Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5223
Hei!
Jeg har da kjøpt meg bil. Tidligere eier hadde kjøpt 4x300W høyttalere, som ikke er koblet opp. Jeg vurdere og kjøpe meg en subwoofer i tillegg. Jeg har da tre alternativer på hva jeg kan gjøre, og lurer på hva som vil funke best. Har forresten en Pioneer AVH-X2700BT spiller (http://www.pioneer-c...cts/avh-x2700bt) (Denne skal lever 4x50W, men usikker på om det er maks eller RMS.)

Alternativ 1. Jeg kobler de fire dørhøyttalerne rett på spilleren, og kjøper en monoblokk til forsterkeren.
Alternativ 2. Jeg kjøper en 4-kanals forsterker, og kobler de fire høyttalerne i to av kanalene, og brokobler de to andre kanalene til subben.
Alternativ 3. Jeg kjøper en 4-kanals forsterker hvor hver av dørhøyttalerne får en kanal hver, og i tillegg kjøper jeg en monoblokk til subwooferen.

Noen som kan fortelle meg hva som er lurest å gjøre. Vil ha best mulig lyd, og er student, så økonomien er ikke så alt for god. Er det eventuelt et veldig dumt valg å kjøpe sub og forsterker brukt? Kom og gjerne med egne forslag til hva som er lurt å gjøre.
Alternativ 1 er sikkert billigst. Du finner rimelig monoblokker og suber på Finn. Alternativ 3 er kanskje dyrest, men gir antageligvis mest valuta i høytalerene dine.

Hadde jeg vært deg ville jeg startet med alternativ 1, så evt kjøpt en egen forsterker til høytalerene senere. Eller brukt de pengene på isolering, et punkt veldig mange undervurderer som nybegynnere.
Hvilke høyttalere har du? Har du 4 mellomtoner og 4 diskanter? Litt usikker på hva du mener med 4 høyttalere.

Vil absolutt anbefale alternativ 3! Du vil få MYE bedre lyd hvis du bruker ekstern forsterker i stede for spilleren. Hvis dette alternativet blir for dyrt vil jeg heller anbefale å selge to av høyttalerne du har slik at du kun har høyttalere fremme (regner med du har 2 høyttalere fremme og to bak?) Og legge pengene i to forsterkere, en 2 kanals og en mono.

Er litt usikker på hvordan alternativ to vil fungere i praksis. Vanlige høyttalere er som regel 4 ohm, hvis du seriekobler to blir det 8 ohm og vil bli tyngere for forsterkeren.

Tips 1: Kjøp brukt! Det finnes mye godt til en prutbar pris på finn og diverse facebook sider
Tips 2: Ikke heng deg alt for mye opp i watt og rms watt. Mange produsenter "lyver" og tukler med verdiene de oppgir.
Trådstarter
5 0
Sitat av reklame Vis innlegg
Alternativ 1 er sikkert billigst. Du finner rimelig monoblokker og suber på Finn. Alternativ 3 er kanskje dyrest, men gir antageligvis mest valuta i høytalerene dine.

Hadde jeg vært deg ville jeg startet med alternativ 1, så evt kjøpt en egen forsterker til høytalerene senere. Eller brukt de pengene på isolering, et punkt veldig mange undervurderer som nybegynnere.
Vis hele sitatet...
Så det blir bedre lyd av å koble høyttalerne på spilleren, og en monoblokk + subb, enn å kjøpe en 4-kanals hvor jeg kobler alle fire høyttalerne i to av dem, og subben i to andre f.eks: https://bilradiospes.no/produkter/bi...naler/gm-d8604 ?

Det ligger og en sub+forsterker kasse på finn. Subben er oppgitt til 250W RMS, og forsterkeren er en 2 kanals som kan brokobles til 170W RMS. Er det det samme om jeg kjøper 2 kanals som jeg brokobler, som å kjøpe en mono?

Sitat av GreenRay Vis innlegg
Hvilke høyttalere har du? Har du 4 mellomtoner og 4 diskanter? Litt usikker på hva du mener med 4 høyttalere.

Vil absolutt anbefale alternativ 3! Du vil få MYE bedre lyd hvis du bruker ekstern forsterker i stede for spilleren. Hvis dette alternativet blir for dyrt vil jeg heller anbefale å selge to av høyttalerne du har slik at du kun har høyttalere fremme (regner med du har 2 høyttalere fremme og to bak?) Og legge pengene i to forsterkere, en 2 kanals og en mono.

Er litt usikker på hvordan alternativ to vil fungere i praksis. Vanlige høyttalere er som regel 4 ohm, hvis du seriekobler to blir det 8 ohm og vil bli tyngere for forsterkeren.

Tips 1: Kjøp brukt! Det finnes mye godt til en prutbar pris på finn og diverse facebook sider
Tips 2: Ikke heng deg alt for mye opp i watt og rms watt. Mange produsenter "lyver" og tukler med verdiene de oppgir.
Vis hele sitatet...
Er selv usikker på om det er 4 mellomtoner eller diskanter. Forrige eier som installerte. Han sa bare en 300W i hver dør.

Hva om jeg hadde parallellkobla to høyttalere i samme kanal, da hadde det blitt 2 Ohm (?)
Sist endret av halhovd; 15. mai 2017 kl. 21:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis jeg har forstått det rett så er ikke lydkvalitet noe du ser etter, du ønsker bare at det skal bråke mest mulig?

Ja, du kan parallellkoble to og to høyttalere på samme kanal, så fremt forsterkeren kan håndtere (den lave) impedansen av de parallellkoblede høyttalerne. Men nei, du bør ikke drive subwoofer på samme forsterker, monoblokker er ofte designet til nettopp det å drive subwoofere og har dermed innebygget lavpassfilter samt takler pulserende store strømtrekk.

Jeg ville startet med å kjøpt meg en god 4-kanals forsterker, samt endel meter med gode kabler. Også ventet med å kjøpe meg subwoofer, såfremt det trengs. 4x300W er rimelig mye i en bil.
Sist endret av 0xFF; 15. mai 2017 kl. 22:21.
Trådstarter
5 0
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hvis jeg har forstått det rett så er ikke lydkvalitet noe du ser etter, du ønsker bare at det skal bråke mest mulig?

Ja, du kan parallellkoble to og to høyttalere på samme kanal, så fremt forsterkeren kan håndtere (den lave) impedansen av de parallellkoblede høyttalerne. Men nei, du bør ikke drive subwoofer på samme forsterker, monoblokker er ofte designet til nettopp det å drive subwoofere og har dermed innebygget lavpassfilter samt takler pulserende store strømtrekk.

Jeg ville startet med å kjøpt meg en god 4-kanals forsterker, samt endel meter med gode kabler. Også ventet med å kjøpe meg subwoofer, såfremt det trengs. 4x300W er rimelig mye i en bil.
Vis hele sitatet...
Hva med en 4+1 kanals forsterker? Er det noe å samle på? Hvor du får 4 kanaler til høyttalerne + en til subben, som også er lagd for det. (Kanskje noe som dette: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...nkode=95930837 ?)
Sist endret av halhovd; 15. mai 2017 kl. 22:24.
Sitat av halhovd Vis innlegg
Hva med en 4+1 kanals forsterker? Er det noe å samle på? Hvor du får 4 kanaler til høyttalerne + en til subben, som også er lagd for det. (Kanskje noe som dette: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...nkode=95930837 ?)
Vis hele sitatet...
Absolutt, du må selvsagt lese spesifikasjonen av forsterkeren selv og koble deretter. Og la meg påpeke nok en gang, en god 4 kanalsforsterker koblet til 4 stk 300W høyttalerne vil antagelig spille like bra og muligens bedre enn billige 4 kanals forsterker + subwoofer med monoblokk. Selvsagt så vet jeg ikke hvilke høyttalere det er montert i bilen. Kabling og koblinger vil også ha en god del å si.
Nå vet vi ingenting om de 4x300 høytalerene han har i bilen. Uansett vil jeg tro det er snakk om 6,5" eller 6x9", evt begge deler. Du går glipp av en del frekvenser i lavtone uten sub - så jeg ville heller gått for sub først med monoblokk - for så å pynte på kvaliteten på lyd, isolering og kabler deretter.
Trådstarter
5 0
Sitat av reklame Vis innlegg
Nå vet vi ingenting om de 4x300 høytalerene han har i bilen. Uansett vil jeg tro det er snakk om 6,5" eller 6x9", evt begge deler. Du går glipp av en del frekvenser i lavtone uten sub - så jeg ville heller gått for sub først med monoblokk - for så å pynte på kvaliteten på lyd, isolering og kabler deretter.
Vis hele sitatet...
Dersom jeg velger å gjøre dette, er det det samme om jeg kjøper en 2 kanals forsterker som jeg brokobler til 170W RMS, eller om jeg kjøper en monoblokk på 170W RMS?
Sitat av halhovd Vis innlegg
Dersom jeg velger å gjøre dette, er det det samme om jeg kjøper en 2 kanals forsterker som jeg brokobler til 170W RMS, eller om jeg kjøper en monoblokk på 170W RMS?
Vis hele sitatet...
2 kanals forsterkeren har mest sannsynlig ikke innebygget lavpassfilter, noe monoblokken (antagelig) har. Men hvilken subwoofer skal du drive med 170W?

Skal du ha litt trykk så kan du få kjøpe en brukt SPL dynamics hos meg, hvis jeg husker rett så yter den 7KW RMS.



Den har ikke vært i bruk på endel år, men det er kvalitet, kostet noen titallstusen ny. Send prisforslag på PM så skal jeg vurdere det.

EDIT: Men du bør regne med å måtte kjøpe 3-4 ekstra batterier samt 2 sett med 70mm² strømkabler for å få start på den.
Sist endret av 0xFF; 16. mai 2017 kl. 00:13.
Trådstarter
5 0
Sitat av 0xFF Vis innlegg
2 kanals forsterkeren har mest sannsynlig ikke innebygget lavpassfilter, noe monoblokken (antagelig) har. Men hvilken subwoofer skal du drive med 170W?

Skal du ha litt trykk så kan du få kjøpe en brukt SPL dynamics hos meg, hvis jeg husker rett så yter den 7KW RMS.



Den har ikke vært i bruk på endel år, men det er kvalitet, kostet noen titallstusen ny. Send prisforslag på PM så skal jeg vurdere det.

EDIT: Men du bør regne med å måtte kjøpe 3-4 ekstra batterier samt 2 sett med 70mm² strømkabler for å få start på den.
Vis hele sitatet...

Som sagt, jeg er student, så økonomien er ikke på topp, ser bare etter noe billig med ok lyd. Men takk for tilbudet