Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 952
Jeg har vært kunde med Ventelo i flere år, og har opplevd å miste nettet kun et par ganger tidligere. Har opprinnelig et 20/1 Mbps abonnement.

Siden forrige mandag ble jeg frakoblet noen få ganger hver dag, et par minutter hver gang. Snakket med kundebehandler på Ventelo, og fikk dette som svar:

"På ADSL 2+ linjer kan slike problem oppstå over tid når linjekvalliteten begynner å bli litt dårligere. Telenor Networks har tatt høyde for dette, og dermed får vi ikke lagt inn feilmelding før vi eventuellt forsøker en liten reduksjon i hastigheten. For å oppnå bedre kvallitet så bør det muligens nedjusteres rundt 1000 kbps"

Ventelo justerte ned med 1000kbps, og problemet har ikke blitt bedre i hele tatt. Kan noen forklare meg hvordan nettet mitt i teorien kan bli mer stabilt ved å justere ned farten?
Det har seg sånt at ved store hastigheter på linjen din er det mye støy. Å ha en bra og stabil linje forutsetter at linjen har gode 'støymarginer.' Du har da dårlige støymarginer og linjen blir ustabil.

Si at du kjører en bil i 200 km/t. Den har stor vindmotstand og bilen blir lett påvirkelig av sidevinder og den blir ustabil.
Sakker du farten til 150 km/t minker vindmotstanden og bilen blir ikke så påvirkelig av vinden.
Ikke det beste eksemplet, men håper du skjønner litt.

Du har nå hatt 20/1 Mbps i en stund. Flere og flere rundt deg i nabolaget får nok også høyere hastigheter, og det oppstår da mer støy i nettet. Det ender som regel med at noen opplever stabilitetsproblemer.

Det Ventelo vil, er da som de allerede har gjort, å senke hastigheten din. Hjelper ikke dette senker de den enda mer.

Du kan gå inn her, å sjekke hvilken hastighet Telenor sier de i teorien kan levere til deg.
Skulle Ventelo senke hastigheten din under det som står her, kan du i teorien kreve feilretting av linjen.

Inlogging til Kapaks:
Brukernavn: skapaksprovider
Passord: prov

Sitat av Ventelo.no
ADSL og ADSL 2+ bredbånd leveres etter "best effort"-prinsippet.
Vis hele sitatet...
Sist endret av ZyPreXa; 15. februar 2010 kl. 15:37.