Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5069
Hey

Jeg er 21 år gutt/mann? Har erfaringer i servitør yrke, og har tenkt på at jeg vil prøve i jobbe i en Pub men jeg vet jo at ting har vært vanskelig for de som har puber, så jeg lurer jo på om folk gidder å ansette nå? Når kanskje folk ligger i minus.. men uansett jeg gidder ikke å sette meg ned å skrive masse på et papir som folk kaller CV osv, hvis de trenger det så er det ok, men jeg vil bare dra på puben for å så snakke med sjefen face 2 face der og da, og spørre om det er mulig å få jobbe. Bare lurer på om det er mulig nå? Om det funker bedre å dra dit å snakke direkte med sjef isteden for å skrive masse shit. Jeg har erfaringer så det blir ikke helt ny ball game. Bare lurer på om det er vits?..
Det er riktig innstilling, spessielt for en såpass sosial jobb som bar. Du kan jo tenke deg hva som er viktig der, lukte bra, utstrålig, selvtillit, kanskje være kjekk.

Hadde ikke kasta bort krefter på cv, hadde relokert dem i beina og ballene for så å gå ned til nærmeste pub med litt small talk og prøve å close en deal med sjefen. Hvis medarbeidern liker trynet ditt så vil hen prøve å få deg kontakt med sjefen.

Personlig ville jeg aldri ha ønsket å være i bar (det er sikkert bra om du vio få høyere karisma), men hvis jeg hadde ønsket det så hadde jeg satsa på face2face prat. Så spør sjefen om du har cv, så sier det nei. Om han insisterer så tilbyr du en sendt til hans epost. Også går du til neste pub (uten å drikke)

Hadde lett guidet deg for ei søt veninne om du har

Men det du burde gjøre om det er sånn bsosial kar er å ta med en kompis, ved å betale eller frivillig for å Backe deg til å approache barene for jobb. Da får du mindre knekk fra avslagene
Sist endret av Skogen9900; 22. februar 2022 kl. 01:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jobber selv i bar og er helt uenig med Skogen9900. Tenker generelt at dersom man ønsker en jobb så er første steg å faktisk gidde å skrive en cv. Hvilken arbeidsplass ønsker en ansatt som ikke gidder det, det er tross alt ikke mye jobb? Anbefaler å ta med en cv og jobbsøknad, møt opp i person og etter en samtale kan du be om å legge igjen cv og søknad slik at de kan ta kontakt dersom de skulle være interessert. Støtter heller ikke forslaget med å ta med en kompis da dette kan se uprofesjonelt ut for en potensiell arbeidsgiver
Ja jeg ser hva du mener, ingen problem å få fikset en CV. Men kanskje det har seg sånn at noen barer/puber er litt forskjellig på hvordan de liker at folk kommer fram på? Jeg skal sjekke ut den bruneste puben på Lillehammer (felix), kanskje de liker at ting ikke er så svart hvitt som på ark? Men som sagt ingen problem å få fikset cv og jobb søknad. Jeg føler bare at direkte samtaler funker som oftest best, så får det som være nødvendig av sånn skrive saker ting komme etter de ser at jeg er ivrig på og være en del av dem og det de driver med. Synes ikke Skogen har så sykt mye å være uenig i. Karisma er noe jeg aldri kunne fått nok av og er noe jeg strever for. Det er jo meg de skal se. Ikke skrift. (Men ser hva du mener også da, er ikke stress å fikse.)
Gå ned og slå av en prat. Spør om de ønsker en søknad eller ikke. De fleste arbeidsgivere ønsker seg søknader skriftlig, og en holdning om at det ikke er skriften din som gjør jobben burde du legge fra deg.

Jobbe i bar handler ikke om karisma, at en lukter godt, god selvtillit eller hva annet Skogen9900 legger i det. Jeg har selv jobbet som daglig leder i bar tidligere, og snakker av god erfaring. Mange som jobber i bar har som regel en interesse innen faget. Finn din, så vil praten du tar med en leder gå mye lettere.

De aller fleste barer ønsker seg ekstravakter som kan trå til når det trengs. Større stillinger er det ofte mindre av. Lykke til!
Felix ja... Jeg har lagt merke til at de som jobber i baren der er stamgjester som er en del av "miljøet". Det er folk som er mye innom der i hverdager og på dagtid (ikke nødvendigvis bare for å drikke alkohol). Hvis jeg skal spekulere, vil jeg anta du har liten sjangs for å få jobbe i baren der om du ikke kjenner Melina (eier), eller gir et kult førsteinntrykk (da snakker vi punk-stil og hanekam eller noe som viser at du ikke bare er en normie type).
Det er alltids verdt et forsøk, men jeg tror det er såpass trangt på Felix at de prioriterer å gi arbeid til folk dem kjenner og stoler på. Det er et ganske lite og intimt sted, på en måte.

Du kan jo prøve Brenneriet Har jobba der selv, men ikke i baren. Inntrykket mitt er at det er ganske hektisk, men har ikke vært der siden de omprofilerte seg til en mer "chill" greie, visstnok... Skjønner godt om du ikke vil jobbe der. Der er det iallefall anbefalt å ta med CV og vise at du er litt ordentlig.

Ellers kan du prøve på Paddys eller Haakons. Tror kanskje Paddys over Haakons, egentlig. Har litt samme inntrykk av Haakons som Felix, at det er litt "trangt" om jobbene der, og at de heller velger folk de kjenner litt fra før.
Han som eier Paddys virker ganske chill og kul, så det kan jo hende du kan stikke innom og så av en prat og høre.

Uansett så skader det nok ikke å ha med en CV i tilfelle dem spør. Tror det er bedre å gi en fysisk CV enn å sende en mail...
Lykke til!
Okey takk for svar jeg får vell bare dra ned dit i nærmeste framtid bare for å føle på stemningen der, spille litt biljard. Uten å tenke på at jeg skal løpe å spørre om jobb, ta det litt som det kommer kanskje? Så hvis det føles riktig så kjører jeg på derfra, Finner vell fort ut om det faktisk er noe for meg.
Mange utesteder har mista sine tidligere ansatte til andre yrker i løpet av pandemien, så nå kan være et bra tidspunkt å søke jobb.

Jeg ville satsa på en kombinasjon av personlig oppmøte og en skriftlig presentasjon av deg selv som du kan legge igjen etter en prat med sjefen.
Hvis man slenger ut en annonse om at man trenger servitør så kommer det inn flere titalls søknader. Hvorfor skal man da velge den som legger minst innsats i å vise hva personen duger til.
Har du noen relevant utdanning, som feks bartender-skolen? Eller relevant erfaring? Som å ha stått i en bar tidligere?
Hvis svaret er nei-nei, stiller du nok helt bakerst i køen.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Har du noen relevant utdanning, som feks bartender-skolen? Eller relevant erfaring? Som å ha stått i en bar tidligere?
Hvis svaret er nei-nei, stiller du nok helt bakerst i køen.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Jeg har selv drevet bar, og jobbet i bar, i flere år, og har kun ansatt en person med bartenderkurset og et fåtall med erfaring. Det er alltid flott å ha et par-tre bartendere med erfaring, men man er mer avhengig av å ha gode runners kontra masse erfarene bartendere. Derfor var bransjestandaren å ansatte helt ferske runners og la dem rydde glass og kjøre oppvask og fylle på flasker og den greia der i noen måneder og så sakte men sikkert gi dem tid bak baren. Etter en 6 måneder så er dem ganske så dyktige og etter et år kan dem holde baren på egen hånd.
Nå begynner det å bli noen år siden jeg drev bar, så kan være jeg ikke er helt oppdatert på prosessen, men jeg kan ikke se for meg at det har skjedd så veldig mye utvikling på denne fronten.

Bartenderskolen er litt sånn 50-50 om det er en god ide eller ikke, det koster litt for mye penger å ta kursene. Så du skal jobbe ganske lenge i bar før invisterigen av kurset har betalt seg tilbake.

Å få jobb i bar handler om å ta kontakt med en bar og høre om de trenger hjelp. Ville kanskje ikke bare møtt opp en random kveld, sjansen for at daglig leder er på jobb er ganske liten og cv'er som bare blir levert til de som tilfeldigvis er på jobb den kvelden har en egenskap med å bare forsvinne. Så ta en telefon først. Hør om du får prate med sjegen og om de har en ledig barback/runner-stilling ledig, og om de vil ha cv'en din. Hvis de ikke har noe ledig så spør om du kan få levere en cv allikevel, i tilfelle det skulle åpne opp en stilling.
Hører du ikke noe fra dem på et halvt år så ring igjen. Det kan også være lurt å ringe før helligdager og julebordsesongen, ringer du uka før 17mai eller i oktober og spør om de trenger hjelp så er det store muligheter for at du får prøvd deg. Da trengs det mye arbeidskraft.
Jeg har ingen utdanning.. kom til Lillehammer for å fullføre studiene mine så jeg kunne bli ferdig med VGS, men jeg klarer ikke skole. Har vært servitør i rundt 10 brylluper, jobbet svart så ikke noe fast jobb som servitør, men jeg ble alltid ringt opp igjen og ble spurt om jeg ville komme å jobbe mer, bare fordi de var fornøyde med meg og synes jeg gjør det veldig bra. Servert brudgom osv, stått i bar i brylluper. Der erfaringen kommer fra. Synes det er ganske behagelig å servere folk, Passer meg bra.

Sitat av moret Vis innlegg
Ikke nødvendigvis. Jeg har selv drevet bar, og jobbet i bar, i flere år, og har kun ansatt en person med bartenderkurset og et fåtall med erfaring. Det er alltid flott å ha et par-tre bartendere med erfaring, men man er mer avhengig av å ha gode runners kontra masse erfarene bartendere. Derfor var bransjestandaren å ansatte helt ferske runners og la dem rydde glass og kjøre oppvask og fylle på flasker og den greia der i noen måneder og så sakte men sikkert gi dem tid bak baren. Etter en 6 måneder så er dem ganske så dyktige og etter et år kan dem holde baren på egen hånd.
Nå begynner det å bli noen år siden jeg drev bar, så kan være jeg ikke er helt oppdatert på prosessen, men jeg kan ikke se for meg at det har skjedd så veldig mye utvikling på denne fronten.

Bartenderskolen er litt sånn 50-50 om det er en god ide eller ikke, det koster litt for mye penger å ta kursene. Så du skal jobbe ganske lenge i bar før invisterigen av kurset har betalt seg tilbake.

Å få jobb i bar handler om å ta kontakt med en bar og høre om de trenger hjelp. Ville kanskje ikke bare møtt opp en random kveld, sjansen for at daglig leder er på jobb er ganske liten og cv'er som bare blir levert til de som tilfeldigvis er på jobb den kvelden har en egenskap med å bare forsvinne. Så ta en telefon først. Hør om du får prate med sjegen og om de har en ledig barback/runner-stilling ledig, og om de vil ha cv'en din. Hvis de ikke har noe ledig så spør om du kan få levere en cv allikevel, i tilfelle det skulle åpne opp en stilling.
Hører du ikke noe fra dem på et halvt år så ring igjen. Det kan også være lurt å ringe før helligdager og julebordsesongen, ringer du uka før 17mai eller i oktober og spør om de trenger hjelp så er det store muligheter for at du får prøvd deg. Da trengs det mye arbeidskraft.
Vis hele sitatet...
Hey moret, ser at du sier at jeg burde ringe, har søkt meg opp på puben så jeg fant jo nummeret til daglig leder. Jeg har vurdert å nevne til sjefen at jeg er villig til å jobbe 2-4 vakter gratis, trenger bare et sted som tar meg inn og vil gi meg en sjanse. Siden jeg virkelig hater skole og møter ikke opp lenger. Tror du det gir meg en liten boost? Det viser jo at jeg er ivrig og jeg mener det. Nå starter vinterferien den 28. men det er jo ikke helligdag, bra og ringe før det eller i ferien kanskje? Jeg har mye å bidra med. + jeg har også referanse hvis det er nødvendig.
Sist endret av HallaKompis; 23. februar 2022 kl. 13:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Hey moret, ser at du sier at jeg burde ringe......
Vis hele sitatet...
VGS? Du må nesten være 20 år gammel for å jobbe i serveringsbransjen, er du fylt 20 enda?
Vinterferie er ikke helligdag i bar-bransjen, men ring før uansett du, kan være noen av de faste skal på ferie.
Vet ikke om det er positivt å si at du ikke orker skolen, tror jeg ville ventet med å dele den informasjonen til du blir spurt.
Sist endret av moret; 23. februar 2022 kl. 13:39.
Sitat av moret Vis innlegg
VGS? Du må nesten være 20 år gammel for å jobbe i serveringsbransjen, er du fylt 20 enda?
Vinterferie er ikke helligdag i bar-bransjen, men ring før uansett du, kan være noen av de faste skal på ferie.
Vet ikke om det er positivt å si at du ikke orker skolen, tror jeg ville ventet med å dele den informasjonen til du blir spurt.
Vis hele sitatet...
Jeg blir 22 i september, var bare noen oppe her som spurte om jeg hadde utdanning, glemte å pinne. Skal ikke spy ut masse om hva jeg orker å ikke orker til sjefen nei haha, er anonym her så er ikke stress for meg å skrive det. Men ja har aldri fullført vgs, kom hit for å prøve igjen, men jeg må nok satse på noe annet. Og da hjelper det med tips fra dere som har drivet bar/jobbet på en. ( og det handler ikke om at jeg ikke orker skole. Jeg hater det.) det er forskjellen.

Føler jeg skulle ordlagt meg litt annerledes i det jeg skrev, får plutselig ikke redigert. Men samme det, jeg ringer sjefen imorgen så tar jeg det derfra.
Sist endret av HallaKompis; 23. februar 2022 kl. 15:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.