Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3557
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Bruker ExpressVPN (*veldig* åpen for andre forslag) på Windows 10 til torrenting. VPN er satt opp til å kun gå på enkelte applikasjoner, i praksis torrent-klienten og en bestemt nettleser. Målet er at alt utenom disse skal gå... utenom.
Dette fungerer, men skillet ser ikke helt fullstendig ut. Jeg har som regel en SSH-session oppe. Hvis VPN-en mister forbindelsen, ryker også SSH-sessionen. Hvis jeg i tillegg f.eks. ser Netflix (utenom VPN!) ryker forbindelsen også her, og i tillegg slutter hele Netflix å svare på ping fra meg i lang tid fremover.
Ironisk nok kan jeg da koble til Netflix gjennom... VPN, men har egentlig mest lyst til å holde de to adskilt.

Er dette et vanlig problem med VPN på Windows, eller ExpressVPN som er jalla? Begge?
Hva er Netflix sitt problem?
Kan jeg få dette til å slutte?
Burde jeg bruke en annen provider? Må støtte å kun bruke VPN på utvalgte applikasjoner, må kunne brukes til torrent, må ha fornuftig brukervern. Hvis klienten ikke virker like jalla som ExpressVPNs, er det et definitivt pluss.
Sist endret av robhol; 6. april 2022 kl. 16:33.
Løsningen på dette pleier å være split tunneling, men det er lett å bruke dersom du vet IP adresser du skal holde adskilt

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Split_tunneling
Express VPN har en kill switch som slår inne om VPN faller ned. Den skal bryte all trafikk.
Anbefaler deg rett og slett å la være å bruke VPN til torrenting dersom du opplever problemer. Det har ikke noe for seg i vårt lille land med mindre man er en av de som faktisk ripper og laster opp media. Jeg og alle jeg kjenner har lasta ned torrents (det inkluderer seeding) i over to tiår uten problem. Det finnes ikke prioritert hos datatilsynet/cyberkrimavdelingen til politiet.
Sist endret av Dimergon; 7. april 2022 kl. 02:31.
Hva i huleste får deg til å tro Datatilsynet er relevant for brudd på opphavsretten/åndsverksloven? De har ingenting med sånt å gjøre.. Det blir som å si at Mattilsynet ikke prioriterer BitTorrent-lovbrudd..
Bruk Mullvad vpn hvis noe. Nordvpn og expressvpn og alle dem er ikke trygge for privatliv eller sikkerhet som alle youtuberne kanskje sier. Spesiellt når man driver å bryter loven med den.. Men somsagt ovenfor, Norge driter for det meste i torrenting til personlig bruk.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Hva i huleste får deg til å tro Datatilsynet er relevant for brudd på opphavsretten/åndsverksloven? De har ingenting med sånt å gjøre.. Det blir som å si at Mattilsynet ikke prioriterer BitTorrent-lovbrudd..
Vis hele sitatet...
Jeg beklager så meget for at jeg dro Datatilsynet inn i diskusjonen, du har helt rett i at de ikke har noe med dette emnet å gjøre. Men poenget mitt står fortsatt. Finn en Norsk etat som bryr seg om at du som privatperson laster ned og deler ulovlig så lenge du ikke er den som laster opp originalfiler, og jeg kommer til å bli ekstremt imponert. Kan ikke huske en eneste avisartikkel de siste 30 årene som handler om noen som har blitt dømt for torrenting (da snakker vi ikke om de som filmet Max Manus på kino og lastet opp ulovlig).
Sist endret av Dimergon; 5. august 2022 kl. 03:19.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Jeg beklager så meget for at jeg dro Datatilsynet inn i diskusjonen, du har helt rett i at de ikke har noe med dette emnet å gjøre. Men poenget mitt står fortsatt. Finn en Norsk etat som bryr seg om at du som privatperson laster ned og deler ulovlig så lenge du ikke er den som laster opp originalfiler, og jeg kommer til å bli ekstremt imponert. Kan ikke huske en eneste avisartikkel de siste 30 årene som handler om noen som har blitt dømt for torrenting (da snakker vi ikke om de som filmet Max Manus på kino og lastet opp ulovlig).
Vis hele sitatet...
Men opplastning torrent. Å legge ut torrent link for nedlastning er jo greit det holder man seg unna, men det er temmelig god etiquette å laste opp minst den samme tiden som man har lastet ned helst det dobbelte. Det er jo opplastning det også. Vet mange skrudde av opplastning helt. Men har titta innom litt av de gamle sidene jeg brukte og torrent er en døende hobby

Veldig få som seeder enda (åh, walking down memory lane )