Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3105
Nå sitter jeg her og leser om ungdomsrett når det gjelder VGS utdanning.
Her er informasjon om ungdomsrett:

Ungdomsrett
Opplæringslovens paragraf 3-1 gir alle elever som har fullført grunnskolen eller tilsvarende rett til tre års heltids videregående opplæring.
Retten til videregående opplæring må tas ut innen 5 år etter at opplæringen er påbegynt og innen 6 år når opplæringen helt eller delvis blir gitt i lærebedrift.
Elever som har et omvalg får et ekstra år med rett til videregående opplæring.


Hvis en person har gått 2,5 år på en 3-årig linje, og velger å bytte linje på dette tidspunktet (rundt nyttår), har denne personen fortsatt rett til å få en plass på valgt linje da? Linjene det er snakk om er bytte fra Studiespesialiserende til Bygg og Anlegg. Sistnevnte er jo da 2 år + lærling. Vil dette gå under de gitte kravene, eller har personen mistet sin rett? Og vil det lønne seg å droppe ut fra nåværende skoleår, eller bli ferdig med det året, for så å bytte linje?

(Hvis tråden bryter noen regler, setter jeg gjerne pris på kommentarer på hvorfor )
Hvis du dropper ut fra nåværende skoleår og skal søke igjen neste år for å bytte linje; må du ha en skikkelig god grunn for at Utdanningsdirektoratet skal tro deg. Og da snakker jeg om legebevis, hvis du sliter med depresjoner og slikt.

Du har totalt 5 år å gå på vgs skole, skal du ha 6 år så er det mulighet for deg å søke på en privatist skole/privatskole.
Hvis du slutter på skolen før 1.oktober så teller ikke det året. Slutter du derfor etter det så teller det som et skoleår, uansett når du slutter. Så du har vel brukt opp 3 år egentlig.
Du kan fortsatt komme inn på skole uten skolerett, bare litt vanskeligere. Varierer jo selvfølgelig fra sted til sted, men normalt kan det være vanskeligere. Alle med skolerett kommer før deg.

Jeg ville uansett tatt en prat med rådgiver som kan gi deg et ordentlig svar på det, vi kan bare spekulere i hva som er saken for deg
Sist endret av dinosauren; 8. januar 2013 kl. 20:38.
Du blir sist prioritert på Bygg og anlegg linjenes første klasse. Om det er 1-2 plasser igjen 2 dager før et skoleår, ringer de deg og ber deg starte.
Det var ikke akkurat glad nyheter å høre.. Finnes det da andre muligheter for å få en bygg/tømrer utdanning i likhet med VGS utdanning innenfor bygg og anlegg? Saken er slik at jeg har null peiling på hva jeg ønsker å gjøre, annet enn at jeg har åpnet øynene for praktiske fag. Har sett veldig mye på tømrer i det siste, men jeg tenkte at å fullføre vgs om igjen på bygg og anlegg ville åpnet øynene mine for alle fag innenfor den utdanningen, som f.eks murer/rørlegger/tømrer osv. Er det noen som har en idé om hvilke muligheter som passer bra for meg framover nå da?
Takker for alle innspill, og jeg kommer til å ta en samtale eller to med rådgiver på min skole for å forklare situasjonen. Men greit å vite litt på forhånd
Nerd på deltid
Før du mister alt håp så må jeg bare i at jeg har være i nøyaktig samme situasjon som deg. Jeg gikk 2,5år på allmenn før jeg fant ut at jeg ikke ville ha noe med det å gjøre. Etter ett år i militæret søkte jeg da på skoleplass igjen på ordinær måte for å gå elektro. Jeg kom da inn uten å egentlig skjønnne hvorfor da det var mange som sto på venteliste. Jeg snakket da med rådgiver og fikk beskjed om at jeg fortsatt sto oppført som søker med ungdomsrett. Jeg er usikker på om dette har vært en feil fra deres side eller som jeg har funnet ett smutthull, men jeg har ikke akkuratt klagd på å at jeg kom inn så har ikke fått noe svar på det. Det samme skjedde når jeg søkte på VG2 å nå har jeg bare noen måneder igjen før jeg starter i læra.

På den positive siden så ser også veldig mange bedrifter veldig positivt på at du er eldre.

Jeg vet også at det er muligheter for å starte som hjelpemann for for eksempel en tømrer og så med nødvendig opplæring + litt skole (har hørt en dag i uka i en periode) vil man etter ca. 5år ha muligheten til å gå opp til fagprøva. Kan ikke veldig mye om dette alternativet men snakket litt med rådgiver om dette etter jeg sluttet på allemenn.

Er også verdt å nevne at jeg har en i klassen som gikk ferdig 3år på allmenn så søkte elektro. Han søkte VG1 elektro på vanlig måte å kom inn, til tross for ventelister. Men når han skulle starte på VG2 fikk han ikke plass, men siden han var godt likt av lærerene og gjorde det bra "lagde" de rett å slett en plass til han i klassen.

Så det er alltids håp og lykke til
Sist endret av Tychol; 8. januar 2013 kl. 21:29. Grunn: Tilleggsinformasjon.
Sitat av Tychol Vis innlegg
Før du mister alt håp så må jeg bare i at jeg har være i nøyaktig samme situasjon som deg.
Vis hele sitatet...
Det var veldig betryggende å høre Må vel ha vært noe med militær tjenesten din som gjorde at du kom inn, eller bare ren og skjær flaks :P Men siden du forteller at du gikk 2.5 år, droppet du ut uten noe generell studiekompetanse da? Er det et veldig stort pluss å ha med seg denne studiekompetansen, hvis mitt mål er å jobbe innenfor et tømrer firma eller lignende? Altså, vil det være lettere å få en bedre enn vanlig betalt jobb innenfor yrket hvis jeg har denne studiekompetansen? (tenker da f.eks på en litt høyere stilling enn vanlig tømrer osv.)
Nerd på deltid
Kan med stor sikkerhet si at militæret ikke hadde noe med sjansene mine til å komme inn da det er helt urelatert. Jeg droppet ut før jeg var ferdig så har ikke studiekompetanse nei. Må si at jeg angrer ganske mye på det, selvom jeg ikke hadde stått i alle fag hadde det hvertfall vært noe å ha på CVen, eller hvis man vil tilbake på skolebenken er det lettere å ha studiekompetanse.

Når det kommer til å få lærlingplass så vil jeg tro at en eventuell arbeidsgiver vil se veldig positivt på at man har studiekompetansenbda det viser at du har viljen til å gjennomføre noe. Og uten å vite mye om bransjen tror jeg ikke at det er mye stillinger over vanlig tømrer utenom byggmester som krever mer skole etter svennebrev.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Og dette er akkurat hvorfor en ikke bør velge studiespesialiserende bare for å gjøre det. Ikke velg det som linje om du er usikker på hva du vil.
Sitat av Pewpew Vis innlegg
Det var veldig betryggende å høre Må vel ha vært noe med militær tjenesten din som gjorde at du kom inn, eller bare ren og skjær flaks :P Men siden du forteller at du gikk 2.5 år, droppet du ut uten noe generell studiekompetanse da? Er det et veldig stort pluss å ha med seg denne studiekompetansen, hvis mitt mål er å jobbe innenfor et tømrer firma eller lignende? Altså, vil det være lettere å få en bedre enn vanlig betalt jobb innenfor yrket hvis jeg har denne studiekompetansen? (tenker da f.eks på en litt høyere stilling enn vanlig tømrer osv.)
Vis hele sitatet...
Nei. Men kan være du om 10 år plutselig vil bygge på å bli f.eks. byggingeniør eller arkitekt. Da kommer det godt med.

Eller om dj blir skadet og må omskoleres vil det være en fordel.
I dag har jeg vært hos rådgiver, og tenkte jeg kunne legge ut litt informasjon om hva jeg fikk vite der, i tilfelle noen kommer opp i lignende situasjoner senere.

Først av alt fikk jeg høre utallige ganger at jeg burde ha tenkt på dette før... Det er jeg veldig enig i, og angrer veldig på at jeg ikke fant ut av mitt valg før nå Men for seint å angre nå, så jeg måtte bare åpne øynene for muligheter og være på vakt. Dette var tipsene jeg fikk av min rådgiver:

- Jeg burde absolutt ikke droppe ut av nåværende skoleår. Jeg burde bli ferdig med dette året som jeg har påbegynt, og fullføre SSP for å få generell studiekompetanse.
- Jeg kan kontakte skolen etter søknadsfristen til neste års kull i 1. klasse for å se om det er stor eller liten kø for å komme inn. Er det liten kø så er det en sjans for at jeg kan komme inn, men siden jeg har mistet ungdomsretten har jeg veldig liten sjanse for å komme inn, med tanke på at bygg linjen på min skole har fått betraktelig større antall søkere de siste par årene.
(Når en bedrift tar i mot lærlinger, får de en bestemt sum penger for å ansette dem. Siden jeg ikke har ungdomsretten, så vil ikke bedrifter få penger av å ansette meg som lærling etter hva jeg forstod, og det er derfor liten sjans for å få lærlingplass med mindre jeg har kontakter (noe jeg har lite av, men kanskje litt.)
- Hvis jeg har noen kontakter innen bransjen, eller jeg har muligheter for å snakke med noen innenfor yrket som har litt styring på ansatte, så kan jeg spørre om de er villige til å ha meg som hjelpearbeider. Da burde jeg skaffe meg en slags fadder som kan hjelpe meg med å oppfylle læreplanen i tømrer faget (som er det faget jeg sikter på innenfor bygg utdanningen) og skaffe meg utdanning på arbeidsplassen.
- Hvis ingen av de mulighetene jeg allerede har skrevet opp funker, må jeg bite i det sure eplet og finne meg en annen utdanning. Dette kan f.eks være ingeniør eller lignende. Dette er noe jeg skal undersøke mer i nærmeste framtid.

Foreløpig så er det ikke stort jeg kan gjøre, annet enn å fokusere fult på skolen dette skoleåret og få best mulig resultater på min SSP utdanning. JEg burde også kontakte diverse firmaer rundt omkring og spørre om de er villige til å ansette meg som hjelpearbeider. Det aller beste er om jeg har noen kontakter som kan "passe på meg" og hjelpe meg å følge læreplanen. Jeg er litt usikker på hvordan en opplæring vil foregå i en bedrift, med tanke på at jeg egentlig begynner helt på scratch. Dette er også en faktor som vil gjøre det vanskeligere for meg å finne noen som vil ansette meg, fordi det kommer til å kreve en del ressurser, tid og penger.

Det er hvertfall det jeg fikk med meg fra rådgiver samtalen jeg hadde i dag, og håper det kan hjelpe andre i lignende situasjoner senere. Et tips jeg fikk fra rådgiver som jeg skulle spre videre til bekjente var at er du usikker på hva du vil, men har en liten tanke om en yrkesutdanning, så velg yrkesutdanning framfor allmenn-linjen. Da er det bedre å få sikret skoleplass + lærlingplass og heller gå påbygg senere for å få den generelle studiekompetansen, i stedenfor å motsatt vei som jeg har gjort nå. Det vil bare skape problemer for deg selv, og du vil kanskje miste muligheten for utdanningen du ønsker...
Sitat av dinosauren Vis innlegg
Hvis du slutter på skolen før 1.oktober så teller ikke det året.
Vis hele sitatet...
Er ikke så veldig nøye, men sånn at ingen brenner seg på det i senere tid, så mener det er 1.November.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Er ikke så veldig nøye, men sånn at ingen brenner seg på det i senere tid, så mener det er 1.November.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk også høre at dette var 1. oktober