Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2556
Hei, jeg sliter så utrolig mye med ensomhet. Jeg mister BUP plassen min denne måneden og er redd for å bli mer ensom enn noen gang. Jeg har folk rundt meg å snakke med, men det føles så umulig å åpne seg for den. Det kjennes så umulig og angst oppvekkende at jeg har den siste perioden lest mer og mer om rusmidler for det virker som det letter på angst i noen tilfeller. Men det er virkelig ikke en vei jeg vil gå på tanke med alt det negative ved rus. Vet ikke hva jeg skal gjøre, noen tips?
Hvis du sliter med angst så er det kanskje ikke så lurt å kaste en drøss med rusmidler mot den og håpe at ting ordner seg.

Jeg er skikkelig pro-rus og mener at det kan løse alle verdens problemer, men noen ting er man bare nødt til å finne ut av på egen maskin, selv om det kan være ett godt hjelpemiddel når man trenger ett dypt dykk bort fra realiteten i tunge tider så er det en dårlig ide å begynne med eksperimentering midt i en sårbar periode, spesielt når du ikke allerede har erfaring med det fra før.
Føler med deg, det er en jævlig kjip følelse. Skriv ned tankene og bekymringene dine og smør så tjukt på som du orker og be om fortsatt tilbud fra BUP.

Og prøv å åpne deg for noen du er trygg på. Vet ikke hvor og hvem du er i livet, jeg er nok en del år eldre enn deg, men da jeg åpnet opp fikk jeg omtrent utelukkende positiv respons. Noen vil bli ukomfortable fordi de ikke vet hva de skal si, men det betyr ikke at de ikke bryr seg.

Det vil ikke være sånn do alltid. Det vil gå bra. Ikke gi deg
Det beste, nødvendigvis ikke det enkleste men å ta tak i roten uten noen form for rus. Jeg er alene, men ser ikke på meg som ensom.
rusmidler blanda med angst = grøt. vertfall sånn jeg ble når jeg var ungdom og på rus. fordi da mister man angsten men man sitter inne med så mye som vil ut, og ut kommer det. det kan gå i mange rettinger som ikke er så koselig å våkne opp fra. det vanskeligste er det eneste som funker, face your fears. jo mere du overvinner ubehageligheter med å omgås andre mennesker (eller hva enn det er) jo mer finner du ut av at det ikke er noe stress. ikke vær redd for å si noe feil eller drite deg ut for det gjør vi alle hele tiden, livet er en endeløs lang lære. det er nokk provoserende å høre men det blir lettere med tiden også. det er ingen quick fix på sånt dessverre.

psychedelica kan hjelpe med å se ting fra andre perspektiver men det kan også slå andre veien siden hjernen er forskjellig skrudd sammen. piller, alko og speed vil mest sannsynlig bare gi deg en avhengighet og sende deg ut på en hælvettes reise rett ned.
det å klare å bruke rus på en "riktig" måte er også noe man må lære, men på en måte aldri lærer helt. baksiden er at man kan dø av overdosering eller ikke klare å komme seg ut av det. jeg kan fortsatt klare helt fint å gå skikkelig på tryne vis jeg har tatt en god blanding av forskjellige ting. noe jeg svært sjeldent gjør lenger. styrke trening redda meg men skjønner at det ikke er så fristende for alle. vis du er på jakt etter å dyrke flere vennskap så er jo en hobby en bra start. selv har jeg spilt musikk siden jeg var liten og får ut en del følelser via det også.
Har'u ikke rett til psykolog?
Sitat av dåven Vis innlegg
Har'u ikke rett til psykolog?
Vis hele sitatet...
Hvordan vet jeg at jeg har det? Jeg er diagnosert med depresjon og har gått hos BUP siden november 2022.

Sitat av Generalskunk Vis innlegg
rusmidler blanda med angst = grøt. vertfall sånn jeg ble når jeg var ungdom og på rus. fordi da mister man angsten men man sitter inne med så mye som vil ut, og ut kommer det. det kan gå i mange rettinger som ikke er så koselig å våkne opp fra. det vanskeligste er det eneste som funker, face your fears. jo mere du overvinner ubehageligheter med å omgås andre mennesker (eller hva enn det er) jo mer finner du ut av at det ikke er noe stress. ikke vær redd for å si noe feil eller drite deg ut for det gjør vi alle hele tiden, livet er en endeløs lang lære. det er nokk provoserende å høre men det blir lettere med tiden også. det er ingen quick fix på sånt dessverre.

psychedelica kan hjelpe med å se ting fra andre perspektiver men det kan også slå andre veien siden hjernen er forskjellig skrudd sammen. piller, alko og speed vil mest sannsynlig bare gi deg en avhengighet og sende deg ut på en hælvettes reise rett ned.
det å klare å bruke rus på en "riktig" måte er også noe man må lære, men på en måte aldri lærer helt. baksiden er at man kan dø av overdosering eller ikke klare å komme seg ut av det. jeg kan fortsatt klare helt fint å gå skikkelig på tryne vis jeg har tatt en god blanding av forskjellige ting. noe jeg svært sjeldent gjør lenger. styrke trening redda meg men skjønner at det ikke er så fristende for alle. vis du er på jakt etter å dyrke flere vennskap så er jo en hobby en bra start. selv har jeg spilt musikk siden jeg var liten og får ut en del følelser via det også.
Vis hele sitatet...
Hei, jeg trener og går skole og omgås mange rundt meg til så å si en hver tid, men det virker ikke som at det utgjør en forksjell. Er et veldig oppegående menneske i sosiale sammenhenger, bare akkurat det med ensomhet, angst og depresjon som ødelegger :<
Sist endret av CrumblingPlush; 6. mars 2023 kl. 20:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
det er fastlegen din som avgjør om h*n skal sende henvisning til psykolog/dps. anbefaler å være helt ærlig siden det er mange som er på venteliste. er ikke noe gøy å ha det sånn nei...
Sitat av Generalskunk Vis innlegg
det er fastlegen din som avgjør om h*n skal sende henvisning til psykolog/dps. anbefaler å være helt ærlig siden det er mange som er på venteliste. er ikke noe gøy å ha det sånn nei...
Vis hele sitatet...
Går for øyeblikket til BUP, men er stort psykolog mangel der jeg bor så psykologen min slutter og da er det kun 1 psykolog igjen og da må jeg oppsøke annen hjelp.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av CrumblingPlush Vis innlegg
..jeg sliter så utrolig mye med ensomhet..
Vis hele sitatet...
  • Betyr det at du er alene, men egentlig har lyst til å være sammen med andre?
  • Hva er det med ensomhet som skremmer deg?
  • Hvis du skal beskrive hverdagen din, hvordan er den?

Sitat av CrumblingPlush Vis innlegg
..og er redd for å bli mer ensom enn noen gang.
Vis hele sitatet...
Tror du andre hadde likt deg hvis de bare hadde møtt deg, men du syns det er vanskelig med sosiale settinger
eller tror du at andre ikke vil like deg uansett så derfor er du heller alene?

For med tanke på det første så vil det å trene på sånne situasjoner kunne løse mye og er noe du kan jobbe med
selv eller også i terapi (Eksponeringsterapi)
Sitat av CrumblingPlush Vis innlegg
Hei, jeg sliter så utrolig mye med ensomhet. Jeg mister BUP plassen min denne måneden og er redd for å bli mer ensom enn noen gang. Jeg har folk rundt meg å snakke med, men det føles så umulig å åpne seg for den. Det kjennes så umulig og angst oppvekkende at jeg har den siste perioden lest mer og mer om rusmidler for det virker som det letter på angst i noen tilfeller. Men det er virkelig ikke en vei jeg vil gå på tanke med alt det negative ved rus. Vet ikke hva jeg skal gjøre, noen tips?
Vis hele sitatet...
Om du ikke har erfaring med rus fra tidligere vil det være en dårlig ide å begynne for å løse utfordringene du har i dag. Rus blir fort en krykke for å fungere normalt og for noen kan dette fort bli et mye større problem og vanskelig å slutte med.

Helt ærlig så høres det ut som du har mange gode ting i livet ditt, men kanskje en mangel på noen å prate ordentlig og dypt med om hvordan livet er. Denne typen relasjoner kommer ikke helt av seg selv og man må tørre å gi av seg selv. Det er ingen skam å dele, men det kan gi andre utfordringer. Noen vil kanskje gjøre narr av deg, mens andre vil være nysgjerrige og spørre mer for å finne ut hvordan du virkelig har det. Sistnevnte vil også kunne se at dette er en god relasjon og dele om egne utfordringer. Sistnevnte er relasjoner du ønsker å ha i livet ditt. Dette er ordentlige vennskap og kan være betingelsesløse.

Jeg har selv vært på det stedet du befinner deg nå. Det er tøft, vanskelig og svært utmattende. Det trenger likevel ikke være slik for alltid. Du har verdi, er god nok og betyr noe. Det er viktig å huske på, selv om det ikke alltid er like enkelt.

Siden du BUP antar jeg at du ikke er myndig. Hva sier foreldrene dine om situasjonen?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av vindaloo Vis innlegg
  • Betyr det at du er alene, men egentlig har lyst til å være sammen med andre?
  • Hva er det med ensomhet som skremmer deg?
  • Hvis du skal beskrive hverdagen din, hvordan er den?


Tror du andre hadde likt deg hvis de bare hadde møtt deg, men du syns det er vanskelig med sosiale settinger
eller tror du at andre ikke vil like deg uansett så derfor er du heller alene?

For med tanke på det første så vil det å trene på sånne situasjoner kunne løse mye og er noe du kan jobbe med
selv eller også i terapi (Eksponeringsterapi)
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke alene i det heletatt, bor med familien og de snakker med meg hver dag, venner på skolen, jobber etter skolen hvor jeg snakker med mange og har en søster som bryr seg mye. Men føler meg fremdeles ensom.

Det som skremmer er nok bare følelsen qv å føle seg 10x mindre og låst alene i hodet og vite at man bare må klare det alene

Hverdagen min er nok veldig tenåring? Skole, jobb, gaming, spis etc
Er du i overkanten intelligent kanskje? For de menneskene kan ofte føle seg veldig misforståtte og ensomme med mindre de finner et stimulerende miljø med flere likesinnede.

Eller kanskje det er nærhet du savner, som i det å ha en kjæreste? Da tenker jeg kanskje løsningen er litt åpenbar, om du føler deg klar for det.

Det er veldig trist å høre hvordan du har det hvert fall, og jeg skulle ønske jeg hadde noen gode råd. Noe av det jeg har lagt merke til selv da, er at det meste blir bedre med tiden. I tenårene og mye av 20-årene så var livet mitt fylt med mye usikkerhet og sikkert hormoner også, men etter at jeg passerte 30 så virker det som om veldig mye falt mer på plass. Dette har jeg fått høre fra mange andre også, så det er ikke bare jeg som har fått dette inntrykket.

En annen ting; hvis du velger rusmidler, så kan du bortimot glemme å få hjelp fra helsevesenet. Der er det restriksjoner som hindrer de i å behandle rusavhengige, så om du allerede føler deg ensom kan du raskt ende opp med å føle deg enda mer alene.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av tasmus82 Vis innlegg
Er du i overkanten intelligent kanskje? For de menneskene kan ofte føle seg
veldig misforståtte og ensomme med mindre de finner et stimulerende miljø med flere likesinnede.
Vis hele sitatet...
Hvis du med i overkant intelligent mener blant de ca. 2% som ligger over normal området så er
det for så vidt god deduksjon å gå den veien for å utelukke det, men lite sannsynlig
Sist endret av vindaloo; 16. mars 2023 kl. 10:30.
Er det ikke mer enn 2% som ligger over snittet? Hvor har du det tallet fra? Nå tenker jeg ikke nødvendigvis at TS skal være ett geni, men det er vel mulig å ligge over gjennomsnittet sånn at man får ett litt annet syn på verden?

Altså grunnen til at jeg sier det er for at min psykolog har testet IQen min, og hun sier at sånn samlet med sosial intelligens, emosjonell intelligens og IQ så ligger jeg over gjennomsnittet. Jeg har også oppdaget at mitt syn på verden og hvordan ting fungerer ofte er meget annerledes enn det som folk flest har, og dette gjør til at jeg ofte har følt meg veldig alene. Dette forandret seg riktig nok en del etter at jeg pådro meg den der hjerneskaden som ødela korttidshukommelsen min, så jeg har ikke samme evnen til å tenke dypt og abstrakt lengre, men den emosjonelle og sosiale biten er så absolutt til stede enda, selv om jeg ikke er like "smart" som før. Kan også legge til at disse egenskapene ikke gjør til at jeg føler meg alene lengre, men jeg tenker jeg er heldig som har den opplevelsen jeg har av verden, for det er alltids bedre enn å være ett kynisk rasshøl. Dessuten har jeg også funnet mange andre som også både føler og tenker i samme banene via internett, sånn at det er også en faktor som gjør til at jeg ikke føler meg så alene.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av tasmus82 Vis innlegg
Er det ikke mer enn 2% som ligger over snittet?
Vis hele sitatet...
Jo, men jeg viste ikke hva du mente med "i overkant"
Gjennomsnittet er ca.100, men normalområdet er 100-130

Rundt 2% ligger over 130
Sist endret av vindaloo; 16. mars 2023 kl. 19:20.
Sitat av tasmus82 Vis innlegg
Er du i overkanten intelligent kanskje? For de menneskene kan ofte føle seg veldig misforståtte og ensomme med mindre de finner et stimulerende miljø med flere likesinnede.

Jeg tenker ikke mye over min inteligens, gjør det bra på skolen med høyt snitt. Men legger merke til at akademisk inteligens ikke alltid er det eneste man bør baserr seg på

Eller kanskje det er nærhet du savner, som i det å ha en kjæreste? Da tenker jeg kanskje løsningen er litt åpenbar, om du føler deg klar for det.

Ja, denne kan det godt være. Skummelt område å tre på for meg, men skal ikke nekte for at det kanskje kan være dette. Men er ikk3 i en posisjon hvor å bli sammen med noen som kjæreste er oprimalt pga hjemmesituasjonen...

En annen ting; hvis du velger rusmidler, så kan du bortimot glemme å få hjelp fra helsevesenet. Der er det restriksjoner som hindrer de i å behandle rusavhengige, så om du allerede føler deg ensom kan du raskt ende opp med å føle deg enda mer alene.
Vis hele sitatet...
Advice taken. 0.0
Er'u gutt eller jente?
Når det kommer til dette med intelligens, så er det gjerne en ting du legger merke til, for ditt syn på verden vil gjerne være ganske annerledes enn det som folk flest har. Du vil også gjerne merke at du kan se løsninger på problemer som mange andre ikke helt klarer å se forbi.

Men hvis det er dette med kjæreste som ligger i bunnen av dette med ensomheten, så går det jo an å løse dette bare delvis. Nå er ikke jeg på noen måte en ekspert på dette med kjærlighet eller forhold, men det jeg tenker du kan gjøre er å bruke Tinder eller sosiale medier til å bli kjent med noen av det motsatte kjønn sånn at du kan få muligheten til å flørte litt. Det å finne seg en kjæreste er uansett noe du burde gi den tiden du trenger på å finne noen som oppriktig bryr seg om deg og hvor det er skikkelig bra kjemi, sånn at du kan fint gjøre dette selv som situasjonen hjemme ikke tillater det.

Og forresten siden du nevner dette med hjemmesituasjonen og at den ikke tillater deg å ha en kjæreste. Hvis du opplever vansker hjemme på en måte sånn at noen behandler deg dårlig så håper jeg du velger å si fra til noen. Ofte er det sånn at den type problemer ikke går over av seg selv sånn at det beste er å komme seg unna den. Det du kan gjøre om du opplever den type problemer er å kontakte lege, helsesøster, barnevern eller politi. Alle disse instansene kan hjelpe deg og gi råd i forhold til en vanskelig hjemmesituasjon, og de kan også gripe inn sånn at du kommer deg unna den om det må til.

Ikke meningen å blande meg oppi dine saker altså, men jeg har hatt min barndom jeg og, og jeg skulle ønske noen hadde sett nok til å ta meg vekk fra det jeg opplevde.
Sitat av dåven Vis innlegg
Er'u gutt eller jente?
Vis hele sitatet...
Jente
]

Sitat av tasmus82 Vis innlegg
Når det kommer til dette med intelligens, så er det gjerne en ting du legger merke til, for ditt syn på verden vil gjerne være ganske annerledes enn det som folk flest har. Du vil også gjerne merke at du kan se løsninger på problemer som mange andre ikke helt klarer å se forbi.

Men hvis det er dette med kjæreste som ligger i bunnen av dette med ensomheten, så går det jo an å løse dette bare delvis. Nå er ikke jeg på noen måte en ekspert på dette med kjærlighet eller forhold, men det jeg tenker du kan gjøre er å bruke Tinder eller sosiale medier til å bli kjent med noen av det motsatte kjønn sånn at du kan få muligheten til å flørte litt. Det å finne seg en kjæreste er uansett noe du burde gi den tiden du trenger på å finne noen som oppriktig bryr seg om deg og hvor det er skikkelig bra kjemi, sånn at du kan fint gjøre dette selv som situasjonen hjemme ikke tillater det.

Og forresten siden du nevner dette med hjemmesituasjonen og at den ikke tillater deg å ha en kjæreste. Hvis du opplever vansker hjemme på en måte sånn at noen behandler deg dårlig så håper jeg du velger å si fra til noen. Ofte er det sånn at den type problemer ikke går over av seg selv sånn at det beste er å komme seg unna den. Det du kan gjøre om du opplever den type problemer er å kontakte lege, helsesøster, barnevern eller politi. Alle disse instansene kan hjelpe deg og gi råd i forhold til en vanskelig hjemmesituasjon, og de kan også gripe inn sånn at du kommer deg unna den om det må til.

Ikke meningen å blande meg oppi dine saker altså, men jeg har hatt min barndom jeg og, og jeg skulle ønske noen hadde sett nok til å ta meg vekk fra det jeg opplevde.
Vis hele sitatet...
Tusen takk, takk som blander deg! Kloke ord aom kommer til å sitte. Takknemelig
Sist endret av CrumblingPlush; 21. mars 2023 kl. 02:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.