Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2803
Har nylig fått meg jobb etter studie, og kommer til å tjene et sted mellom 550-600 i året.

Jeg kommer til å bli avhengig av bil, og lurer på hva forhandlere krever, og om det bare er en kredittgodkjenning som må til? Ser på en som vil koste meg 4500-5000 pr. mnd.

Jeg har ingen utestående regninger etc, og ingen aktive betalingsanmerkninger så vidt jeg ser gjennom deforo(nettsted hvor man kan sjekke kredittscore)

Dog er kredittscoren min litt lav, og det vil jeg tro er fordi jeg har null lån, og generelt lite utgifter i form av regninger etc. Stemmer det?

Grunnen til at jeg ønsker å lease bil fremfor å kjøpe, er fordi jeg har hørt at når jeg skal søke om boliglån(som jeg har tenkt til etter sommeren) så vil bankene se at jeg allerede har billån, som igjen vil påvirke om jeg får boliglån eller ikke. - Stemmer dette?

Håper noen kan svare meg, da jeg allerede har prøvekjørt og er super gira på bilen jeg har sett på.
"Kreditscore" er en amerikansk oppfinnelse og betyr absolutt ingenting i Norge.
Ingen bank gir deg avslag på boliglån fordi du har billån.
Tvert imot så er det ganske vanlig at de tilbyr deg å bake billånet inn i boliglånet, så du bare har ett lån med lavere rente å forholde deg til.
Så det "smarteste" for deg hadde vært å ta et lite billån og kjøpe deg en billig bil - men den blir nok ikke like kul som en du leaser til 5000/mnd.
Sitat av meitemark Vis innlegg
"Kreditscore" er en amerikansk oppfinnelse og betyr absolutt ingenting i Norge.
Vis hele sitatet...
Kredittscore har absolutt alt å si på en kredittsjekk med mindre du forventer å få en manuell vurdering noe "ingen" gjør lenger.

"Ved en kredittsjekk blir en kredittscore laget ut ifra blant annet betalingshistorikk, inntekt og alder. Denne strekker seg fra 1-100, og kan gi en indikator på personens betalingsevne og kredittverdighet[3]. En lav score kan gjøre det vanskelig å oppnå ulike former for kreditt."

Kredittsjekk

Billån vil inngå i din gjeldsgrad ihht Boliglånsforskiften.
Det er selvfølgleig bare bullcrap at det hindrer deg i å få lån. Har du en ryddig økonomi får du låne 5 x inntekt. "Alle" får det da vi er så heldige å bo i Norge.

Eks:
Gjeldsgrad: 550k x 5 = 2.750k.
- Billån 500k
- Studielån 250k
Boliglån 2 mill.

Sitat av Neptunia Vis innlegg
Tvert imot så er det ganske vanlig at de tilbyr deg å bake billånet inn i boliglånet, så du bare har ett lån med lavere rente å forholde deg til.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke nødvendigvis anbefalt da du kommer til å betale lenger på bilen. Du ønsker ikke lenger nedbetalingstid på bilen enn verditapet. Rentene her blir småpenger å regne.


Det beste og billigste er gjerne kaskofritt lån. Et sted mellom 50-100k. Da er lånet litt dyrere men som førstegangseier får du adskillig rimeligere bilforsikring uten kasko.
Sist endret av Dough; 11. mars 2022 kl. 07:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Generelt er bil et tapsprosjekt. Jeg ville kjøpt en rimelig bil til om lag 50k og ikke tatt med kasko på forsikringen. Som nevnt over hemmer billånet på boliglånet.
Jepp, uten bonus og førstegangseier av bil så vil du få en hinsides premie på kasko.
Det er bare å ta en kalk online å se.
Leasing av bil er et av det verste investeringer du gjør som privat person! Jeg kjøpte meg en billig brukt bil til 75k og min kompis leaset en volvo til nærmere 700k! Han har betalt godt over 75K og sitter med ingenting.

Som bedrift kan leasing være lønnsomt da bedrift er om likviditet, og leasing oppføres ikke som lån.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Leasing av bil er et av det verste investeringer du gjør som privat person! Jeg kjøpte meg en billig brukt bil til 75k og min kompis leaset en volvo til nærmere 700k! Han har betalt godt over 75K og sitter med ingenting.

Som bedrift kan leasing være lønnsomt da bedrift er om likviditet, og leasing oppføres ikke som lån.
Vis hele sitatet...
Du eier ingenting etter et opphold på et fint hotell eller en bedre middag heller, men som du har kosa deg i noen år med en helt ny bil du kanskje ikke hadde hatt råd til.
Lån og leasing skal betjenes. Det er en ev flere grunner til at 5 x regelen er der. Også skal du ha egenkapital.
Slå på nyhetene å se litt på alt som påvirker økonomien til nordmenn fremover så vil det være bra galskap å ta mer lån enn man man kan takle nå. Alt blir dyrere og renta skal opp for å nevne noe.
Det har vært flere saker på E24 o.l nettsider og i avisen når leasing ble en stor greie. Og selvsagt alle autoblader.

Det er flere faktorer som spiller inn hva som er gunstig for deg.

Leasing er ganske genialt for noen.

For å svare på spørsmålet ditt. Innskudd.

Pleier å starte på 50 lapper på de billigste bilene. Du finner leasing på bruktmarkedet og, der er det som regel ingen innskudd. Det er mange som må kvitte seg med leasing avtalen pga økonomi og da kan du være heldig og sitte med bare fordeler.

Det de og sjekker ved kredittsjekk er inntekt. Det løser du med tre lønnslipper.

Husk, når du leaser en bil kan du ikke bruke den som du eier den. Du kan ikke kjøre så langt du vil. Alt vedlikehold må følges til punkt å prikke. Noen lar deg ikke velge om du skal ha dekk i garasjen eller på dekkhotell.. for du får ikke lov å skifte hjul en gang.

Og, de er veldig flink å finne feil når leasing er utgått. Og ja, du må betale for det og.

Enkelt google søk. Billån eller leasing og du finner alle info fra evigheter med kilder.

Jeg hadde slikt bil abonnement. Det synes jeg var genialt.

En Tesla S kostet 10k i mnd. Men MG EV var under 5k i mnd. Fikk den levert med under 10km på telleren. Eneste jeg betalte var bompenger utenom mndsavgiften.

Sammen i prisklassen var el-golf og e-up. Det var i 2020 og de var akkurat startet opp.

Man kunne bytte bil når man ville. Helt genialt synes jeg.
Sist endret av Naturgrønn; 11. mars 2022 kl. 18:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Klassisk feilprioritering. Dyr bil før bolig.

Bil kommer i andre rekke. Kjøp en drittbil til å begynne med og boligen du har virkelig lyst på. Kul bil kan du kjøpe seinere.

Leasing binder ikke kapitalen din, men den er likeledes en fast utgift du regne inn i budsjettet. Du kan da låne mer til hus, men du sitter likeledes med høyere utgifter og mindre å rutte med ellers.
Sist endret av loppetrusa; 11. mars 2022 kl. 19:18.
Om du trenger en sprell ny bil i 3år med en avtalt kilometer begrensning og har råd til å bruke 50-80k på det. Samt er flink til å holde bilen i hevd og ikke kjører over avtalte kilometer, så kjør på si.

Men, er det nei på en av overnevnte så dropp det.

Jeg leaset en ny bil, tapte en god del på å kjøre den 17k kilometer over, og for å slippe å styre med å gjøre bilen leveringsklar etter leasing så kjøpte jeg den ut i stede. Og sitte på en måte også nå igjen med prisfall tapet til bilen. Og! Den hindrer meg i å nå maksimum x5 av årsinntekt i boliglånjakta pr.dd

So yey, go leasingbil
Ett lite tips som kanskje er nevnt bare bakt inn på ett annet vis.

Du bør kikke nøøøye på hva leasingselskapet mener er vanlig slitasje etter 3 år. just saying.. noenting som kanskje du eller ett annet selskap ville definert som vanlig slitasje er kanskje ikke det hos ett annet selskap.. så bytte av dekk foreks kan bli jævlig dyrt ved leveringsklar