Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  86 60844
salpetersyre er noe vi trenger i veldig mange synteser til høyeksplosiver. det er vanskelig å få tak på, og det koster endel penger, derfor tenkte jeg det kunen være greit med en metode for å lage det selv, billig.

salpetersyre kan lages på flere måter, en avde vanligste er å koke svovelsyre sammen med nitratgjødsel (fortrinnsvis kaliumnitrat). problemt med dette er at det bruker nettop svovelsyre, som er vel så dyrebar og vanskelig å få tak på som salpetersyra.
etter litt research på nettet fant jeg ut at norsk hydro bruke tidligere en prosess for å lage salpetersyre som ikke krever noen kjemikalier i det heletatt for godt til å være sant? neida

norsk hydro brukte det som kalles en birkelandreaktor. birkelandreaktoren er like enkel som den er genial. den baserer seg på at oksygenet og nitrogenet i lufta blir varmet opp til plasma ved hjelp av en lysbue, og når lufta kjøles ned igjen (hurtig nedkjøling er nødvendig) så vil de frie oksygen og nitrogenatomene binde seg til NOx gasser. deriblandt NO2, som vil danne HNO3 når den bobles igjennom vann.

eneste ulempe med prosessen er at den trekker voldsomme mengder strøm. så det koster litt å lage HNO3 på denne måten, men det er uansett mye mye billgiere enn å kjøpe.
man kan regne med at en 500 watts reaktor vil greie å lage ca 5 liter salpetersyre på ei uke. dette med en konsentrasjon på 50-55%, som er den høyeste reaksjonen som er realistisk å oppnå ved praktiske temperaturer og hjemmelagde reaktorer.

oppsettet av en reaktor er enkelt. man setter en jacobs stige inne i ett lukket varmeresistent kammer som man blpser luft igjenom med en kompressor. lufta blåser man videre fra kammeret til en serie med vannbeholdere der gassen bobles igjennom.
tenk på ha vere lager jacobsstigen av. det kan være lurt å lage den av stålrør, for så å blåse luft igjennom på innsiden av stålrørene for ekstra kjøling. dette blir fryktelig varmt.

som strømforsyning er 500 watt minimum og man bør ha ca 10 kilovolt ut. mindre enn 5oo watt trenger ikke bety treger produksjon. det kan bety ingen produksjon i det heletatt ettersom svake lysbuer ikke nødvendigvis greier å varme lufta til plasma.

neonskilt trafoer, eller MOT (microbølgeovn transformatorer) gjør nytten helt fint som strømforsyning. selv har jeg ingen av delene, jeg holder på å bygge min egen switch mode strømforsyning, på 4 kilowatt. nok futt til å produsere 20 liter i uka

55% salpetersyre er som regel ikke god nok konsentrasjon for nitreringsprosesser, så det bør nok nevnes at det vil være nødvendig med destilleringsutstyr for å konsentrere den.

mye styr for ett enkelt kjemikalie? ja det kan du si, men prosesen er jo genial i så måte at den lager HNO3 rett ut av luft og vann. denne prosessen fungerer uansett hvor dårlig tilgang du har på kjemikalier. og så snart du har skaffet ei strømforsyning, så er resten enkelt.

hvis noen er interessert i ei skisse på hvordan det er satt opp, eller koblingsskjema for strømforsyning så kan dere også bare PMe meg.
switchmode strømforsyning på 4 kilowatt til denne reaktoren kan bygges for ca 200 kroner med komponenter fra elfa.
noen som vet hvor mye det kommer til og koste å lage en sånn reaktor?
Moxus's Avatar
Trådstarter
hvisdu bygger strømforsyninga selv, så har du den ferdigstilt for under 500.
hvis du har en gammel microbølgeovn som du kan plukke ut MOT fra, så har du ferdigstilt reaktoren for 200. selve reaktoren er veldig enkel, den lager du at ett par blomsterpotter, noen syltetøyglass og en jacobstige. det er strømforsyninga som er den tricky delen.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg skal lage en en gang. Vurdere og skaffe utstyr til vakumdestilering for og slippe dyr H2SO4.
DA blir det billig PETN og RDX når utstyret er klart.
Tror ikke det er fullt så enkelt i praksis, i Birkeland-Eyde-prosessen ble lysbuen strekt ut til en skive med et magnetfelt. Uten dette tror jeg du får svært liten virkningsgrad da arealet av lysbuen blir for liten.

Har du en mikrobølgeovn til overs kan du jo prøve å bruke den. Hvis man setter en brennende treflis under en glasskuppel og starter opp microen vil du få en heftig plasmautladning som skal være varm nok til å produsere NOx.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Han har testet den som jeg har fårstått Ga han litt HNO3 som jeg forsto.
Moxus's Avatar
Trådstarter
jo riktig fulmen, i norsk hydros reaktorer så ble lysbuen utvidet med magneter. det r litt for avansert for meg som hjemmebygger, så jeg bruker en jacobstige isteden. filosofien er at etterhvert som lysbuen strekker seg oppover i stigen så vil kontaktarealet med lufta også utvide seg.
virkningsgraden blir nok ikke like bra som i en fullskala reaktor, men likevel god nok til at det skal være lønnsomt og praktisk brukbart.
gutta på roguesci regnet med at selv med virkningsgrader helt ned til 2% ville det fortsatt lønne seg. dem regnet da virkningsgrad mellom tilført energi, og den teoretiske mengden energi som krevdes for å gjøre en gitt mengde oksygen og nitrogen til NO2. maks teoretisk virkningsgrad var også forholdsvis lav når man brukte luft. tror det var ca 10% hvis jeg ikke husket feil. ett par av gutta som bygget reaktoren fikk en virkningsgrad i praksis på 5%. det er 5% virkningsgrad som er forutsetningen for tallene i inlegget om 5 liter 55% salpetersyre på en 500 watts reaktor.
Vel, det er jo et artig prosjekt. Lønnsomheten har jeg ikke regnet på, det vil jo avhenge av virkningsgrad og strømpris. Men siden en uansett må destillere produktet ville jeg nesten tro at det er greiere å lage det fra KNO3 og H2SO4, cluet er bare å få tak i en rimelig kilde til svovelsyre. Dette bør være mulig å få til, svovelsyre brukes til mye rart i industrien. For blandet syre kan du jo prøve H2SO4 og Ca(NO3)2, funker dårlig til ren HNO3 men om man tilsetter et overskudd av H2SO4 bør en klare å vaske syra ut av gipsen.

Men tenk litt på dette med mikrobølgeovn, jeg tror det kan ha noe for seg. Evt så får du jakte opp litt platina og bygge en Haber-Bosh-reaktor :-)
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Svovelsyre kan da skaffes hos velutstyrte gartner butikker. Dette gjelder spesielt Danmark der det er temmelig vanlig å justere Ph i jorda til plantene sine selv. Så en 10l kanne med H2SO4 til rundt 300 NOK hos garta i Odense. Der kjøpte jeg også rikelig med KNO3 samt at de hadde AmNitra og Glysering og kalsiumkarbid og kansje klorat++ Det er da ikke så utrolig dyrt å dra til Danmark? Inkluder en ferie så blir det topp. 8)
Sitat av AndersG
Svovelsyre kan da skaffes hos velutstyrte gartner butikker. Dette gjelder spesielt Danmark der det er temmelig vanlig å justere Ph i jorda til plantene sine selv. Så en 10l kanne med H2SO4 til rundt 300 NOK hos garta i Odense. Der kjøpte jeg også rikelig med KNO3 samt at de hadde AmNitra og Glysering og kalsiumkarbid og kansje klorat++ Det er da ikke så utrolig dyrt å dra til Danmark? Inkluder en ferie så blir det topp. 8)
Vis hele sitatet...
Gjett hva som skjedde i drivhusa rundt her da hele området der jeg bor i dag fikk en ny type vann? Her blir det brukt HNO3 da, men vet også at H2SO4 blir brukt som du sier
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Fulmen
Men tenk litt på dette med mikrobølgeovn, jeg tror det kan ha noe for seg. Evt så får du jakte opp litt platina og bygge en Haber-Bosh-reaktor :-)
Vis hele sitatet...
fortell!! hvor mye platina trengs?

edit: ooops! jeg tror dette blir litt uaktuelt: http://www.hydro.com/library/images/about/history/1900_1917/haberbosh_no.jpg
Husk at platina også er dritdyrt da, så selv om du har alt annet du trenger til den reaktoren, så er det fortsatt MYE penger det er snakk om.

Hvor i prosessen nyttes platina, forresten?

Edit: Fant nettopp ut at vi har en gammel mikrobølgeovn som ikke gjør stort annet enn å ta opp garasjeplass. Skal teste Birkelandreaktor ved første anledning.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Denne syntesen fant jeg på frogfot's.
Materials:
Sulfuric acid conc. (H2SO4)
Potassium nitrate (KNO3)
or sodium nitrate (NaNO3)
or calcium nitrate (Ca(NO3)2)

When making nitric acid you gotta have right equipment, or else it will be dangerous and messy. Set up equipment for basic distillation, all equipment must be made of glass or other inert material (for example teflon).

Place any nitrate salt (for example KNO3) in distilling vessel, add enough sulfuric acid (H2SO4) to cover the salt. Heat reaction mixture to 100oC and then, gradually, to 120oC. Warning, this should be made in good ventilated area (reaction will produce some NOx gases).
Reaction is considered complete when reaction mixture becomes slightly yellow and nitric acid stops condensing.
Vis hele sitatet...
Sitat av Brainiac
Det står ikke hvor mye du skal bruke av hver. Jeg regner med at det enten er 50-50 eller det er samme hvor mye du bruker.
Materials:
Sulfuric acid conc. (H2SO4)
Potassium nitrate (KNO3)
or sodium nitrate (NaNO3)
or calcium nitrate (Ca(NO3)2)

When making nitric acid you gotta have right equipment, or else it will be dangerous and messy. Set up equipment for basic distillation, all equipment must be made of glass or other inert material (for example teflon).

Place any nitrate salt (for example KNO3) in distilling vessel, add enough sulfuric acid (H2SO4) to cover the salt. Heat reaction mixture to 100oC and then, gradually, to 120oC. Warning, this should be made in good ventilated area (reaction will produce some NOx gases).
Reaction is considered complete when reaction mixture becomes slightly yellow and nitric acid stops condensing.
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
Øh, det står jo hvor mye du skal bruke, nemlig nok til å dekke nitratsaltet. Dette krever uansett destillasjonsutstyr, som dessverre ikke er noe alle og enhver har. Derfor birkelandprosessen er så genial.
Sitat av Brainiac
ahh...det så Jeg ikke. Det kan bli litt dyrt ja.
Svovelsyren på jernia tror jeg kostet 250 kr.
Vis hele sitatet...
Selger Jernia kons. H[size=2]2[/size]SO[size=2]4[/size]? Jeg har hørt dette er tilfelle i Sverige, men her i Norge har jeg aldri sett slikt. Bilbatterier er jo et alternativ, men som vi så av bildene til Moxus er ikke alltid resultatet like tilfredsstillende. Det beste er vel rett og slett å svippe en tur over grensa og handle der. Danmark er jo også nevnt som et alternativ, siden de selger HNO[size=2]3[/size], H[size=2]2[/size]SO[size=2]4[/size] o.l.
Sitat av Brainiac
Sitat av Bjølg
Sitat av Brainiac
ahh...det så Jeg ikke. Det kan bli litt dyrt ja.
Svovelsyren på jernia tror jeg kostet 250 kr.
Vis hele sitatet...
Selger Jernia kons. H[size=2]2[/size]SO[size=2]4[/size]? Jeg har hørt dette er tilfelle i Sverige, men her i Norge har jeg aldri sett slikt. Bilbatterier er jo et alternativ, men som vi så av bildene til Moxus er ikke alltid resultatet like tilfredsstillende. Det beste er vel rett og slett å svippe en tur over grensa og handle der. Danmark er jo også nevnt som et alternativ, siden de selger HNO[size=2]3[/size], H[size=2]2[/size]SO[size=2]4[/size] o.l.
Vis hele sitatet...
Ikke konsentrert tror jeg . Den het sour power. er det ikke den dere bruker? De selger ikke på alle jernia.
Vis hele sitatet...
Ah, den ja! Hadde glemt det. Det er jo uansett mulig å koke bort en del av vannet (UTENDØRS!) for å oppnå høyere konsentrasjon, hvilket er høyst ønskelig.

(Nei, dette er ikke offtopic, det diskuteres anskaffelse av H[size=2]2[/size]SO[size=2]4[/size] til produksjon av HNO[size=2]3[/size].)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Om det koster 250 kroner for 1 liter 30% H2SO4 så kjøper jeg heller konsentrert for 500 kroner
Billigere.
Moxus sitt resultat var irr av metall han kokte i tror jeg. Han tester mer 8)
Sitat av Up
Om det koster 250 kroner for 1 liter 30% H2SO4 så kjøper jeg heller konsentrert for 500 kroner
Billigere.
Moxus sitt resultat var irr av metall han kokte i tror jeg. Han tester mer 8)
Vis hele sitatet...
Koking i 1000ml borosilikatglass-beger bør jo være ypperlig til dette formålet.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Borosilkat(Pyrex) er det eneste man bør koke syrer i. 8)
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Har sett litt på prosjektet iom. jeg har en MOT liggende, men etter det jeg har skjønt er MOT ikke anbefalt og må kobles i serie for å gi tilstrekkelig spenning.

http://www.repairfaq.org/sam/jacobs.htm#jlwnm

Kan noe bekrefte dette?
Og er det noen som har linker til sider som kan hjelpe? Har funnet en god en, men den var fra roguesci som er nede nå.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Har sett litt på prosjektet iom. jeg har en MOT liggende, men etter det jeg har skjønt er MOT ikke anbefalt og må kobles i serie for å gi tilstrekkelig spenning.

http://www.repairfaq.org/sam/jacobs.htm#jlwnm

Kan noe bekrefte dette?
Og er det noen som har linker til sider som kan hjelpe? Har funnet en god en, men den var fra roguesci som er nede nå.
Vis hele sitatet...
MOT har som regel eine fasen liggande mot gods i trafoen. Det funker *rimelig* bra å koble sammen to MOT's med jord-jord, og ta ut spenning over fase. Du vil da få ut 5-6kV. Eg har aldri opplevd sammenbrud i spolen ved denne spenninga, og har dilla en del med det.

Du bør vere klar over at MOT's er mildt sagt livsfarlige. Dersom du kjem borti ved et uhell, er det overhengande fare for at det er det siste du gjer, på grunn av rimelig høg spenning og veldig stor straum (fleste kan levere 1.5-2A @ 1.8kV eller 1A@2.5-3kV.)

Så vit kva du gjer, og *ALDRI* ver nærare enn en halvmeter når den er spenningssatt.

Du bør også ha ei ballast i serie med lysbuen din for å avgrense straumen, slik at du ikkje brenn opp trafoen. En lysbue er tross alt tilnærma null motstand.

Som ballast kan du bruke ei last som tåler a:spenninga b: effekten (snakk om ca. 400W).

Eg har med stort hell brukt en tredje MOT som ballast, med høgspenningscoilen kobla som ballast. Det funker rimelig fint, og gir passelig lastnivå.

Da ender du opp med følgande skjema:
http://nff.bitsex.net/737.jpg
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Informativt! Problemet mitt blir nok å finne en ballast som tåler slik spenning. Har kun en MOT og ikke tilgang på gjennbruksplass for å finne en til. Skal se hva jeg får til, men liker ikke tanken på å dø strømstøt! Jeg klarer bare ikke å finne forhandlere av HNO3 i humane mengder og rett konsentrasjon. Trenger ca 1l 15-65%.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Var på Vemork ved Rjukan der sabotørene sprenge tungtavnns beholdere i andre verdenskrig. Tok meg tilsammen 8 timer med buss og ca 4 timer til fots for å komme dit og dra tilbake, men det var vært strevet:P
Kameraten min tok et bilde av en plakat inne på museumet der som viser hvordan de lagde kalksalpeter og salpetersyre. Noen som har en forklaring på dette og litt mer info om dette? Dette er jo nok ikke noe som kan lages på hobby-basis men hadde vært fint å vite litt mer.
Bildet: http://www.thoryllo.com/sal.JPG
En link eller noe hade vært fint til mer info.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Vannstoff er hydrogen. Kvelstoff er nitrogen. Så er det vel stortsett bare å trykksette og varme opp dette, og eventuelt ha en katalysator, for å få det til å gå fra N og H_2 til NH2.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Noe på det bildet sier meg at vi snakker om en Birkeland reaktor. Det er forsåvidt det tråden også handler om Thoryllo Det lar seg gjøre.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Ligner det ikke mer på Haber-Bosch?
Ammoniakk (NH3, kvelstoff, vannstoff) videre ved oppvarming med katalysator, NOx og så syre. Deretter Kalsiumnitrat.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Luft som går gjennom ett forbrenningskammer, og ut kommer det nitrøs gass, som så går gjennom vannbad. Det er birkeland prinsippet
Hele den greia er vell en fin blanding eller?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Okey, sikkert en blanding ja
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har noen av dere sett på denne siden her da.

http://species8472.dyndns.org/no2/no2.html

Film: http://www.youtube.com/watch?v=_bUYPAe2fXc

har planer om og lage en slik reaktor en tid i fremtiden. som dere sier er strøm forsyningen det vanskligeste

men man får kjøpt "NST" neon sign transformer på ebay

http://cgi.ebay.com/Neon-Sign-Transf...QQcmdZViewItem

og den kan man bruke til og lage en lys bue eller en "Jacobs Ladder"

Film: http://www.youtube.com/watch?v=GNbvg9jfDr8

håper dette hjelper og ikke bare ødeleger alle idene om og lage en Birkeland Eyde reaktor.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Har sett på siden du linket til og også ebay. Problemet er at det koster utrolig mye å få sendt en sånn greie helt til Norge. Bør prøve å skaffe en her til lands.
Noe i denne duren?
http://dump.warispeace.co.uk/23.jpg

Hvilke avgasser er det å vente foressten?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Om jeg ikke tar feil så reagerer det meste av NO2'en med vannet og går ikke ut der du skriver. Og det kommer værtfall ikke HNO3 ut av toppen.
Så det jeg satte opp bør funke? Bør den være instillt på å kjøre i en maks lengde og vente en bestemt lengde før den begynner å kjøre på nytt?(PGA varme?).

Bør jeg ha en pumpe mellom vannet og selve jacobsstigen?

(Regner med at avgassen enten er nitrogen eller oksygen siden alle de andre stoffene blir brukt opp, kan vel også være de andre gassene i lufta)

EDIT:
En annen avgass kan jo være Ozon?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
jeg ville ha byttet ut vifta med en kompressor
Ok, hvor kan jeg skaffe en kompressor? Kjøleskap kanskje? Og trenger jeg en pumpe i røret som leder NOx-gassen til vannet? Gjør kompressoren den jobben?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
kompressore kan du kjøpe på Biltema. Når du pumper luft inn i reaktoren blir det jo pumpet NOx gasser igjennom slangen til vannet.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sats heller på en liten kompressor for bruk til badeballer etc. Koster ikke mye og er helt greit. En stor for bygg/anlegg blir litt voldsomt både i luftmengde og strøm.
Kompressor til badeballer? Du tenker på en slags luftpumpe?

EDIT:
Fant denne
http://www.thomasleker.no/innhold/vi...=1498&KatId=52

http://www.thomasleker.no/varebilder/45800-008.jpe
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
helt grei og passelig
Sitat av Brainiac Vis innlegg
kompressore kan du kjøpe på Biltema. Når du pumper luft inn i reaktoren blir det jo pumpet NOx gasser igjennom slangen til vannet.
Vis hele sitatet...
Må ikke glemme at NO2 er etsende nå, da. Er ikke sikkert kompressoren/utstyret generelt tåler det så lenge.
Vil ikke varmestrømmen og pumpa gjøre slik at stoffene flyter opp igjennom det røret som er på toppen av reaktoren og går ned til vannet?

http://dump.warispeace.co.uk/25.jpg

(På bildet er det en feil. Pumpa skal egentlig være helt nederst på reaktoren)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Up Vis innlegg
Om jeg ikke tar feil så reagerer det meste av NO2'en med vannet og går ikke ut der du skriver. Og det kommer værtfall ikke HNO3 ut av toppen.
Vis hele sitatet...
Quite correct. Eg har også ein følelse av at du vil få danna ein god del O3, som ikkje er tatt med i regnestykket. For å få det der til å bli effektivt må du dra ut lysbuen med magnetfelt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Noen som har kommet noe videre på prosjektet? Jeg er snart ferdig med reaktoren, men trenger å jobbe med strømmen nå.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vet dette er en gammek tråd (men, våger meg). Hvordan går det egentelig med prosjektet for dere nå?
Jeg så at noen hadde brukt to seriekobla MOT med en i ballast. Funka det og kjøre i lengere perioder, med skikkelig vifter eller blir de ikke så varme?.
Jeg har funnet meg en koselig expert buttik og sanker transformatorere jeg har faktisk fire nå.
En har skadet "main-coil" altså at den har fåt et slag og har sikker kortslutta.
Vil jeg kunne bruke den som ballats greit, det skulle vel ikke ha noe og si? Jeg har ikke skjønt helt hvordan balasten funker.
Jeg har ikke turt og prøve og kjøre beistene enda, med har "lekt" meg litt med HV, flyback transformator fra gamle TV'r var det jeg brukte, de kan jo kanskje funke i en birkeland reaktor også. Har også lage en lækker coilgun som skyter så det suser, dette har jo ingen ting med HV, pyro eller salpetersyre og gjøre da. Men, jeg synes det var en fablaktig morsomt prosjekt og abefaler det til dere også. En fin side er http://www.powerlabs.org/ den har pyro og kjemi også. Dette ble jo veeeldig OT huff

http://en.wikipedia.org/wiki/Coilgun for dere som synes det kan virke spennende. Det er en elektrisk pistol som kan skyte spikere (og andre jern biter), eneste bevegelige del er prosjektilet. Den skyter med lydløs magnetisme. Nice. Tror det kan apelere til brukerene på forumet her, er det ikke nokk smell for deg kan du jo avlade kondensator-banken og nyte et øredøvende smell og en vakker farget STOR gnist. Farlige saker.

Her skjønnheten alt de skumle er pakket in i en nett liten box. Denne kostet meg 0! Kr. Alt er henta fra en dumpster. Utenom lodde tinn, teip og ledning hetter
Hallo, nå prøvde jeg og lage en "jakobs stige" men, det funka ikke. Til dette brukte jeg en mikrobølgeovn transformator, den funka ikke, jeg kobla også opp en annen MOT men, med akkurat samme ressultat: Både de to tekstil ledningene og gummi ledningen lager små gnister når de kommer i kontakt med hverandre, går ikke an og dra de ut, bare bitte små gnister. Jeg skjønner ingen ting, hvilken ledning er hva, da? Trodde de to som sitter på primary coilen var 220V AC input og de to tekstilbekledde ledningene var 2000(?)V AC output og gummiledningen bare var den ene ledningen splitta i to slik at den kunne fylle kondensatoren.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Du må vel bare finne ut hvilken av de som går hvor. Et multimeter kan være handy. Det er vanligvis 2 kontakter på primærspolen for 230V, og så en sekundærspole med lav volt og og 2 kontakter og så en tertiærspole (den største, med tynnest tråder, som du sikkert vet) med 2 kontakter. Dropp sekundæren og kjør rettpå tertiær og primær. Vet ikke om det er riktig å kalle det tertiær eller 2 sekundær. På det nederste bildet ditt, ser det ut som tekstilledningne er mellomspolen (sekundæren).
Veldig sikker på at de to til primærspolen er riktig. Men jeg tror kanskje de to tekstil-ledningene er fra HV spolen, de leder til verandre. Gummiledningen har forbindelse med selve, jern kjernen. Tror du den må "kort sluttes" eller noe? Skjønner ikke hvorfor tekstil-ledningene ikke lagde mere "gnister". Eller motsatt, kanskje jern-kjernen og gummiledningen er HV spolen.
Mystiske saker... skall teste igjen i morgen, eller i en av de nærmeste dagene.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Godt mulig HV'en er koblet til jernkjernen ja. Jeg har ikke gjort annet enn å slå ut HV spolen med hammer og viklet en ny, så jeg veit ikke. Ihvertfall, min primærspole hadde 3 kontakter og jeg koblet på de 2 nederste som sto parallelt og det fungerte topp!
Jeg klinka ut HV'n med hammer for å vikle ny da jeg hadde samme problemet som Gruff. Problemet var bare at det var så jævelig kjedelig å tvinne ny at jeg kasta hele greia. Man kan jo ikke (som dere sikkert vet) Bare tvinne det sammen, man må være nøye med tvinninga så det ikke krysser for mye
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gruff Vis innlegg
Trodde de to som sitter på primary coilen var 220V AC input og de to tekstilbekledde ledningene var 2000(?)V AC output og gummiledningen bare var den ene ledningen splitta i to slik at den kunne fylle kondensatoren.
Vis hele sitatet...
Det er gummiledninga og trafokroppen som er høgspenninga.
Forøvrig bør du senke trafoen i olje for å kjøle den litt... Lysbue er i praksis kortslutning, og MOTs er ikkje laga for å kjøre med kortslutta utputt på 100% duty cycle.

Alternativt kan du legge sekundærspola på en anna MOT i serie med lasta, slik at du får begrensa strømmen...