Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2256
Har lav inntekt, jobber 100 %
Ønsker helst ikke å jobbe enda mer.
Har økonomisk verge, får 1500kr i uka som skal gå til mat, drikke, sosialt, husholdningsartikler osv.

Hvordan kan jeg lettest mulig få inn mer penger hver måned (helst en nogenlunde fast sum)

Hvordan kan jeg spare penger?
Feks billig mat som ikke krever så mye energi å lage. Jeg spiser ikke så mye mat.
Jeg bor alene.
Jobb litt svart vedsina, enten det er måking, gressklipping, snekring, maling eller bilvask. Nå om dagen så betaler folk godt, jeg fikk akuratt 3000kr for å fjerne noen riper i en båt og det var gjort på 20min
Jeg synes ærlig talt ikke at 1500 i uke er lite penger. Vurdér hva du bruker pengene på, og se om det er noe du kan reusere eller kutte ut. Har du mulighet for å ta mer utdanning, slik at du kan få en bedre bbetalt jobb? Eller prøve om det er mulighet for forframmelse i jobben din?
YuCum
JosvaKimvik's Avatar
Trådstarter
15 0
Har bil, de ukepengene skal også dekke bensin, det er en hybrid så har begynt å lade den en del i det siste, da sparer jeg litt av ukepengene mine, så blir det høyere strømregning (vergen synes det er litt sleipt og frekt hehe)
BRAND ∞ STRONG
Veldig mange aleneforeldre som skulle ønske de hadde så mye som 1500 spenn til fri bruk.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Veldig mange aleneforeldre som skulle ønske de hadde så mye som 1500 spenn til fri bruk.
Vis hele sitatet...
Unødvendig kommentar, han spør om råd og tips til å spare mer, han klager ikke. Hvorfor skal han bry seg om hva aleneforeldre sliter med?

Jeg kan anbefale strøjobber som andre har nevnt, i tillegg kan hobbyer være en måte å få inn ekstra penger(selge hjemmelagde produkter, trener i en sport, dommer, innholdsproduksjon, dyrepassing, flippe ting på finn).

Det er også lurt å tenke på hvor du sparer pengene dine, har du f.eks sparehorisont som er lengre enn 5-6 år så kan globale indeksfond være et fint sted å plassere de. På vanlig høyrentekonto så går man i minus, spesielt med inflasjonen som er idag.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Jorg Vis innlegg
Unødvendig kommentar, han spør om råd og tips til å spare mer, han klager ikke. Hvorfor skal han bry seg om hva aleneforeldre sliter med?
Vis hele sitatet...
Prøvde bare å sette ting litt i perspektiv
Sist endret av vindaloo; 23. mars 2023 kl. 16:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Prøvde bare å sette ting litt i perspektiv
Vis hele sitatet...
Hvis vi skal sette ting i perspektiv, så bruker jeg ca tusenlapp om dagen på mat, røyk, bensin og redbull. Jeg bruker ca 300k i året kun på hobbyene mine. Så jeg skjønner godt at 1500 er lite for en uke.

Beste tipset er strøjobber, en 500 lapp her, en 500 lapp der, så en siste 500lapp, så har du dobbelt så mye den uka. Nå kommer jo våren, naboene vil sikkert trimme hekken sin, kansje bygge noen kvm større terrasse, bygge nytt postkasse stativ, rense takrennene, bygge hundehus til nye bikkja, kansje gammern nedi gata vil rubbe og polere opp totota corolla'n som han kjøpte ny i 1984. Det er så ufattelig mange muligheter for å tjene penger, bare man bruker nettverket sitt litt

Du må ikke ta svaret mitt som en fasit, bare tenker litt høyt
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Veldig mange aleneforeldre som skulle ønske de hadde så mye som 1500 spenn til fri bruk.
Vis hele sitatet...

Virker ikke som det er fri bruk akkurat. Mat, drivstoff osv.
Uansett hvor elendig andre har det hjelper det vel ikke ts i hverdagen?

Sparetips:
  • Handle stort av tilbudsvarer.
  • Lag mat fra bunnen av og del opp i porsjonspakninger og frys. Da unngår du kasting av mat.
  • Selge bil om mulig og satse på kollektiv og sykkel/el sykkel
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Har du kontroll på hva du faktisk bruker pengene på? Det er mulig nettbanken din kan gi deg en røff oversikt uten noe særlig innsats. Enten et regnskap eller et direkte budsjett burde være første steg.
Sist endret av robhol; 23. mars 2023 kl. 18:13.
Har også verge og har samme sum som deg utbetalt i uka. Jeg vil også prøve å spare litt penger så jeg kan bruke litt på en hobby.

Når det kommer til mat, så har COOP en pizza på 570g (1200 ish kalorier) til 50kr per stykk med steinbakt bunn og en god del topping som smaker godt, deres eget merke. Pizza Grande Speciale.

Ellers så må du faktisk lage mer mat selv for å spare penger, det er den posten du mest sannsynlig lettest kan spare penger på hvis jeg skal gjette din situasjon utifra min egen.

Bruker du noen form for tobakk eller rus i hverdagen, så er det masse penger å hente ved å slutte der.

Jeg setter også inn en hundrings i uka på fond. Har planer om å øke til mer når jeg ikke har verge.
Sitat av EvilSink Vis innlegg

Når det kommer til mat, så har COOP en pizza på 570g (1200 ish kalorier) til 50kr per stykk med steinbakt bunn og en god del topping som smaker godt, deres eget merke. Pizza Grande Speciale.
Vis hele sitatet...
Billigere om du lager den helt fra bunnen(!) av.
Orker du ikke kan du handle til du skjemmes når det er pizzatilbud hos kjedene. Typ 4 pizza til en hundrings så fyller du opp.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Sparetips:
  • Handle stort av tilbudsvarer.
  • Lag mat fra bunnen av og del opp i porsjonspakninger og frys. Da unngår du kasting av mat.
  • Selge bil om mulig og satse på kollektiv og sykkel/el sykkel
Vis hele sitatet...
Er enig i det her. Når en skal ha det rimelig så er det 3 ting som er viktig i mine øyne. Det er en stor kasserolle, bokser som en kan fryse ned mat i og sist men ikke minst en fryser.

Vil en ha det raskt og enkelt blir det stort sett en god del dyrere. Vet TS ville ha det slik men anbefaler å legge ned noe tid på kjøkkenet en dag. Gjør en det bare den ene dagen så sikrer en seg fort 15-20 middager, som er spiseklar nesten like fort som en koker opp en liten kjele med vann.

Vi baker stort sett brød selv, forventer ikke at andre skal gidde dette hvis de helst vil ha det lettvint. Før så gjorde vi det fordi det smakte veldig godt men nå gjør vi det også litt for at vi synes butikkbrød begynner å bli ganske kostbart.

En kan jo f.eks kjøpe ferdiggryter (dvs gryteposer) på tilbud. Spiser en bare halvparten så går resten enten inn i fryseren eller spises dagen etter. Kast så lite mat som mulig.

Ellers se på alt av abonnementer en har. Tlf, strømmetjenester osv. Har en både Netflix og Viaplay samme måneden? Er det nødvendig eller kan en nøye seg med en pr mnd? Kutt ned til beinet det en kan og heller unne seg enkelte ting nå og da.

Setter en seg ned å tenker etter hva en virkelig kunne klart seg uten så kan det være en del penger å spare. Selvfølgelig, har en anledning til å arbeide noen timer ekstra som nevt tidligere..
Nå vet ikke jeg hvor du bor, men den beste måten å spare penger på er faktisk å selge bilen. Bilen er et pengesluk uten videre. Det visste jeg ikke før jeg måtte selge min. Etter det fikk jeg plutselig god råd. Men bor du øde til, er det kanskje ikke et alternativ.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Er enig i det her. Når en skal ha det rimelig så er det 3 ting som er viktig i mine øyne. Det er en stor kasserolle, bokser som en kan fryse ned mat i og sist men ikke minst en fryser.



Vi baker stort sett brød selv, forventer ikke at andre skal gidde dette hvis de helst vil ha det lettvint. Før så gjorde vi det fordi det smakte veldig godt men nå gjør vi det også litt for at vi synes butikkbrød begynner å bli ganske kostbart.

En kan jo f.eks kjøpe ferdiggryter (dvs gryteposer) på tilbud. Spiser en bare halvparten så går resten enten inn i fryseren eller spises dagen etter. Kast så lite mat som mulig.
Vis hele sitatet...
Vel mat kan fryses i plastposer på rull, koster lite. Eller du kan benytte alt fra tomme yoghurt/is/syltetøy bokser. Eller kjøpe i billigbutikker feks europris el.

Fryser kan en ofte få gratis på finn.no mot henting.

Når fryser er på plass og du har noe du kan fryse ned maten i, containere av noe slag så kan du feks ta en langøkt og lage flere middager samme dag. Lag middager i større mengde slik at det kan porsjonspakkes før det fryses når du er sulten er det bare er å tine og varme.

Brødbaking er lurt. Selv på coop extra og kiwi er det jo nesten en femti lapp for brød om en ikke rekker "billigkneipen" før den er utsolgt.
Om du har handy og flink med forskjellige ting, så går det jo an og kjøpe defekte/ nogenlunde brukbare ting, reparere for også selge videre til en dyrere pris å tjene noen kroner ekstra
Om du lager pizza selv så kan du gjære deigen kaldt. Da kan du ha den i kjøleskap opp til en uke. Sett en stor deig og gjær kaldt. Du kan også fryse ned pizzadeig. Når du blir sugen på pizza bare tiner du deig og lar den heve ut på kjøkkenbenken. Pizzasaus kan også lage selv. Ferdig saus som varmes holder seg i månedsvis på norgesglass bare du tar glassene en runde i stekeovnen før du fyller på med saus.
Ris og Poteter. Mest næring i poteter da.

Jeg har alltid en sekk med ris stående (sjekk invandrersjapper, MYE billigere enn norske) og poteter.

Kokes, moses, ovnsbakes etc.. når du lærer deg disse så går det på autopilot. Trenger ikke skrelle heller, da får du med deg alle de gode vitaminene som sitter i skallet. Anbefaler å koke potetene i 10 min før du ovnsbaker med olje, 30 min på 180 grader, snu de litt en gang eller to.

Se etter svineknoke og lignende store kjøttstykker, kan spare mye her. best å ha stor krabbekasserolle, eller i dyp form i ovn, kok opp hele faenskapen til kjøttet detter av bena (tar noen timer) så deler du opp kjøttet og fryser ned i porsjoner som du kan dra frem når du trenger det.
Et lite tips til dere som vil bake brød. 50 gram fersk eller tørr gjær. Jeg rører fersk gjær sammen med 1 teskje salt, vet at noen synes dette er fy fy, men det funker for meg. Så har jeg i 6 dl.væske som holder 37 grader, vær nøye på dette , om væsken er for varm dreper du gjæren. Så har du i 1 kilo mel, frø, nøtter o.s.v. Best resultat oppnås med ca.halvparten fint hvetemel.
Elt deigen i minst 10 minutter, gjerne lenger. Dette kan du gjøre i en maskin eller for hånd.
Så må deigen heve til dobbel størrelse før du deler den i to så du får to brød. Jeg bruker brødformer, men det går helt fint uten.
Nå må de heve igjen, ja det er en prosess, til dobbel størrelse. Jeg steker brødene på ca 200 grader celsius i ca 45—50 minutter.
Avkjøl på rist og vent litt før du skjærer den første skiven.
Forresten har jeg en liten klunk olje i deigen.
Lykke til sog klem fra Betty
har vært i noenlunde samme situasjon, kjørte pirattaxi fredag og lørdag (unna meg kanskje en ølkveld en lørdag i ny og ne) ellers gjorde jeg strøjobber som var alt fra å tømme markinfiserte brune søppeldunker til vasking av leiligheter, dro fort inn 2000 ekstra ila uka på slikt, vær skikkelig prisbevist handle på tilbud, kutt ut brus og annet unøde som egentlig bare er bra for kroppen din uansett er mine tips