Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2369
Leser at Neuralink skal begynne å teste hjerneimplantater på mennesker:
https://www.digi.no/artikler/elon-mu...nnesker/531617

I den forbindelse tenker jeg på mulighetene og hvordan dette vil kunne fungere i praksis. Jeg starter på en liste og håper på flere bidrag:
  • Implantet er tilkoblet synsnervene og du gjør konstant opptak av alt du ser. Ved å tenke deg inn i hukommelsen til implantatet, så kan du se alt du har sett på nytt. Det samme gjelder selvfølgelig opptak av alt du sier og hører.
  • Hjernen kan tilkobles alt at enheter i huset og smarthus får en ny mening når du kan slå på lyset med tankekraft. Du kan også føle når katten ønsker å bli sluppet inn eller når plantene i hagen må vannes.
  • Ekteskap som er i ferd med å gå ad undas kan enkelt reddes ved at implantatet overstyrer negative følelser og trigger sentrale hormoner for forelskelse. Hjernen har jo kontroll på mye av det som skjer i kroppen, så dette vil også kunne brukes til mye annet. F.eks. rusproblemer, overvekt, depresjoner.. Det vil heller ikke være nødvendig å innta anabole steroider da ulovlige chipps til implantatet kan trigge hormon produksjonen.
  • Når det gjelder rus, så vil det ikke være nødvendig å innta stoffer, da en ulovlig chip kan trigge følelsen av alle mulige rusmidler. Du velger bare fra en meny.
  • Implantatet vil ha kunne få tilgang til kunstig intelligens og de mest mest penger vil kunne kjøpe seg ekstrem intelligens. De vil dermed få et enda større makt over underklassen.
  • På sykehuset etter fødselen velger foreldrene personligheten til barnet. Barnet får da operert inn implantetet før de forlater sykehuset.
  • Staten avskaffer bruken av fengsel, men innfører å få operert inn implantat med tvang. De kan da overvåke om du er i ferd med å begå lovbrudd og eventuelt overstyre følesene/handlingene dine.
  • De billigste implantetene vil ha produktplassering. F.eks. vil de kunne gi deg ekstra lyst på akkurat Coca-Cola eller å reise til et spesielt sted.
  • Ondsinnende vil kunne hacke implantetet ditt å få tilgang til alle følelsene og tankene dine. Hacking vil gjerne bli bestilt av ekskona di eller en sjef som mistenker deg for noe.
  • Behovet for håndverkere vil forsvinne da man selv kan bli rørlegger gjennom å kjøpe egenskapen via implantatet. Selskaper vil selge deg egenskapene tidsgrenset. Har man f.eks. en mindre lekkasje hjemme, så kan man betale for å være rørlegger i et par timer.
Sist endret av Ipeds; 26. mai 2023 kl. 11:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du skisserer vel noe ganske annet enn herr musk rundt dette her, men jeg skulle ønske du hadde rett. Ganske mange hacks jeg skulle handlet inn direkt så fort en chip var på plass i huet.
Dude, omtrent alle punktene du beskriver er total science fiction, det er ikke slik nauralink vil fungere. Det du beskriver er noe skikkelig dystopiske greier.

Det er også flere selvmotsigelser i forslagene dine: Du sier fengsel vil erstattes av at myndighetene styrer deg via chippen til å ikke begå kriminelle handlinger og i et annet forslag påstår man kan ruse deg via chippen og at kriminelle kan hacke deg.

Det skikkelig dystopiske for meg er forslaget om at foreldre kan velge personlighet på barn. Altså.. hvorfor? Nesten hele greia med barn er hvor fantastisk det er at denne tingen utvikler seg til et menneske som danner egne setninger og meninger. Det er det som gir glede.

Det høres bare ut som et hjerteløst og lite gjennomtenkt forslag.

Disse forslagene vise liten forståelse for teknologi og er for det meste ren fantasi.

Jeg tror man ikke kan legge mer håp i neuralink enn at det brukes som en hjernestyrt musepeker/tastatur. Å tro ar et implantat kan ha mer avanserte funksjoner er ren fantasi på dette punktet, vi er århundrer vekk fra slik teknologi. Altså vi aner lite om hvordan hjernen gjør avanserte funksjoner som å forme tanker eller ord. Vi vet at det er mer aktivitet i visse områder under spesifikke oppgaver men vi har aldre klart å gjenskape ord/bilder fra lesninger av signalene i hjernen. Vi har ikke teknologien enda.
Sist endret av Expialidocious; 26. mai 2023 kl. 12:30.
Trådstarter
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Dude, omtrent alle punktene du beskriver er total science fiction, det er ikke slik nauralink vil fungere. Det du beskriver er noe skikkelig dystopiske greier.

Det er også flere selvmotsigelser i forslagene dine: Du sier fengsel vil erstattes av at myndighetene styrer deg via chippen til å ikke begå kriminelle handlinger og i et annet forslag påstår man kan ruse deg via chippen og at kriminelle kan hacke deg.

Det skikkelig dystopiske for meg er forslaget om at foreldre kan velge personlighet på barn. Altså.. hvorfor? Nesten hele greia med barn er hvor fantastisk det er at denne tingen utvikler seg til et menneske som danner egne setninger og meninger. Det er det som gir glede.

Det høres bare ut som et hjerteløst og lite gjennomtenkt forslag.

Disse forslagene vise liten forståelse for teknologi og er for det meste ren fantasi.

Jeg tror man ikke kan legge mer håp i neuralink enn at det brukes som en hjernestyrt musepeker/tastatur. Å tro ar et implantat kan ha mer avanserte funksjoner er ren fantasi på dette punktet, vi er århundrer vekk fra slik teknologi. Altså vi aner lite om hvordan hjernen gjør avanserte funksjoner som å forme tanker eller ord. Vi vet at det er mer aktivitet i visse områder under spesifikke oppgaver men vi har aldre klart å gjenskape ord/bilder fra lesninger av signalene i hjernen. Vi har ikke teknologien enda.
Vis hele sitatet...
Ja, enig i at det jeg skriver er ren science fiction og dystopisk. Var ikke ment som noe annet heller. Dette er ren fantasi og lek med framtidsutsiktene. Ingen av punktene var ment som noe jeg ønsker heller, som jeg ser du forsøker å vinkle det med barn mot. Å argumentere mot det jeg skriver er så lett at selv 3-åringer kan klare det, men det er bare å fortsette, selv om det ikke var tanken bak innlegget.

Antok at det var enkelt å se samfunnssatiren og fantasien bak dette, men mulig jeg skulle påpekt det tydligere.
Sist endret av Ipeds; 26. mai 2023 kl. 13:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ipeds Vis innlegg
Ja, enig i at det jeg skriver er ren science fiction og dystopisk. Var ikke ment som noe annet heller. Dette er ren fantasi og lek med framtidsutsiktene. Ingen av punktene var ment som noe jeg ønsker heller, som jeg ser du forsøker å vinkle det med barn mot. Å argumentere mot det jeg skriver er så lett at selv 3-åringer kan klare det, men det er bare å fortsette, selv om det ikke var tanken bak innlegget.

Antok at det var enkelt å se samfunnssatiren og fantasien bak dette, men mulig jeg skulle påpekt det tydligere.
Vis hele sitatet...
Aha, da er jeg jo med, det er vanskelig å kommunisere slik humor via bare tekst. Og du skulle bare visst hvilke ting som blir lagt ut her i fullt alvor av folk som er overbevist om at de har funnet en eller annen hemmelighet/konspirasjon, ting mye dummere enn de ville forslagene du kommer med her.

Da vil jeg legge til at det blir nok en egen sport i å prøve å hacke fineste jenta i klassen til å være med på date.
Sist endret av Expialidocious; 26. mai 2023 kl. 13:22.
Trådstarter
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Aha, da er jeg jo med, det er vanskelig å kommunisere slik humor via bare tekst. Og du skulle bare visst hvilke ting som blir lagt ut her i fullt alvor av folk som er overbevist om at de har funnet en eller annen hemmelighet/konspirasjon, ting mye dummere enn de ville forslagene du kommer med her.

Da vil jeg legge til at det blir nok en egen sport i å prøve å hacke fineste jenta i klassen til å være med på date.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er god til å bli misforstått, men godt denne lot seg oppklare. Mulig at noen deretter hacker gutten som jenta blir interessert i, til å bli ekkel og slem. Eventuelt gi han en megastor byll på nesen.
Sist endret av Ipeds; 26. mai 2023 kl. 13:53.
man blir jo nødt til å forstå hele hjernen til 100% og dens kapasitet og begrensninger.
noe vi kanskje gjør engang i fremtiden.

når vi har forstått alt det, kan vi programmere egne hjerner i egne kropper, med større kapasitet.
og bedre sensorer en menneker har for å processere inneholdet i verden. kanskje alle er koblet til en felles server så vi får en "unity"

dette blir da brukt til å forandre verden til utopia. inkludert mars. og videre spacetravel.

resten av menneskeheten kan slappe av og nyte sola, bli foret med intressant information fra unity, som samler svar på alle mysterier, mens de slipper ut nanobots som miner astroidebeltet for å bygge en dyson sphere.

de vil også kunne programmere tictac formede droner for å sende til primitive arter på andre planeter i andre solsystem, som samler artig materiale for oss til underholdning. så vi kan se deres utvikling og sammenligne med oss selv.
Sist endret av magnet; 26. mai 2023 kl. 15:20. Grunn: typo
Trådstarter
Sitat av magnet Vis innlegg
man blir jo nødt til å forstå hele hjernen til 100% og dens kapasitet og begrensninger.
noe vi kanskje gjør engang i fremtiden.

når vi har forstått alt det, kan vi programmere egne hjerner i egne kropper, med større kapasitet.
og bedre sensorer en menneker har for å processere inneholdet i verden. kanskje alle er koblet til en felles server så vi får en "unity"

dette blir da brukt til å forandre verden til utopia. inkludert mars. og videre spacetravel.

resten av menneskeheten kan slappe av og nyte sola, bli foret med intressant information fra unity, som samler svar på alle mysterier, mens de slipper ut nanobots som miner astroidebeltet for å bygge en dyson sphere.

de vil også kunne programmere tictac formede droner for å sende til primitive arter på andre planeter i andre solsystem, som samler artig materiale for oss til underholdning. så vi kan se deres utvikling og sammenligne med oss selv.
Vis hele sitatet...
Nydelig poesi dette jo. Håper du kan fullføre 53 sider og gi ut. Jeg vil lese mer. Hilsen belest dikter.
Sist endret av Ipeds; 26. mai 2023 kl. 15:48.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Nå har dem jo faen meg utført sin første human trial

Ifølge Elon Musk gikk det bra
Så hvem vet. Om noen måneder så kan man begynne å hacke mennesker også
Elons Musks fremtid bringer deg:
  • Annonser når du blunker. Mange impressions å hente her.
  • Automagisk posting av kontroversielle tanker eller hot takes på X i sanntid.
  • Drømpropaganda. Gi det litt repetisjon så vil du nesten tro det er ekte.

Invester nå.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Nå har dem jo faen meg utført sin første human trial

Ifølge Elon Musk gikk det bra
Så hvem vet. Om noen måneder så kan man begynne å hacke mennesker også
Vis hele sitatet...
Kilder på at Elon Musk prøver seg på noe slikt som dette her?

Dette her er jo farlig å bare tenke på, for i teorien er det nok mulig.
Kommer kanskje om noen hundre eller tusen år.

CIA prøvde jo allerede da LSD kom å finne en måte å kontrollere hjernen til folk. Heldigvis ble det mislykket. De gjorde det også her i Norge på norske pasienter i psykiatrien. På oppdrag av CIA.

Veldig urovekkende hva norske myndigheter er villig å gå med på når er USA som spør. Til og med kontrollere egen befolkning. Ikke akkurat det demokratiet og friheten-prinsippet Norge er kjent for.

Jeg er heldigvis død for lenge siden når denne teknologien kommer. Mest sannsynlig så dør vi i en verdensomspennende atomkrig før vi er i nærheten av dette. Bare våre etterkommere vil overleve - Nemlig kunstig intelligens. De kan overleve på en planet som er full av stråling/energi.

Eller kanskje noen lager kunstig intelligens som vil utrydde menneskeheten for å redde jorden og alt det andre livet her på planeten. Vi mennesker er jo jordklodens og universets største trussel. Til slutt finner vi nok også ut hvordan få universet til å implodere til tilstanden universet var før Big Bang. Og nei, Big Bang ble ikke skapt av ingenting. Det går imot Årsak-Virkning fysikk loven.

Er en episode av Doctor Who der fremtidens mennesker blir til monstre som lever på samme måte som planter. Altså ved å puste inn CO2 og puste ut Oksygen. Istedenfor slik vi gjør nå, der vi puster inn oksygen og puster ut CO2. Mennesker og andre dyr er faktisk de som slipper ut mest CO2, mer enn sikkert oljen og gassen gjør.

Enda verre blir det nå som vi fjerner bare mer og mer trær og andre planter vi trenger for å produsere oksygen.
Sist endret av einsteindragon; 19. februar 2024 kl. 23:07.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Kilder på at Elon Musk prøver seg på noe slikt som dette her?

Dette her er jo farlig å bare tenke på, for i teorien er det nok mulig.
Kommer kanskje om noen hundre eller tusen år.

CIA prøvde jo allerede da LSD kom å finne en måte å kontrollere hjernen til folk. Heldigvis ble det mislykket. De gjorde det også her i Norge på norske pasienter i psykiatrien. På oppdrag av CIA.

Veldig urovekkende hva norske myndigheter er villig å gå med på når er USA som spør. Til og med kontrollere egen befolkning. Ikke akkurat det demokratiet og friheten-prinsippet Norge er kjent for.

Jeg er heldigvis død for lenge siden når denne teknologien kommer. Mest sannsynlig så dør vi i en verdensomspennende atomkrig før vi er i nærheten av dette. Bare våre etterkommere vil overleve - Nemlig kunstig intelligens. De kan overleve på en planet som er full av stråling/energi.

Eller kanskje noen lager kunstig intelligens som vil utrydde menneskeheten for å redde jorden og alt det andre livet her på planeten. Vi mennesker er jo jordklodens og universets største trussel. Til slutt finner vi nok også ut hvordan få universet til å implodere til tilstanden universet var før Big Bang. Og nei, Big Bang ble ikke skapt av ingenting. Det går imot Årsak-Virkning fysikk loven.

Er en episode av Doctor Who der fremtidens mennesker blir til monstre som lever på samme måte som planter. Altså ved å puste inn CO2 og puste ut Oksygen. Istedenfor slik vi gjør nå, der vi puster inn oksygen og puster ut CO2. Mennesker og andre dyr er faktisk de som slipper ut mest CO2, mer enn sikkert oljen og gassen gjør.

Enda verre blir det nå som vi fjerner bare mer og mer trær og andre planter vi trenger for å produsere oksygen.
Vis hele sitatet...

Her!

https://www.nrk.no/nyheter/musk-sels...jon-1.16739522
Ser for meg enkle muskel-bevegelser eller kanskje en musepeker i vår tid, men håper å ta feil.

Om vi antar komplett, perfekt integrasjon mellom maskinvare og hjernen vil man kunne endre alt som ses og oppleves gjennom samtlige sanser. VR på steroider, Wall-E-stoler, enda mer kontroll og påvirkning fra private og statlige aktører. Nesten en blindvei, eller kanskje det første virkelige steget mot ekte transhumanisme. Er du rik nok kan du være en gud i den alternative virkeligheten, med virtuelle og fysiske assistenter som fyller opp sondemateren, tørker deg i rævva og tar seg av alle praktiske og finansielle hensyn.

Men det kommer aldri til å bli obligatorisk, der tror jeg heller digitalisering av bevisstheten for miljøet eller pga. katastrofer og påfølgende romreiser i en relativt fjern fremtid er mer sannsynlig.

Det morsomme er at de fleste vestlige mennesker i dag kan regnes som to-bits cyborger, med vår skjermavhengighet og tomler, en nedgradering fra de ti bitsene en oppnår ved bruk av tastatur. Vi har bevis på at teknologien endrer hjernen, den latsabben som elsker å sette bort arbeid om mulig.

Merker det mest selv ved å huske ordkombinasjoner til søk heller enn konkrete fakta og at humor har blitt mer audiovisuell, via memes.

Vi lever i en herlig tid, dere!
Sist endret av funksjon; 20. februar 2024 kl. 00:22. Grunn: abcs
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Heldigvis så er det ikke hjernekontrollering det er snakk om.. enda.

Folk her burde se Fringe. Spesielt den 5. Og siste sesongen. Der får man virkelig et glimt av hva som i teorien kan være mulig.
Slik som kontrollert evolusjon med svært høy intelligens takket være teknologi. Men jeg vil helst ikke erstatte livsviktige følelser som empati, sympati og glede med intelligens. Da er det bedre med "bare" moderat intelligens.
Dessverre er det også slik i virkeligheten at høy tenkning og logisk tenking ofte går negativt utover følelser som empati og sympati. Fordi slike følelser kan ofte være nettopp ulogiske. Veldig mange følelser er det.

Jeg er fornøyd med min allerede veldig robot-aktige hjerne. Vil ikke bli fullstendig robot. Da blir det fort menigsløst og kjedelig å leve.

Men å ha en hjerne og tenkemåte som September ville jeg likt å ha. Han er ikke like følelsesløs som de andre.
Han er også min favorittkarakter i serien.
Sist endret av einsteindragon; 20. februar 2024 kl. 00:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
CIA prøvde jo allerede da LSD kom å finne en måte å kontrollere hjernen til folk. Heldigvis ble det mislykket. De gjorde det også her i Norge på norske pasienter i psykiatrien. På oppdrag av CIA.
Vis hele sitatet...
Eg trur vi trøng kildar på denne.

Viare så har neuralink stor samfunnsnyttig verdi da ein kan væra med å hjølpe vesen med nevrologiske hemningar som tildels syn/hørsel/muskulære problemar.

Mykje av problematiken til TS baserar seg på fri fantasi, ikkje noke galt i det

Kva med eit implentat som legg inn data i synsfeltet? Slik at ein har ein lokal database av tildels wiki tilgjengelig. Ikkje så langt unna ?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Programmet vedkommende refererer til heter MKULTRA, påstander om norsk-CIA involveringblablablakonspibabbel stiller jeg meg absolutt ikke bak. Men at CIA selv eksperimenterte med LSD og andre psykoaktive stoffer er altså hevet over rimelig tvil.

Ellers ville jeg allerede betraktet Neuralink med en viss skepsis, om ikke Musk var den forstyrrede, forstyrrende, forvokste toåringen han er. Det kan allerede ha etiske komplikasjoner, sannsynligvis aldri funke på måten "marketing" vil gi inntrykk av, og ha ubehagelig dystopiske konnotasjoner selv uten ham. Med ham blir det på en måte en slags garanti.

Hvis Musk selv prøver Neuralink og noen kan kode ham litt firmware som gjør at han fungerer som et normalt oppegående føkkings menneske, skal jeg spise ordene mine.
Sitat av robhol Vis innlegg
Programmet vedkommende refererer til heter MKULTRA, påstander om norsk-CIA involveringblablablakonspibabbel stiller jeg meg absolutt ikke bak. Men at CIA selv eksperimenterte med LSD og andre psykoaktive stoffer er altså hevet over rimelig tvil.
Vis hele sitatet...
Såpass ja. Forstyrrende lesning. Dei fortel mer på deira egen nettsie. Link

Kva med den norske biten da? At Noreg driv på med slikt u fo nonsens er nok ikkje sant
Jeg nekter å ha en neuralink tilkoblet skallen min,om den ikke ser ut som om jeg har sveist fast innmaten av en mikrobølge ovn på huet mitt. Det blir status det tenker jeg!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av vcD3 Vis innlegg
Såpass ja. Forstyrrende lesning. Dei fortel mer på deira egen nettsie. Link

Kva med den norske biten da? At Noreg driv på med slikt u fo nonsens er nok ikkje sant
Vis hele sitatet...
Som jeg sa, på en måte jeg trodde var svært spesifikk og tydelig, står jeg ikke inne for det einsteindragon sier om den norske biten.
Sist endret av robhol; 1 uke siden kl. 23:59.
Heller foliehatt enn å la Musk knote med knollen.
Sitat av BRUTE LEE Vis innlegg
Heller foliehatt enn å la Musk knote med knollen.
Vis hele sitatet...
Nei sannelig om jeg kan være enig i det. Jeg har så mye feil i hodet, overslag, kryssa kabler og og nå tror jeg hjullagrene på hamsterhjulet er begynt å bli slarkete så jeg hadde glatt stilt opp som forsøkskanin om de kunne gjort noe skikkelig sci-fi aktig med teknologien.

Straks de er der kan de bare ringe meg om de trenger forsøkskanin. Stiller opp helt gratis. Minstekravet er at de kan laste opp 5-6 nye språk i hjernen og gi meg handyman skills. Klarer de det kan de teste hva de vil for min del. Ja også må de kunne endre det at jeg blir sjøsyk av å svømme crawl. Skulle gjerne svømt 1000 m 3 ganger i uka men etter ca 100-150 meter så er jeg blitt sjøsyk, svimmel og kvalm så da gir jeg opp. Og bryst tar for lang tid.

Også vil jeg ha tilgang til et bibliotek av skills jeg kan legge til selv ved behov.
Sist endret av _abc_; 1 uke siden kl. 00:03.
Når tredje verdenskrig kommer vil de nye konsentrasjonsleirene bli brukt til massive human trials innen dette feltet og gi massiv fremgang. Akkurat slik medisinen og anatomi forståelsen utviklet seg enormt under andre verdenskrig.