Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 4583
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har siden mars drukket mye alkohol, to-tre ganger i uka, hver eneste helg siden da. Og jeg føler meg ekstremt trøtt for tiden.

Spesielt bakrusen er preget av ekstrem trøtthet. Er det noen som kjenner seg igjen?
Alkohol gjør at du ikke havner i REM søvn, som gjør deg trøttere over tid. Kan godt være du mangler B-vitaminer også, start med å ta multivitaminer og ta det derfra.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av En deling Vis innlegg
Alkohol gjør at du ikke havner i REM søvn, som gjør deg trøttere over tid. Kan godt være du mangler B-vitaminer også, start med å ta multivitaminer og ta det derfra.
Vis hele sitatet...
Sov helt normalt inatt, men helt ekstremt trøtthet idag. Kan det være en form for bakfull? Men da får jeg ofte hodepine, kvalme osv.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sov helt normalt inatt, men helt ekstremt trøtthet idag. Kan det være en form for bakfull? Men da får jeg ofte hodepine, kvalme osv.
Vis hele sitatet...
Hvor lenge sov du? Jeg drakk daglig før type pisse dritings vær dag og jeg følte meg ikke noe trøtt, heller mere våken.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Hvor lenge sov du? Jeg drakk daglig før type pisse dritings vær dag og jeg følte meg ikke noe trøtt, heller mere våken.
Vis hele sitatet...
Vanlig 8 timer. Du blir aldri trøtt dagen etter?
Jo, litt kanskje men ikke værre enn at jeg kunne dra på jobb å gjøre det jeg skulle pluss litt til.
Men jeg blir sjeldent i dårlig form av alkohol dagen derpå, men det var vell kanskje derfor det gikk så til helvette ettervært også hehe.
Hvorfor ikke bare pelle seg til fastlegen din, og virkelig finne det ut?.. Istedet for å spørre på et forum, der bortimot ingen har relevant utdannelse, men er veldig gode på å gjette i vilden sky..
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Hvorfor ikke bare pelle seg til fastlegen din, og virkelig finne det ut?.. Istedet for å spørre på et forum, der bortimot ingen har relevant utdannelse, men er veldig gode på å gjette i vilden sky..
Vis hele sitatet...
Støtter denne! Personlig går jeg til legen for blodprøve 1 gang i året, for å måle verdier av vitaminer, stoffskifte og flere andre mangler eller uregelmessigheter. Pleier som regel alltid ha lavt nivå av D-vitamin, og flere ganger "umålbart" nivå av B-vitamin.

Har fått hint av legen at lave nivå, spesielt B, er vanlig hos folk som bruker rus.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Hvorfor ikke bare pelle seg til fastlegen din, og virkelig finne det ut?.. Istedet for å spørre på et forum, der bortimot ingen har relevant utdannelse, men er veldig gode på å gjette i vilden sky..
Vis hele sitatet...
Har ingen fastlege her, men hva skal jeg til legen? Må jo være sammenheng med alkoholen vil jeg tro.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har ingen fastlege her, men hva skal jeg til legen?
Må jo være sammenheng med alkoholen vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Droppe alkohol et par uker for å se om det hjelper, er det noe du har vurdert?
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har ingen fastlege her, men hva skal jeg til legen? Må jo være sammenheng med alkoholen vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Om du har veldig lavt nivå, la oss si, av vitamin B, vil du ha liten til ingen nytte av vitamin A, C eller D.

Det vil være mye bedre for deg i å rette opp manglene, istedenfor å delvis rette opp manglene, samtidig som du oppnår alt for høyt nivå av andre vitaminer som du ikke har lavt nivå av, dette er grunnen til at en tur til legen er det beste tipset du kommer til å få her inne!

Tips nr.2 er å drikke vann istedenfor øl...

Og det vil jo selvsagt være en fordel å finne ut av et legebesøk om det er helt andre grunner til trettheten du opplever..
Sist endret av Mr.Septik; 22. april 2022 kl. 21:33. Grunn: *rettskriving*
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
jeg bekrefter jeg blir ekstremt trøtt og slapp av alkohol , tar b vitamin og er godt ernært

etter og ha drukket er jeg slapp ca 4 dager etter , sover etter måltider, orker ikke stå på beina, sliter bare med og gå på do
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har ingen fastlege her, men hva skal jeg til legen? Må jo være sammenheng med alkoholen vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Du bør skaffe deg lege der du bor, det er gjort med noen tastetrykk. Så sier du hvordan ståda er, da.

Multivitamin er meningsløst. Har du en mangel som gir symptomer så må du ha større doser enn det, og da må du jo nesten finne ut hva du eventuelt mangler. Det er ca en million potensielle sykdommer som har trøtthet som symptom, men en livsstilsfaktor som alkoholmisbruk er jo en relevant opplysning for legen som skal finne ut av det.
Sitat av *pi Vis innlegg
Du bør skaffe deg lege der du bor, det er gjort med noen tastetrykk.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så enkelt. I kommunen jeg bor er det 51 fastleger, men ikke en eneste ledig plass. I nabokommunen er det 56 fastleger og ingen ledige plasser. I en annen nabokommune er det 13 fastleger og ingen ledige plasser. I denne kommunen sa nylig halvparten av fastlegene opp avtalene sine pga dårlige arbeidsforhold slik at flere tusen innbyggere står uten fastlege.
I Norge er det 130.000 som står uten fastlege.

Beklager avsporingen. Det er ikke fastlegeordningen som skal diskuteres i denne tråden.
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja vil si Alkohol er en av de rusmidlene med verst akutt bakrus. Drakk 1-2 ganger I uken i helger på et punkt ganske hardt. Det ødela søvn, mage og nerver ofte en hel uke etter slutt.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
jeg bekrefter jeg blir ekstremt trøtt og slapp av alkohol , tar b vitamin og er godt ernært

etter og ha drukket er jeg slapp ca 4 dager etter , sover etter måltider, orker ikke stå på beina, sliter bare med og gå på do
Vis hele sitatet...
Wow, fire dager?? Er det pga alderen din?
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Du bør skaffe deg lege der du bor, det er gjort med noen tastetrykk. Så sier du hvordan ståda er, da.

Multivitamin er meningsløst. Har du en mangel som gir symptomer så må du ha større doser enn det, og da må du jo nesten finne ut hva du eventuelt mangler. Det er ca en million potensielle sykdommer som har trøtthet som symptom, men en livsstilsfaktor som alkoholmisbruk er jo en relevant opplysning for legen som skal finne ut av det.
Vis hele sitatet...
Så multivitaminer er bare tull?

Jeg sliter med og tro at en sånn liten pille kan ha alle de vitaminene i seg, gir lite mening
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så multivitaminer er bare tull?

Jeg sliter med og tro at en sånn liten pille kan ha alle de vitaminene i seg, gir lite mening
Vis hele sitatet...
Det er ikke akkurat størrelsen på pillen som er problemet, dette er ikke stoffer vi trenger mye av. Den inneholder nok det som står på pakken. Poenget er at det har ikke noe for seg å ta tilskudd av vitaminer du ikke mangler. Vannløselige vitaminer pisser du bare ut overskuddet av, og fettløselige vitaminer kan være direkte skadelig å få for mye av. Vanlige multivitaminer inneholder nok ikke så store mengder at det er et problem, men det inneholder da heller ikke store nok mengder til å monne hvis du har en faktisk mangel i den grad at du har symptomer. Da må du finne ut hva det er du eventuelt mangler, så skriver legen ut en skikkelig dose av det. Multivitaminer er sikkert relevant hvis du har et veldig ensidig kosthold, men for de fleste er det penger ut vinduet.
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har siden mars drukket mye alkohol, to-tre ganger i uka, hver eneste helg siden da. Og jeg føler meg ekstremt trøtt for tiden.

Spesielt bakrusen er preget av ekstrem trøtthet. Er det noen som kjenner seg igjen?
Vis hele sitatet...
Ja alkohol er utrolig energitappende og gir stor trøtthet. Har nok noe med REM-søvnen som en annen her nevner. Opplevde det samme, kunne hvile middag to ganger om dagen, og tok en helsjekk hos legen. Fortalte ikke om drikkinga. Alle prøvene var bra bortsett fra litt under anbefalt grenseverdi angående vitamin D (ta tran folkens.
Kutta ut alkohol og etter rundt 14 dager forsvant den sugende trøttheten.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor gammel er du? En 20 åring kan føle seg udødelig og fresh etter fylla mens når du kommer i 30-40 åra kan du være redusert i mange dager etter.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor gammel er du? En 20 åring kan føle seg udødelig og fresh etter fylla mens når du kommer i 30-40 åra kan du være redusert i mange dager etter.
Vis hele sitatet...
Jeg er 24. Men drikker hver eneste helg, gjort det lenge.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja alkohol er utrolig energitappende og gir stor trøtthet. Har nok noe med REM-søvnen som en annen her nevner. Opplevde det samme, kunne hvile middag to ganger om dagen, og tok en helsjekk hos legen. Fortalte ikke om drikkinga. Alle prøvene var bra bortsett fra litt under anbefalt grenseverdi angående vitamin D (ta tran folkens.
Kutta ut alkohol og etter rundt 14 dager forsvant den sugende trøttheten.
Vis hele sitatet...
Seriøst? Skal sies at jeg sover 7-8t.

Men merkelig at man er trøtt, dager etter man har drukket.
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Seriøst? Skal sies at jeg sover 7-8t.

Men merkelig at man er trøtt, dager etter man har drukket.
Vis hele sitatet...
Det tar en god stund før kroppen henter seg inn igjen etter ei kule, alkohol er gift. Ta en full sjekk hos legen så slipper du å lure på noe. Alt er ganske sikkert i orden.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er 24. Men drikker hver eneste helg, gjort det lenge.
Vis hele sitatet...
Siden du så spesifikt nevnte alkohol i første innlegg fikk jeg inntrykk av at du drakk mye. Type hver dag.
Men å drikke hver helg er vel ikke så uvanlig blant folk på din alder, jeg og gjorde det. Man blir gjerne litt sliten hver mandag,
men ikke alltid ekstremt trøtt slik du beskriver. Ta en helsesjekk.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Seriøst? Skal sies at jeg sover 7-8t.
Vis hele sitatet...
Som andre har nevnt er det forskjell på søvn. Å sove når man er full gir ikke samme graden av vile som "vanlig" søvn.
Jeg slet med å være veldig daff. Dro til legen og hadde ekstremt mangel på folat og vitamin D og hadde blodmangel rett og slett. Ting ble raskt bedre etter jeg fikk tilskudd. Dra til legen, det er det eneste du kan gjøre.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Unngå å drikke 2 timer før du legger deg, om du drikker 2 enheter. 3 timer på 3 enheter etc. Dette vil gi kroppen din en sjangs på å hente seg inn i REM søvn. Usikker på hvor mye du drikker i hverdagen, men hold deg under 3 enheter. I helgene om du tar den helt ut, pass på at du får nok søvn. De første 6-8 timene er REM fattig. Får du noen timer oppå det utover dagen vil det hjelpe på REM.

Kilde(r): Stolt på meg bror.

Sjekk ut Matthew Walker, han er søvnekspert og har noen gode teorier på dette med alkohol + REM søvn. En god episode på JRE med han også.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er 24. Men drikker hver eneste helg, gjort det lenge.
Vis hele sitatet...
Ok for meg merka jeg det rundt 25-26 års alderen at å drikke tok mere på enn før.

Men kan godt ha med kostholdet ditt å gjøre, vitamin mangel, pollenallergi eller andre ting å gjøre. Hvis du røyker hasj eller bruker noen medisiner f eks
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når jeg drakk var jeg slik, det ble verre og verre dor hvert år.
Jeg kunne være så intenst trøtt dagen etter at det var helt forferdelig, men jeg fikk ikke sove likevel.
Mandagene etter en hard helg, eller de første dagene på jobb etter en hard ferie var jeg ikke produktiv i det heletatt. Mitt problem ble at jeg på et tidspunkt fant ut at stigende promille fjernet både trøtthet og følelsen av elendighet med et trylleslag. Og da var problemene i gang for alvor. De verste dagene drakk jeg litt før jobb, og hylte ned en cider eller to i lunsjen. Skal sies at jeg hadde et yrke den gangen der det funket fint og ikke utgjorde noen som helst risiko, men når jeg ser tilbake på det nå: fy faen hvor slitsomt livet var, selv om jeg trodde jeg hadde det topp.
Du må finne ut av det selv, men ja, mye trolig har det med alkohol å gjøre! Tips: prøv 6 uker totalt edru, ikke en pils en gang. Etter 2-3 uker vil du begynne å merke en enorm forskjell på overskudd, humør og uthvilthet, det er et løfte fra meg. Så kan du gjerne gå tilbake til ditt gamle mønster etterpå for min del, men du får virkelig en wakeup på hva jevnlig inntak av alkohol har å si for livet ditt.

Hilsen 3 år som avholdsmann
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Unngå å drikke 2 timer før du legger deg, om du drikker 2 enheter. 3 timer på 3 enheter etc. Dette vil gi kroppen din en sjangs på å hente seg inn i REM søvn. Usikker på hvor mye du drikker i hverdagen, men hold deg under 3 enheter. I helgene om du tar den helt ut, pass på at du får nok søvn. De første 6-8 timene er REM fattig. Får du noen timer oppå det utover dagen vil det hjelpe på REM.

Kilde(r): Stolt på meg bror.

Sjekk ut Matthew Walker, han er søvnekspert og har noen gode teorier på dette med alkohol + REM søvn. En god episode på JRE med han også.
Vis hele sitatet...
Men hva er REM søvn? At man ikke våkner opp flere ganger under natta?
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ok for meg merka jeg det rundt 25-26 års alderen at å drikke tok mere på enn før.

Men kan godt ha med kostholdet ditt å gjøre, vitamin mangel, pollenallergi eller andre ting å gjøre. Hvis du røyker hasj eller bruker noen medisiner f eks
Vis hele sitatet...
Kostholdet mitt er helt jævlig, kan være det.

Jeg spiser bare brødskiver og Grandiosa, nesten hver dag. Null frukt osv.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kostholdet mitt er helt jævlig, kan være det.

Jeg spiser bare brødskiver og Grandiosa, nesten hver dag. Null frukt osv.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det lureste du kan fortsatt gjøre, er å komme deg til en lege på ett eller annet vis. Så får dere ta det derifra.

Selvsagt er det flott om du legger alkoholen på hylla også.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jeg tror det lureste du kan fortsatt gjøre, er å komme deg til en lege på ett eller annet vis. Så får dere ta det derifra.

Selvsagt er det flott om du legger alkoholen på hylla også.
Vis hele sitatet...
Føler meg mye mer våken idag. Ikke drukket på 6 dager.

Ekstremt rart. Er alko virkelig så gift?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Føler meg mye mer våken idag. Ikke drukket på 6 dager.

Ekstremt rart. Er alko virkelig så gift?
Vis hele sitatet...
Tjaaa, når du drikker, hvor mange timer søvn får du og av hvilken kvalitet er søvnen. Og som nevnt over, drikker du et par liter vann før du legger deg etter dine ølseanser?
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Tjaaa, når du drikker, hvor mange timer søvn får du og av hvilken kvalitet er søvnen. Og som nevnt over, drikker du et par liter vann før du legger deg etter dine ølseanser?
Vis hele sitatet...
Selvsagt. 1.5 liter vann før jeg legger meg når jeg er drita.

Og jeg sover 8t når jeg er full.

Men tror det er noe annet som gjør at alko gjør oss søvningene, virker som flere opplever det ovenfor her.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Prøv en hvit måned med matkasse eller bare sunn mat før du plager legen med denne ganske opplagte problemstillingen.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Prøv en hvit måned med matkasse eller bare sunn mat før du plager legen med denne ganske opplagte problemstillingen.
Vis hele sitatet...
Men hva skal jeg til legen for? For og utelukke vitaminmangler osv?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men hva skal jeg til legen for? For og utelukke vitaminmangler osv?
Vis hele sitatet...
Ja, og finne ut/utelukke om det kan være noe verre. Ellers hvis du har kraftig vitaminmangel, så vil legen skrive ut vitaminkur til deg, og fortelle deg litt om hvordan ta den. Altså legen hjelper deg med å fikse problemet ditt.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kostholdet mitt er helt jævlig, kan være det.

Jeg spiser bare brødskiver og Grandiosa, nesten hver dag. Null frukt osv.
Vis hele sitatet...
Prøv å endre kosthold folk er forskjellig. Jeg har ikke hatt vitaminmangler under heavy periode med drikking/rus (sjekker 2-3 ganger i året) og spiser heller ikke frukt og grønt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Selvsagt. 1.5 liter vann før jeg legger meg når jeg er drita.

Og jeg sover 8t når jeg er full.

Men tror det er noe annet som gjør at alko gjør oss søvningene, virker som flere opplever det ovenfor her.
Vis hele sitatet...
Jeg drikker over gjennomsnittet mye øl, blir sånn når man brygger selv, jeg må opp 7 hele uka og det er 2 ting som spillet inn for min del, er jeg i seng før 22 og drikker noen liter vann før jeg legger meg våkner jeg som de dagene jeg ikke drikker.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Selvsagt. 1.5 liter vann før jeg legger meg når jeg er drita.

Og jeg sover 8t når jeg er full.

Men tror det er noe annet som gjør at alko gjør oss søvningene, virker som flere opplever det ovenfor her.
Vis hele sitatet...
Spiller ingen rolle at du sover 8 timer når den søvnen du får ikke er "bra" nok. Du føler kanskje man har sovet godt, men i realiteten har du ikke det. Om du har på deg smartklokke med søvnregistrering vil du se at nettene etter fylla blir registrert som dårlig søvn.an havner rett og slett ikke i dyp søvn eller rem stadiet.
Sist endret av hala; 25. april 2022 kl. 00:07.
Alkohol kombinert med forskjøvet døgnrytme kan påvirke søvnkvaliteten i flere dager. Man får ikke den søvnen hjernen og kroppen trenger for å fungere godt om man har drukket selv om man sover lenge, og jetlag gjør det enda verre.