Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3397
Er 16 år og har kost meg med gitarspilling i mange år. Har nå en Martin LXM og syns denne begynner å bli litt liten. Skal altså kjøpe en gitar i full str i prisklassen 4000-5000.
Noen forslag til gode gitarer jeg kna ha i mange år?
Kjøp BRUKT. Det er ingen ting som gir deg bedre verdi for pengene, om du kjøper en som er behandlet helt ok.
I og med at du har spilt gitar i mange år, vet du antakelig hva slags lyd du er ute etter. Det viktigste er å prøvespille så mange gitarer som mulig innenfor budsjettet – du kjenner dine lydpreferanser, din spillestil og dine hender best. For øvrig vet du også om du ønsker cutaway, elektronikk etc., og du vet hvilken form og størrelse (dreadnought/jumbo/orchestra/00/000 etc.) du ser etter.

Ellers foretrekker de fleste lokk (og gjerne sarg og bunn) i heltre (etter min mening er noen laminattyper nesten på høyde med heltre lydmessig). Dette klarer du fint å finne innenfor budsjettet ditt – ikke minst om du følger ovennevnte råd om å kjøpe brukt.

Gitarer som gjerne anbefales i din prisklasse er for øvrig mellomdyre Seagull-modeller, Yamahas FG-/FS-serie (ev. LL6) og dyrere gitarer i Takamines G-serie. Noen Fender-modeller pleier også å dukke opp som anbefalinger i denne prisklassen, men jeg har ikke oversikt over (og har ikke prøvd) noen av disse. Igjen, prøv så mange av disse som du har anledning til. Noen ganger vil merker/modeller du ikke/knapt har hørt om overraske!