Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5197
Hei.
Leverte laptopen til service( forsikring). Den lot seg ikke reparere, så jeg fikk igjen en ny laptop i dag hos Power. Slår den på og mcafee dukker opp om at prøveperioden var over for 270 dager siden. Kan dette være en laptop som noen har benyttet angreretten på? Evt kan de bare gi meg en slik laptop når jeg evt skal ha ny?
På forhånd takk!
Jeg ville gått tilbake til Power å klaget på dette, Power og Ekjøp har solgt brukte varer ( levert tilbake på angrefrist) mange ganger før- Si at du ikke godtar å få et brukt produkt når du har betalt for nytt. evnt. be om prisavslag
Tja, om du leverte en brukt maskin til service så vil en ny brukt være likeverdig med hva du leverte inn. Hadde du hatt feil på en helt ny maskin hadde det vært noe annet.

Så lenge det ikke er synlige bruksmerker og slikt selvsagt.

Men sjekk serienummeret hos dei som har laget maskinen så ser du alderen på den
Trådstarter
56 0
Skal undersøke litt.
Ser nå at Batteritiden er betraktelig dårligere på denne, men alt annet er det samme eller bedre. Men det sies vel at jeg skal få en laptop med like god ytelse eller bedre. På den jeg fikk er det 3 timers batteritid mens på den gamle var det 8-9 timers batteritid. Er dette noe jeg kan klage på?
Hva er garantien på laptopen du hadde originalt?
Jeg kan ikke huske retningslinjer rundt å gi ut B-vare som erstatningsprodukt, men jeg kan ikke tenke meg at det er greit. Det er derimot godt mulig at en ansatt som ikke vet bedre, eller som ikke bryr seg, har gitt ut en B-vare til deg. Jeg hadde tatt den med tilbake igjen, spesielt hvis batteritiden er så dårlig. Høres nesten ut som den maskinen ikke burde selges som B-vare engang.

Treffer du på en typisk deltidsansatt som ikke har peiling, spør om å få snakke med en avdelingsleder. Min erfaring fra Elkjøp er at de aller fleste kjenner reglene godt, og ønsker å yte god service. Spesielt de som er avdelingsleder, har jobba der ei stund, osv. Bare pass på å få snakke med rett person.
Sitat av rfa Vis innlegg
Tja, om du leverte en brukt maskin til service så vil en ny brukt være likeverdig med hva du leverte inn. Hadde du hatt feil på en helt ny maskin hadde det vært noe annet.

Så lenge det ikke er synlige bruksmerker og slikt selvsagt.

Men sjekk serienummeret hos dei som har laget maskinen så ser du alderen på den
Vis hele sitatet...
Bare at det du skriver bryter med forbrukerskjøpsloven. Er ikke noe som heter "likeverdig med hva du leverte inn". Det skilles tydelig mellom A og B-varer. Dersom du får godkjent omlevering av vare grunnet garanti eller reklamasjonssak, skal det byttes i ny vare. Den kan godt være tilsvarende eller bedre modell, men alltid ny.

Eneste unntak slik jeg ser det må være der kjøper/selger gjør egen avtale, men igjen, ikke relevant for TS.
Dersom dette går på forsikring så sjekker du med forsikringsselskapet. Det er de vilkårene som gjelder, og dersom forsikringsselskapet betaler Power for en splitter ny maskin så er det også det du skal ha. Sannsynligvis så skal du og ha en lik eller tilsvarende/bedre.
Sitat av rfa Vis innlegg
Men sjekk serienummeret hos dei som har laget maskinen så ser du alderen på den
Vis hele sitatet...
Alderen på maskinen er jo ikke relevant i dette tilfellet. Maskinen er like gammel om den har vært lagret i uåpnet eske, eller om noen har brukt den i en mnd. Power kan derimot sjekke serienummeret i butikksystemet sitt, og se om produktet har vært solgt før.
Sitat av theimplication Vis innlegg
Bare at det du skriver bryter med forbrukerskjøpsloven. Er ikke noe som heter "likeverdig med hva du leverte inn". Det skilles tydelig mellom A og B-varer. Dersom du får godkjent omlevering av vare grunnet garanti eller reklamasjonssak, skal det byttes i ny vare. Den kan godt være tilsvarende eller bedre modell, men alltid ny.

Eneste unntak slik jeg ser det må være der kjøper/selger gjør egen avtale, men igjen, ikke relevant for TS.
Vis hele sitatet...
Det er forsikringssak ikke garanti / reklamasjon.
Mulig den har liggi lenge på lager også.
Sitat av Mumrikken Vis innlegg
Mulig den har liggi lenge på lager også.
Vis hele sitatet...
Antivirus-trial skal ikke begynne å telle ned før noen har logget på maskinen, så at McAfee-trial er over for 270 dager siden betyr at noen logget på for 300 dager siden.

Til TS: Måtte du konfigurere Windows når du startet maskinen, eller kom du rett inn på en bruker?
Sitat av hippitus Vis innlegg
Antivirus-trial skal ikke begynne å telle ned før noen har logget på maskinen, så at McAfee-trial er over for 270 dager siden betyr at noen logget på for 300 dager siden.

Til TS: Måtte du konfigurere Windows når du startet maskinen, eller kom du rett inn på en bruker?
Vis hele sitatet...
Jobber selv i elektronikkbutikk og har satt opp plenty med utstillinger igjennom tiden. Flere HP maskiner som kommer med utgått McAfee etter å ha ligget på sentrallager over lengre tid. Første logon.
Trådstarter
56 0
Sitat av rfa Vis innlegg
Tja, om du leverte en brukt maskin til service så vil en ny brukt være likeverdig med hva du leverte inn. Hadde du hatt feil på en helt ny maskin hadde det vært noe annet.

Så lenge det ikke er synlige bruksmerker og slikt selvsagt.

Men sjekk serienummeret hos dei som har laget maskinen så ser du alderen på den
Vis hele sitatet...
Sitat av hippitus Vis innlegg
Antivirus-trial skal ikke begynne å telle ned før noen har logget på maskinen, så at McAfee-trial er over for 270 dager siden betyr at noen logget på for 300 dager siden.

Til TS: Måtte du konfigurere Windows når du startet maskinen, eller kom du rett inn på en bruker?
Vis hele sitatet...
Måtte konfigurere Windows ja, men det må man vel uansett om den har blitt tilbakestilt?
Sitat av cinax Vis innlegg
Måtte konfigurere Windows ja, men det må man vel uansett om den har blitt tilbakestilt?
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Jeg hadde nok pakka den ned og tatt den med inn igjen. Spør om de kan søke opp serienummeret, da vil de kunne se om den har vært ute før eller ikke.
Trådstarter
56 0
Sitat av Mumrikken Vis innlegg
Jobber selv i elektronikkbutikk og har satt opp plenty med utstillinger igjennom tiden. Flere HP maskiner som kommer med utgått McAfee etter å ha ligget på sentrallager over lengre tid. Første logon.
Vis hele sitatet...
Dette er en Asus pc, men da har den sikkert ligget på lager en stund da.

Sitat av hippitus Vis innlegg
Det stemmer. Jeg hadde nok pakka den ned og tatt den med inn igjen. Spør om de kan søke opp serienummeret, da vil de kunne se om den har vært ute før eller ikke.
Vis hele sitatet...
Ja, skal tenke på det til i morgen. Er jo ikke krise da, men er fortsatt litt kjett hvis det er noen som har brukt den før.
Men det satt jo en forseglings lapp på utsiden som man må rive/skjære av, kan de sende inn en brukt pc til produsent for å få ny emballasje?
Sist endret av cinax; 7. august 2019 kl. 22:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vil si hovedproblemet er batteritiden, er det nedgang fra 8 til 3 timer så er det kjempeforskjell på hva en kan bruke det til
Trådstarter
56 0
Sitat av rfa Vis innlegg
Vil si hovedproblemet er batteritiden, er det nedgang fra 8 til 3 timer så er det kjempeforskjell på hva en kan bruke det til
Vis hele sitatet...
Så Batteritiden har gått opp til rundt 5 timer i stad, skal sjekke igjen i morgen.
Den forrige pc'en hadde fingreavtrykkleser, noe som ikke denne har. Er det et godt nok argument til å få en annen pc også?

Og nå er den nede på 2t 18m på 85%.. Merkelig!

Sitat av cinax Vis innlegg
Så Batteritiden har gått opp til rundt 5 timer i stad, skal sjekke igjen i morgen.
Den forrige pc'en hadde fingreavtrykkleser, noe som ikke denne har. Er det et godt nok argument til å få en annen pc også?

Og nå er den nede på 2t 18m på 85%.. Merkelig!
Vis hele sitatet...
Oog der er den oppe på 7t.. Da er tydeligvis kanskje batteri bra nok da..

Da er det vel kanskje ikke så mye å klage på da, evt fingreavtrykkleser, men det har vel ikke noe med ytelse å gjøre..
Sist endret av cinax; 7. august 2019 kl. 22:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.