Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 6709
Hei
Skaffet meg jobb på en expert som akkurat har åpnet i kommunen min. Jobbet første dag i dag, som var åpningsdagen, men fikk egentlig ikke noen opplæring. jeg har ganske god kunnskap innen pc, men følte de ble mye å gi bort kundene til andre folk når det gjaldt f.eks støvsugere, vaskemaskiner, kameraer osv.
Noen har noen tips til hvordan jeg kan få gjort en så god jobb som mulig, følte ikke at jeg fikk gjort så alt for mye i løpet av i dag ihvertfall. Kanskje litt tomt spørsmål, men om det er noen som jobber på lignende butikk, så hadde det vært flott om dere kunne nevnt deres erfaringer om hvordan dere har blitt gode i jobben deres i en elektrokjede o.l.

Så nå at tittelen kanskje var litt misvisende, beklager dette, får ikke forandret den, men om en admin elns kan kanskje legge til et spørsmålstegn hadde det vært flott!
Du kan evt etterlyse noe opplæring?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Spør arbeidsgiveren din om opplæring, kurs, produktmøter osv.

Noe sier meg det er en overbetjent butikk med litt for få kunder? Der de ansatte nesten sloss om kundene, for de "vet best"
Sitat av Dvergen Vis innlegg
Du kan evt etterlyse noe opplæring?
Vis hele sitatet...
Skal nok det etterhvert, men de første dagene har de nok rett og slett ikke tid til det, stappet med kunder hele tiden nå, er noen meget gode åpningstilbud osv. Når jeg spør sjefen om noe jeg lurer på, så tar sjefen som regel bare over kunden :P
Sitat av EitZey Vis innlegg
Skal nok det etterhvert, men de første dagene har de nok rett og slett ikke tid til det, stappet med kunder hele tiden nå, er noen meget gode åpningstilbud osv. Når jeg spør sjefen om noe jeg lurer på, så tar sjefen som regel bare over kunden :P
Vis hele sitatet...
Du sitter med verdens beste database over informasjon om alle produktene dere har i butikken. Om du vil lære mer om de og slippe å gi bort kunder. Begyn å google!
Sitat av Fleff Vis innlegg
Spør arbeidsgiveren din om opplæring, kurs, produktmøter osv.

Noe sier meg det er en overbetjent butikk med litt for få kunder? Der de ansatte nesten sloss om kundene, for de "vet best"
Vis hele sitatet...
Er litt kanskje litt overbetjent nå i begynnelsen, alle ansatte er på jobb den første uken for å liksom lære. Jeg har hovedansvar for dataavdelingen, men var ikke mer en 5-8 personer inne i dag som trengte hjelp med noe av det, og da ga jeg de hjelp. Men om det kommer en kunde hit og spør om en annen avdeling, så må jeg nesten lede de til noen andre. Jeg vil ikke at sjefen min skal få inntrykk av at jeg bare slapper av, pga. jeg ender ofte opp med å stå stille i dataavdelingen mens de andre stresser som faen :P Jeg har ganske god kunnskap om tver, mobiler og nettbrett også, men vaskemaskiner og støvsugere kan jeg ingenting om
Det du KAN gjøre er å lese deg opp på produktene og finne forskjellen på de forskjellige modellene. Dette vil gi deg bedre mulighet til å svare på spørmål fra kunden og gjør det lettere for deg selv.

Jo bedre du kan produktene jo lettere gjør du det for deg selv som selger.

Det kan heller ikke skade å få litt middelmådige kurs om diverse produkter, salgstips osv.
Hvis du ser en kollega står med en kunde og selger en vaskemaskin/støvsuger, så går du bort og hører på for å lære. Den beste og mest effektive måten å tilegne seg kunnskap på. Spesielt på denne tiden av året. :-)
Sist endret av bamse; 5. desember 2012 kl. 21:49.
Sitat av Uflaks25 Vis innlegg
Det du KAN gjøre er å lese deg opp på produktene og finne forskjellen på de forskjellige modellene. Dette vil gi deg bedre mulighet til å svare på spørmål fra kunden og gjør det lettere for deg selv.

Jo bedre du kan produktene jo lettere gjør du det for deg selv som selger.

Det kan heller ikke skade å få litt middelmådige kurs om diverse produkter, salgstips osv.
Vis hele sitatet...
Fikk en liten ide om at jeg kanskje kan finne den beste varen i ca. 3 prisklasser av hvert produkt, og lese meg godt opp om de? Altså, f.eks den beste tven for 3000, den beste for 6000, og den beste for 10k. Bare et eksempel, så lese meg godt opp om de og da anbefale de til kundene i forhold til hvor mye de vil betale, og si litt om hva de er gode til osv. Kan det kanskje være en god ide, eller burde jeg pugge alt om hvert produkt? :P
Sitat av bamse Vis innlegg
Hvis du ser en kollega står med en kunde og selger en vaskemaskin/støvsuger, så går du bort og hører på for å lære. Den beste og mest effektive måten å tilegne seg kunnskap på. Spesielt på denne tiden av året. :-)
Vis hele sitatet...
Jepp! Dette er effektiv læring.
Sitat av bamse Vis innlegg
Hvis du ser en kollega står med en kunde og selger en vaskemaskin/støvsuger, så går du bort og hører på for å lære. Den beste og mest effektive måten å tilegne seg kunnskap på. Spesielt på denne tiden av året. :-)
Vis hele sitatet...
Takk for tipset, det kan jeg gjøre Håper bare ikke det virker som at jeg ikke gjør noe da heller :P
Ikke stress for mye med produktkunnskapen. Den kommer, og den er ikke det mest avgjørende for en god selger.

Sørg for at du er "på" når du er på jobb. Søk kunden, og hold deg aktiv når det ikke er kunder i butikken. Det er ALLTID noe å gjøre i butikk, trekke frem til hyllekant, fjern søppel, fyll på varer etc.

Sørg også for å alltid være oppdatert på kampanjer, og gjør deg alltid kjent med hva som er på lager når du starter dagen. Start og slutt dagen med å sjekke SiU etc.

Det er denne typen ting arbeidsgiveren din kommer til å legge merke til. Produktkunnskapen kommer av seg selv etter hvert.

Be selvsagt også om kurs på varer, rutiner og salgsprosessen. Det viser at du er interessert i å utvikle deg som selger.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Ikke stress for mye med produktkunnskapen. Den kommer, og den er ikke det mest avgjørende for en god selger.
Vis hele sitatet...
Ikke lett å være overbevisende ovenfor kunden hvis man er usikker på produktet.

ER man usikker på produktet fortell heller dette til kunden og si at du skal finne det ut ved å evt. spørre noen kollegaer.
Sist endret av Uflaks25; 5. desember 2012 kl. 21:53.
Sitat av Uflaks25 Vis innlegg
Ikke lett å være overbevisende ovenfor kunden hvis man er usikker på produktet.

ER man usikker på produktet fortell heller dette til kunden og si at du skal finne det ut ved å evt. spørre noen kollegaer.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at det er unødvendig med produktkunnskap, jeg sier at han ikke skal stresse med den. Den kommer av seg selv når man jobber med dette til dagen.


Er han interessert i å gjøre et godt inntrykk er det derimot viktig at han vektlegger de punktene jeg nevnte.
Takk for gode svar Får håpe det går bra i morgen da!
Litt offtopic: Men går ikke Expert snart konk? Har gjort det i sverige værtfall
Sitat av Legacy Vis innlegg
Litt offtopic: Men går ikke Expert snart konk? Har gjort det i sverige værtfall
Vis hele sitatet...
Veldig off topic, men nei. Expert har akkurat fått ny (del)eier og frisk kapital. Expert i Sverige har tapt penger i mange år, mens i Norge tjener de godt.

Og med tiltakene som den nye deleieren setter inn og den kunnskapen han besitter er det ingen grunn til å tro at Expert ikke skal fortsette å tjene gode penger i Norge.
Expert i Sverige og Norge er uavhengige så vidt jeg har forstått.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Expert i Sverige og Norge er uavhengige så vidt jeg har forstått.
Vis hele sitatet...
Expert Sverige er ikke mer. De ble slått konkurs etter at de norske eierne gjorde det klart at de ikke ville overføre mer penger.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Ex...s-6994637.html
Erfaring som "mange kjøper denne", "mange som leter etter en liten TV velger denne" er også fin informasjon å komme med til en kunde.. og som beroliger kunden om at han ikke gjør et dumt valg.

.. produkspesikifasjoner har alltid vært litt oppskrytte. De er lette å komme med, men sier ofte ikke spesielt mye om kvaliteten på produktet.. og for meg som sluttbruker er det mye, mye viktigere at kameraet mitt faktisk tar gode bilder i praksis enn at det har høy oppløsning, og da er det veldig mange andre variabler som ikke er spesielt enkle å måle som kommer inn.
Vær positiv, uansett kunde. Har selv møtt noen skikkelige rævhull, men det er en del av jobben.

Som Cikey sier, kunnskapen om produktene kommer av seg selv. Gå gjerne rundt når det ikke er kunder, eller du har tid, les på prislappen, der står det meste om produktet. På en vaskemaskin vil det gjerne stå 1600 omdreininger, 7kg, skånetrommel, A++, gjerne mål og. Ta deg en runde hver gang du er på jobb, så kommer det av seg selv. Støvsugere er gjerne vanskeligere en hvitevarer (min mening), men søk opp den spesifikke modellen på Google når tiden passer, og les.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Vær positiv, uansett kunde. Har selv møtt noen skikkelige rævhull, men det er en del av jobben.

Som Cikey sier, kunnskapen om produktene kommer av seg selv. Gå gjerne rundt når det ikke er kunder, eller du har tid, les på prislappen, der står det meste om produktet. På en vaskemaskin vil det gjerne stå 1600 omdreininger, 7kg, skånetrommel, A++, gjerne mål og. Ta deg en runde hver gang du er på jobb, så kommer det av seg selv. Støvsugere er gjerne vanskeligere en hvitevarer (min mening), men søk opp den spesifikke modellen på Google når tiden passer, og les.
Vis hele sitatet...
Takk, takk Ting kommer nok av seg selv ja, men vil ikke at sjefen skal sitte igjen med et dårlig førsteinntrykk av meg
Hvilket inntrykk vil du ha sjefen din skal ha av deg?

Skriv det ned, gjerne pimp det litt opp, og les det til deg selv, som om det er det inntrykket sjefen din har av deg.

Les det hver kveld, og se hva som skjer, alltid bra å ha riktig fokus.
Gjør som enhver god selger, løgner, løgner og atter løgner.
Sitat av Bruflat Vis innlegg
Gjør som enhver god selger, løgner, løgner og atter løgner.
Vis hele sitatet...
Eller være ærlig og grei?
Sitat av EitZey Vis innlegg
Fikk en liten ide om at jeg kanskje kan finne den beste varen i ca. 3 prisklasser av hvert produkt, og lese meg godt opp om de? Altså, f.eks den beste tven for 3000, den beste for 6000, og den beste for 10k. Bare et eksempel, så lese meg godt opp om de og da anbefale de til kundene i forhold til hvor mye de vil betale, og si litt om hva de er gode til osv. Kan det kanskje være en god ide, eller burde jeg pugge alt om hvert produkt? :P
Vis hele sitatet...
Har du ikke lært noen ting? Det beste produktet er det butikken tjener best på. Det viktigste er å finne en unnsykdning for IKKE å selge produktene som er på tilbud (det taper butikken ofte penger på å selge)

Teknisk kunnskap om produktene trenger du ikke, så lenge det du sier er vanskelig å etterprøve er det bare å bruke fantasien.

"Jeg har denne selv, veldig fornøyd.. aldri hatt en vaskemaskin som vasker bedre"

"Denne hadde x-kona, endte alltid opp med å måtte kjøre oppvasken både to og tre ganger innen alt var rent"
Sitat av fatfro Vis innlegg
Eller være ærlig og grei?
Vis hele sitatet...
Det kan sikkert funke fint det også!
Sitat av Legacy Vis innlegg
Litt offtopic: Men går ikke Expert snart konk? Har gjort det i sverige værtfall
Vis hele sitatet...
Det er i tilfelle ikke så rart om de ikke kurser selgerene sine skikelig om hvordan de skal gå frem for å selge kunden riktig* produkt

*det produktet som til enhver tid har best marginer.

Gå en tur på f.eks IT avdelinga til Elkjøp og lat som om du ikke har peiling men trenger en laptop så får du mange tips mht hvordan du gjør dette
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Har du ikke lært noen ting? Det beste produktet er det butikken tjener best på. Det viktigste er å finne en unnsykdning for IKKE å selge produktene som er på tilbud (det taper butikken ofte penger på å selge)

Teknisk kunnskap om produktene trenger du ikke, så lenge det du sier er vanskelig å etterprøve er det bare å bruke fantasien.

"Jeg har denne selv, veldig fornøyd.. aldri hatt en vaskemaskin som vasker bedre"

"Denne hadde x-kona, endte alltid opp med å måtte kjøre oppvasken både to og tre ganger innen alt var rent"
Vis hele sitatet...
I dag har jeg for det meste rådet folk til å kjøpe en pc som var på veldig tilbud, satt ned 1200 kroner, så du sier at butikken tjener mer på at jeg anbefaler de en pc som ikke er på tilbud? Skal prøve litt på det, uten å virke helt svindler da :P
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Har du ikke lært noen ting? Det beste produktet er det butikken tjener best på. Det viktigste er å finne en unnsykdning for IKKE å selge produktene som er på tilbud (det taper butikken ofte penger på å selge)

Teknisk kunnskap om produktene trenger du ikke, så lenge det du sier er vanskelig å etterprøve er det bare å bruke fantasien.

"Jeg har denne selv, veldig fornøyd.. aldri hatt en vaskemaskin som vasker bedre"

"Denne hadde x-kona, endte alltid opp med å måtte kjøre oppvasken både to og tre ganger innen alt var rent"
Vis hele sitatet...
Vil du ha fornøyd kunde som kommer tilbake, og kjøper flere ting, elller en misfornøyd kunde, bare pga du skulle selge det produktet med mest fortjeneste på? Det første er alltid å foretrekke.

Hvor stor er butikken, er den svæææær, eller midt imellom? Vær hyggelig mot alle kundene, og kan du ikke svare på noe, si ifra til kunden at du er under opplæring, og hør med sjefen eller finn det ut (se på prislapp, eller slå inn produktet i elguide og trykk F2, når pris slås inn).
Sitat av Glenni Vis innlegg
Vil du ha fornøyd kunde som kommer tilbake, og kjøper flere ting, elller en misfornøyd kunde, bare pga du skulle selge det produktet med mest fortjeneste på? Det første er alltid å foretrekke.

Hvor stor er butikken, er den svæææær, eller midt imellom? Vær hyggelig mot alle kundene, og kan du ikke svare på noe, si ifra til kunden at du er under opplæring, og hør med sjefen eller finn det ut (se på prislapp, eller slå inn produktet i elguide og trykk F2, når pris slås inn).
Vis hele sitatet...
Meget liten butikk, enig med at jeg burde selge det som er best for kunden. Takk for tipset Er ikke helt satt inn i elguide enda, men får nok lært det godt snart.
Sitat av EitZey Vis innlegg
I dag har jeg for det meste rådet folk til å kjøpe en pc som var på veldig tilbud, satt ned 1200 kroner, så du sier at butikken tjener mer på at jeg anbefaler de en pc som ikke er på tilbud? Skal prøve litt på det, uten å virke helt svindler da :P
Vis hele sitatet...
Du skal finne et produkt til kunden utifra behovet til kunden. Det første du som selger skal gjøre er å foreta ei behovsanalyse. Finn produktet som passer til behovet, og selg det.
Sitat av EitZey Vis innlegg
I dag har jeg for det meste rådet folk til å kjøpe en pc som var på veldig tilbud, satt ned 1200 kroner, så du sier at butikken tjener mer på at jeg anbefaler de en pc som ikke er på tilbud? Skal prøve litt på det, uten å virke helt svindler da :P
Vis hele sitatet...
Du er der for å hjelpe kunden, samt selge for butikken. Ligg på grei fortjeneste (oppe i venstre hjørne, er det noen tall som viser fortjeneste(ikke helt sikker på hvordan det regnes ut).
Alt som ligger over 10, har grei fortjeneste. Noen varer ligger gjerne oppe i 50-60, mens andre nede på 3-4. Det å selge produkter på tilbud er ikke noe stress, og anbefales, ihvertfall nå i begynnelsen, mens du enda lærer deg å selge. Er et tilbud tapssalg, så er ikke det ditt problem (ikke mange tilbud som er tapssalg tho, bestillingspriser reduseres gjerne hvis varen er alt for mye i tapssalg).
Sist endret av Glenni; 5. desember 2012 kl. 23:16.
EitZey: Du er selger, og du driver butikk, så å tjene penger er helt vesentlig. Du vil få opplæring som effektivt viser deg hvor mye du tjener på hvert enkelt salg. Varer som er veldig nedsatt er sjelden god butikk å selge. Alle elektrokjedene bruker inntrekkere for å få kunder inn i butikken, og bruker så oppsalg eller mersalg for å tjene penger.

Ut over det må du alltid ignorere råd fra klovner som petterpan2. Det er ingenting som biter deg bak så kjapt som å fare med usannheter i salg. De færreste butikker har en så stor pågang av kunder at de ikke trenger ivareta dem som allerede er der. Rykte og tillit er langt enklere å rive ned enn å bygge opp.
Jobbe som selger i elektronikkbransjen er etter min mening den enkleste formen for salg. Det er faktisk så enkelt at det er bare et par ting du må kunne for å bli en god selger.

Grunnleggende kunnskap om produktene du selger. Det mest avanserte er det Ingen som er interessert i uansett, med unntak av noen få. (Gjør det så enkelt som mulig)

Når en kunde kommer å vurderer om han skal kjøpe en pc spør du han bare om hva han skal bruke den til. Kanskje han reiser mye, kanskje han spiller nå og da. Alt dette må du spørre han om. Når du har gjort det viser du han en pc som passer han.. Gi han gjerne to valg. En litt rimeligere og en dyrere modell som passer hans bruk. Da vil kunden føle at du har truffet spikeren på hodet og kjøpe.
For å bedre produktkunnskap om det du kan lite om anbefaler jeg deg å starte med å lese forskjellige tester på nettet.
Ikke fokuser utelukkende på hvem som vinner testene men se også på hva som vektlegges i testene. Les gjerne tester fra forskjellig nettsider. Så kan du kategorisere feks etter pris. Eller hvor mye klær maskinen kan ta. Ha en dialog med kunden. Spør om de har mange barn. Store familier vasker støtt og trenger maskiner som kan fylles opp med mye tøy.

Gjør det samme også for andre produktgrupper. Når du snakker med kunden spør du kunden om hva kunden synes er viktig og hva de vektlegger også anbefaler du basert på det og evt. provisjon/fortjeneste. Det å behandle kunden bra, spørre etter behovet men samtidig selge et produkt dere tjener bra på er godt for både deg, sjefen din og butikken. Og om du også vet at kunden får dekket sitt behov så vinner dere alle sammen.

Vil fremheve disse innleggene i tråden:
#8
#9
#12
#20
#23
#25

Produktkunnskap er basisen. Men det viktigste er forståelsen for at din jobb er å selge mye til fornøyde kunder. De kundene som føler at de får hjelp, blir hørt og er med i en dialog med selger vil være veldig fornøyde kunder. Motsatt vil de kundene som bare møter en overtent selger som ramser opp tekniske detaljer også nærmest presser sitt favorittprodukt på kunden. Og du også tar ansvar for lagerstatus, generell ryddighet og også bidrar i andre avdelinger vil du nok få svært gode skussmål.
Å selge et produkt er fort noe du får taket på, det kommer av seg selv, så her er det bare å hoppe i det. Vær ærlig med kunden, si at du er ny og vis tidlig at du ikke er redd for å oppsøke informasjon for kunden. Da lærer du hva en kunde typisk lurer på, og vet derfor også hva du skal se etter på produktark og etter kort tid så har du et ganske greit overblikk over hva en kunde typisk spør om.

Oppsalg eller mersalg er alltid litt vanskelig, spesielt når man fra sentralt hold blir bedt om å pushe et produkt som ikke er veldig attraktivt. Når du finner en god pitch for et mersalgsprodukt så gjør enten en metal notis på hva du sa og hvilken type kunde det var (du begynner svært fort å lage kategorier, tro meg) eller skriv det ned. Selv skrev jeg ned det meste, og om det var eneste faktor vet jeg ikke, men lå var stort sett blant topp 10 på mersalg i hele kjeden.

Hvis du lover kunden å gjøre noe så må du følge det opp, om så bare ringe kunden for å si at du ikke har glemt dem og at du enda jobber med saken. Og aldri, under noen omstendigheter, lyv til kunden.

Selv kom alltid på jobb en liten halvtime før jeg skulle på vakt, satt på bakrommet og leste gjennom epost, intranet og tok meg gjerne en liten tur over til konkurrentene for å se hva de hadde på salg.
Hvis du ikke vet svaret så ikke finn på noe..
Si at du dessverre vet men skal prøve å finne ut av det osv..

Ærlig selger selger mest som oftest..
Takk for alle tipsene! Dag to i dag gikk veldig bra egentlig. Følte jeg var til mer hjelp for kundene, og prøvde meg ut på de fleste kategoriene egentlig, om jeg ikke hadde noe å gjøre så ryddet jeg enten litt i hyllene, lekte meg litt i elguide, eller utforsket varene litt, fikk også opplæring i kassen. Så takk for all hjelpen, skal nok gå bra fremover nå
Kp fordi du gir tilbakemelding, alltid spennende å følge med slike tråder uansett hva innholdet egentlig er