Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 28648
Hei.

Tenkte å klatre Mount Everest i løpet av 1-3 år.

Jeg har aldri klatret før og kan ingenting om klatring, fjell og særdeles lite av natur. Så det jeg lurer på er egentlig alt. Har dere noen historier om noe lignende? Kan noe om fjellklatring? Priser? Organisasjoner som leder slike klatringer?

Jeg vet det er en belastning for lungene, men jeg vet også at det brukes masker for slike høyder (spesielt over 8000 meter), men mer enn det så er jeg blank :P Tar i mot alt av tips og kommentarer!
Regner med dette er troll, men om du er seriøs:

-Du trenger mye mer tid, 5 år kan være realistisk
-Regn 500k for turen, og fri fra evt jobb i 4-5 måneder.
-Det er ikke bare og "gå" (om du har planer om og overleve), det må søkes masse forskjellig og du må inn på ett lag.
-Se dokumentaren til Discovery, går over fler sesonger
-Kontakt hvitserk, de skal starte med turer.
-Ta kurs, gå mange kjente fjell om du i det hele tatt vurderer dette, ingen vil ta deg med opp uten erfaring o.l
Du kan jo begynne i Jotunheimen, for å i det hele tatt sjå kva eit fjell er.
Trådstarter
6 0
Sitat av Kirso Vis innlegg
Regner med dette er troll, men om du er seriøs:

-Du trenger mye mer tid, 5 år kan være realistisk
-Regn 500k for turen, og fri fra evt jobb i 4-5 måneder.
-Det er ikke bare og "gå" (om du har planer om og overleve), det må søkes masse forskjellig og du må inn på ett lag.
-Se dokumentaren til Discovery, går over fler sesonger
-Kontakt hvitserk, de skal starte med turer.
-Ta kurs, gå mange kjente fjell om du i det hele tatt vurderer dette, ingen vil ta deg med opp uten erfaring o.l
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er veldig seriøs.

Takk for svar! Jeg stusser litt på prislappen din. 500.000? I følge VG kostet en tur rundt 20.000 kroner, som gikk utover 17 dager (http://www.vg.no/forbruker/reise/rei...urer/a/588901/). Dette er da selvsagt uten kursing o.l. dersom det er nødvendig.

Angående Discovery dokumentaren du henviser til, så er det uinteressant å se på det. Discovery driver mer med dramatisering og hollywood-effekter enn fakta nå for tiden, dessverre. Jeg har faktisk tatt en titt på en episode, men har blitt frarådet å se på slike dokumentarer for å lære noe, men dersom jeg er ute etter underholdning så fungerer det.
Sist endret av Mr.Borgos; 31. august 2014 kl. 18:59.
Ta kontakt med Sten P. Aasheim, han var en av de første på Evrest. Jeg var på et foredrag med han for 1 år siden. Han har veldig mye å fortelle. Avtal et møte med han, da lærer du mye
Kvalitet koster. Er mange nye japanske/russiske ekspedisjoner som har starter der, men om du sjekker opp dødsfall mot antallturer så er de desidert høyest også. Hør med hvitserk om pris/anbefaling. De 20k de prater om der inkluderer ingenting, da betaler du bare for den øverste delen av fjellet, noe som bare er mulig og bestige 14-20 dager per år. Før dette må du ligge ukesvis og tilpasse deg oksygen opptak og at kroppen vender seg til det. Du må ha flytur, mat, utstyr, sherpaer etc etc. Tipper du ender på 300-500k. Det er ofte normalt og bruke 2-3 måneder på turen, og mange sliter med sykdom/frostskader etc etter turen, så de tar seg fri fra jobb lenger.

Men jeg kan si med en gang at drømmen din blir knust rimelig kjapt med kunnskapen du har nå, du aner virkelig ikke hva du går til.

Skriver på telefonen så ble mye surr, men du skjønner det nok
Sist endret av Kirso; 31. august 2014 kl. 19:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Mr.Borgos Vis innlegg
Ja, jeg er veldig seriøs.

Takk for svar! Jeg stusser litt på prislappen din. 500.000? I følge VG kostet en tur rundt 20.000 kroner, som gikk utover 17 dager (http://www.vg.no/forbruker/reise/rei...urer/a/588901/). Dette er da selvsagt uten kursing o.l. dersom det er nødvendig.
Vis hele sitatet...
Koseturen til 20.000 kroner tar deg bare til Base Camp på 5300 meters høyde. Du har fortsatt 3500 meter igjen til toppen.
Trådstarter
6 0
Jeg skjønner at det koster penger å leie utstyr og betale for visum til å bestige M.E. og for en instruktør, men at det skal koste om lag 300.000 kr tror jeg ikke på. Jeg tror det er godt mulig å få til denne turen fra 100.000 til 150.000 kroner.
Sitat av Mr.Borgos Vis innlegg
Jeg skjønner at det koster penger å leie utstyr og betale for visum til å bestige M.E. og for en instruktør, men at det skal koste om lag 300.000 kr tror jeg ikke på. Jeg tror det er godt mulig å få til denne turen fra 100.000 til 150.000 kroner.
Vis hele sitatet...
Hva du tror er fullstendig irrelevant da du tydeligvis ikke har den ringeste anelse om hva du driver med.
Lær deg å klatre aller først, og så kan du se om et års tid om du fortsatt har lyst i det hele tatt.
Jotunheimen er et fint område å bruke for å trene på taulagsrutiner og slikt.
Meld deg inn i en klatreklubb, eller finn deg noen andre å klatre med, så lærer du fort nok basiskunnskaper til å komme deg litt rundt, og så kan du øke ambisjonsnivået gradvis.
Du vil da også forstå hvor på jordet forventningene dine er.
Det er jo ikke bare å leie litt utstyr og skaffe en seg en instruktør, for så å ta seg en kjapp tur opp på toppen. Det kreves mye forberedelser (spesielt for deg), noe som selvfølgelig vil koste penger etterhvert om man begynner å regne på det.
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Hva du tror er fullstendig irrelevant da du tydeligvis ikke har den ringeste anelse om hva du driver med.
Lær deg å klatre aller først, og så kan du se om et års tid om du fortsatt har lyst i det hele tatt.
Jotunheimen er et fint område å bruke for å trene på taulagsrutiner og slikt.
Meld deg inn i en klatreklubb, eller finn deg noen andre å klatre med, så lærer du fort nok basiskunnskaper til å komme deg litt rundt, og så kan du øke ambisjonsnivået gradvis.
Du vil da også forstå hvor på jordet forventningene dine er.
Vis hele sitatet...
Mount everest er mer en hard gå-tur enn det er en klatretur. De små og korte klatresekvensene er så enkle at man ikke trenger noe klatreerfaring. Det er også folk som setter opp ruter og fester utstyret for deg, så man trenger ikke noe sånn kunnskap.
Sitat av strikkball Vis innlegg
Mount everest er mer en hard gå-tur enn det er en klatretur. De små og korte klatresekvensene er så enkle at man ikke trenger noe klatreerfaring. Det er også folk som setter opp ruter og fester utstyret for deg, så man trenger ikke noe sånn kunnskap.
Vis hele sitatet...
Såklart må man kunne taulagsrutiner for å klatre(gå) Mount Everest.
Anbefaler boka Into Thin Air av Jon Krakauer, og Everestboka til Cato zahl Pedersen (drømmen om Everest eller noe slikt)

Hvis du i det hele tatt fortsatt har lyst etter å ha lest disse innser du fort at det folk har skrevet til deg her i tråden er fullstendig rett. Det krever årevis med forberedelser, spesielt for deg siden du aldri har klatret før, du må være på et lag, og må regne med laaaangt mer enn du tror budsjettmessig. Begynn heller med Jotunheimen, ta et par breturer, også kan du se om kanskje Kilimanjaro er et litt mer realistisk mål.

Tipper at etter du har lest Into Thin Air at du ikke har lyst lenger, jeg skal hvertfall aldri det etter å ha lest den. Uerfarne klatrere er muligens årsaken til flesteparten av dødsulykkene der oppe.
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Hva du tror er fullstendig irrelevant da du tydeligvis ikke har den ringeste anelse om hva du driver med.


Du vil da også forstå hvor på jordet forventningene dine er.
Vis hele sitatet...
Men så kom med kilder isteden for å fortelle han for vidt på jorde han er?!

Ja det høres veldig ulogisk at en tur skal koste halv million.
20.000 blir bare flybilett t/r.. du må også ha utstyr, som solide klær, oksygen, leie folk som vet hva de driver med (sherpaer), kursing, telt, opphold i basecamp i lange tider for å venne seg til høyden.. Høres ikke ut for meg som du har tenkt igjennom dette..

Kan ikke bare sitte ved pc'n og finne ut at "åh, ja, jeg klatrer mt everest neste 1-3 år.. kuuult!!" Vel, hvis du er fast bestemt, brukt isåfall de neste 2 årene på trening, trening, og atter mere trening!!

God Tur!

Prisinfo!

http://www.alanarnette.com/blog/2014...climb-everest/
Sist endret av nZaal; 31. august 2014 kl. 21:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av nZaal Vis innlegg
20.000 blir bare flybilett t/r.. du må også ha utstyr, som solide klær, oksygen, leie folk som vet hva de driver med (sherpaer), kursing, telt, opphold i basecamp i lange tider for å venne seg til høyden.. Høres ikke ut for meg som du har tenkt igjennom dette..

Kan ikke bare sitte ved pc'n og finne ut at "åh, ja, jeg klatrer mt everest neste 1-3 år.. kuuult!!" Vel, hvis du er fast bestemt, brukt isåfall de neste 2 årene på trening, trening, og atter mere trening!!

God Tur!
Vis hele sitatet...
Det høres ikke som du heller har satt deg inn i det. Du bare repeterer det de andre sier. Du kan ikke bare sitte på pcen og gå inn på forum og svare uten å lese hva de andre først skriver.

Kom med kilder med dine påstander. En tur til 500k høres veldig ulogisk ut. Og spesielt som flere nevner om du må ta fri fra jobb etter turen også, pga skader og diverse....

Man går rett å slett konk. i tillegg så risikerer man livet... Utifra hva dere har skrevet så høres dette ut som verdens dummeste ting å utføre... Noe jeg tviler på!
Se oppdatert innlegg...
Der vil du se at prisene varierer fra 89.000 USD fil 36.000++ USD.. altså fra 550.000-225.000 NOK..
Sist endret av nZaal; 31. august 2014 kl. 21:13.
Sitat av nZaal Vis innlegg
Se oppdatert innlegg...
Der vil du se at prisene varierer fra 89.000 USD fil 36.000++ USD.. altså fra 550.000-225.000 NOK..
Vis hele sitatet...
25k usd koster det for lisens.. Dvs få lov til å klatre. 4k usd for søppel avfall...

Dette har blitt en komersiell tur der staten tar alle pengene, mens de som utfører arbeidet får smuler.

Flere sider rapporterer 500k prisen er for luksus turene. dvs privat kokk, wifi nesten hele veien. og mange andre goder.
Bare lisensen for å få dra til Mt. Everest koster 25000 USD, så kommer det en del i tillegg.
Sitat av Khan17 Vis innlegg
Man går rett å slett konk. i tillegg så risikerer man livet... Utifra hva dere har skrevet så høres dette ut som verdens dummeste ting å utføre... Noe jeg tviler på!
Vis hele sitatet...
Det er ikke en av de smarteste tingene man kan gjøre i alle fall.
Den eneste grunnen til at folk vil klatre Mount Everest er fordi det er det høyeste fjellet i verden.
Det er ikke det vanskeligste, det er ikke det med den fineste klatringen, men det er det dyreste.
Å betale flere hundre tusen for å bli slept opp av Sherpaene uten å ha peiling på hva man driver med er heller ikke særlig tøft.
Det finnes i det hele tatt få gode grunner til å gjøre det.
Sitat av Arsis42 Vis innlegg
kanskje Kilimanjaro er et litt mer realistisk mål.
Vis hele sitatet...

Kan ingenting om klatring så jeg skal ikke gi meg utpå å mene noe som helst om Mt Everest men Kilimanjaro er for skiftarbeidere, bussjofører og husmødre jmfr det en mann på over 50 fortalte da han hadde besteget toppen.

Lite klatring men masse stigning og også er toppen så høy at mange blir høydesyke før de kommer opp og må snu. Er vist billige turer på Kilimanjaro etter hva han på jobben sa.

Selv foretrekker jeg det enkle. Turer i nærområdet eller en togtur unna. Er sikker på at man har akkurat like fine naturopplevelser her i Norge som på eksotiske fjelltopper der folk ofrer liv og helse for å nå toppen.

Ts lær deg heller å nyte naturen heller enn å konsumere naturen. For meg høres det ut som om du er av typen som skal nå toppen for toppens skyld. Slik at det tar seg godt ut på face. Er det egentlig verdt slitet, kostnaden og å risikere livet for å kunne slå i bordet med at du er "fjellmann"?
True phreak.
Sitat av Mr.Borgos Vis innlegg
Jeg skjønner at det koster penger å leie utstyr og betale for visum til å bestige M.E. og for en instruktør, men at det skal koste om lag 300.000 kr tror jeg ikke på. Jeg tror det er godt mulig å få til denne turen fra 100.000 til 150.000 kroner.
Vis hele sitatet...
1: Du må betale store summer for lisenser, søknader og slikt til de lokale myndighetene.

2: Du må regne på å bruke mange måneder på å venne deg til høyden for i det hele tatt å være i stand til å komme deg opp. I løpet av denne tiden må du kjøpe all maten lokalt. Maten transporteres stort sett inn med sherpa eller helikopter, og er dyr. De vet at de fleste som kommer til disse campene er pengesterke mennesker, og tar seg betalt deretter (kilde: kjæresten min, som har vært på Basecamp).

3: Du må betale for guider og sherpaer og slikt.

4: Du må ta deg fri fra jobb i 4-5mnd. Tapt arbeids inntekt.

Ikke regn med å slipp unna med noe særlig mindre enn 4-500 000 i realkostnader.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Kilimanjaro er for skiftarbeidere, bussjofører og husmødre jmfr det en mann på over 50 fortalte da han hadde besteget toppen.

Lite klatring men masse stigning og også er toppen så høy at mange blir høydesyke før de kommer opp og må snu.
Vis hele sitatet...
Du beviser jo poenget mitt. TS er på ingen måte en hardcore klatrer som man helst bør være for å begi seg ut på Everest. For alt jeg vet så er TS bussjåfør, da er jo Kilimanjaro litt mer realistisk.
Ingen her som kan google?

Kostnad bare for selve turen. Quote fra den teksten "Getting the money is almost always harder than climbing Everest"

Noe mer du bør tenke over
Mount Everest er ikke teknisk vanskelig å klatre. Vanskeligste og farliste partiet på den vanlige ruten er rett etter Basecamp, men er såpass tilrettelagt med stiger og tau at det heller ikke er så teknisk vanskelig, men fremdeles farlig pga ustabilitet. Det som tar liver av folk på Mount Everest er stort sett høydesyke og skiftende værforhold.

Det er som nevnt veldig dyrt. Flybillett, lisens, guide, mat, fri fra jobb i månedsvis, utstyr osv. 500 000 NOK høres fornuftig ut. Verst av alt er at det ikke er sikkert du kan bestige toppen på første forsøk. Klatresesongen er kort og i sesong så er det veldig væravhengig om det klatres. Når været tillater klatring så er det mange som vil opp, så da danner det seg fort køtilstander. Er også mange som har betalt i dyre dommer som ikke får forsøke å nå toppen en gang.

Men for all del, lykke til.
Klatreteknisk er Everest ikke nødvendigvis det vanskeligste fjellet å bestige. Å nå toppen bør heller betraktes som en ekspidisjon fremfor en klatreutfordring.

Forøvrig vil jeg oppfordre deg til å få et TV-team til å dokumentere det hele. Dette vil jeg se.
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Såklart må man kunne taulagsrutiner for å klatre(gå) Mount Everest.
Vis hele sitatet...
Dette er såpass lett at man ikke trenger erfaring, kun en kjapp introduksjon og lett opplæring. Er kun 2 "klyper" som må festes på tauet mens du går, den ene skal alltid være festet, så du flytter den ene etter du har flyttet den andre inn på nytt feste.

Alt av utstyr er lagt opp, så du trenger ikke klatreerfaring for å komme deg opp everest. Det du trenger er et sinnsykt treningsopplegg de neste årene, kanskje leie inn noen som vet hvordan man skal trene seg opp for å klare det (Personlig trener)

For øvring så fant jeg ut at prisen for lisens er på på ca 70,000kr (11k USD).
http://www.theguardian.com/world/201...-mount-everest
Sist endret av Vod0; 1. september 2014 kl. 13:13.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Dette er såpass lett at man ikke trenger erfaring, kun en kjapp introduksjon og lett opplæring.
Vis hele sitatet...
Deg om det.
Om jeg hadde hatt lyst å bruke tiden, pengene og energien min på å klatre Mount Everest kan du banne på at jeg hadde prøvd å sette meg inn i høyfjellsklatring på forhånd.

Jeg har klatret i nærmere 15 år, men hadde ikke reist til Nepal uten en grundig gjennomgang av nødvendige ferdigheter.
At du vil sende folk som ikke har snøring eller engang evner til å google, ut på potensielt livsfarlige turer får stå på din regning.
Poenget er jo ikke at det er vanskelig og klatre, men erfaring i fjellet derimot er en fin ting. Etter alle dokumentarene som har det blitt kjempe populært og bestige fjellet, og som noen sa tidligere her er det mange rike som betaler en gjeng for og dra de opp. Det handler om så mye mer, erfaring, trening, oksygen, sykdom, utstyr etc etc. Prøv deg heller på noen lange turer i Norge, før du tar noen i europa. Er masse andre fine fjell du kan prøve deg på først, så ikke koster en formue
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Deg om det.
Om jeg hadde hatt lyst å bruke tiden, pengene og energien min på å klatre Mount Everest kan du banne på at jeg hadde prøvd å sette meg inn i høyfjellsklatring på forhånd.

Jeg har klatret i nærmere 15 år, men hadde ikke reist til Nepal uten en grundig gjennomgang av nødvendige ferdigheter.
At du vil sende folk som ikke har snøring eller engang evner til å google, ut på potensielt livsfarlige turer får stå på din regning.
Vis hele sitatet...
Men hvordan ferdigheter er det man trenger innenfor klatring for å bestige everest?
Det er lagt opp tau hele veien og eneste du skal gjøre er jo å klipse deg inn og ut. Fortell.

Har selv klatret i snart 6 år og begynner å få litt erfaring. Har aldri hatt et problem med å la nybegynnere rapulere ned, eller klatre opp et tau med klipser osv.
Sist endret av Vod0; 1. september 2014 kl. 13:25.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Dette er såpass lett at man ikke trenger erfaring, kun en kjapp introduksjon og lett opplæring. Er kun 2 "klyper" som må festes på tauet mens du går, den ene skal alltid være festet, så du flytter den ene etter du har flyttet den andre inn på nytt feste.
Vis hele sitatet...
Å kjøre bil er såpass lett at du ikke trenger noen erfaring. Bare et par-tre pedaler du trykker inn for å få kjøretøyet til å bevege seg eller stoppe og et ratt du dreier i den retningen du vil styre.

Faktisk. Det er så lett å kjøre bil; faren min sa omtrent så mye før vi en gang for mange år siden satte os i kjerra og trilla rundt på en forlatt parkeringsplass. Jeg greide å 'kjøre bil' med såpass marginale instruksjoner. Det krever imidlertid noe mer erfaring før man kan slippes ut i trafikken. Eller mener du at bare man evner å trille rundt på førstegiret uten å kræsje med trær og busker, så kan man nok?
Nåh, når du beveger deg opp til toppen av verdens høyeste fjell, så risikerer du å miste livet hvis du gjør noe feil. Ville du stolt på 'et kjapt introkurs' under slike omstendigheter? For første møte med en liten klatrevegg på treningsstudioet - ja. For Himalaya - nei.

Og slår egentlig TS deg som typen som har selvinnsikt nok til å avgjøre hvor mye instruksjoner han trenger?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Å kjøre bil er såpass lett at du ikke trenger noen erfaring. Bare et par-tre pedaler du trykker inn for å få kjøretøyet til å bevege seg eller stoppe og et ratt du dreier i den retningen du vil styre.

Faktisk. Det er så lett å kjøre bil; faren min sa omtrent så mye før vi en gang for mange år siden satte os i kjerra og trilla rundt på en forlatt parkeringsplass. Jeg greide å 'kjøre bil' med såpass marginale instruksjoner. Det krever imidlertid noe mer erfaring før man kan slippes ut i trafikken. Eller mener du at bare man evner å trille rundt på førstegiret uten å kræsje med trær og busker, så kan man nok?
Nåh, når du beveger deg opp til toppen av verdens høyeste fjell, så risikerer du å miste livet hvis du gjør noe feil. Ville du stolt på 'et kjapt introkurs' under slike omstendigheter? For første møte med en liten klatrevegg på treningsstudioet - ja. For Himalaya - nei.

Og slår egentlig TS deg som typen som har selvinnsikt nok til å avgjøre hvor mye instruksjoner han trenger?
Vis hele sitatet...
Fordel å ikke lese kun første linjen i et innlegg

"Alt av utstyr er lagt opp, så du trenger ikke klatreerfaring for å komme deg opp everest. Det du trenger er et sinnsykt treningsopplegg de neste årene, kanskje leie inn noen som vet hvordan man skal trene seg opp for å klare det (Personlig trener)"

Jeg kunne personlig lært deg hvordan du skulle sikret deg inn på et tau innnen 15 minutter, kanskje litt værre når det er den del minusgrader og hendene er kalde. Men er ikke spesielt vansklig.
Sist endret av Vod0; 1. september 2014 kl. 13:39.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Jeg kunne personlig lært deg hvordan du skulle sikret deg inn på et tau innnen 15 minutter, kanskje litt værre når det er den del minusgrader og hendene er kalde. Men er ikke spesielt vansklig.
Vis hele sitatet...
Takk, men det vet jeg utmerket godt allerede - men hvorfor i alle dager projiserer du uvitenhet over opå alle andre som ikke deler din oppfatning? I beste fall er det navlebeskuende, i verste er det ren ad hominen.

Nå, ser du virkelig ikke selv at mengdetrening og erfaring er absolutt essensielt hvis du skal ut og risikere livet ditt på verdens tak? Klatreutstyr er ikke spesielt vanskelig å bruke, men du skal ha mer enn 15 minutter på baken før du er såpass komfortabel med det at du kan gjøre det i blinde uten å tenke deg om når shit hits the fan. Teori og praksis. Akkurat som med bilkjøring.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Har selv klatret i snart 6 år og begynner å få litt erfaring. Har aldri hatt et problem med å la nybegynnere rapulere ned, eller klatre opp et tau med klipser osv.
Vis hele sitatet...
Jeg ser for meg at alle slike enkle ting må terpes masse på før turen, rett og slett fordi det er en annen verden å gjøre ting på 8.000 meters høyde. Man er ikke særlig mottakelig for læring på disse høydene, og selv de enkleste ting kan være svært krevende å utføre når hjernen ligner mest på en svamp.
Sist endret av GotCandy; 1. september 2014 kl. 13:50.
Din drøm kan helt fint gå i oppfyllelse, og du lever bare en gang - og om dette virkelig er noe du brenner for, så kan jeg love deg at du kommer til å angre deg der du ligger i sykesenga på gamlehjemmet eller sykehuset om 40-70 år. Men for at du skal gjøre dette så må du ha god selvinnsikt ovenfor treningen din, og ta dette seriøst. 4/100 personer som forsøker å klatre mount everest vil dø, og dersom du har planlagt turen din nå om et års tid, og vil spare penger ved å legge ut med 100-150k så vil jeg tro at du er blandt de 4% som dør, noe som sikkert ikke er en god følelse å ha i bakhodet imens du går over opp til 300 lik, da du klatrer opp fjellet, noe uforbredt med en desperat nepalsk guide som var oppi der en gang på 90 tallet, samt 10-12 høyt proffesjonnelle klatrere. Minnesteiene, og landemerkene du går forbi på veien opp vil helt klart være mer intense dersom du er uforbredt, og jeg kan love deg at folk ikke har noe stort ønske om å følge deg ned, etter 5.500 meter der problemene virkelig setter inn. Dersom du også er fryktelig god til å klatre skal du heller ikke være så trygg og selvsikker. Den 18 april nå i 2014 døde 13 professjonelle sherper -klatrere som er kjente for sine fantastiske klatreevner. Dette var naturen sin gang, og ingen evner kunne ha reddet de der, noe som er en ting å ha i bakhodet hvis du er villig til å risikere død og liv på denne turen - det er viktig å være realistisk, men fokusert og bestemt.

Lykke til!
Et lite utdrag fra Hvitserk:

"For å bli med i Everest teamet må du ha utstrakt fjellerfaring. Dette innebærer at du tidligere har vært på fjelltopper over 6000 m og at du har bred erfaring fra andre høye fjell og fra klatring. Det er en stor fordel om du også har vært med på andre 8000 meters ekspedisjoner. Vi ser at de som tidligere har deltatt i en 8000 m ekspedisjon har en større sjanse på å nå toppen av Everest. Vi anbefaler derfor at du først gjennomfører en annen 8000 meter ekspedisjon slik at du på best mulig måte sørger for at midlene du bruker på Everest belønnes med suksess på toppen og en trygg retur hjem. Men vi gjør unntak dersom du ikke har hatt mulighet til å prøve deg på en 8000 meters topp, men allikevel har en bred erfaring som tilsvarer dette. Dette kan være ekspedisjoner til Huarascan, Denali, Peak Lenin, Mustag Ata og Aconcagua. Vi anser derimot ikke kun en bestigning av Aconcagua i seg selv som en fullverdig forberedelse til Everest, og vil ikke ta imot påmelding med kun dette som bakgrunn.
Selv om faste tau vil være satt opp på store deler av ruten, må ekspedisjonsmedlemmene allikevel kunne beherske klatring på snøbakker/is over 50 grader. Alle ekspedisjonsmedlemmene må være fjellvante og kunne være selvgående nok til å kunne bevege seg mellom og bo i camper høyt oppe på fjellet, uten tilsyn."


Selv har jeg gått det meste i Norge, litt i Tyskland, Sveits, Frankrike og Italia, men jeg ville aldri i verden vurdert Everest med den lille erfaringa jeg har (som tydeligvis er endel mer enn det TS har :P )
@The Great Catsby Har skumlest et par av innleggene dine og takk for ditt elendige "bidrag". Dine holdninger er stikk motsatt av mine. Mens du leter etter problemer, leter jeg etter løsninger. Ber deg vennligst om å slutte om å komme med flere spydige innlegg i håp om å få flere verdifulle "kvalitetspoeng" - som du så åpenbart jakter etter.

Nå som det er sagt så trenger jeg mer tid enn forventet. Ser ut som det kan bli i 2018. Jeg har snakket med en del erfarene klatrere og jeg skal begynne trening med dem. Har funnet ut at klatre på klatrevegg ikke er så veldig relevant, men heller "klatre" på is i fjell o.l.

Lisensen for å klatre Everest er nå 125000 kr ca, men vil bli satt ned til 60.000 fra 2015. Kanskje det også blir enda billigere

Håper det kommer flere innlegg hvor folk deler erfaring, historier eller tips!

Sitat av Arsis42 Vis innlegg
Anbefaler boka Into Thin Air av Jon Krakauer, og Everestboka til Cato zahl Pedersen (drømmen om Everest eller noe slikt)
Vis hele sitatet...
Skal lese den
Sist endret av Mr.Borgos; 1. september 2014 kl. 20:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Mr.Borgos Vis innlegg
@The Great Catsby Har skumlest et par av innleggene dine og takk for ditt elendige "bidrag". Dine holdninger er stikk motsatt av mine. Mens du leter etter problemer, leter jeg etter løsninger.
Vis hele sitatet...
Tonen var kanskje spydigere enn den trengte å være, jeg ble bare oppgitt over at du ikke virket å ha prøvd å undersøke saken i det aller minste før du laget tråden.
Et minste grunnlag for diskusjon ville hevet kvaliteten på diskusjonen betraktelig.

Om du ser kom jeg med tips som jeg selv, med en del års erfaring, mener var bra.
Bruk tiden til å lære deg om klatreteknikk, bli vant til å ferdes i fjellet og på snø.
Selv om det virker som en barnelek, er det faktisk ikke bare bare å bevege seg på snø med dens skiftende karakter.
Som jeg også nevnte, er Jotunheimen en glimrende ressurs for å trene på slikt.
Her kan du under forholdsvis trygge rammer lære deg taulagsrutiner, øve på å ferdes i snø med alt det innebærer, og du vil se om du får smaken på det.

Etterhvert kan du utfordre deg selv mer, Alpene, Aconcagua, kanskje Elbrus.
Innen da bør du ha et greit grunnlag for å vurdere egne ferdigheter og muligheter til å lykkes med planen din.

Som jeg også skrev ser jeg ikke noe attraktivt ved Mount Everest som klatredestinasjon, men om det er det du vil, så kjør på og jobb mot målet, på en hensiktsfull måte.

EDIT: En ting folk har glemt å nevne, er at en av grunnene til at det er viktig å trene på lavere topper, er å finne ut hvordan man takler høyde.
Høydesyke er man genetisk disponert for, og noen kan begynne å lide alvorlig på langt lavere topper, uansett hvor godt trente de måtte være, og det er ingenting de kan gjøre for å motvirke det.
Det finnes medisiner som lindrer symptomene, med drøye bivirkninger og ikke garantert resultat.
Sist endret av The Great Catsby; 1. september 2014 kl. 20:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Tonen var kanskje spydigere enn den trengte å være, jeg ble bare oppgitt over at du ikke virket å ha prøvd å undersøke saken i det aller minste før du laget tråden.
Et minste grunnlag for diskusjon ville hevet kvaliteten på diskusjonen betraktelig.

Om du ser kom jeg med tips som jeg selv, med en del års erfaring, mener var bra.
Bruk tiden til å lære deg om klatreteknikk, bli vant til å ferdes i fjellet og på snø.
Selv om det virker som en barnelek, er det faktisk ikke bare bare å bevege seg på snø med dens skiftende karakter.
Som jeg også nevnte, er Jotunheimen en glimrende ressurs for å trene på slikt.
Her kan du under forholdsvis trygge rammer lære deg taulagsrutiner, øve på å ferdes i snø med alt det innebærer, og du vil se om du får smaken på det.

Etterhvert kan du utfordre deg selv mer, Alpene, Aconcagua, kanskje Elbrus.
Innen da bør du ha et greit grunnlag for å vurdere egne ferdigheter og muligheter til å lykkes med planen din.

Som jeg også skrev ser jeg ikke noe attraktivt ved Mount Everest som klatredestinasjon, men om det er det du vil, så kjør på og jobb mot målet, på en hensiktsfull måte.

EDIT: En ting folk har glemt å nevne, er at en av grunnene til at det er viktig å trene på lavere topper, er å finne ut hvordan man takler høyde.
Høydesyke er man genetisk disponert for, og noen kan begynne å lide alvorlig på langt lavere topper, uansett hvor godt trente de måtte være, og det er ingenting de kan gjøre for å motvirke det.
Det finnes medisiner som lindrer symptomene, med drøye bivirkninger og ikke garantert resultat.
Vis hele sitatet...
Skal ta en titt på de stedene du anbefaler, og det blir nok en tur til Jotunheimen nærmere vinter! Jeg må også prøve å komme meg over dødssonen (8000m) og se om jeg tåler høyde.

Kan alle vende seg til høyde så lenge de får nok tid til å vende seg til høyden, eller er det faktisk noen som har null toleranse for alt over 4000m og blir aldri bedre uansett hvor lenge de er der? I så fall er det fint å finne ut om jeg er en av de.
Sitat av Mr.Borgos Vis innlegg
Skal ta en titt på de stedene du anbefaler, og det blir nok en tur til Jotunheimen nærmere vinter! Jeg må også prøve å komme meg over dødssonen (8000m) og se om jeg tåler høyde.

Kan alle vende seg til høyde så lenge de får nok tid til å vende seg til høyden, eller er det faktisk noen som har null toleranse for alt over 4000m og blir aldri bedre uansett hvor lenge de er der? I så fall er det fint å finne ut om jeg er en av de.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke vente til vinteren, det er fin traskesnø hele året i Hurrungane

Du merker om du tåler høyde lenge før du runder 8km, de fleste vil begynne å merke effektene over 3-4km og begynne å bli dårlige rundt 5-6km om de ikke er akklimatisert.

I teorien tror jeg alle skal være i stand til å akklimatisere seg(ikke siter meg på dette), men det varierer hvor fort man gjør det, og for en del vil det aldri være praktisk gjennomførbart.
Mange må snu lenge før de når 8000 m på grunn av høydesyke, ja. Noen er så dumme så de fortsetter, og noen av disse blir dratt ned, og med nød og neppe reddet, de andre får et ismausoleum med god utsikt. Og når du kliver mot toppen, bør du belage deg på å måtte se noen lik av personer, som ikke var så heldig...

Ellers bør du kanskje kontakte Randi Skaug, som klatret opp Everest i 2004. Hun har sagt selv på "Verdt å vite" eller "P2 Akademiet", at hun har idag hjerneskade etter sin Everest tur. Denne har kommet av den tynne luften.

Ellers så bør man kunne alt man trenger til gangs! Nesten som en refleks! For der oppe, så er luften så tynn, at du klarer nesten ikke å tenke klart! Og hele tiden på campene der opp er preget av konstant rennarumpe, skikkelig skallebank og influensafølelse av den tynne luften.

Og med den holdningen du har, er jeg redd at du trenger ingen returbillett...

Red: Det er også ikke uvanlig med -40 oC eller kaldere så høyt oppe.
Sist endret av aluminiumfluorid; 1. september 2014 kl. 21:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei til TS, jeg synes ikke du skal ta til deg alle som er så negative. Det finnes mange forskjellig ekspedisjoner som tar imot folk med forskjellig erfaring til forskjellig pris. Alt avhenger av hvilken risiko du er villig til å ta. Jeg anbefaler deg å lese denne artikkelen: http://www.nettavisen.no/nyheter/3155844.html

Mitt inntrykk av denne karen er at han er en rik businessfyr med samme ambisjoner som deg og lite erfaring. Klatret en 7000 m topp i Sør Amerika for å bevise at han klarte høyden og vips var det bare å melde seg på og 400 000 kr fattigere. Du kan absolutt klare det med lite erfaring og stor lommebok! Er dette noe du virkelig vil synes jeg du skal satse på det, men som folk sier her bør du kanskje sette deg litt mer inn i ting. Vil også anbefale deg å se dokumentarer/filmer på youtube fra andre 8000 m, Annapurna og K2, så får du inntrykk av hvor fort ting kan snu og ende livet ditt der oppe. Men når det er sagt det finnes mange her på forumet som rett og slett ikke ønsker at du skal komme deg på toppen
http://www.mirror.co.uk/news/world-n...imbers-1905229

Han kan også forberede se på kø
Sist endret av williams123; 2. september 2014 kl. 20:27.
Fant dette som et inlegg et eller annet sted ang klatre der, ike jeg som har skrevet, men som om jeg skulle sagt det selv;

I have always been amazed at the stupidity of climbing Everest! After expending tremendous time and money to even get to the top, you most likely won't even have a view, other than clouds, and that view has to be "enjoyed" for no more than 10 minutes or so, before making your way back down to a possible death that you luckily avoided on the way up! Everest climbers could probably be ranked in the top 10 most stupid groups of people on the planet! The only people they impress with this stupidity is other Everest climbers!
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Fant dette som et inlegg et eller annet sted ang klatre der, ike jeg som har skrevet, men som om jeg skulle sagt det selv;

I have always been amazed at the stupidity of climbing Everest! After expending tremendous time and money to even get to the top, you most likely won't even have a view, other than clouds, and that view has to be "enjoyed" for no more than 10 minutes or so, before making your way back down to a possible death that you luckily avoided on the way up! Everest climbers could probably be ranked in the top 10 most stupid groups of people on the planet! The only people they impress with this stupidity is other Everest climbers!
Vis hele sitatet...
Så du mener når noen har et personlig mål/ønske/ambisjon og går etter dette så er de dumme? Det er millioner av mennesker som dør i trafikken hvert år, vil du karakterisere alle som setter seg inn i en bil på samme måte?
Sitat av williams123 Vis innlegg
Så du mener når noen har et personlig mål/ønske/ambisjon og går etter dette så er de dumme? Det er millioner av mennesker som dør i trafikken hvert år, vil du karakterisere alle som setter seg inn i en bil på samme måte?
Vis hele sitatet...
Problemet er to-delt:
  1. Graden av fare - Du har statistisk sett 1.6 % sannsynlighet for å dø i forsøket hvis du prøver å bestige Mt. Everest. Du kan også velge å se på tallene på en annen måte: For hver hundrede vellykkede bestigning, dør det 6,5 personer. (samme kilde). Disse tallene gjelder i all hovedsak utlendinger - sherpaer som er oppvokst i høyden har lavere dødsrate.
  2. Nytteverdi - Å kjøre bil har utvilsomt en nytteverdi både for individet og for samfunnet ellers. Å klarte opp på Mt. Everest blir stort sett gjort for rekreasjonelle grunner - nytteverdien er minimal.

Nå skal man være forsiktige med å kalle disse menneskene for dumme - alle tar kalkulerte risikoer av og til. Problemet er vel at folk flest (inkludert meg) har litt vanskelig for å forstå at mennesker er villige til å utsette seg selv for en så stor risiko og investere så mye penger for tilsynelatende så lite.
Sitat av williams123 Vis innlegg
Så du mener når noen har et personlig mål/ønske/ambisjon og går etter dette så er de dumme? Det er millioner av mennesker som dør i trafikken hvert år, vil du karakterisere alle som setter seg inn i en bil på samme måte?
Vis hele sitatet...
I tillegg til det Steinarlima nevner, så må det også sies at sammenligningen din ikke holder vann.
Det går fint an å nyte klatresporten med en liten grad av objektiv fare, så en bedre sammenligning ville være å kjøre et av verdens farligste billøp i en bil som manglet essensielt sikkerhetsutstyr.
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Problemet er to-delt:
[list=1][*]Graden av fare - Du har statistisk sett 1.6 % sannsynlighet for å dø i forsøket hvis du prøver å bestige Mt. Everest. Du kan også velge å se på tallene på en annen måte: For hver hundrede vellykkede bestigning, dør det 6,5 personer. (samme kilde). Disse tallene gjelder i all hovedsak utlendinger - sherpaer som er oppvokst i høyden har lavere dødsrate.
Vis hele sitatet...
Du motsier deg selv. 1,6% sjanse i sannsynlighet for å dø da du bestiger fjellet, og 6,5 av hver 100 personer som bestiger dør? Nå sitter du med to forskjellige prosentbaserte sannsynligheter, 1,6% og 6,5%. I følge denne så er sannsynligheten omtrent 5% og jeg har en annen kilde som tilsvarer 4,7% .

Eller misforstår jeg noe?
Sist endret av Relevant; 3. september 2014 kl. 18:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Du motsier deg selv. 1,6% sjanse i sannsynlighet for å dø da du bestiger fjellet, og 6,5 av hver 100 personer som bestiger dør? Nå sitter du med to forskjellige prosentbaserte sannsynligheter, 1,6% og 6,5%. I følge denne så er sannsynligheten omtrent 5% og jeg har en annen kilde som tilsvarer 4,7% .
Vis hele sitatet...
Fra kilden jeg siterte:

There is no firm count of the exact number of climbers that have died on Mount Everest, but as of early 2014 it is about 265 people. The number of climbers who have died on Everest is 6.5% of the 4,042 climbers who have reached the summit since it's 1953 first ascent is 6.5%, not necessarily an alarming number.
Vis hele sitatet...
Her ser man altså på dødsdall/vellykkede bestigning.

An analysis of the 212 deaths that happened during the 86-year period from 1921 to 2006 indicates some interesting facts. Most deaths-192-occurred above Base Camp, where the technical climbing begins. The overall mortality rate was 1.3 percent, with the rate for climbers (mostly non-natives) at 1.6 percent and the rate for Sherpas, natives of the region and usually acclimatized to high elevations, at 1.1 percent. The annual death rate is remarkably unchanged over the history of climbing on Mount Everest. One death occurs for every ten successful ascents--a significant number of climbers who reach the summit die on their descent. Most climbers who die on Everest are generally physically fit and in the prime of their life between the ages of 30 and 50.
Vis hele sitatet...
Jeg ser nå at jeg var litt kjapp på avtrekkeren - men disse tallene er faktisk verre enn hva jeg skrev over - 1.6 % av klatrerne som når basecamp dør på vei opp til toppen. 10 % dør på vei ned igjen.

Uansett er ikke de nøyaktige tallene som er interessante - poenget er at risikoen for å stryke med er mange ganger større enn stort sett alt annet du kan finne på.
Sist endret av steili; 3. september 2014 kl. 18:16.