Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4807
Hei! har 2 identiske kasser med 12" Alpine elementer.
Den ene kassa står i bilen. Planen er å ha begge i bilen. Og da kommer sspørsmålet:

Kan jeg lage meg dobbel kasse bare ved å skru de 2 sammen på ett vis?
Da er det penger spart allerede der. Er originale alpine kasser.
Spør dere da jeg er ingen lydekspert
Kommer veldig mye an på resten av oppsettet ditt. Men jeg vil så både ja og nei, ved å koble to basshøytalere i sammen. I praksis så heller jeg absolutt mot nei, da faren for at noe får seg en tur til helvete er relativt stor (sett at du ikke aner hva du gjør). Dessverre.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Kommer veldig mye an på resten av oppsettet ditt. Men jeg vil så både ja og nei, ved å koble to basshøytalere i sammen. I praksis så heller jeg absolutt mot nei, da faren for at noe får seg en tur til helvete er relativt stor (sett at du ikke aner hva du gjør). Dessverre.
Vis hele sitatet...
haha dette må du nesten utdype :P hva skal gå til helvete? til ts, skru de sammen du, ingenting i veien der, bare passpå at impedansen ikke blir feil (google er din venn)
Syntes posten er litt uklar men jeg prøver meg:

Tenker du å bare skru/feste boksene sammen, eller tenker du å fjerne deler av hver boks/bygge ny boks?
Om du skrur sammen kassene (uten å tulle med noen av sidene) skal det ikke være noe problem. Noe annet ville jeg ikke anbefalt, det er svært mye matte bak gode basskasser og jeg kan tenke meg at Alpine har regna seg frem til noe som duger.

Skal du koble elementene til hverandre på et eller annet vis?

Hvordan sparer du penger på det?
Sist endret av Vekst; 7. april 2017 kl. 02:16.
- Bruker du en monoblokk eller 2 kanaler til sub?
- Hvilken impedans er subbene?
- Hvor mye effekt gir forsterker/ene (rms) ?
- Hvor mye effekt tåler subbene (rms)?

Du trenger heller ikke å skru kassene sammen..
Sitat av freebird Vis innlegg
haha dette må du nesten utdype :P hva skal gå til helvete?
Vis hele sitatet...
F.eks. en forsterker, som ikke takler høytalere på noe særlig mindre enn 4 ohm, og du paralellkobler 2 4 ohms basskasser (som blir 2 ohm). Den forsterkeren får da kjørt seg ganske mye... Skrur noen opp volumet der mye, så er det muligheter for, at noe inne i forsterkeren ryker (nesten bokstavelig talt).

Red: Ellers var kp'n et feilklikk.
Sist endret av aluminiumfluorid; 7. april 2017 kl. 03:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av matsiiiii Vis innlegg
- Bruker du en monoblokk eller 2 kanaler til sub?
- Hvilken impedans er subbene?
- Hvor mye effekt gir forsterker/ene (rms) ?
- Hvor mye effekt tåler subbene (rms)?

Du trenger heller ikke å skru kassene sammen..
Vis hele sitatet...
Subbene er på følgende:
-800w peak
-250w rms
-4 ohm

Og når jeg snakker om å skru de sammen, så mener jeg "boksene" altså kassene.
Har ikke kjøpt forsterker til det enda, og vet ærlig talt ikke om det må være monoblokk eller 2-kanals forsterker. Første gang jeg setter inn dobbel bass i bil

Jeg har lenge vurdert å kjøpe en dobbel kasse, før tanken slo meg at jeg kan sikkert bruke det jeg allerede har. nemlig 2 enkle.
Kanskje frese noe hull mellom kassene, vet ikke? Si meg hva jeg burde hehe

Sitat av Cheeze Vis innlegg
Syntes posten er litt uklar men jeg prøver meg:

Tenker du å bare skru/feste boksene sammen, eller tenker du å fjerne deler av hver boks/bygge ny boks?
Om du skrur sammen kassene (uten å tulle med noen av sidene) skal det ikke være noe problem. Noe annet ville jeg ikke anbefalt, det er svært mye matte bak gode basskasser og jeg kan tenke meg at Alpine har regna seg frem til noe som duger.

Skal du koble elementene til hverandre på et eller annet vis?

Hvordan sparer du penger på det?
Vis hele sitatet...
Er originale alpine kasser som elementene kom i
Sist endret av StereoDelay; 7. april 2017 kl. 09:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
F.eks. en forsterker, som ikke takler høytalere på noe særlig mindre enn 4 ohm, og du paralellkobler 2 4 ohms basskasser (som blir 2 ohm). Den forsterkeren får da kjørt seg ganske mye... Skrur noen opp volumet der mye, så er det muligheter for, at noe inne i forsterkeren ryker (nesten bokstavelig talt).

Red: Ellers var kp'n et feilklikk.
Vis hele sitatet...
ja det er sant men det går ann og spesifisere litt bedre en du gjorde da :P heldigvis takkler 99% av alle monoblokker 2 ohm, det vanlige er 1 liksom

Sitat av SveinParty Vis innlegg
Subbene er på følgende:
-800w peak
-250w rms
-4 ohm

Og når jeg snakker om å skru de sammen, så mener jeg "boksene" altså kassene.
Har ikke kjøpt forsterker til det enda, og vet ærlig talt ikke om det må være monoblokk eller 2-kanals forsterker. Første gang jeg setter inn dobbel bass i bil

Jeg har lenge vurdert å kjøpe en dobbel kasse, før tanken slo meg at jeg kan sikkert bruke det jeg allerede har. nemlig 2 enkle.
Kanskje frese noe hull mellom kassene, vet ikke? Si meg hva jeg burde hehe




Er originale alpine kasser som elementene kom i
Vis hele sitatet...
om du skal bruke de subbene sammen så kobler du elementene paralellt og får den samlede impedansen ned i 2 ohm, dette klare så og si alle forsterkere, når det kommer til disse subene så spiller de ikke noe særlig, svake pingleelement i dårlige kasser og du hadde hatt mye mer igjen for og bygge en dobbelkasse etter ts parametere på elementene, da får du tynt alt potensialet utav elementene og du vil få bedre lyd på alle måter
Sist endret av freebird; 7. april 2017 kl. 11:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av freebird Vis innlegg
ja det er sant men det går ann og spesifisere litt bedre en du gjorde da :P heldigvis takkler 99% av alle monoblokker 2 ohm, det vanlige er 1 liksom
Vis hele sitatet...
Jo det går sikkert an, men vi fikk ikke akkurat mye å gå på...
[quote=aluminiumfluorid;3374588]Jo det går sikkert an, men vi fikk ikke akkurat mye å gå på... [/Q
nei sant det, TS kan legge ved link til eventuelle kandidater til forsterkere så kan vi komme med inspill
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av freebird Vis innlegg
om du skal bruke de subbene sammen så kobler du elementene paralellt og får den samlede impedansen ned i 2 ohm, dette klare så og si alle forsterkere, når det kommer til disse subene så spiller de ikke noe særlig, svake pingleelement i dårlige kasser og du hadde hatt mye mer igjen for og bygge en dobbelkasse etter ts parametere på elementene, da får du tynt alt potensialet utav elementene og du vil få bedre lyd på alle måter
Vis hele sitatet...
Nå har jeg skaffet forsterker:
https://www.pioneerelectronics.com/P...PRS-D800#specs

Og jeg har koblet sånn her, og forsterkeren er brokoblet:


Jeg har kjøpt forsterker fra en bedrift her som driver mye med bilanlegg, og eieren sa at jeg hadde veldig bra elementer og kasser. Han anbefalte meg å ikke gjøre noe med kassene, da de er bygd etter formler fra fabrikk for best mulig lyd. En dobbel kasse kan gjøre lyden dårlig hvis ikke bra nok bygd. Så nå står de i hvert sitt hjørne bak i bilen, og jeg er veldig fornøyd med resultatet. Jeg har også fått avtale hvor jeg kan bytte inn forsterkeren mot en bedre når lommeboka er litt dypere (hvis forsterkeren behandles bra)

Men jeg har ett spørmål til, jeg har nemlig ikke noe sikring framme ved batteriet på + kabelen. Noen som kan si meg størrelse jeg trenger i sikring på dette anlegget? er 2stk 6x9 på egen liten 2-kanals pioneer forsterker også.