Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 6366
Hallaisen, har planer om å lage meg en liten boks for eGPU.

Har bestilt (kanskje litt forhastet ) denne saken for å koble til skjermkortet jeg vil kjøpe (RX 480).
Ser nå når jeg åpnet laptopen for å lage hull og slikt at koblingen ikke så ut som jeg husket

Har problemer å finne ut hva denne koblingen heter er det noen som kan kan hjelpe med det?http://bildr.no/thumb/c2hDUEln.jpeg

Om det viser seg at det ikke vil fungere å bruke den porten får jeg prøve meg på USB eller ta ut SSD'en for å bruke det

Planen er forøvrig å lage et lite chassis med strømforsyning og vifte for å pakke godsakene inn i.

Etter en nærmere titt på produktsiden for wlan adapteren som er koblet inn ser jeg at det er M.2 2230 - er det noen som har tips til sider som kan selge kabel som passer?
Sist endret av Goyhest; 10. mars 2017 kl. 21:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det følger jo med kabel i kittet du bestilte.
Kabel er forøvrig en miniI PCI-E.
Anbefaler å fjerne WLAN kortet og heller bruke usb dongle til wifi dersom du er avhengig av det.
Trådstarter
Ser at kabelen følger med, problemet er at mini PCI-E ikke passer inn i slotten som er i PCen.
Har forøvrig en ledig slot så har mulighet å bruke WLAN kortet som er i ved siden av.

Vanskelig å finne en eller kabel som jeg vet vil passe overens med standarden som er i laptopen, ser ikke ut som at det er en populær standard (M.2 2230), haugevis med overganger til/fra m-pci-e som går til andre M.2 standarder.
Det der er en A+E-keyed M.2, noen ganger skrevet som A/E M.2.

Du bør sjekke i service-manualen til laptopen din om den spesifikke sloten i PCen din har nok PCIe-lanes til å støtte et skjermkort sin båndbredde. USB og SATA har overhodet ikke høy nok båndbredde for å støtte et skjermkort, så det er det nok bare å glemme.
Hold oss oppdatert på dette prosjektet
Trådstarter
Det skal jeg gjøre! er nok 2-3 uker til før jeg får "dock'en" fra eBay.

Etter det jeg har lest om dette rundt om på nettet vil jeg ikke få utnyttet 100% av skjermkortet da det på de fleste laptop'er ikke lar seg gjøre å kjøre det i mer enn PCI x1/x2 hastighet.

Får undersøke hvordan båndbredden er på den slot'en, takk for tipset.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
En liten oppdatering:

Har fått eGPU adapteren fra Kina, desverre passer ikke overgangsadapteren jeg bestilte i tillegg for kontakten jeg har tilgjengelig så nå tenker jeg å lage til egen kabel med HDMI kontakt for tilkoblingen.

Bommet på adapteren fra Mini PCI-E til M.2



Heldigvis fant jeg en eldre Latitude 6420 som har Mini-PCIe og utrolig nok koblet maskinen seg mot eGPU'en ved første start, uten tukling i BIOS - det lover godt, håper det går uten problemer på E5450'en!

Gjorde noen ytelsesester i Furmark og Total War: Warhammer for artig skyld med en eldre Dell Latitude 6420 og et Radeon 5770 kort. Satser på at dette vil gi en pekepinn på hvilken økning i ytelse jeg kan forvente selv om det er eldre maskinvare.

Alle testene er gjort med eGPUen (Radeon 5770) klokket til 940MHz på kjerne og 1400MHz på minnet.Oppgitt FPS er gjennomsnitt ved en 60s test, ikke så opptatt av temperatur og ytelse over tid her da det i hovedsak er for å se hvordan ytelse jeg får ved tilkoblingen.

Furmark 1.8.2 (versjonen som var brukt i en del tester ved lanseringen av 5770)
i3-2330M 1366x768 (FS) - MSAA: 0X, 11 FPS
eGPU 1280x1024 (FS) - MSAA: 0X, 52 FPS
eGPU 1920x1080 (FS) - MSAA: 0X, 49 FPS

Furmark 1.18.2.0 (nyeste)
i3-2330M, 1366x768 (FS) - AA:0 samples, 4 FPS
eGPU 1280x720 (FS) - AA:0 samples, 29 FPS
eGPU 1920x1080 (FS) - AA:0 samples, 22~ FPS

Total War: Warhammer (dette vil ikke starte uten bruk av eGPU, mistenker at prosessoren ikke støtter Dx11)
eGPU 1366x768 - 19 FPS
eGPU 1920x1080 - 14.6 FPS
i5 (Latitude E5450) 1366x768 - 14.4 FPS

Positivt overrasket over dette da det ser ut som at jeg får omtrent like gode resultater som det flere har fått på 5770 ved bruk i stasjonær - regner med at i3'en sliter voldsomt under Warhammer.

Har også begynt med å kutte og bøye til aluminiumsplater for boksen dette tenkes å stå i men fikk litt krøll etter jeg bøyde i feil rekkefølge for å få de nødvendige vinklene for å feste sammen de ulike platene - planen er å få skjermkortet, en ATX strømforsyning og muligens en vifte med mulighet for kontrollering ved bruk av en Arduino.

Skissen ser nå slik ut, har ikke tatt noen bilder av det jeg har kommet i gang med her ennå:


Håper å bli ferdig med boksen i løpet av et par dager, må forøvrig finne oversikt over hvilke pinner som skal hvor for M.2 kontakten.
Oppdatering, står fast uten løsning for å lodde om koblingen fra mPCI over til M.2 kontakten jeg har liggende - finner ikke skjema for tilkoblingene på M.2 siden, har ikke lykkes å finne kabel solgt seperat (ønsker ikke å kjøpe heller når jeg vet det er mulig å lodde dette om ca. gratis..).

Er det noen som kan bist med generelt skjema for koblingene for M.2 kontakter? Finner for PCI men lykkes altså ikke å oppdrive noe for M.2 - er dette noe skaperne holder tett til brystet eller?