Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 6440
Hadde en kamerat som alltid ignorerte meg i en måned for den minste ting, og så kom tilbake som om ingenting skjedde. Til slutt fikk jeg nok og kuttet kontakten med han. Hadde en annen kamerat som også gjorde det samme for den minste ting.

Kan ikke tenke meg noe mer barnslig og umoden oppførsel enn dette. Hvorfor klarer ikke disse å snakke og løse problemer som en voksen person? Har senere funnet ut at dette er noe narsissister og psykopater bruker mye for å straffe ofrene sine.

Har noen av dere opplevd slik oppførsel?
jeg blir ofte beskylt for og gjøre sånt, men det er ikke hensikten . jeg liker bare og preike med folk når jeg føler for det. har vært sånn siden barndom pga traumatiske hendelser . som har gjort at til tider ignorer jeg alt rundt meg for og være i min egen boble. det kan vare i noen dager,uker eller mange måneder. jeg gjør ikke det bevisst for og plage noen , det er bare sånn jeg har blit av et resultat av problematisk oppveskt, at jeg trives best i mit eget selskap..
Det er greit nok, det jeg mener med silent treatment her er folk som bevisst straffer andre ved å ignorere. Det er ikke det samme som å ta seg litt tid for seg selv og roe ned.
Jeg liker det ikke, men det hender at jeg sier sannheten uten å legge noe imellom selv om det medfører at den aktuelle personen (som jeg var kjent i hele hans liv, i 33 år) forsvinner fra både privat og felleschat i noen uker av gangen.. Det er hans problem og noe jeg for lengst har gitt opp å få korrigert eller å klare å unngå..
For min egendel er det ikke alltid jeg gidder å ta telefonen eller svare på meldinger. Har ingen ting med at jeg silent treater folk, er bare at jeg ikke føler for å svare. Ser for meg at noen psykologer for peker på depressjon i dette tilfellet.

Ser du spør om folk som gjør dette bevist som en straff. Hvordan er du sikker på at dette blir gjort for å straffe deg? Kan det være andre grunner?
Jeg har hatt en kompis over mange mange år som gjør sånn. Som sier at det er bare å ta opp tråden igjen så fortsetter vi der vi slapp sist men når man blir behandla som luft og en reservekompis lenge nok gidder ihvertfall ikke jeg mer. Og trist er det når man ikke har mange kompiser og ikke har lyst til å avslutte en relasjon.

Men én relasjon som får deg til å føle deg drit er bedre å være foruten
Sitat av iiconanii Vis innlegg
For min egendel er det ikke alltid jeg gidder å ta telefonen eller svare på meldinger. Har ingen ting med at jeg silent treater folk, er bare at jeg ikke føler for å svare. Ser for meg at noen psykologer for peker på depressjon i dette tilfellet.

Ser du spør om folk som gjør dette bevist som en straff. Hvordan er du sikker på at dette blir gjort for å straffe deg? Kan det være andre grunner?
Vis hele sitatet...
En av dem sa "Du kommer ikke til å høre fra meg på lenge!"
Og en annen sa "Hvis du ikke gjør det så snakker jeg ikke med deg på noen måneder". Dette er psykisk mishandling og er ment som straff.

Det er manipulering. De gjør det så du skal skamme deg og ikke gjøre den samme feilen igjen. De setter deg på plass. De viser hvem som er sjefen. Dette er noe av det verste et menneske kan gjøre mot en annen, og viser en høy terskel for manipulering og viser lav intelligens. Dette er noe 5 åringer gjør i trassalderen og viser lav emosjonell intelligens og liten modenhet når man ikke klarer å løse problemer som en voksen person.
Sist endret av something; 22. desember 2021 kl. 12:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er psykisk mishandliing i mine øyne
Vis dem gjør det for purr faenskap så er det barnehage oppførsel det er jeg helt enig i. Var ikke klar over at de fortalte det at dem ikke vil preike med deg. Det jeg ville gjort da når de er klare for og prate med deg er og gi dem samme behandling så de får kjenne på åssen det er, kansje dem lærer at man skal respektere folk? Men da gjør man jo det samme så hmm vet ikke helt hva jeg skal si. En fucked up situasjon indeed. Jeg opplevde det på ungdomskolen , en hel gjeng på ca 20stk frøyd meg ut fordi jeg ikke vile henge med dem. Når jeg tok meg nær av det så ble det være. Men når jeg lærte og gi faen og overse det ,og tenke at jaja dette er lowtrash folk så gikk ting tilbake til normalen. Da seiret jeg over dem på en måte og de begynte og føle seg som trash . Det er som mobbing bare en mer ekstrem måte . Når du slutter og bry deg om mobberne og ikke tar deg nær av det lenger så slutter dem og finner noen andre og mobbe.
Sitat av something Vis innlegg
En av dem sa "Du kommer ikke til å høre fra meg på lenge!"
Og en annen sa "Hvis du ikke gjør det så snakker jeg ikke med deg på noen måneder". Dette er psykisk mishandling og er ment som straff.
Vis hele sitatet...
Det er neppe psykisk mishandling, folk kan velge å snakke med hvem de vil, når de vil...

Hvis noen holder på med ting du ikke liker så er det ganske naturlig å øke avstanden til personen?

Hva er det du gjør, som de reagerer på?
Les deg opp på "silent treatment". Det er noe narsissister og psykopater bruker for å straffe folk. Det er helt klart psykisk mishandling. Det jeg gjør er veldig små ting som de ikke liker og derfor straffer med med stillhet for. Når jeg ikke gjør som de sier, så blir jeg altså straffet med stillhet, og det er noe det verste et menneske kan gjøre mot en annen. De kommer også tilbake når de mener jeg har sonet straffen min. Hvorfor kommer de egentlig tilbake? Hvorfor bare ikke forlate meg for alltid?

Tenk å få en så hard straff og ikke kunne være med et så fantastisk menneske som disse er? De er jo så vindunderlige og fantastiske. Jeg skal helt klart gjøre alt de sier for å ikke bli straffet med fravær av disse vindunderlige menneskene!

Jeg kan fortelle ett eksempel. Jeg sa nei til å bli med på noe, og fikk derfor stillhet som straff i en måned. Er ikke dette psykisk mishandling?
Sist endret av something; 22. desember 2021 kl. 20:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette har jeg aldri opplevd personlig - ei heller har jeg kjennskap til at denne demonstrasjonsformen er blitt brukt mot noen av vennene mine heller, ihvertfall ikke nellom nære venner.
Du har ikke bare hatt èn, men to som tilsynelatende jevnlig har gjort dette mot deg.

Jeg må si at jeg finner dette meget snodig, at du er omgitt av narsissister og psykopater.

Har du noen idèer om hvordan kan det kan ha seg?
Vel, det kan nok forklares med at jeg var veldig deprimert og desperat etter venner en lang periode. Har nå blitt medisinert mot min depresjon og er mye sterkere. Folk ville vel oppfatte meg som svak og det er derfor jeg tiltrakk meg disse menneskene.
Sist endret av something; 22. desember 2021 kl. 20:27.
Høres veldig merkelig ut hele situasjonen, slik du presenterer den.
Men å karakterisere "vennene" dine på den måten ser jeg i hvert fall ikke for meg at kommer til å hjelpe.

Om du gjør/ikke gjør ting som de ikke liker så er det da helt naturlig at de tar avstand fra deg, da forutsatt
at de allerede har sagt til deg at de ikke bifaller det du driver med, og det høres det jo ut som at de har sagt fra om.

Vi hadde en fyr i "gjengen" som støtt og stadig skulle hive ut vitser av en type vi andre ikke satte pris på.
Vi sa fra, han slutta ikke, så da slutta vi å ringe ham isteden.
Ser ikke hvordan dette er verken barnslig eller mindre intelligent. Man skal da ikke tvinges til å ha venner man ikke trives med?
Det er forskjell mellom å ikke ville ha noe kontakt med noen og å straffe noen med stillhet i noen måneder for så å komme tilbake.

Se for deg at du har en krangel med noen på jobben og han du krangler med ikke ser på deg eller snakker med deg på flere uker. Er ikke dette barnslig?

Om du er i et forhold med en jente og hun ignorerer deg for hver minste ting i flere dager, hadde du giddet noe sånt?
Sist endret av something; 23. desember 2021 kl. 00:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Noen psykopater/psosipater tenner på å ignorere deg. Hvis du sender en melding, så får de nesten blod i underlivet av og vente på å svare deg - tar det en uke, tar det en måned eller flere?

En ekte venn svarer deg så fort de ser meldingen.
Ja, det er det jeg snakker om. De tenner på å bli "chased". Det får dem til å føle seg store.

Når de gir noen silent treatment så forventer de å bli jaktet, og dette får dem til å føle seg store.
Sist endret av something; 23. desember 2021 kl. 00:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Den mest intelligente personen jeg har møtt i hele mitt liv følger alle disse kriteriene

Vanskelig å få tak i, arrogant hele tiden

Han kan droppe deg på ett sekund. Du kan være en venn med han i flere år

En samtale, så er dere ikke "venner" lengre

Kald som faen.

Psykopat?
Veldig bra beskrevet. Dette kjennetegner de folkene jeg var "venn" med.
Høres ut som tapere. Hadde holdt meg unna
Vet ikke helt hvorfor linkene jeg la ut ble slettet, prøver bare å opplyse folk om dette.

https://www.youtube.com/watch?v=XisdRlbWHAY
Sist endret av something; 23. desember 2021 kl. 23:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Kanskje de blir slettet fordi 1) anonyme youtube-linker ikke er best for opplysning, og 2) alle allerede vet hva "the silent treatment" er, og tar det som det det er: barnslig piss som man burde ofre minst mulig tankekapasitet.
Bare å ignorere de tilbake, så slutter de eller så er du kvitt de. Win - win i mine øyne. Folk som holder på sånn er oftere enn ikke bare søppel som ikke er verdt lufta ved siden av deg engang.
Sitat av something Vis innlegg
Hadde en kamerat som alltid ignorerte meg i en måned for den minste ting, og så kom tilbake som om ingenting skjedde. Til slutt fikk jeg nok og kuttet kontakten med han. Hadde en annen kamerat som også gjorde det samme for den minste ting.

Kan ikke tenke meg noe mer barnslig og umoden oppførsel enn dette. Hvorfor klarer ikke disse å snakke og løse problemer som en voksen person? Har senere funnet ut at dette er noe narsissister og psykopater bruker mye for å straffe ofrene sine.

Har noen av dere opplevd slik oppførsel?
Vis hele sitatet...
Det er vel bedre å snakke med kameraten din om dette? Det at at fyren går i radiotaushet trenger jo ikke ha noe med deg å gjøre i det hele tatt. Kanskje fyren sliter, har det tungt psykisk og ikke fikser å snakke med noen i perioder?

Selv om du tenker det er et mønster så trenger ikke det bety at det faktisk er et mønster for når han blir utilgjengelig.

Ta en prat med fyren å hør hvordan han egentlig har det.
Problemet er at de nekter å snakke med meg i disse periodene og går fullstendig taus. Jeg prøver og snakke med dem om dette og spør om vi kan skvære opp, men de nekter å snakke med meg. Så kommer de tilbake 1 måned etterpå som om ingenting skjedde, da er de altså ferdig med det hele og dukker opp som om ingenting skjedde. Du finner ikke dette som en litt rar måte å oppføre seg på? Litt barnslig?
Sitat av something Vis innlegg
Problemet er at de nekter å snakke med meg i disse periodene og går fullstendig taus. Jeg prøver og snakke med dem om dette og spør om vi kan skvære opp, men de nekter å snakke med meg. Så kommer de tilbake 1 måned etterpå som om ingenting skjedde, da er de altså ferdig med det hele og dukker opp som om ingenting skjedde. Du finner ikke dette som en litt rar måte å oppføre seg på? Litt barnslig?
Vis hele sitatet...
Det er en rar måte å oppføre seg på som kan komme av mange forskjellige ting - du må høre med vedkommende hvorfor ting utarter seg på den måten. Er det på grunn av angst, dårlig samvittighet og skyldfølelse eller er det ondartet og kalkulert?
Det hele begynner med at de mener jeg har gjort noe som har fornærmet dem. Og i stedet for å skvære opp og løse problemet som en voksen person så går de fullstendig taus i 1 måned for så å komme tilbake som om ingenting skjedde. Da tenker jeg dette enten er fordi de er så såret at de ikke orker å snakke eller fordi de vil straffe meg og fullstendig ignorere min eksistens. Hvis man er såret så går det vanligvis ikke så lenge som 1 måned med furting, da tar det gjerne litt kortere tid. Så jeg tror det er for å straffe meg de gjør det. Vise hvem som er sjefen så jeg ikke skal gjøre samme "kriminalitet" i fremtiden.
Sitat av something Vis innlegg
Da tenker jeg dette enten er fordi de er så såret at de ikke orker å snakke eller fordi de vil straffe meg og fullstendig ignorere min eksistens. Hvis man er såret så går det vanligvis ikke så lenge som 1 måned med furting, da tar det gjerne litt kortere tid. Så jeg tror det er for å straffe meg de gjør det.
Vis hele sitatet...
Det gir mening. Og dette er en vennerelasjon?
Hvilket kjønn er du og hvilket kjønn er vedkommende som behandler deg slik?
Hvor gamle er dere?
Hvor lenge har dere vært venner eller hatt en annen type relasjon?
Kan du gi eksempler på ting du har "gjort gærent" som kan få denne personen til å straffe deg på denne måten?

Jeg har ikke lest hele tråden, beklager på forhånd om du allerede har svart på dette.

Alt i alt høres det utrolig giftig ut, og umiddelbart tenker jeg at det beste du kan gjøre for egen del er å virkelig vise vedkommende hvordan man kjører "silent treatment" og rett og slett kutter han/henne ut fullstendig. Det høres jo ut som om dette er en belastning for deg, og sånn skal verken venneforhold eller andre forhold være.

Du er verdt mer enn som så og i en relasjon hvor man er likeverdige skal man rett og slett ikke straffe den andre parten med sånn umoden og respektløs oppførsel.
Spesielt om det er med hensikt og ment som en straff for noe du liksom har gjort galt.

Eventuelt kan du ha en ordentlig snakk med personen og understreke at du ikke tolererer slik oppførsel lenger. Hvis du ser for seg at det er verdt å redde forholdet og at en sånn samtale i det hele tatt har noe for seg.

Hva vinner du på å beholde forholdet og hva taper du på at det dør?
Sist endret av krystallkongen; 26. desember 2021 kl. 00:28.
Vi er rundt 30 år alle sammen. Vi er menn. Vi var venner noen år. Jeg vil ikke gi konkreke eksempler, men kan si at de tingene de mente jeg gjorde galt var veldig små ting som jeg ikke en gang visste at jeg gjorde. Dette kunne lett ha blitt løst og vi kunne skværet opp, men i stedet mente de jeg måtte "sone" for den "kriminaliteten" jeg hadde gjort og da ble jeg totalt ignorert i 1 måned. Jeg har ikke kontakt med noen av disse lenger fordi jeg ikke orket mer sånn oppførsel.
Jeg synes det er en veldig fin metode å gå for når jeg har fått nok, det er ikke min jobb å forklare noen hvorfor jeg setter de grensene jeg gjør - hvis noen lurer så får de selvsagt en grunn, men hvis det ikke var godt nok heller så trenger vel ikke jeg å bruke mer tid eller energi på det.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Et vanlig fordekt sosialt grep å gjøre er å blåse opp småting for å slippe å ha en relasjon til noen. Offeret skammer seg og føler det selv er skyldig, når den bevegende grunnen er trynefaktor og god gammeldags mislikt, og den som gjør grepet slipper merarbeid med et "cleant" brudd.

Dvs, slipper å rett ut avslutte vennskapet direkte med en begrunnelse
Sist endret av meaculpaUIO; 27. desember 2021 kl. 01:21.