varierende grad.
Vi nordmenn deler gjerne vår sosialdemokratisme inn i ennå flere -ismer. Som f.eks Sv som er mer sosialistisk og høyre som er mer for kapitalisme og privatisering.
Høyre, som kanskje er vårt minst sosialistiske parti (og FRP, men de varierer daglig...) står fortsatt for en velferdsstat, blandingsøkonomi og andre sosialdemokratiske kjennetegn.

Det at vi har så mange partier som er så nære hverandre er nesten enestående i verden, og kan ha sammenheng med at de fleste nordmenn ser at det foreløpig ikke er behov for noen voldsomme regimeskifter.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Jeg vil si at det er tre ideologier som kombinerer disse to ideologiene. dog på litt ulikt plan.

1. Sosialliberalisme. Det har blitt nevnt ganske mye om det. Og det representeres idag av partiet venstre på stortinget og i forøvrig norsk politikk. Lavere skatter, tilrettelegging for enkeltindivider, småbedrifter, handel, og individets friheter. Sammen med noen grunnleggende sosiale rammer.

2. Sosialdemokrati. Sosialdemokratiet oppstod som en ideoloigi ved klassekompromiet. At arbeidere ikke skulle aktivt prøve å omvelte samfunnet. Men at eierklassen skulle ivareta grunnleggende behov for arbeiderklassen. Dette systemet ligger nok litt mer over på venstresiden en hva du ønsker. Og har en ganske autoritær styresett om at noen kan styre for andre. (Sosialisme ovenfra og ned). Men det vektlegger like rettigheter og muligheter for alle. Og sterke sosiale rammer. Sosialdemokratiet representeres idag av Arbeiderpartiet

3. Anarkisme/Anarkosyndikalisme/Anarkokapitalisme. Gjerne 3 ulike ideologier. Men som har utspring av det anarkistiske tankesettet som setter individets frihet fremfor alt. og ideen om at mennesket er godt og vil jobbe automatisk skape et samfunn som er bedre for alle. Uten eiendom, uten lov osv. Anarkosyndikalisme tar inn noe mer fra sosialismen og struktur og organisering. men da kun på lokale plan. Og anarkokapitalisme som en ekstremliberalistisk tankegang om totalt frie markedskrefter (men at dette skal føre til et sosialt samfunn). Intet nevneverdig parti eller organisasjon baserer seg på disse grunntankene. Derimot har du mindre og gjerne useriøse organisasjoner som internasjonal sosialisme og det liberale folkeparti som retter seg noe inn mot dette.



Hvis du ønsker å finne et parti å tillhøre etter de kriteriene du har oppgitt kan det bli litt kinkig.

Først. Cannabis. Ingen nevneverdige partier er idag for legalisering. Dog ser det ut som venstre har størst mulighet for å gå inn for legalisering i fremtiden. Jeg har selv hørt sittende 1. nestleder snakke varmt for det i debatt (tror han nekter for det offentlig nå) Og de har en ungdomsorganisasjon som er for. I fremtiden vil mange av disse være inne å styre mye av venstre. I forhold til rusomsorg er nok venstre partiet for deg.

I forhold til skatter, avgifter, velfredsstat, integrering hørres det ut som du er ganske enig med aprbeiderpartiets tankegang. I forhold til legalisering av lettere rusmidler tor jeg arbeiderpartiet er det siste partiet som kommer til å endre sitt synspunkt på den saken.

Alt i alt så vil jeg anbefale deg å faktisk gå inn i et parti å kjempe for at dine synspunkter skal komme gjennom. Det er en lang og tung prosess. Men det er slik en får endret på partiers standpunkt. Ikke ved å sitte på forum å diskutere, og kun i liten grad av aksjonisme og "lobby". En vil aldri finne et parti hvor en er 100% enig med politikken. og en må ta det som en er mest enig i, eller har mulighet for å påvirke.

Til slutt kan jeg nevne at jeg er partimedlem selv. men ikke i et av de nevnte partiene og driver ikke partireklame . Håper det er til hjelp
Sist endret av tep0sen; 3. november 2010 kl. 22:22.