Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1637
Har null peiling på aksjer, bortsett fra litt youtube tutorials. Hvilke bøker på norsk er best for å tilegne seg nok kunnskap til å kunne gjøre et kvalitativt kjøp istedenfor å spille blackjack. Burde sikkert ha litt kunnskap om regnskap, når jeg skal analysere økonomien til et selskap også. Om det ikke står i aksjeboka, anbefal gjerne en regnskaps bok som forklarer hva som er viktig å forstå når en analyser om et selskaps økonomi.

Hvor mange timer må en legge ned for å kunne tjene penger på dette år etter år, tenker da på mer risiko aksjer istedenfor fond med lav avkastning. Eller burde jeg uavhengig av kunnskap investere i fond og droppe aksjer med høy risiko?
Sist endret av Tynnedekk; 10. april 2023 kl. 12:13.
https://hegnarbok.no/products/aksjes...253.1660208129

Har ikke lest denne selv, men har hørt flere si at den var god hjelp når de selv startet. Kanskje verdt å sjekke ut.


https://www.nordnet.no/blogg/boktips-for-investorer/
Spennende med aksjehandel, jeg har både tjent penger på det men også tapt store summer.
I mitt hode er det ingen vits i å handle aksjer dersom man ikke har litt større summer å gå inn med. Du betaler kurtasje for både kjøp og salg og dette spiser mye av eventuell fortjeneste dersom du handler for små beløp.
Mange gjør bommerten at de tror de blir steinrike raskt, langsiktighet er ofte et stikkord med mindre du har flaks eller gjør et skikkelig scoop. Det beste er å gønne på etter krakk og korreksjoner. Hadde du kjøpt equinor på corona-smellen f.eks hadde du kunnet plukke aksjer for litt over 100 kr. Et par måneder seinere sto aksjen i ca 140, bortimot 40% på svært kort tid. Nå står vel samme aksjen i over 300 kr, en tredobling på fire år. Magien skjer ved større beløp. Hadde du kjøpt for 10.000 kr den gang, hadde du hatt i nærheten av 30.000 om du hadde solgt i dag. 20tusen kr i profitt. Hadde du kjøpt for 100.000 den gang, hadde du solgt i dag for rundt 300.000, altså med profitt på 200k isteden for 20k, en forskjell på 180.000 kroner. Har du en million trenger du ikke mange % stigning før det tilsvarer en norsk månedslønn.
Det jeg prøver å si er at hvis du er nybegynner kan det være like bra å bygge opp kapital gjennom indexfond noen år først. Eventuelt kan du investere i store stødige selskaper på Oslo børs, dnb, equinor, Aker, gjensidige osv.
enkelte aksjer betaler også utbytte til aksjonærene sine, søk på Google på utbytteselskaper så finner du dem. Trikset da er å reinvestere utbyttet i flere aksjer i selskaper, på den måten vokser porteføljen over tid som en rentesrente-effekt.

Selv har jeg bare noen fond nå, der jeg setter inn 2-3 tusen hver måned. Jeg har ikke spart i fond mer enn et par år, og foreløpig er det ca 8,6% stigning på dem. Det er ganske bra med den uroen som har vært på børsene i det siste. Når det kommer en større korreksjon i størrelsesorden 20-30% står jeg klar med cash til å pøse inn på børsen ��

Les deg opp så mye du kan for å unngå nybegynnerfeil og tenkt langsiktig er mine beste tips. Jeg har tjent 70k på en måned en gang (rein flaks) men også tapt 150k på Norwegian fordi jeg kjøpte i blinde. Kan være greit å unngå…
https://www.ark.no/boker/Oddmund-Gro...E&gclsrc=aw.ds

Veldig god bok som tar for seg alt man trenger å vite. Kjøp fond er egentlig det beste tipset i starten, så kan du heller følge litt med på markedet og undersøke de selskapene som du mener stikker seg ut. Om du har kjennskap eller jobber i en spesiell sektor så er det ett godt sted å begynne. Lykke til.
Kan anbefale en app som heter Shareville. Her kan man søke opp aksjer og lese diskusjoner. Men ikke ta alt som blir skrevet som god fisk. Men bruk det som ett verktøy til og trekke egene konklusjoner
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av AlBundy Vis innlegg
https://www.ark.no/boker/Oddmund-Gro...E&gclsrc=aw.ds

Veldig god bok som tar for seg alt man trenger å vite. Kjøp fond er egentlig det beste tipset i starten, så kan du heller følge litt med på markedet og undersøke de selskapene som du mener stikker seg ut. Om du har kjennskap eller jobber i en spesiell sektor så er det ett godt sted å begynne. Lykke til.
Vis hele sitatet...
De aller fleste taper penger på trading, dvs. aktivt kjøpe og selge aksjer. Det er kanskje denne feilen flest nybegynnere gjør? Hvis det hadde vært så enkelt å spå markedet og selge på topp og kjøpe på bunn så kunne jo hvem som helst blitt rik.

Man bør holde seg langt unna trading.

Det som gjelder er langsiktige investeringer, gjerne i flere tiår. Problemet er at man bør kjenne selskapene man investerer i godt. Og det kan ta mye tid.
Jepp og det er nettopp det som står i boken han har linket til.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Jepp og det er nettopp det som står i boken han har linket til.
Vis hele sitatet...
Takk

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvis det hadde vært så enkelt å spå markedet og selge på topp og kjøpe på bunn så kunne jo hvem som helst blitt rik.
Vis hele sitatet...
Hadde det bare vært så enkelt ja.
Fant ut at for meg, i min situasjon, så var fond svaret. Kanskje det gjelder deg også?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Fant ut at for meg, i min situasjon, så var fond svaret. Kanskje det gjelder deg også?
Vis hele sitatet...
Sånn tenker jeg også.
Bør man ikke være litt informert, dedikert, innstilt på å følge med og jobbe litt aktivt for det hvis man
skal drive med aksjer på egenhånd?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Sånn tenker jeg også.
Bør man ikke være litt informert, dedikert, innstilt på å følge med og jobbe litt aktivt for det hvis man
skal drive med aksjer på egenhånd?
Vis hele sitatet...
Tror du ikke det kommer helt organisk? At du vil nærmest automatisk bli dedikert straks investeringen er gjort? Og da tror jeg en blir mer ops på svingninger på børsen generelt og og i din(e) sektor(er) spesielt.

Ellers er jo simulering av aksje og verdipapirer en god løsning for å fremme forståelse og gi en viss forståelse av risiko og ikke minst kostnader ved kjøp og salg. For de som er brukbar i Excel er det jo uante muligheter inkl at regnearket henter ned kursene selv i gitte intervaller. Det er og dedikerte websider der en kan komme raskt igang med simulering.

Aksjer er gjerne bare en del av en investeringsportefølje, futures og opsjoner brukes gjerne i kombinasjon med aksjer for å "hegde" investeringen, på norsk sikre aksjene. Slike kombinerte strategier gir og mulighet for inntjening uavhengig av hvilken vei markedet går. Dog skal en trå forsiktig og sette seg veldig godt inn i opsjoner og ikke minst risikoen ved opsjoner mtp at de kan gi "uendelig tap", tap utover investerte satser i gitte situasjoner.

Mens du lærer og leser om aksjer og verdipapirer er simulering genialt. Teknisk analyse vs regnskapsanalyse er og noe som er naturlig å se på og skaffe nødvendig kunnskap om for de som ønsker å tenke langsiktig og fjerne noe av gamblingelementet.

Daytrading og kortsiktige investeringer bør ikke være målet.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tror du ikke det kommer helt organisk?
Vis hele sitatet...
Uten sprøytemidler?
Kanskje.