Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4602
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Donor
God dag freaks!

Da jeg kom hjem fra skolen idag, skulle en mann fra Skagerak eller noe koble opp fibernettet, (altibox) Jeg visste ikke hvor den skulle stå eller noe og prøvde å ringe pappa, men ingen svar, så spurte jeg hvor han ville satt den. Så gikk vi litt rundt å så litt.

Så sa jeg at den kunne stå på rommet mitt, som er rett ved siden av der kabelen var. Og jeg nevnte at vi skulle først og fremst ha tv oppe da. han nevnte noe med det gamle tv uttaket, men jeg fikk ikke med meg helt hva.

Så kom pappa hjem (Fibermannen hadde dratt) så ble han litt irritert fordi han ville hatt den oppe.

Så sier han at han skal ringe å be dem fjerne hele greia, noe jeg ikke vil ettersom det er 100x raskere nett enn det vi har nå.

Så det jeg lurer på er om det er noen lett mulighet å få tv oppe også uten å måtte flytte boksen. Har en følelse på at han nevnte noe med de gamle tv uttaka kunne brukes eller noe ettersom de var kobla sammen...

jeg har lite peilig på sånt så hjelp meg her

Beklager hvis det er uoversiktlig eller skriveleifer. Spør om det er noe mer dere bør vite
dumt av faren din å betale noen tusen for installasjon og bare kaste det med det første... vet dog ikke hvordan du kan koble tv'en
Du kan strekke en CAT5/6 kabel opp til dekoderen som skal stå oppe.
Det samme kan du gjøre med alle de andre TV'ene du måtte ønske.
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av ZyPreXa Vis innlegg
Du kan strekke en CAT5/6 kabel opp til dekoderen som skal stå oppe.
Det samme kan du gjøre med alle de andre TV'ene du måtte ønske.
Vis hele sitatet...
Vet lite om kabler :P men er det sånn man bare legger langs veggen eller ?

Edit: googla det nå -.-

Pyth0n: Håper ikke han mente det, trur han bare sier det for han er litt irritert :P
Sist endret av Affe; 9. september 2011 kl. 16:52.
Hvis faren din ikke klarer og ta tlf så hadde jeg sagt at det var han egen feil.
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Runardo Vis innlegg
Hvis faren din ikke klarer og ta tlf så hadde jeg sagt at det var han egen feil.
Vis hele sitatet...
Ja, han sier han er irritert på seg selv da :P men det er nesten rett over så vi vurderer å bore opp en kabel, men det er ikke noe vi kan koble med de gamle tv uttaka ?

Takker for svar alle

Så var det en liten ting til jeg lurte på, en kompis kommer kanskje i dag og han trenger internett idag også, så la jeg merke til at det bare var et uttak for pc ... Det er ikke mulig å koble den i tv eller noe annet ? :P Eller vi har jo fortsatt det gamle multimodemet zyxel (noe, husker ikke i farta). Går det ann å bruke den som switch eller noen andre forslag ?

Takk på forhånd
Jeg tviler veldig på at dere kan bruke de gamle kablene, da dette mest sannsynlig er coax. Men hvis dette er skjult kan dere trekke ut coax kablen og trekke inn en CAT5E/6 kabel. Kablen må da termineres, da trenger du utstyr for noen få hundrelapper på biltema. Og hvis du googler eller søker på freak finner du garantert ut hvordan man gjør det.

Eventuelt kan du ta kontakt med skagerak fiber å spørre om de har noen løsning for trådløs tv. Jeg veit at viken fiber, østfold fiber, og ebnett leverer dette. Men jeg vil ikke anbefale dette. Da det er trådløst, og det er ingen garranti for at det virker.

Du kan også gå til innkjøp av PLC (ethernet over strømnettet). Men dette er heller ikke å annbefale.
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av AUX Vis innlegg
Jeg tviler veldig på at dere kan bruke de gamle kablene, da dette mest sannsynlig er coax. Men hvis dette er skjult kan dere trekke ut coax kablen og trekke inn en CAT5E/6 kabel. Kablen må da termineres, da trenger du utstyr for noen få hundrelapper på biltema. Og hvis du googler eller søker på freak finner du garantert ut hvordan man gjør det.

Eventuelt kan du ta kontakt med skagerak fiber å spørre om de har noen løsning for trådløs tv. Jeg veit at viken fiber, østfold fiber, og ebnett leverer dette. Men jeg vil ikke anbefale dette. Da det er trådløst, og det er ingen garranti for at det virker.

Du kan også gå til innkjøp av PLC (ethernet over strømnettet). Men dette er heller ikke å annbefale.
Vis hele sitatet...
Okei takker for svar, får diskutere litt med pappa, så skal han ringe en som har litt peilig Men det andre jeg spurte om, vet du om en løsning til det ? Uten å kjøpe noe (ettersom jeg ikke har mulighet atm)
Flytte Hjemmesentralen tenker du på? Nei, det er ingen lett måte å gjøre dette på. Hvis du flytter den så risikerer du at fiberen ryker. Og da må det en montør ut til deg og du blir sikkert noen dager uten tv og internett.
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av AUX Vis innlegg
Flytte Hjemmesentralen tenker du på? Nei, det er ingen lett måte å gjøre dette på. Hvis du flytter den så risikerer du at fiberen ryker. Og da må det en montør ut til deg og du blir sikkert noen dager uten tv og internett.
Vis hele sitatet...
det jeg tenkte på var om jeg kunne bruke det gamle multimodemet som switch når jeg får besøk. Fordi det bare er ett pc uttak.
Sitat av Affe Vis innlegg
det jeg tenkte på var om jeg kunne bruke det gamle multimodemet som switch når jeg får besøk. Fordi det bare er ett pc uttak.
Vis hele sitatet...
Du kan bruke multimodemet ditt. Ring inn til supporten til fiberselskapet og be de kjøre routeren i Brigdemode.

Det finnes konvertere som gjør at du kan bruke coax nettet til å overføre data, men det er en mye dyrere løsning enn å legge opp en cat 5.

Lykke til
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av 2r@rne Vis innlegg
Du kan bruke multimodemet ditt. Ring inn til supporten til fiberselskapet og be de kjøre routeren i Brigdemode.

Det finnes konvertere som gjør at du kan bruke coax nettet til å overføre data, men det er en mye dyrere løsning enn å legge opp en cat 5.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Takker for svar, men jeg kan ikke få ringt inn nå, og han kommer i morra. Men det går selvom eller ?

og trur det blir til at vi trekker kabel langs veggen

men takker for alle svar!!
Hei. Jeg har montert mange av de boksene.
Normalt så anbefaler jeg de fleste å plassere den på stuen dersom de ikke har noe annet fordelingspunkt fra det tidligere tv-anlegget i huset. Det er en sentral plassering og gir i de fleste tilfeller god dekning med tanke på wifi og videre fordeling til andre tv-apperater.

Den enkleste og peneste løsningen for å legge kabel til tv/data er å borre kabelen på utsiden av huset for å så gå under kledningsbord og opp langs med et innerbord,(dersom huset har stående bordkledning) eller bruke hjørnene på huset (ved liggende kledning) for å så borre seg rett inn til ønsket sted.(jeg bruker en egnet stiftmaskin til å feste kablene)
Det er ikke noe problem å koble disse kablene selv, men dersom du ikke har verktøy eller lyst så kan biltema hjelpe deg med ferdigterminerte lengder opptil 25 meter både i cat5e og cat 6 til forholdsvis ok priser

Du kan også flette inn et dobbeltsignal i en kabel, altså tv og data ved bruk av egnede sammenkoblere dersom det er av behov

IKKE prøv å flytt boksen selv(dersom du ikke har en fibersveisemaskin hjemme du kommer mest sannsynlig til å ødelegge fiberen).
Hjemmesentralen skal også ha VOID merker på seg som skal hindre åpning og nysgjerrige fingre;P En montør ser dersom kunden har tuklet med boksen.

Fibermontører tar rundt 1500-2000kr for å komme å skjøte knekt fiber.
Håper det var noe til hjelp
Kan jo legge til at om du kjøper ferdig-terminerte kabler, så må du igjen borre mye større hull
får å igjennom pluggen i som sitter i enden av CAT5/6 kabelen.
Kjører du kontakter i begge ender er det den beste løsningen i mine øyner.
Da slipper du unna med et 6mm eller 8mm stort hull, alt etter hvilken kabel du velger.

Du trenger da kabel, en kontakt i begge ender, 2 patchesnorer og et kronevertøy for å terminere kabelen i kontaktene. (Dette er bare forslag, men kan fint brukes)

Dette kan jo da gjentas for hver pc/tv dere vil ha ekstra.
Kjøp en switch om dere skal ha flere pc/tv'er enn det er utganger på hjemmesentralen.

Om du gjør som kraqen sier og fører kabel på utsiden av huset, husk for guds skyld å borr skrått nedover, slik at vann ikke følger med kabelen inn.
Har sett endel stygge saker der spesielt luftkabel som kommer fra stolpe. Da legger vannet seg på kabelen og renner rett inn i kledningen.

I tillegg, ikke flytt på hjemmesentralen! Det blir bare styr, og er du uheldig å knekker fiberen, kan det i verste fall måtte trekkes inn en ny fiberkabel.

Lykke til!
Sist endret av ZyPreXa; 10. september 2011 kl. 01:41.
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Trådstarter Donor
takk takk takk alle sammen! skal vise pappa tråden så får han velge ha han gjør takk igjen!