Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4238
Har noen erfaring med hvordan det gjøres? Jeg skal kontakte Ukrainske ambassaden i morgen. Jeg vil bidra med noe, om det er å hjelpe sivile ved grensene, barn på sykehusene, eller å føre krig som frivillig i Kievs forsvarsstyrke. Jeg har ingen militærtrening per say, men har mye erfaring med håndtering av våpen og friluftsliv, jakt, overlevelsesteknikk under tøffe vilkår og nødsituasjoner i villmarken.

Lurer på praktiske ting som hva jeg må ta med, hvor jeg helst bør bidra, hvordan gjøre best nytte av meg. Hvis noen har råd så tas det godt imot.

Oppdaterer tråden etter samtale med ambassaden.
Ambassaden vil nok svare deg på alt. Jeg vet at skuddsikre vester bl a. er mangelvare der nede.
Har ikke så mye råd og komme med, håper du får gjort det du kan. Men bør skrive Kyiv og ikke Kiev fordi Kiev er den russiske måten og skrive det på som ikke akkurat støtter riktig side. https://en.m.wikipedia.org/wiki/KyivNotKiev
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Har ikke så mye råd og komme med, håper du får gjort det du kan. Men bør skrive Kyiv og ikke Kiev fordi Kiev er den russiske måten og skrive det på som ikke akkurat støtter riktig side. https://en.m.wikipedia.org/wiki/KyivNotKiev
Vis hele sitatet...
dummeste jeg har lest..

Skal vi alle legge om til nynorsk siden ABB skriver og snakker bokmål?
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Har ikke så mye råd og komme med, håper du får gjort det du kan. Men bør skrive Kyiv og ikke Kiev fordi Kiev er den russiske måten og skrive det på som ikke akkurat støtter riktig side. https://en.m.wikipedia.org/wiki/KyivNotKiev
Vis hele sitatet...
Lærte meg dette her om dagen selv. Språk har også makt, så det er viktig å vite!

Bombaklat det står respekt av at du vil reise! Ambassaden guider deg, du kan også ta kontakt med ukrainske lokale grupper. Kom deg på signal og telegram, ikke avtal med lokale på andre måter! Det setter de i risk for å bli overvåket og funnet av russisk militær.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Har ikke så mye råd og komme med, håper du får gjort det du kan. Men bør skrive Kyiv og ikke Kiev fordi Kiev er den russiske måten og skrive det på som ikke akkurat støtter riktig side. https://en.m.wikipedia.org/wiki/KyivNotKiev
Vis hele sitatet...
Det er da også den norske måten å skrive det på??? Ser du skriver godt norsk så hvorfor skal du plutselig gjøre om på det ene ordet fordi det skrives sånn på russisk?? Vet du at DA betyr ja på russisk, skal du slutte å skrive det også?
For å være litt kynisk, så er faren stor for at du vil bli brukt som kanonføde for å beskytte de ukrainske styrkene og sjansen for at du kommer hjem er liten. Det er historien til ulike slike fremmedlegionen.

Ingen stridseefaring og jeg antar du ikke kan ukrainsk, du vil være en hemsko.

Saken din er beundringsverdig. Men du går inn i ett helvete på jord uten trening.

Men som sagt tidligere her ambassaden hjelper deg. Lykke til og håper du kommer igjennom og kommer tilbake.
Sitat av DAE Vis innlegg
dummeste jeg har lest.. Skal vi alle legge om til nynorsk siden ABB skriver og snakker bokmål?
Vis hele sitatet...
Det kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Det hadde vært en nærmere sammenligning om andre land insisterte på å kalle Oslo for et tysk stedsnavn fra når Norge ble okkupert av tyskerne, tross for vår uavhengighet og etablering av et selvstendig land med eget språk. Og hvis Tyskland fortsatt hadde ment at de hadde rett på Norge og var villige til å gå til krig og ny okkupasjon av landet. Eller at Norge stod under okkupasjonstrussel fra Danmark etter alle disse år som uavhengig og resten av verden fortsatt brukte Christiania og ikke gadd å ta hensyn til at nordmenn bruker Oslo nettopp fordi det er det norske navnet på hovedstaden, og på den måten ikke viser anerkjennelse av landet som løsrivet og selvstendig fra andre land. Skulle vi fortsatt hatt gateskilt landet over på dansk også? Du vet det at språk utvikler seg og vi gikk også fra Peking til Beijing nettopp fordi det var nærmere sånn kinesere selv uttaler det. Bombay byttet også til Mumbai fordi navnet Bombay var tilknyttet britisk kolonialisme.

Sitat av Sondre Vis innlegg
Det er da også den norske måten å skrive det på??? Ser du skriver godt norsk så hvorfor skal du plutselig gjøre om på det ene ordet fordi det skrives sånn på russisk?? Vet du at DA betyr ja på russisk, skal du slutte å skrive det også?
Vis hele sitatet...
Så du syntes en diktators eller okkuperende makts navnebruk på et land som de vil kapre er viktigere enn hva folket selv i gjeldende land etter å ha fått et uavhengig land kaller sin egen by?
På russisk heter byen Kiev og siden Russland er stormakt har Kiev blitt sånn vi skriver det på mange andre språk også, men på ukrainsk heter byen Kyiv og nasjonalsamlingen slo fast i 1995 at det var sånn det skulle skrives siden Ukraina ble uavhengige. Dette var også en markering av at det skulle være slutt med russisk dominans over Ukraina, inkludert en russifisering av språk og kultur.
Det er ikke bare nå Ukraina ønsker at verden skal skrive hovedstaden med det Ukrainske navnet og ikke det russiske navnet, i 2018 satt Ukrainas regjering igang en kampanje for å få engelskspråklige medier til å bruke Kyiv. Mange har gjort det i årevis som Washington Post, New York Times, Associated Press og Daily Telegraph. Men altså ikke norske medier og nordmenn før nå. Det norske språkrådet har anbefalt å bruke Kyiv, som den ukrainske språkloven og det norske utenriksdepartementet også bruker.

Russland okkuperer Ukraina. Det minste vi kan gjøre for å støtte Ukrainas uavhengighet, er å bruke det navnet landets innbyggere foretrekker på sin hovedstad, og ikke det navnet som brukes av okkupanter som mener landet tilhører dem.

Les dere opp her
https://www.aftenposten.no/meninger/...kyiv-ikke-kiev

https://www.aftenposten.no/verden/i/...-kiev-til-kyiv
Sist endret av celtseus; 2. mars 2022 kl. 00:26.
The Man In Black
Dovregubben's Avatar
Her er en reddit med mye informasjon om temaet, https://www.reddit.com/r/volunteersForUkraine/

Er flere der som kan være behjelpelig med pakkliste, oppmøte, transport overnatting etc. Er tydeligvis flere som også tilbyr sponsor til de som drar for å støtte økonomisk med transport, innkjøp av materiell og diverse. Lykke til hvis du bestemmer deg for å dra og du har min fulle respekt, hvis du skulle ombestemme deg så vend i tide, det er ingen skam å snu!
Om noen vet fremgangsmåten men ikke ønsker å skrive det her, gjerne send meg en liten PM Skal ikke dra nedover, men har bare stor interesse å vite hvordan ting fungerer..
Hvis dere ønsker å delta i konflikten som soldat, men ikke klarer å finne informasjon om dette på egenhånd hadde jeg tenkt meg om en ekstra gang.

Uten militær erfaring kan dere risikere å bli en belastning for styrkene. Kontraktene ser ut til å variere fra 2 år til konflikten er over avhengig av hvilken gruppe dere tilslutter dere. Lykke til!

How long are we contracted?
We have heard from the Georgian commander this morning (1 March 2022). He has confirmed that any recruits will be required to stay the DURATION of conflict until we win.

https://twitter.com/cossackgundi/sta...874612225?s=21


https://www.reddit.com/r/VolunteersF...ndex/resources
Sist endret av Zimzimba; 2. mars 2022 kl. 11:21.
4 steg.

1. Kontakt den ukrainske ambassaden. Spør om å bli med i Ukrainas "foreign legion of territorial defence"

2. Gjennomfør intervju

3. Søk om å delta

4. Avvent instrukser, så reis til Ukraina.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Jeg håper folk tenker seg nøye gjennom og gjerne 10 ganger+ før dere begir dere ut på noe sånt, og da mener jeg de som ønsker å slutte seg til krigen. Om det så er med Ukrainske forsvaret eller de sivile styrkene. Krig er ekstremt dramatisk, du vil se mye døde kropper, brente kropper, blod, avsprengte kroppsdeler, sidemannen din får headshot, eller du.

Spesielt de som har ingen militær erfaring, det er veldig mye å sette seg inn i - for hver minste lille feil kan ha dødelige følger i kamp for enten deg eller han ved siden av deg. Hvis man ikke har noe militær erfaring - ikke dra.
Som nevnt over her, du blir mer en belastning enn til hjelp.

La meg prøve å forklare litt:
Bare det å holde eller sikte med et fulladet krigsgevær er krevende, skyte for å treffe er vanskelig, det er en en kraftig rekyl og det smeller som faen, du ser kanskje ikke hva du skyter på en gang. Man må vite hvordan man skal bruke dekning, eller ikke eksponere seg, hvordan bevege seg, hvor du skal bevege deg. Det kan hende du må sitte helt musestille og stiv i flere timer i skyttergrav. Du vil være veldig sliten, trøtt og sulten, følelser blir vanskelig å styre. Du kan ikke ha kontakt med familien på flere uker. Mulig du ikke får dusjet på over en uke av gangen. Hvis du ikke er godt trent blir det enda mer slitsomt og tyngre. Hjelm, våpen, stridsutrustning + sekk veier sammenlagt 20-25 kg+.

Her er en god beskrivelse for forberedelser hvis du absolutt vil:
https://www.reddit.com/r/volunteersF...conflict_zone/

Jeg synes det er veldig heroisk av de som tør, men tenk dere godt om.

Å donere penger er forsovet til stor hjelp også, enn alle pengene dere ville brukt å utstyr og reise
Har skrevet og slettet fire innlegg nå, fulle av vennlige råd og hva-om, hva-hvis. I stedet vil jeg ønsker deg god tur, om det er lov å si. Også håper jeg du kommer hjem. Og om du kommer hjem igjen håper jeg du ikke angrer på at du dro.
har du egentlig noe relevant erfaring da, og noe å "bidra" med?

eller blir du bare kanonføde, og tråkker i veien for alle andre som allerede befinner seg i området liksom?
Tror faktisk dette er et av spørsmålene jeg ville aldri spurt på nettet.
Ikke misforstå meg, men hva slags svar håper du å få fra folk her?