Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2216
Etter sw update har 2 kina mobiler ikke lenger muligheten til å slå av alle sensorer. Har googla siden jul og ikke funnet en vei rundt. Virker som dette gjelder alle kina mobiler. Har 1+1 og Huawei, andre produsenter fra Kina har og gjort det.

Er eneste valget "all sensors on always", custom Rom eller skaffe seg en pixel el samsung?

Er personvern dødt for real for kina mobiler nå? Ser slik ut?
Sist endret av _abc_; 3. januar 2023 kl. 14:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bra priser på Pixel for tida.
Det er en grunn til at jeg holder meg unna kinesisk overvåking.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det er en grunn til at jeg holder meg unna kinesisk overvåking.
Vis hele sitatet...
Har ikke vært slik før, da kunne en skru av sensorer og dermed spare batteri og ha bedre personvern.
Hva slags sensorer er det vi snakker om her?
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Hva slags sensorer er det vi snakker om her?
Vis hele sitatet...

Ja nå ble jeg også nysgjerrig.

Fant denne funksjonen i utviklermenyen for å aktivere den.

https://www.lifewire.com/turn-off-an...ensors-5524799
Det er ikke overraskende. Kina blir mer og mer totalitært. De låser trolig ned telefonene sine for å spionere på egne borgere først og fremst (kan ikke la folk endre språk til engelsk for å unngå denne overvåkningen, det blir for lett).

Å så tror jeg ikke at myndighetene i Kina sier nei til ekstra spionasje og telemetri til borgere i vesten også, kjekt å ha hehehe.

For folk flest så er det ikke en dealbreaker uansett å bli spionert på, ref. alle mennesker som bruker Google, facebook, Android, Chrome, Firefox, og alt annet.


Avsporing : Med det sagt så misliker jeg overvåking fra Kina ekstra lite pga Innflytelsen de har i vestlig media, ref selv-sensur i Hollywood og flyselskaper som ikke tørr å si hvilket land du reiser til når du reiser til Taipei i Taiwan. Hater ideologien og myndighetene der.

Jeg tolererer at Google vet hva kinks jeg har, men jeg vi absolutt ikke bli overvåket av kinatelefoner.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
En av grunnene til at jeg aldri skal ha kinesisk bil. Kinesiske biler bør ikke selges her.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
En av grunnene til at jeg aldri skal ha kinesisk bil. Kinesiske biler bør ikke selges her.
Vis hele sitatet...
mobilen kan en jo bare gi en custom rom, og ha sin frihet. Ikke like enkelt i bilen.

Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Hva slags sensorer er det vi snakker om her?
Vis hele sitatet...
alle. Feks; accelerometer, gyro, proximity osv slik at du ikke er enkel å skape butikk av el overvåke.
Sist endret av _abc_; 5. januar 2023 kl. 00:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
mobilen kan en jo bare gi en custom rom, og ha sin frihet. Ikke like enkelt i bilen.



alle. Feks; accelerometer, gyro, proximity osv slik at du ikke er enkel å skape butikk av el overvåke.
Vis hele sitatet...
Om du ikke stoler på produsenten av telefonen, hvordan kan du da stole på at de faktisk deaktiverer sensorene når du trykker all sensors off?

All sensors off er et utviklerverktøy for å teste hva som skjer med apper om du mister tilgang til sensorer som kamera eller mikrofon.
Men det er produsenten av telefonen som selv velger hvilke sensorer som blir deaktivert. Så selv om du har all sensors off så kan feks gyroskopet fortsatt fungere i bakgrunnen uten at du vet det.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Om du ikke stoler på produsenten av telefonen, hvordan kan du da stole på at de faktisk deaktiverer sensorene når du trykker all sensors off?

All sensors off er et utviklerverktøy for å teste hva som skjer med apper om du mister tilgang til sensorer som kamera eller mikrofon.
Men det er produsenten av telefonen som selv velger hvilke sensorer som blir deaktivert. Så selv om du har all sensors off så kan feks gyroskopet fortsatt fungere i bakgrunnen uten at du vet det.
Vis hele sitatet...
Og det er jo dette en ikke vet med kinesisk spion-utstyr. Spesielt når en ser hvordan dem behandler egen befolkning.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
mobilen kan en jo bare gi en custom rom, og ha sin frihet. Ikke like enkelt i bilen.



alle. Feks; accelerometer, gyro, proximity osv slik at du ikke er enkel å skape butikk av el overvåke.
Vis hele sitatet...
Ut av ren nysgjerrighet, hva slags butikk er interessert i data fra f.eks accelerometer alene?
Og ang overvåking så kan man sikkert til en viss grad kalkulere seg fram til om vedkommende går, sykler, kjører tog eller fly, men hva slags interesse gir dette kinesiske myndigheter?

Edit:Og hvorfor er custom rom i seg selv bedre enn produsenten? Det handler vel bare om hvem man selv velger å stole på, jamfør f.eks alle VPN tilbydere. Det kan være spionvare i custom roms også...
Sist endret av sprett; 5. januar 2023 kl. 14:08.
Kamera og mikrofon er også sensor i denne sammenheng.
De fleste roms er vel open source, da vil folk finne evt snusk
Flash og custom firmware, eller kjøp deg en Pixel.

Jeg har så lyst til å skrive så mye her til paranoide brukere, men er det vits? Halvparten av forumet har bedre kunnskap enn meg uansett og velger å ikke kommentere. Sålenge dere benytter GSM nett og/eller spasmebruk av operativsystemer online så kan dataene deres hentes inn uansett.

For total anonymitet anbefaler jeg brevduer!

Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Flash og custom firmware, eller kjøp deg en Pixel.

Jeg har så lyst til å skrive så mye her til paranoide brukere, men er det vits? Halvparten av forumet har bedre kunnskap enn meg uansett og velger å ikke kommentere. Sålenge dere benytter GSM/LTE/NR nett og/eller spasmebruk av operativsystemer online så kan dataene deres hentes inn uansett.

For total anonymitet anbefaler jeg brevduer!
Vis hele sitatet...
Sist endret av UncleAndy; 6. januar 2023 kl. 17:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er vel ikke så mange alternativer til GSM idag vel?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Er vel ikke så mange alternativer til GSM idag vel?
Vis hele sitatet...
Absolutt....
Alt ved "smart telefoner" i dag er vel bygd opp rundt at vi (de) skal vite hvor vi er, hva som er der, hvorfor vi er der,
hva vi kan gjøre (les kjøpe), hvem som er der, hvem som var der, at vi har vært der. Vanskelig å sloss mot det.

Når det gjelder selve kommunikasjons delen så er sikkert 80% unødvendig piss som vi med fordel kunne unnvært, men
hvis vi på død og liv må snakke sammen så finnes det vel fortsatt enkle og billige telefoner som bare gjør det og ikke noe annet dill.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Er vel ikke så mange alternativer til GSM idag vel?
Vis hele sitatet...
GSM900 er oppe og ruller for fulle mugger den. Enn så lenge