Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3554
Bil: en Ford Fiesta JA8
årsmodell: 2013


Hei. Idag tidligere hendte det meg noe skummelt: I det jeg kjører opp fra en rundkjøring og inn på motorveien, så sitter bilen plutselig fast i frigir(jeg skulle til å skifte fra 2 gir til 3 for å gi mer fart).

Jeg forsøkte alle girene utenom revers, men den ville ikke skifte gir. Det endte med at jeg slå på varsel lampen, og parkerte til siden. Jeg ringte deretter min far som ba meg slå av bilen, og deretter sette den i 1 gir, noe som gikk fint. Men da ville ikke bilen slå seg på med det første! måtte prøve 1-3 ganger før det endelig funket, og da kunne jeg kjøre videre.

Nå isted kjørte jeg inn til sentrum for å hente mamma fra jobb, og på vei hjem skjer det samme igjen: Jeg kommer innover mot en rundkjøring, og stopper sakte for å se om det er trafikk og skal til å ta den ned til 2 gir fra 3, og da skjer det samme igjen.

Denne gangen slå jeg bare av bilen, tok jeg den i første, startet den og det gikk fint og kjørte hjem.

Er det kulda som er problemet? Eller gir olje som må skiftes?

Hva kan problemet være?
Hvordan er kløtsjen? Er den som før problemet oppstod?
Start med å sjekke oljenivå. Dette finner du i manualen på bilen. Og dette kan være veldig forskjellig fra bil til bil. Ofte er det samme farge på oljepeiler for motor som gir. Peiler for girkasse sitter gjerne veldig nærmt brannvegg mot førersettet. Så i selve motorrom, men ganske nærmt førersetet er typisk. "gul" farge er også normalt. På min egen bil sitter den mot brannvegg og langt nede så kan være tricky å finne.

Feil olje kan også være en issue.
Sist endret av aoakn; 8. november 2019 kl. 14:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Hvordan er kløtsjen? Er den som før problemet oppstod?
Vis hele sitatet...
Har ikke merket noe forskjell til kløtsjen i det hele tatt.

Sitat av aoakn Vis innlegg
Start med å sjekke oljenivå. Dette finner du i manualen på bilen. Og dette kan være veldig forskjellig fra bil til bil. Ofte er det samme farge på oljepeiler for motor som gir. Peiler for girkasse sitter gjerne veldig nærmt brannvegg mot førersettet. Så i selve motorrom, men ganske nærmt førersetet er typisk. "gul" farge er også normalt. På min egen bil sitter den mot brannvegg og langt nede så kan være tricky å finne.

Feil olje kan også være en issue.
Vis hele sitatet...
Tenker du på vanlig bil-olje eller gir-oljen?
Sist endret av cplpro; 8. november 2019 kl. 14:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Regner med dette er en manuell girkasse. hvilken bil, og hvor langt har den gått? Er kløtsjen skiftet tidligere?

Har du hydraulisk kløtsjpumpe så merker du ikke like lett att kløtsjen er dårlig/gåen.

Når bilen står parkert, uten motor i gang, får du da girt mellom alle gir uten problemer?

Drit i det han over skriver om gir-olje, det er som regel automatgirkasser som har peilepinne på giroljen. Manuelle kasser har skjelden dette.

Ta også en titt under bilen, og se om du kan se noe oljelekasjer fra girkassen.
Sist endret av mr.roundtree; 8. november 2019 kl. 23:15.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Regner med dette er en manuell girkasse. hvilken bil, og hvor langt har den gått? Er kløtsjen skiftet tidligere?

Har du hydraulisk kløtsjpumpe så merker du ikke like lett att kløtsjen er dårlig/gåen.


Drit i det han over skriver om gir-olje, det er som regel automatgirkasser som har peilepinne på giroljen. Manuelle kasser har skjelden dette.

Ta også en titt under bilen, og se om du kan se noe oljelekasjer fra girkassen.
Vis hele sitatet...
- Dette er manuell gir ja. Beskrivelse av bil står i innledning av tråden.

- Bilen har gått 60 000km ca(vi kjøpte den i sommer, da hadde den gått 51 000km)

- Bilen har kun hatt en eier, som er en gammel mann som generelt sett har brukt bilen veldig lite(51 000km brukt er veldig lite fra år 2013 til 2019)

- Om kløtsj er skiftet tidligere? Dette har jeg null peiling på.

Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Når bilen står parkert, uten motor i gang, får du da girt mellom alle gir uten problemer?
Vis hele sitatet...
Ja, det funker veldig fint.

For øvrig så kan jeg nevne at både jeg og min far tatt noen kjøre turer senere utover dagen etter at denne tråden ble postet, og problemet har ikke hendt noe mer etter dette i morges. Nå ser alt ut til å fungere fint igjen plutselig. Kanskje det hadde noe med kulda å gjøre? Kanskje jeg ikke trykket kløtsjen godt nok da jeg skiftet gir? hvem vet.
Sist endret av cplpro; 9. november 2019 kl. 00:36.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cplpro Vis innlegg
- Om kløtsj er skiftet tidligere? Dette har jeg null peiling på.
Vis hele sitatet...
Om du ikkje veit om clutchen er skifta på ein bil som har gått 60000 så er svaret at du stikker på verkstad med den.

(Nei, clutchen er ikkje skifta på ein bil som har gått 60000. Men at du er usikker indikerer at du ikkje har peiling på bil, og har null forutsetninger for å finne ut av det).
Sist endret av vidarlo; 9. november 2019 kl. 00:43.
Tenker det er 2 ting her jeg kan sette fingen på ;

1
50 000km pensjonistkjøring for en kløtsj er lett 200 000 normalkjørte km. Noen eldre er fæle til å slure på pedalen. I såfall er klutchen slitt, og bør byttes. Dette er lettest å sjekke på verksted.

2. Dårlig slave eller hovedsylinder på clutchpedal. Mulig gammel væske som har trekt vann og du får sporadisk fjusk i pedalen.

60k km er ingenting, men væsken i hovedsylinder kan være gammel. Dette er forøvrig bremsevæske, samme væske som du bruker på bremsene. Den kan trekke vann når den blir gammel og bør byttes ut hvert 2-3 år.

Ta deg en tur på verksted om du er i tvil, og det fortsetter å hende.
Det følger ikke service-hefte med bilen?
Kommer det noe ulyd hvis du står på tomgang og trår inn/slipper clutchpedalen?

Kan virke som det er utløserlageret som er slitent.

Uansett så bør du ta den med til et verksted som kan sjekke det litt for deg. Det behøver ikke å bli så dyrt, men du må nok regne med noen arbeidstimer.
Sitat av Odd Vis innlegg
Kommer det noe ulyd hvis du står på tomgang og trår inn/slipper clutchpedalen?

Kan virke som det er utløserlageret som er slitent.

Uansett så bør du ta den med til et verksted som kan sjekke det litt for deg. Det behøver ikke å bli så dyrt, men du må nok regne med noen arbeidstimer.
Vis hele sitatet...
Nei, ingen lyd eller tegn til noe rart. Service time skal bestilles på mandag for å ta en sjekk
Jeg vraka utløserlager på mb en gang og bilen var konstant i fri, var ingen ulyder når jeg tråkka inn clutchen..
Jeg tar en ukvalifisert fjerndiagnose og tipper utløserlager





Sitat av Odd Vis innlegg
Kommer det noe ulyd hvis du står på tomgang og trår inn/slipper clutchpedalen?

Kan virke som det er utløserlageret som er slitent.

Uansett så bør du ta den med til et verksted som kan sjekke det litt for deg. Det behøver ikke å bli så dyrt, men du må nok regne med noen arbeidstimer.
Vis hele sitatet...
Hadde lignende problem når kulda kom sist år, så fort bilen ble varm var det som normalt. Hele kassa føltes skikkelig seig når jeg bevegde på girstanga, hadde også problemer med å få den i gir. Det ble da etterfylt eller bytta olje på girkassen.