Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3592
Hei!

Jeg har hatt en del problemer med å sove de siste månedene pga depresjon. Derfor har jeg begynt med å la være å sove annethvert døgn, slik at jeg får mer tid til musikk og diverse kreative hobbyer på natten når jeg ikke jobber i butikk på dagtid, og i tillegg sovner jeg lettere når jeg først skal sove den ene natten.
Altså, våkne opp Mandag morgen, dra på jobb, reise hjem, være våken hele natten for så å dra på jobb uten søvn på Tirsdagen, etc, hver dag.

Noen andre som driver med dette også? Hvor dumt med hensyn til helse er egentlig dette?

- boblesaft
Så lenge dette ikke påvirker jobben din ser jeg ikke problemet med dette. Hvor lenge sover du når du først sover? Sover du lite når du først sover så kan det vel etterhvert påvirke helsen din (uten at jeg er noen ekspert på det området).

Pleier ofte å døgne 1-2 døgn selv, men jeg jobber i nordsjøen og døgner kun i friperiodene mine.
Jeg anbefaler deg å sjekke ut ubermans sleep scheduele hvis du ikke har hørt om dette. Det gir deg mange ekstra timer, men er ganske tungt å opprettholde denne rytmen.

Dessverre har jeg ingen erfaringer.
Sitat av Obster Vis innlegg
Så lenge dette ikke påvirker jobben din ser jeg ikke problemet med dette. Hvor lenge sover du når du først sover? Sover du lite når du først sover så kan det vel etterhvert påvirke helsen din (uten at jeg er noen ekspert på det området).

Pleier ofte å døgne 1-2 døgn selv, men jeg jobber i nordsjøen og døgner kun i friperiodene mine.
Vis hele sitatet...
Sover maks 8 timer den ene natten jeg først sover, og det påvirker ikke jobben min noe mer enn at jeg blir litt surrete i hodet i blandt.
Sitat av Cortec Vis innlegg
Jeg anbefaler deg å sjekke ut ubermans sleep scheduele hvis du ikke har hørt om dette. Det gir deg mange ekstra timer, men er ganske tungt å opprettholde denne rytmen.

Dessverre har jeg ingen erfaringer.
Vis hele sitatet...
Takk for det, skal sjekke det ut!
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Sover maks 8 timer den ene natten jeg først sover, og det påvirker ikke jobben min noe mer enn at jeg blir litt surrete i hodet i blandt.
Vis hele sitatet...
Og sove kun 8 timer er alt for lite. Det viser du selv når du skrivet at du blir surrete i hodet.
Jeg anbefaler deg og gå til legen og få hjelp med derperasjonen og få deg en normal døgnrytme.
Soving er like viktig som vann og mat
Ikke at jeg påstår ubermans sleep scheduele hjelper mot depresjon på noen måte, men det gir deg masse tid.

Jeg tror heller tvert imot. Søvn deprivasjon vil nok heller lede til mer depresjon, iallefall i startfasen hvor kropp og sinn tilpasser seg denne døgnrytmen.
Det finnes en sykdom som er noe lignende att du ikke kan sove mer enn annenhver natt har jeg hørt
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Hei!

Jeg har hatt en del problemer med å sove de siste månedene pga depresjon. Derfor har jeg begynt med å la være å sove annethvert døgn, slik at jeg får mer tid til musikk og diverse kreative hobbyer på natten når jeg ikke jobber i butikk på dagtid, og i tillegg sovner jeg lettere når jeg først skal sove den ene natten.
Altså, våkne opp Mandag morgen, dra på jobb, reise hjem, være våken hele natten for så å dra på jobb uten søvn på Tirsdagen, etc, hver dag.

Noen andre som driver med dette også? Hvor dumt med hensyn til helse er egentlig dette?

- boblesaft
Vis hele sitatet...
Dette er en forferdelig dårlig ide. Du ødelegger helsen din. Aldri hørt om noe dummere. Det du skal gjøre for å bekjempe den depresjonen din er å spise skikkelig sunn mat, trene regelmessig og evt. slutte med alt av rusmidler.
Sitat av Cortec Vis innlegg
Jeg anbefaler deg å sjekke ut ubermans sleep scheduele hvis du ikke har hørt om dette. Det gir deg mange ekstra timer, men er ganske tungt å opprettholde denne rytmen.

Dessverre har jeg ingen erfaringer.
Vis hele sitatet...
Det blir også super a-sosialt for deg med tanke på at du må sove så å si til alle tider hele døgnet.

Mister du en blund/nap vil det også ødelegge resten av dagen, evt. dagen etter. Du blir sløv og trøtt, som om du skulle døgnet en dag med vanlig døgnrytme.
Gjør det ofte, men ikke frivillig. Vurderer Imovane eller noe fra legen, men tror helt ærlig ikke at det hjelper.
Dårlig søvnmønster kan nok være med å påvirke depresjoner. Det kan være tungt, men du gjør lurt i å komme deg inn i en ordentlig søvnrytme. Du sover bedre, og vil ha mer overskudd i hverdagen.
Sitat av Bitcoin-man Vis innlegg
Dette er en forferdelig dårlig ide. Du ødelegger helsen din. Aldri hørt om noe dummere. Det du skal gjøre for å bekjempe den depresjonen din er å spise skikkelig sunn mat, trene regelmessig og evt. slutte med alt av rusmidler.
Vis hele sitatet...
Bare for å ha gjort det klart tar jeg avstand fra illegale rusmidler, har et helt ok kosthold og er i god form generelt.
Jeg har også sett på dette som en dårlig idé i utgangspunktet, og ettersom det har fungert i praksis nå et par uker ble jeg naturligvis likevel litt bekymret for helsen.

Depresjonen er egentlig ikke problemet her jeg ønsker råd på, men den fysiske helsen - hvordan en slik livsstil med lite søvn påvirker - ikke ubegrunnet moralske påstander vi alle er bevisst over og har blitt servert gjennom oppdragelsen. In that case, henvis gjerne til kilder.
Den største faktoren for at jeg ikke får sove er at jeg føler jeg ikke får gjort noe produktivt i hverdagen når jeg jobber i en butikk, og utnytter dermed resterende fritid til musikk og andre kreative hobbyer. Depresjonen kommer blandt annet av mangel på utnyttelse av et kreativt behov.
Sist endret av boblesaft; 19. desember 2012 kl. 22:14.
http://www.ung.no/helse/1785_Sover_du_nok.html

Se under hva kan skje med for lite søvn.
De viser ikke til kilder, men siden er for Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet rettet mot ungdommer.

Utmattelse. Kronisk hukommelsestap. Overvekt. Adferdsvansker og emosjonelle problemer. Psykisk ustabilitet. Sosiale problemer. Mer utsatt for infeksjoner og andre sykdommer. Tidligere aldring. Utbrenthet og stress.
Har og lest at det kan gi hjerteproblemer, har sikkert med at hjertet er vant med en syklus hvor det i 8 timer pumper roligere.
Sist endret av bjørnar; 19. desember 2012 kl. 22:23.
Gjør det samme, men mest fordi jeg har forfærdelige mareritt som gjør at jeg gruer meg til og sove, hørtes barnslig ut men, opsi.
Syntes det funker ganske greit, tar dog også koffeinpiller om natten og dagen vis det skulle bli tungt, magen tåler ikkje kaffe.
Sitat av Bruflat Vis innlegg
Gjør det samme, men mest fordi jeg har forfærdelige mareritt som gjør at jeg gruer meg til og sove, hørtes barnslig ut men, opsi.
Syntes det funker ganske greit, tar dog også koffeinpiller om natten og dagen vis det skulle bli tungt, magen tåler ikkje kaffe.
Vis hele sitatet...
Litt av det samme som meg, gruer meg til å legge meg pga. flashbacks fra barndommen.
Jeg har post traumatisk stresslidelse (PTSD), noe som gjør at jeg har jævlige mareritt såsi hver natt. For meg har det beste vært å gå rundt våken så lenge til kroppen nesten kollapser (gjerne 30-40 timer for meg). Rett før jeg kjenner at jeg ikke klarer å holde ut mer så pakker jeg innpå 50mg Seroquel og 2mg Xanor.
Sover da gjerne 14-15 timer og våkner opp uten å husket noe som helst fra natten, selv ikke engang å ha funnet senga i første omgang. Det er det eneste som funker for meg for å unngå marerittene.

Å du høres ikke barnslig ut som du selv skriver, you are not alone my friend.
Sist endret av Skyfx; 19. desember 2012 kl. 23:04.
Når det gjelder alternative søvnmønstre, det være seg uberman, annenhver natt, halve natten, osv osv, så er de alle noe du absolutt bør styre unna. Å tulle med søvnrytmen er ekstremt ødeleggende, uansett hvor opplagt du føler deg.

Søvn handler ikke bare om å "ikke være trøtt lenger", det er viktig del av kropp og hjernes syklus. Den største grunnen til at jeg er så urokkelig på dette er det enkle faktum at hormonproduksjon er søvnavhengig. Er du søvndeprimert synker leptin, ghrelin, TSH, testosteron osv osv. Alt i alt kan man konkludere med at søvndeprivasjon rett og slett rævpuler hormonnivåene dine over tid. Ved siden av dette påvirkes også måten kroppen tar til seg glukose, og bearbeider denne, på en negativ måte.

Leptin - bla ansvarlig for lipolyse (nedbryting av fett)
ghrelin - (regulerer apetitt)
TSH - (TSH stimulerer produksjon av thyroidene, som igjen regulerer metabolismen).
Testosteron - Alt fra muskler til overskudd påvirkes.
HGH - veksthormonene er ansvarlig for en hel haug prosesser i kroppen, og å tilsette dette har blitt kalt det nærmeste man kommer "fountain of youth".. Hva for lite av det innebærer kan en tenke seg til.

Alt i alt så reduserer du kroppens evne til å fungere og utvikle seg, veldig veldig sakte. Du merker ikke disse forandringene på noen uker, du merker dem gjerne aldri direkte. Men hver dag blir kroppen og hjernen din litt dårligere til sånn ca absolutt alt.

Ved siden av dette kommer det åpenbare: Vi sover for en grunn. Hva som egentlig skjer i hjernen når vi sover vet vi vel ikke enda, men det er ingen grunn til å tro at det bare skjer på gøy. En vanlig hypotese er vel at kroppen bearbeider inntrykk, opplevelser og lærdom. Å ikke sove nok vil vel da, etter min forståelse, hemme din personlige utvikling på sikt.

Dette er altså bare de tingene du ikke merker noe til. Tar du med det åpenbare, f.eks at det er kjipt å gå rundt i koma annenhver dag, at det er kjipt å bli et emosjonelt vrak av å være søvndeprivert, ja da er det vel på tide å finne andre måter å komme seg i seng på.

Pilleindusert søvn er fortsatt uendelig mye bedre enn ingen søvn.
Lite søvn og depresjon tror jeg er en svært dårlig kombo.
En tur til legen og terapi eller lykkepiller er nok å anbefale. Utforske egne grenser i henhold til søvnbehov er noe som bør gjøres når det mentale er i balanse. Så gå til legen og vent med søvneksperimentet til du ikke lengre er deprimert.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Når det gjelder alternative søvnmønstre, det være seg uberman, annenhver natt, halve natten, osv osv, så er de alle noe du absolutt bør styre unna. Å tulle med søvnrytmen er ekstremt ødeleggende, uansett hvor opplagt du føler deg.

Søvn handler ikke bare om å "ikke være trøtt lenger", det er viktig del av kropp og hjernes syklus. Den største grunnen til at jeg er så urokkelig på dette er det enkle faktum at hormonproduksjon er søvnavhengig. Er du søvndeprimert synker leptin, ghrelin, TSH, testosteron osv osv. Alt i alt kan man konkludere med at søvndeprivasjon rett og slett rævpuler hormonnivåene dine over tid. Ved siden av dette påvirkes også måten kroppen tar til seg glukose, og bearbeider denne, på en negativ måte.

Leptin - bla ansvarlig for lipolyse (nedbryting av fett)
ghrelin - (regulerer apetitt)
TSH - (TSH stimulerer produksjon av thyroidene, som igjen regulerer metabolismen).
Testosteron - Alt fra muskler til overskudd påvirkes.
HGH - veksthormonene er ansvarlig for en hel haug prosesser i kroppen, og å tilsette dette har blitt kalt det nærmeste man kommer "fountain of youth".. Hva for lite av det innebærer kan en tenke seg til.

Alt i alt så reduserer du kroppens evne til å fungere og utvikle seg, veldig veldig sakte. Du merker ikke disse forandringene på noen uker, du merker dem gjerne aldri direkte. Men hver dag blir kroppen og hjernen din litt dårligere til sånn ca absolutt alt.

Ved siden av dette kommer det åpenbare: Vi sover for en grunn. Hva som egentlig skjer i hjernen når vi sover vet vi vel ikke enda, men det er ingen grunn til å tro at det bare skjer på gøy. En vanlig hypotese er vel at kroppen bearbeider inntrykk, opplevelser og lærdom. Å ikke sove nok vil vel da, etter min forståelse, hemme din personlige utvikling på sikt.

Dette er altså bare de tingene du ikke merker noe til. Tar du med det åpenbare, f.eks at det er kjipt å gå rundt i koma annenhver dag, at det er kjipt å bli et emosjonelt vrak av å være søvndeprivert, ja da er det vel på tide å finne andre måter å komme seg i seng på.

Pilleindusert søvn er fortsatt uendelig mye bedre enn ingen søvn.
Vis hele sitatet...

Leste for ikke lenge siden at det finnes ikke noen fasit på hvor lenge og hvor ofte man sover, fordi det er individuelt hvor mye søvn man trenger, og man bør sove når man føler for å sove og man skal stå opp om man våkner uthvilt å ikke legge seg å sove bare fordi ikke klokka "er der".

Var det ikke slik at flere genier slik som Einstein brukte veldig lite tid på søvn?
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Hei!

Jeg har hatt en del problemer med å sove de siste månedene pga depresjon. Derfor har jeg begynt med å la være å sove annethvert døgn, slik at jeg får mer tid til musikk og diverse kreative hobbyer på natten når jeg ikke jobber i butikk på dagtid, og i tillegg sovner jeg lettere når jeg først skal sove den ene natten.
Altså, våkne opp Mandag morgen, dra på jobb, reise hjem, være våken hele natten for så å dra på jobb uten søvn på Tirsdagen, etc, hver dag.

Noen andre som driver med dette også? Hvor dumt med hensyn til helse er egentlig dette?

- boblesaft
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke si at jeg gjør eksakt det samme, men føler meg litt deprimert selv og har igrunn ikke sovet så my i det siste, dvs 5 tiner de siste 48 timene..
Føler meg helt jævlig, men klarer ikke sove fordi jeg tenker alt for mye på det som gjør meg deprimert..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av hala Vis innlegg
Leste for ikke lenge siden at det finnes ikke noen fasit på hvor lenge og hvor ofte man sover, fordi det er individuelt hvor mye søvn man trenger, og man bør sove når man føler for å sove og man skal stå opp om man våkner uthvilt å ikke legge seg å sove bare fordi ikke klokka "er der".

Var det ikke slik at flere genier slik som Einstein brukte veldig lite tid på søvn?
Vis hele sitatet...
At man kan skrive relativitetsteorien tilsier ikke nødvendigvis at man har god helse.

Selvsagt er det individuelt hvor mye søvn man trenger, men det holder seg fortsatt innenfor visse rammer. At man bør "lytte til kroppen" når det gjelder sengeligging er jeg litt skeptisk til, det frister alltid med en time til. For mye søvn er heller ikke bra, men langt ifra så ødeleggende som for lite.
Om du får for lite søvn kan du bli deprimert, anbefaler deg å ikke sitte inne og eller gå ut i dagslys.
Les dette.
Er mange ting som taler mot det å endre på søvnmønstret, og etablert forskning viser at dette på ingen måte er en god ide over lengre tid.

Sjekk ut denne artikkelen for litt info
http://blogs.tech-recipes.com/davak/...-sleep-stupid/