Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2641
Fant ikke akkurat noen god tittel til denne tråden, men men.

Det har seg så at jeg har en gammel Toyota starlet 1987 modell, som jeg nylig har kjøpt meg radio og et par høytalere til.

Problemmet mitt er at jeg ikke får radioen til og starte! Har funnet både + og - ledninger på 12 v og koblet de inn på ledningene fra radion. Er 100% sikker på hvilken av kablene som er + og - siden jeg har målt ut dette med min spenningstester. Kablene til radioen er også merket, så har ikke lagt + på - eller omvendt. + ledningen styres igjen av tenningsnøklen slik at det ikke står med konstant spenning, men brytes når nøklen tas ut!

Har egentlig ikke noe spørsmål siden jeg ikke har en eneste anelse om hva som er galt, men kan jo være radioen som er defekt. Sikkringen på radioen har ikke gått, så det er ikke problemmet.

Kan vel legge til at radioen er av type Pioneer DEH - 110E.

Er det noen som har noen tips eller noe lik erfaring som kan hjelpe meg?
Jeg antar at du også har kjøpt en forsterker også?
Han må ikke ha forsterker for å få høyttalerne til å fungere.

http://www.biltema.no/products/produ...&iItemId=78501

Dette er en enkel overgang fra de gamle kontaktene til de nye som er i Pioneer'en din. Kanskje det er det enkleste?
Dette gjelder da om du har erstattet de gamle høyttalerne med de nye.
Sist endret av ZyPreXa; 21. oktober 2009 kl. 17:02. Grunn: typo!
Lost
Kastrup's Avatar
Trådstarter
Høytalerene mine er ikke noe problem. Problemmet mitt er at Radioen ikke starter selv om den får strøm.
Sist endret av Kastrup; 21. oktober 2009 kl. 17:13.
Sitat av Kastrup Vis innlegg
Problemet mitt er at radioen ikke starter selv om den får strøm.
Vis hele sitatet...
Du sier du har målt spenningen på ledningene som skal i radioen?
Du er helt sikker på at du har koblet rett?
Om du har det, er kanskje radioen død. Ta den med tilbake til butikken å se om de kan prøve den for deg. Virker den ikke der heller er problemet spilleren.

Og sjekket at sikringen er hel?
Sist endret av ZyPreXa; 21. oktober 2009 kl. 17:19.
Har du koblet styrestrøm til spiller?

Edit leste feil.

Om du har koblet alt riktig, så prøv å test med en annen spiller om du har.
Sist endret av margido; 21. oktober 2009 kl. 17:29.
Lost
Kastrup's Avatar
Trådstarter
Sitat av ZyPreXa Vis innlegg
Du sier du har målt spenningen på ledningene som skal i radioen?
Du er helt sikker på at du har koblet rett?
Om du har det, er kanskje radioen død. Ta den med tilbake til butikken å se om de kan prøve den for deg. Virker den ikke der heller er problemet spilleren.

Og sjekket at sikringen er hel?
Vis hele sitatet...
Lednign nr 1 (Lysebrun)
Ledning nr 2 (mørkebrun )

Ved og ta min spenningstester (Fluke) finner jeg 12 v, den røde pinnen til fluken (som da er +) puttet jeg på ledning nr 1, pinne nr 2 ( - ) på nr 2, bytter om på pinnene får jeg -12 v, dvs at den ledning nr 1 er + og nr 2 er -.
Disse er koblet på ledningene som kommer fra radioen, disse er merket så vis det ikke er noe feil med merkingen har jeg koblet riktig.
Sikkringen som står i selve radioen er hel, så dette er heller ikke problemmet
Du skal koble +12 på gul. Det skal være konstant 12V. "Direkte" fra batteri med andre ord.
Du skal koble svart mot jord. (Blankpusset metall)
Du skal koble rød mot tenningsbryteren.

Disse fargene er da fra spilleren.

Hvilke farger som er +12V, jord og tenning fra bilen vet ikke jeg.

For å finne spenningen fra tenningen tester på samme måte med Fluke'en din.
Jord og +12V konstant er det nesten garantert lagt opp til fra før, og er ofte merket.

3 ledninger trengs for å styre strømmen på denne.
Da skal egentlig denne starte opp. Du trenger ikke +12 og -12 på spilleren. Kun +12 og jord
Sist endret av ZyPreXa; 21. oktober 2009 kl. 17:51.
Hvordan gikk dette? Ble det noe liv i spilleren din?
Sitat av ZyPreXa Vis innlegg
Du skal koble +12 på gul. Det skal være konstant 12V. "Direkte" fra batteri med andre ord.
Du skal koble svart mot jord. (Blankpusset metall)
Du skal koble rød mot tenningsbryteren.
Vis hele sitatet...
Uten å si at dette er feil, kan du gjøre koblinga en del lettere ved å kjøre både rød og gul rett på +12v, og den svarte på jord. Men, jeg anbefaler å gjøre en ordentlig kobling når du først er i gang..

Denne kobler du på de riktige kablene på bilens ledningsnett.
Sitat av excubated Vis innlegg
Uten å si at dette er feil, kan du gjøre koblinga en del lettere ved å kjøre både rød og gul rett på +12v, og den svarte på jord. Men, jeg anbefaler å gjøre en ordentlig kobling når du først er i gang..

Denne kobler du på de riktige kablene på bilens ledningsnett.
Vis hele sitatet...
Smart! Enklere om du bare skal få liv i spilleren. Men som han sier er det greiest om du gjør det skikkelig etter du har testet