Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 447
Hvordan opplevde du med ADHD Ritalin iforhold til Aduvanz/Elevanse?:

1. Hvilke positive og negative virkninger hadde disse forskjellige medikamentene på deg?

2. Hvilken mg dose Ritalin var du oppi før du byttet? Fungerte den mot din ADHD i det heletatt?

Hører mye dårlig om Ritalin, så ville vært interessant å høre litt utdypende fra dere som har prøvd Aduvanz/Elevanse itillegg.
Ritalin funker helt fint, men jeg ble litt rar i kropp og sinnstilstand. Fokusert men litt ute av det, en slags sover våken tilstand. Jobbet best alene på ritalin fordi jeg ble så tom for ord at det var triveligst i være alene så jeg slapp å ha kontakt med andre, på kanten til autistiske trekk. Nå har ikke jeg prøvd aduvanz eller elvanse, men bruker attentin, relativt likt da lisdeksamfetamin (elvanse) omgjøres til deksamfetamin (attentin) i kroppen og gir dermed samme virkning. Attentin og ritalin er som natt og dag, hvor ritalin er natt å du falmer rundt i mørket, mens attentin gir alle de samme virkningene uten de samme problemene, føler meg mye klarere og responsive slik at jeg henger bedre med på privaten, jobb og det sosiale.
Begge hjelper på fokus/hukommelse for meg, men foretrekker elvanse/aduvanz.

1. Ritalin: Får ofte en følelse av lett nervøsitet, varer betydelig kortere enn elvanse/aduvanz.
Elvanse/aduvanz: Føles mer behagelig, varer lengre, litt vanskeligere å sovne om kvelden.
Attentin virker kjappere, men varer og kortere enn elvanse/aduvanz.

2. Bytta da jeg var i utprøving 50/60mg ritalun, ble for mye bivirkninger med tidvis nervøsitet, også magesmerter, men mulig det kan bli bedre.
Sist endret av OneofaMind; 5 dager siden kl. 09:29.
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor stor dagsdose har folk på Ritalin, elevanse/aduvanz og Attentin, og hva er maks doser?
Det er noe jeg har fundert på i det siste. Jeg kjenner ingen som bruker adhd meds.

Jeg startet opp med Ritalin for ett pr måneder siden, og jeg tar 100mg på morgenen. Veldig liten effekt på meg allefall, mer som ingenting vil jeg påstå..
Jeg tok 20mg ritalin tre ganger om dagen, dagsdose på 60mg, noe høyere enn det ga mye bivirkninger.
Attentin så bruker jeg 7.5mg X 2, har en døgndose på 20mg, men trenger ikke mer enn 15mg.
100mg ritalin om morgenen høres helt sykt mye ut, sikker på at du ikke mener 10mg? Mener 100mg begynner å nærme seg maks døgndose.

Hva slags virkning du er ute etter og hva du forventer har mye å si, det er ikke vidunder medisin, det hjelper deg å holde riktig kurs, men resten må du gjøre selv, skal du foreksempel lese til eksamen så må du faktisk åpne boka å begynne å lese, først da vil medisinen hjelpe deg å fortsette å lese, slik er det med alt annet og, du må ta det første steget før medisinen kicker inn å hjelper videre.

1. Hvilke positive og negative virkninger hadde disse forskjellige medikamentene på deg?
Jeg fikk plagsomme bivirkninger av Ritalin. Altså hjertebank, føltes som om jeg gikk i bratte trapper hele tiden. Hodepine, smerter i kroppen, angst, svette. Jeg startet på 20 mg og jobbet meg opp til 60mg. 60mg var helt forferdelig. Gav til slutt opp og gikk over på Aduvanz. Her begynte jeg på 30mg og jobbet meg opp til 70mg. Omtrent de samme bivirkingene, bare svakere. Unntatt angst da, har hatt veldig lite av det etter Aduvanz. 70mg ble for heftig, skal nå ned på 50mg+10mg Attentin ved behov. Blir veldig trøtt når medisinene går ut, og sovner på få minutt når jeg legger meg. Null tid for nattlig tankekjør, og det er herlig!

Positive effekter: Fikk det på begge. Mer konsentrert og kan jobbe lenger uten å måtte ta pauser. Mer tålmodig og takler utfordringer på feks jobb mye bedre. Føler meg litt mutt og daff av og til, men det avhenger av så mye.

2. Hvilken mg dose Ritalin var du oppi før du byttet? Fungerte den mot din ADHD i det heletatt? 60mg, fungerte godt. Det hjelper bare så lite å ha fokus og konsentrasjon når hjertebanken er så plagsom at du bare ligger og klamrer deg fast i sofaen.
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Jeg tok 20mg ritalin tre ganger om dagen, dagsdose på 60mg, noe høyere enn det ga mye bivirkninger.
Attentin så bruker jeg 7.5mg X 2, har en døgndose på 20mg, men trenger ikke mer enn 15mg.
100mg ritalin om morgenen høres helt sykt mye ut, sikker på at du ikke mener 10mg? Mener 100mg begynner å nærme seg maks døgndose.

Hva slags virkning du er ute etter og hva du forventer har mye å si, det er ikke vidunder medisin, det hjelper deg å holde riktig kurs, men resten må du gjøre selv, skal du foreksempel lese til eksamen så må du faktisk åpne boka å begynne å lese, først da vil medisinen hjelpe deg å fortsette å lese, slik er det med alt annet og, du må ta det første steget før medisinen kicker inn å hjelper videre.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg er rimelig sikker på at det er 100mg jeg har i dagsdose. Står jo 60mg og 40mg på de to boksene jeg har. Og jeg har fått beskjed om og ta 100mg.

Jeg er ute etter en virkning som gjør at jeg får roet hode og tanker, samt roet utageringen litt. Det er allefall håpet jeg har, eller hadde. Funker som sagt dårlig.
På min siste time hos psykolog så ble det nevnt at jeg kanskje skulle øke med 20mg til etter hvert. Så det finnes vell høyere doser, tenker jeg

Takk for svaret
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor stor dagsdose har folk på Ritalin, elevanse/aduvanz og Attentin, og hva er maks doser?
Det er noe jeg har fundert på i det siste. Jeg kjenner ingen som bruker adhd meds.

Jeg startet opp med Ritalin for ett pr måneder siden, og jeg tar 100mg på morgenen. Veldig liten effekt på meg allefall, mer som ingenting vil jeg påstå..
Vis hele sitatet...
Hvis du med manglende effekt mener effekt på symptomene, så er det en ting. Hvis du mener du overhodet ikke kjenner at tar 100mg (eller egentlig 50 + 50 mg med noen timers mellomrom siden det er kapsler) så høres det merkelig ut. Anbefalt maksdose for voksne er 80mg, men det er ikke helt uvanlig at noen må høyere. Vanligst er vel imidlertid doser på 40-60mg.

Jeg er ikke lege, men jeg synes det er rart å fortsette med Ritalin når du har null effekt på en så høy dose. Ville tenkt at det var mer hensiktsmessig å forsøke (lis)deksamfetamin. På den andre siden så skader det jo kanskje ikke å forsøke å øke ytterligere dersom du ikke har bivirkninger. Så får du i alle fall et sikkert svar på om Ritalin er rette medikamentet for deg.
Sitat av Cocktail Vis innlegg

På ritalin ble jeg apatisk, hadde mye hjertebank og angst. Aggresjonen ble mye værre. Gikk på det i 3 mnd, med sakte opptrapping. Ingen hjelp på tankekjør men kroppen ble helt dau.

På aduvanz som jeg går på nå, så hadde jeg en god del ubehagelige bivirknknger i starten, skyhøy puls, veldig ubehag når virkningen avtok, marerit osv. Men samtidig så forsvant mye av tankekjøret omtrent første dagen så jeg holdt ut. Etter en stund gav bivirkningene seg og jeg merker nå egentlig ikke at jeg tar de, men tankekjøret er mindre og konsentrasjonen mye bedre. Dessverre har de oppdaget en hjertefeil hos meg, så jeg får ikke trappe opp mer aduvanz nå mens jeg utredes. Går på laveste dose (30mg) jeg håper jeg etterhvert får trappe opp, da jeg merker at aduvanz fungerer men at dosen nå kun tar det værste. Jeg har søvnproblemer fra før og det er det eneste negtive, for aduvanz gjør det enda vanskeligere å sovne. Står derfor fast på sovemedisin. Håpet er at jeg kan trappe opp og ta en dose senere. For jeg sovner lett mens medisinen er "aktiv" for da er hodet roligere.

2. Hvilken mg dose Ritalin var du oppi før du byttet? Fungerte den mot din ADHD i det heletatt?
Det husker jeg ikke, det er noen år siden.

Hører mye dårlig om Ritalin, så ville vært interessant å høre litt utdypende fra dere som har prøvd Aduvanz/Elevanse itillegg.
Vis hele sitatet...
Svar uthevet

Jeg har gått på ritalin, stratthera og dexamin (?). Aduvanz er definitivt riktig for meg. For min bror så fungerer ritalin bedre.