Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 3502
Hvordan gikk det med folket?
Fikk igjen ca 34.000,-kr, leverte samme dag. Men frykter at alt går til staten selv om nedbetalingsplan er under behandling, som kunne ta 1-4 uker å behandle.

Jeg havnet vel på ca 2400,-kr i mnd i foreløpig beregning (av tot 56.000,-) der boliglån, billån og fellesgjeld er regnet inn. Samt 9k til livsopphold.
Fikk igjen en god del. Alt går i sluket på bilverksted og en frue som har store planer for stua med oppussing / nye møbler så jeg rekker vel ikke og se snurten av de pengene
smell på 4k. helt greit, det blir jo det samme om jeg må betale eller få igjen
Nesten 1000 lapp i pluss..
Fikk skattemeldingen den 23 og i følge den foreløpige beregningen får jeg igjen 21 tusen. alt så riktig ut og leverte inn skattemeldingen samme dag. Men slik jeg har forstått det er vel ikke skattemeldingen og skatteoppgjøret det samme? Er ganske ung og ny på det her

Har ikke fått noe sms eller mail om at skatteoppgjøret er klart så kanskje jeg er en av de uheldige som får penga sent på året, jaja :P
Fikk igjen 4k. Leverte samme dag og har fått igjen allerede nå.
Enda ikke fått... Venter i spenning
Fikk 5k. Går med til nye dekk til bilen
Hvorfor legger dere opp at det bra å få igjen mye? dårlig rente får man også.
Dårlig måte å spare på. Jeg legger meg opp til jeg kommer nærest mot null tilbake hvert år. Å stemme på kroneb er ikke helt når man ikke vet alle tallene tidlig på året. Slik som TS, får igjen 34k som tilsier han har betalt over 3000 for mye 11 måneder. Mye bedre å satt av disse penga selv slik de har økt mer.
32 i smell.
En tusenlapp å betale dersom jeg får godkjent alle fradrag, og det burde jeg jo få. Litt ekstra med min siden jeg har enkeltpersonforetak og en utleiebolig i tillegg til vanlig lønnsinntekt. Men jeg tror det blir riktig.

Facinerende mange som virker å tro at skattemeldingen er et slags lotteri. Det er liksom jubel og «heldigvis fikk jeg tilbake penger». Riktig skatt skal betales uansett. Får man mye tilbake har man enten tjent vesentlig mindre enn beregnet, fått vesentlig mer fradrag enn beregnet (av ukjent årsak) eller rett og slett skattet feil i utgangspunktet. Jeg prøver å beregne det i null hvert år. Synes det er enklest slik på mange måter.
Sist endret av sjuken; 28. mars 2023 kl. 20:52.
Fikk igjen 11k. Tipper mesteparten kom fra at renta økte endel i 2022 grunnet boliglånet mitt.

Prøver å komme i ca 0 hvert år. Jeg tror jeg klarer å styre pengene mine bedre enn staten, ref de som trekker ekstra skatt.
Sist endret av Superspurv; 28. mars 2023 kl. 20:55.
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Hvorfor legger dere opp at det bra å få igjen mye? dårlig rente får man også.
Dårlig måte å spare på. Jeg legger meg opp til jeg kommer nærest mot null tilbake hvert år. Å stemme på kroneb er ikke helt når man ikke vet alle tallene tidlig på året. Slik som TS, får igjen 34k som tilsier han har betalt over 3000 for mye 11 måneder. Mye bedre å satt av disse penga selv slik de har økt mer.
Vis hele sitatet...
Da er man avhengig av at man klarer å spare eller investere de pengene og det er ikke jeg så god på. Hadde jeg betalt akkurat nok skatt hadde det overskuddet vær lønning gått med til piss eller iallfall ikke sparing kjenner jeg meg rett. Men det er jo meg da.
Men ja du har absolutt rett.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Da er man avhengig av at man klarer å spare eller investere de pengene og det er ikke jeg så god på. Hadde jeg betalt akkurat nok skatt hadde det overskuddet vær lønning gått med til piss eller iallfall ikke sparing kjenner jeg meg rett. Men det er jo meg da.
Men ja du har absolutt rett.
Vis hele sitatet...
Skjønner om man ikke har "kontroll" på penga. ikke vondt ment. Men om sparing er et problem hadde jeg lagt extra skattetrekk som man har råd til hver mnd på lønna. Null problem å få MYE igjen, bare trekke mye det
Fikk igjen 42,5k. Tar vel en stund før jeg ser noe til pengene siden jeg la til pendlerfradrag. Er vel dette fradraget de «ser nøyere på» i år også.
20k, det er 10k mer enn jeg beregnet da jeg la inn høyere inntekt ifjor.
25 i smell
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Hvorfor legger dere opp at det bra å få igjen mye? dårlig rente får man også.
Dårlig måte å spare på. Jeg legger meg opp til jeg kommer nærest mot null tilbake hvert år. Å stemme på kroneb er ikke helt når man ikke vet alle tallene tidlig på året. Slik som TS, får igjen 34k som tilsier han har betalt over 3000 for mye 11 måneder. Mye bedre å satt av disse penga selv slik de har økt mer.
Vis hele sitatet...
Du har 100% rett og jeg er helt enig, det beste er å få penga i hånda og investere de eventuelt. Men sånne som meg hadde nok endt opp med å bruke de opp istedet og mange med uføretrygd bruker også skatteoppgjøret som en substitutt for feriepenger, da dette er noe man i utgangspunktet må sørge for selv.

Jeg skal nok bruke de 16.000 jeg får igjen på å oppgradere bilen og kjøpe litt verktøy. Det blir moro, bil er en lidenskap jeg ikke har fått matet på en veldig god stund. Har jeg noe til overs så går nok det i sparebøssa for en ny telefon etterhvert. Er digg med noe i livet å se fram til
Ble 3600,- tilbake. Leverte på torsdag, fikk de på konto mandag. Kom godt med.
Mvh
13k + i elsykkel bøssa!
1400 i pluss. Regner aldri med skattepengene som noe sparegris,eller noe annet. Går som regel i pluss,men bare såvidt. Noe som jo er det beste etter min mening.
Fikk 32k i fjor, 10k i år. Litt skuffet men fortsatt lykkelig ��
Rip 8-4-23
7k ish som går rett til ny elsykkel fondet
Sitat av Sæd Vis innlegg
7k ish som går rett til ny elsykkel fondet
Vis hele sitatet...
Hermegås. Kanskje vi kan sykle en tur etterhvert.
BRAND ∞ STRONG
+1500

som staten tar..
Sist endret av vindaloo; 29. mars 2023 kl. 13:45.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
+1500

som staten tar..
Vis hele sitatet...
Why?
BRAND ∞ STRONG
forskuttert barnebidrag o.l.
lista er lang
klager ikke

Kult å kunne bidra litt når det går så dårlig med Norge.
Sist endret av vindaloo; 29. mars 2023 kl. 14:10.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
forskuttert barnebidrag o.l.
lista er lang
klager ikke

Kult å kunne bidra litt når det går så dårlig med Norge.
Vis hele sitatet...
Tolka det som en form for klage sånn du skrev det. Men staten skal ha sitt uansett.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Tolka det som en form for klage sånn du skrev det
Vis hele sitatet...
Hyggelig at du bryr deg, tenker på meg, tolker, men hvorfor?
Hva skal til for at en får en motregning? Har misligholdt forholdet mitt med lånekassen og skylder de noen tusen. Ellers har jeg noen inkassosaker, men ingen bøter. Hvordan tror dere jeg ligger ann?
Har blitt motregnet tidligere år pga en lav bot for hasjbruk jeg betalte lite på.. men tror jeg er ferdig med den nå. Sto ingenting i skatteoppgjøret. Skal egentlig få igjen et par tusen.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Penisskaft Vis innlegg
Sto ingenting i skatteoppgjøret. Skal egentlig få igjen et par tusen.
Vis hele sitatet...
Det står ikke nødvendigvis i skatteoppgjøret, men du skal få beskjed før det skal utbetales hvis det
foretas en motregning.
Gikk i 0. Ikke ille til å ha tatt ut bonus på 40 i desember og så lav skatt som jeg har på 24% med 720k brutto årlig... Dog 4.2m boliggjeld
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Du har 100% rett og jeg er helt enig, det beste er å få penga i hånda og investere de eventuelt. Men sånne som meg hadde nok endt opp med å bruke de opp istedet og mange med uføretrygd bruker også skatteoppgjøret som en substitutt for feriepenger, da dette er noe man i utgangspunktet må sørge for selv.

Jeg skal nok bruke de 16.000 jeg får igjen på å oppgradere bilen og kjøpe litt verktøy. Det blir moro, bil er en lidenskap jeg ikke har fått matet på en veldig god stund. Har jeg noe til overs så går nok det i sparebøssa for en ny telefon etterhvert. Er digg med noe i livet å se fram til
Vis hele sitatet...
Vil tro veldig mange av oss faller under den kategorien

20k tilbake på skatt, går nok rett til førerkort tenker jeg.
Venter enda ............. Jeg blir gal
Blir scamma av systemet hele tiden.
Skatt du får igjen (til gode)
8 286 <3
-19k

Har heldigvis frem til 20.august til å betale
Sist endret av Jorg; 30. mars 2023 kl. 13:23.
Sitat av Jorg Vis innlegg
-19k

Har heldigvis frem til 20.august til å betale
Vis hele sitatet...

31. mai mener du vel. da slipper du renter på restskatten
Sitat av sorsia_gerilja Vis innlegg
Hvordan gikk det med folket?
Fikk igjen ca 34.000,-kr, leverte samme dag. Men frykter at alt går til staten selv om nedbetalingsplan er under behandling, som kunne ta 1-4 uker å behandle.

Jeg havnet vel på ca 2400,-kr i mnd i foreløpig beregning (av tot 56.000,-) der boliglån, billån og fellesgjeld er regnet inn. Samt 9k til livsopphold.
Vis hele sitatet...

Jupp. Alle 34k gikk til motregning.
Har skrevet klage grunnet min økonomiske situasjon og vil forholde meg til månedlig nedbetaling.

Noen med erfaringer her om tilbakebetaling?

Utbet lønn ca 28000, og med billån, boliglån og fellesgjeld.
Du vil aldri få en klage igjennom, så det er bare å forberede seg på avslag.
Det er selvfølgelig surt, men snu litt på det. Du er skyldig 56k, og de har muligheten til å få 34k av de i et jafs, noe de har all juridisk grunnlag for å gjøre.

Du har fortsatt nok penger til boliglån, billån og livsopphold, når du betaler 2400 i mnd på kravet. Hva skal være den pressende årsaken til at du skal få beholde pengene? Ja, det er nice to have, men det finnes ingen logisk eller juridisk grunn til at du skal få de.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av sorsia_gerilja Vis innlegg
Noen med erfaringer her om tilbakebetaling?
Vis hele sitatet...
Aldri hørt det skje dessverre.

Du ser ikke de spenna igjen.
Sitat av xxxblaze420xxxx Vis innlegg
Du vil aldri få en klage igjennom, så det er bare å forberede seg på avslag.
Det er selvfølgelig surt, men snu litt på det. Du er skyldig 56k, og de har muligheten til å få 34k av de i et jafs, noe de har all juridisk grunnlag for å gjøre.

Du har fortsatt nok penger til boliglån, billån og livsopphold, når du betaler 2400 i mnd på kravet. Hva skal være den pressende årsaken til at du skal få beholde pengene? Ja, det er nice to have, men det finnes ingen logisk eller juridisk grunn til at du skal få de.
Vis hele sitatet...

2 billån = 3361,-kr
Boliglån = 10005,-kr
Fellesgjeld = 5553,-kr
Fremtind forsikring = 860,-kr
Fremtind livsforsikring = 960,90,-kr
SISMOS’s livsoppholdssats= 9758,-kr

Er en total på 30.497,- det.
Og meste av livsoppholdssatsen må jeg bruke på et forbrukslån (ca 4000,-)

Heldigvis har jeg en mor som stiller opp slik at jeg "overlever".
Fortsatt ingen sjans i havet?
Spør om å få boliglånet avdragsfritt til forbrukslån er nedbetalt?
Sitat av sorsia_gerilja Vis innlegg
2 billån = 3361,-kr
Boliglån = 10005,-kr
Fellesgjeld = 5553,-kr
Fremtind forsikring = 860,-kr
Fremtind livsforsikring = 960,90,-kr
SISMOS’s livsoppholdssats= 9758,-kr

Er en total på 30.497,- det.
Og meste av livsoppholdssatsen må jeg bruke på et forbrukslån (ca 4000,-)

Heldigvis har jeg en mor som stiller opp slik at jeg "overlever".
Fortsatt ingen sjans i havet?
Vis hele sitatet...
Jeg har full forståelse for at det er kjipt og "urettferdig", men realistisk sett, hva er det du skal argumentere for at de 34k hjelper deg med, utover å ha det mer romslig?

Men nei, for å svare på det du spør om, så er det nøyaktig 0% sjanse for at du får pengene. Dessverre.