Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5928
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Heisann, jeg er ny her på forumet. Er i ferd med å fullføre vgs og vurderer å ta vekterkurs for å bli vekter. Noen her som kan gi litt tips & pointers på hva det innebærer å jobbe som vekter, og litt om lønn og hvis noen her har jobbet som vektere tidligere, hvordan var det?
Vekterlønna tror jeg ligger på rundt 200kr/t, og helgetillegg kan sikkert gi deg noe ala 250kr/t.
Hvis du vil tjene godt, kan du prøve deg på Gardermoen i sikkerhetskontrollen der, da de nesten alltid er underbemannet.
Hva det innebærer å være vekter varierer mellom arbeidsplassene.
Jeg har en bekjent som er sivil vekter. Han sier det er kjedelig. Han går i forskjellige butikker og ser etter tyver og lignende. Det har kommet folk bort til han og spurt han om det går bra med han siden han henger så mye/lenge i butikkene. Og han kan ikke si at han er på jobb. Lol

Veit ikke noe om lønna though.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Jeg har arbeidet som vekter for Securitas etter å ha tatt vekterkurs hos samme firma for en del år tilbake, og jobbet både i bomring og som sentervakt. På senteret jobbet jeg både uniformert og i sivil (på Vinmonopolet). Bomringene er vel ikke bemannet lenger, så arbeidserfaringene mine der er uansett ikke verdt noe.

Det var helt OK som sentervakt. Jobben var å finne ut om folk stjal, stoppe dem, få personalia og anmelde tyvene til politiet. Det kunne være ganske kjedelig å tasse rundt der i timevis uten å ha noe å gjøre.

De mest ettertraktede jobbene var innen verdistransport, men dit kom man ikke uten å ha minst to års erfaring, og jobbene var sjelden ledige. Du kan altså sikkert både regne med å finne både drittjobber og kremjobber, alt avhengig av hvor du er.

Lønna var ikke spesielt høy, men du kan få en del tillegg hvis du jobber kvelder/helligdager eller netter.

Se også denne:
https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/vekter
Anonym bruker
"Klein Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har arbeidet som vekter for Securitas etter å ha tatt vekterkurs hos samme firma for en del år tilbake, og jobbet både i bomring og som sentervakt. På senteret jobbet jeg både uniformert og i sivil (på Vinmonopolet). Bomringene er vel ikke bemannet lenger, så arbeidserfaringene mine der er uansett ikke verdt noe.

Det var helt OK som sentervakt. Jobben var å finne ut om folk stjal, stoppe dem, få personalia og anmelde tyvene til politiet. Det kunne være ganske kjedelig å tasse rundt der i timevis uten å ha noe å gjøre.

De mest ettertraktede jobbene var innen verdistransport, men dit kom man ikke uten å ha minst to års erfaring, og jobbene var sjelden ledige. Du kan altså sikkert både regne med å finne både drittjobber og kremjobber, alt avhengig av hvor du er.

Lønna var ikke spesielt høy, men du kan få en del tillegg hvis du jobber kvelder/helligdager eller netter.

Se også denne:
https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/vekter
Å jobbe som vekter er veldig variert. Alt er avhengig av hvilken "gren" du havner innenfor.

Du kan f.eks jobbe på båter/cruise ship og passe på båten og menneskene der. Godt betalt, gode arbeidstider og generelt en hyggelig jobb.
Så har man flyplasser, kjøpesenter, adgangskontroll / kontorbygg / byggeplasser, du kan være vekter på t-banen / kollektivtransport / billettkontroll. Eller du kan stå i døra på et utested, jobbe på konserter, arrangementer og lignende.


Lønnen er så som så. Startlønnen ihht tariff er på 170-190 kr timen. Så kan du jobbe deg opp mot 180-200 kr timen over en 10-års periode. (med andre ord patetisk økning i lønn på ansiennitet)


Jeg har kun erfaring med å stå i døren på utesteder. Men det er noe jeg trives ekstremt godt med. Det samholdet og kameratskapet man har med sine kollegaer er relativt unikt i arbeidsnorge.

Så utdannelsen er absolutt en trygg vei å gå. Og så fremt du ikke har noe eller får noe på rullebladet, er dette en jobb du kan ha resten av ditt liv (Selv om levetiden i yrket er betraktelig lavere).
Kjenner en med fagbrev som vekter som jobber på flyplass. Han tjener litt over 200 i timen med 15+ ¨år ans. ca 15kr mer i timen enn de uten fagbrev