Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1155
Jeg er i ferd med å starte i et par nye jobber. Hakke jobba siden 2019 i 6 mnd og før det var 2015 siste år jeg stod i fast jobb.

Et par gamle arbeidsgivere vil ikke/klarer ikke finne meg i systemene deres og vil derfor ikke skrive attest. Bare snakk om bekreftelse på at; denne personen jobbet i x stilling fra x dato til x dato. Må være stempla og underskrevet av firma. Er ikke de pålagt å fremskaffe dette. Det står på Arbeidstilsynets sider. Det står ikke noe jeg fant om at det har noe å si hvor lenge siden det er

Må jeg gå tii Arbeidstilsynet eller er det noe med at det er for lenge siden? Den ene jobben var fra 06-08.

Det er jo snakk om tusenvis av kr i evt et lønnstrinn opp eller to
Sist endret av NodSquad; 18. april 2023 kl. 17:04.
BRAND ∞ STRONG
Skatteetaten kanskje?
eller
NAV Pensjon
Sist endret av vindaloo; 18. april 2023 kl. 17:08.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Skatteetaten kanskje?
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd men fant ikke datoene, bare masse tall. Men de er pålagt å skaffe det er de ikke?

Samme med NAV. Mangler detaljene
Sist endret av NodSquad; 18. april 2023 kl. 17:09.
§ 15-15. Attest

(1) Arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet.
(2) Denne bestemmelse begrenser ikke arbeidstakers rett til å kreve en mer utførlig attest i arbeidsforhold hvor dette er sedvane og ikke annet er fastsatt i tariffavtale.
(3) Arbeidstaker som blir avskjediget har også krav på attest, men arbeidsgiver kan uten nærmere angivelse av grunnen opplyse i attesten at arbeidstakeren er avskjediget.

https://www.arbeidstilsynet.no/regel...oven/15/15-15/
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av 5FDP Vis innlegg
§ 15-15. Attest

(1) Arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet.
(2) Denne bestemmelse begrenser ikke arbeidstakers rett til å kreve en mer utførlig attest i arbeidsforhold hvor dette er sedvane og ikke annet er fastsatt i tariffavtale.
(3) Arbeidstaker som blir avskjediget har også krav på attest, men arbeidsgiver kan uten nærmere angivelse av grunnen opplyse i attesten at arbeidstakeren er avskjediget.

https://www.arbeidstilsynet.no/regel...oven/15/15-15/
Vis hele sitatet...
Ja det er det jeg mener. Men de sier bare de ikke finner meg i systemene sine og at de har byttet dem og sånt piss. Eneste jeg trenger er stilling, datoer og en signatur evt stempel fra bedrift
Har du lønnsslipp da?
BRAND ∞ STRONG
Dumt spørsmål kanskje, men arbeidskontrakten(e) dine, blitt borte på veien?

Ingen tidligere kollegaer som husker deg og kan gå god for deg?

Ingen sluttatest du har glemt at du har fått og som støver ned i en skuff?
Sist endret av vindaloo; 19. april 2023 kl. 07:26.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Datasystemer har blitt endret og den ene jobben er 15 år siden. Jo det finnes tidligere kolleger som husker meg.
Det skal ordne seg, de bare prøver å gjøre det vanskeligst mulig.