Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 5917
Hvor finner man grafer for strømprisene time for time slik at man kan planlegge strømforbruk i hjemmet?
https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/#/nordic/map

Velg området du bor i, så viser den innkjøpsprisen til hva din strømleverandør kjøper inn strømmen for.

Selv bruker jeg Tibber, hvor strømprisen vises time for time i appen deres.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Strømprisgalskapen fortsetter. Ser at Storting/regjering diskuterer ulike modeller for å hjelpe forbrukere. Ville ikke det enkleste være at man får gjøre avdrag i selvangivelsen for strømforbruket?
Sist endret av hollow; 2. desember 2021 kl. 21:59.
Det er vel et år for sent for de som sliter nå...
Det vet jeg ikke, men det er nok naturlig at det er dyrt i 16-17 tiden når store deler av befolkningen lager middag. Og er nok sannsynligvis dyrt imellom 05,30-0800 når de fleste står opp og mange dusjer osv. Er nok absolutt billigest på natten mellom kl 0200-0500. Dette er bare antagelser fra meg, men tenker at det er noe sannhet i det.

Skal bytte fra norhesennergi til ribber denne måneden��
Sist endret av Conan; 2. desember 2021 kl. 22:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Conan Vis innlegg
Det vet jeg ikke, men det er nok naturlig at det er dyrt i 16-17 tiden når store deler av befolkningen lager middag. Og er nok sannsynligvis dyrt imellom 05,30-0800 når de fleste står opp og mange dusjer osv. Er nok absolutt billigest på natten mellom kl 0200-0500. Dette er bare antagelser fra meg, men tenker at det er noe sannhet i det.

Skal bytte fra norhesennergi til ribber denne måneden��
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det naturlig at det er dyrt på tidspunkt med høyt strømforbruk? Kvaliteten på strømmen blir ikke dårligere selv om flere bruker den samtidig. Strømnettet er bygget opp på en slik måte at enten så takler det forbruket eller så gjør den ikke det. Produksjon av strøm er like billig hele døgnet. Vi blir lurt og løyet til om dagen. Dette må opphøre! Mvh en som jobber med ALT i strømnettet vårt helt fra turbinen i fjellet til stikkontakten hjemme.
[url=https://imma.gr/109699x61c74][/URL

Er kun en antagelse fra meg, søkte nettopp på : når på døgnet er strømmen dyrest
Jeg bruker denne. Oversiktlig og grei. Morgendagens priser kommer ca 1300. https://www.ge.no/timepriser-spotpri...kaAnjwEALw_wcB
Sitat av hollow Vis innlegg
Strømprisgalskapen fortsetter. Ser at Storting/regjering diskuterer ulike modeller for å hjelpe forbrukere. Ville ikke det enkleste være at man får gjøre avdrag i selvangivelsen for strømforbruket?
Vis hele sitatet...
Strengt talt vil vel å stryke mva på strøm og nettleie desember-mars være det aller enkleste og moms er tross alt en ekstra skatt
Sist endret av 420master; 3. desember 2021 kl. 05:45.
Produksjonskostnadene til vannkraft er bare på noen øre kWt. De fleste kraftverkene i Norge ble nedbetalt på 70 tallet. Kraftverkene i Norge ble betalt med skattepenger. Det er ikke mva eller nettleien som må strykes. Det prates i medier og av politikere om strømprisen som en ting vi ikke råder over selvom vi som suveren stat burde kunne ha fast kWt på 50 øre krone og fortsatt tjene grovt på det! Norske forbrukere er ikke skyld i spillet som spilles sentralt i Europa mtp gasspriser og kullkraft, våres forrige generasjon løste og betalte oss vekk fra slikt!
Sitat av 420master Vis innlegg
Strengt talt vil vel å stryke mva på strøm og nettleie desember-mars være det aller enkleste og moms er tross alt en ekstra skatt
Vis hele sitatet...
Ja å stryke mva på strøm og nettleie vil nok vere en god vei å gå.
Så spørs det om det finnes noen vilje å få det til da.¨

Som jeg har forstått blir det også rushtidsprising inn i nettleia etter nyttår.
Sitat av Diepod Vis innlegg
Produksjonskostnadene til vannkraft er bare på noen øre kWt. De fleste kraftverkene i Norge ble nedbetalt på 70 tallet. Kraftverkene i Norge ble betalt med skattepenger. Det er ikke mva eller nettleien som må strykes. Det prates i medier og av politikere om strømprisen som en ting vi ikke råder over selvom vi som suveren stat burde kunne ha fast kWt på 50 øre krone og fortsatt tjene grovt på det! Norske forbrukere er ikke skyld i spillet som spilles sentralt i Europa mtp gasspriser og kullkraft, våres forrige generasjon løste og betalte oss vekk fra slikt!
Vis hele sitatet...
Men hva gjør du når du passerer kraftverkets produksjons kapasitet, eller du ser at om du tapper magasinet for fort så er du tom for vann før snøen smelter? Jo du inporterer kraft fra utlandet, via svindyre sjøkabeler.

Det er mange løsninger på problemet, men de er verken billige, eller kjappe, så politikerne føler de har "bedre ting å drive med".
Fra klassekampen idag:
En norsk husholdning bruker i gjennomsnitt 16.000 kilowattimer årlig. Om strømprisene øker med en krone for en familie i en enebolig, som bruker cirka 25.000 kilowattimer i snitt, vil strømregningen øke med 25.000 kroner. Det vil medføre at 40.000 kroner av bruttoinntektene vil gå til strøm
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Men hva gjør du når du passerer kraftverkets produksjons kapasitet, eller du ser at om du tapper magasinet for fort så er du tom for vann før snøen smelter? Jo du inporterer kraft fra utlandet, via svindyre sjøkabeler.

Det er mange løsninger på problemet, men de er verken billige, eller kjappe, så politikerne føler de har "bedre ting å drive med".
Vis hele sitatet...
Ganske enkelt. Man oppgraderer nettet og setter mer effektive turbiner inn i eksisterende kraftverk. Vi har ca 10% overskudd i produksjonen hvert år allerede.
Sitat av Diepod Vis innlegg
Ganske enkelt. Man oppgraderer nettet og setter mer effektive turbiner inn i eksisterende kraftverk. Vi har ca 10% overskudd i produksjonen hvert år allerede.
Vis hele sitatet...
Vi eksportere mer strøm en vi bruker, men vi er ikke selvforsynte. Vi klarer ikke å produsere nok til å håndtere toppene, så da kjøper vi kraft fra Sverige, Danmark, Tyskland, osv. Om vinteren kjøper vi ofte strøm fra utlandet, fordi vi ikke har nok selv.
Såklart vi kan oppgradere nettet, og turbiner, men det er ikke gjort på en dag, og antall folk med riktig kompetanse for slike jobber er begrenset, så alt sånt vil ta tid.
I tillegg er det å oppgradere en anonym turbin veldig "kjedelig" I forhold til å bygge en ny vindmøllepark.
Ser mange anbefaler Tibber. Det dere burde sjekke ut er Elekt.
Tibber tar 39,- i mnd, det gjør ikke elekt -- ellers akkurat samme spotpris.
Sitat av Fomo Vis innlegg
Ser mange anbefaler Tibber. Det dere burde sjekke ut er Elekt.
Tibber tar 39,- i mnd, det gjør ikke elekt -- ellers akkurat samme spotpris.
Vis hele sitatet...
Folk velger ikke tibber pga pris. Folk velger tibber pga at de har en app og et økosystem som gruser alle konkurrentene.
Sitat av hollow Vis innlegg
Strømprisgalskapen fortsetter. Ser at Storting/regjering diskuterer ulike modeller for å hjelpe forbrukere. Ville ikke det enkleste være at man får gjøre avdrag i selvangivelsen for strømforbruket?
Vis hele sitatet...
Nei det er nok en dårlig løsning for de med veldig svak økonomi. Fradrag på skatten hjelper deg frem i tid. Hva med alle strømregninger mellom nå og neste høst?

Det kan ikke bli slik at det blir et klasseskille i samfunnet, der de med penger har det varmt og fint i boligen mens fattige må fryse.

Om dette blir fasiten på strømeksporten så tror jeg kanskje vi bør revurdere hele eksporten. Alternativet er at vi sørger for reell subsidiering og støtteordninger for alle de som vil slite pga økte strømpriser.

Det er mange som rammes veldig hardt nå. Pensjonister med lav pensjon og uten stor sparekonto, aleneforeldre, studenter, kronisk syke, uføre, arbeidsledige, og selv mange i full jobb som enten bor i områder med høy boligpriser eller har jobb med lav lønn slik at nettoen er for lav til å takle strømprisene.

Enova's enøk tiltak har dessverre fungert relativt dårlig. Eller tiltakene virker jo, det er vel heller det at det skaper et klasseskille. Realiteten i enøk støtten er jo at den som gjør tiltak for å spare strøm må ta hele regningen, også får de evt. tilbakebetalt deler fra Enova. Enkelt for de med ordnet økonomi, umulig for de som ikke har råd å kjøpe feks varmepumpe solceller eller drille etter bergvarme eller andre kostbare tiltak. Også er det jo alle de som av forskjellige grunner ikke eier egen bolig. De får jo ikke gjort noen enøk tiltak og ofte bor de langt dårligere enn andre, kanskje i kalde og trekkefulle hybler eller leiligheter.

Vi har jo fått ennå større skille i samfunnet de siste 8 årene mellom de som har og de som ingenting har. Nå er det viktig at ikke også strømmen bidrar til økt klasseskille. Ingen skal behøve å sitte hjemme å fryse fordi de ikke har råd til strøm.

Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Men hva gjør du når du passerer kraftverkets produksjons kapasitet, eller du ser at om du tapper magasinet for fort så er du tom for vann før snøen smelter? Jo du inporterer kraft fra utlandet, via svindyre sjøkabeler.

Det er mange løsninger på problemet, men de er verken billige, eller kjappe, så politikerne føler de har "bedre ting å drive med".
Vis hele sitatet...
Dette er jo egentlig hodepinen til de som eier anleggsmidler. Dessverre skyver de ansvaret over befolkningen. Det er mye som kan gjøres.

Feks lokale batteribanker til å avhjelpe strømforbrukstopper. Effektivisering av dagens kraftproduksjon via oppgradering av eksisterende utstyr.

De som får nettoen av strømproduksjon bør også ta kostnaden for oppgraderingen og tilpassningen slik at vi har et nasjonalt kraftmarked som speiler kraftbehovet hos befolkningen. Vi har lange og kalde vintre og og litt "mildere vintre på sommeren". Stor andel av vårt strømforbruk går til oppvarming. Dette ønsker vi jo egentlig, da vår strøm er grønn og ren.
Sist endret av _abc_; 3. desember 2021 kl. 14:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Diepod Vis innlegg
Ganske enkelt. Man oppgraderer nettet og setter mer effektive turbiner inn i eksisterende kraftverk. Vi har ca 10% overskudd i produksjonen hvert år allerede.
Vis hele sitatet...
Ja, du kan hente inn litt. Men det er eit par faktorer:
  1. Stadig meir av samfunnet vert elektrifisert, som fører til at der vi i dag bruker olje som energibærer i framtida vil bruke elektrisitet. Spisslastene vil og auke.
  2. Europa er i ferd med ein overgang frå fossil til fornybar. Vi kan levere regulerkraft, og tene penger på å tilby reguleringskapasitet. Til gjengjeld kan vi kjøpe billeg kraft i andre perioder.

I sum kan det føre til at vi kjem veldig godt ut av det; vi kan importere relativt billeg base load frå andre land, og eksportere vasskraft når det er behov for det. Nett med meir effekt frå sol og vind fører til andre behov for energilagring i gridskala. P.t. er vasskraft omlag det einaste som kan tilby den skaleringa.

Ingen sa at det grønne skiftet vil vere billeg eller enkelt. Men det kan løysast på langt betre måtar enn å stenge kraftledninger til utlandet. T.d. kan pengane t.d. Statkraft tenar på høge straumprisar brukast til å redusere skattetrykk for alle med under t.d. 500k med ein del tusenlappar i året.

For svært mange er høge straumprisar eit de facto gode for samfunnet; det gjer folk oppmerksomme på faktisk kostnad forbunde med energibruk, og det foregår svært mykje sløsing rundt om, som høge prisar gjerne kan vere med på å redusere.
Hva er totalinntekten strømselskapene får fra sina privatkunder i vintermånedene november-ca mars?

Oljefondet hade avkastning på 990 milliarder i august så jeg et sted.
Kanskje kunne et statsdirektiv om at strømselskap retter sina privatfakturaer til olje og energidepartementet dette året for disse månedene. Så får departementet det refundert fra oljefondet.

Kanskje vanskelig praktisk å gjennomføre selv om det etisk egentlig er innafor.
Strømselskapene får vel kun inntekt via påslag på strømmen? Staten som drar inn gode kroner på oss nå.
Staten tar vel en forbruksavgift på hver regning og, ca 20,86 øre/kwh
Denne kunne vel bare fjernes umiddelbart for all fremtid.
Jeg kupper denne tråden delvis. Har freak erfart at strømmen har blitt noe særlig dyrere? Jeg har ikke det.

Strømregningen som hadde forfall i oktober -> 1700
Strømregningen som hadde forfall i november -> 1900
Strømregningen som har forfall i desember -> 2250

Som referansepunkter så betalte jeg den dyreste strømmen noensinne i januar 2020. Da ble den på rundt 2200-2300 kr. Den billigste 700 kr. Jeg bor i et rekkehus på ca 110 kvm fra 2013. Jeg vil rate meg 5/10 når det kommer til strømsparing. Vi er 3 stk i familien.

Jeg leste tidligere overskrifter om at strømmen ville koste 260 kr per dag. 26 kr for en dusj osv, men for min egel del, så er ikke prisøkningen på 350 kr fra sist faktura til å velte livet mitt over i et helvete. Hva med freak?
Sist endret av Superspurv; 10. desember 2021 kl. 19:27.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg leste tidligere overskrifter om at strømmen ville koste 260 kr per dag. 26 kr for en dusj osv, men for min egel del, så er ikke prisøkningen på 350 kr fra sist faktura til å velte livet mitt over i et helvete. Hva med freak?
Vis hele sitatet...
Det er snakk om timespriser som har vore oppe i 4-5,-

Snittprisen for døgn har vore svært mykje lågare. Så i praksis har det vore skremelsjournalistikk.
I Sverige startet de opp et oljekrafteverk pga strømkrisen.
https://e24.no/olje-og-energi/i/EaRe...nende-i-vinter

Har vi sånt kraftverk her på berget nå som det trengs? Råvaren skulle det ikke skorte på.
Appen True Energy viser strømpris time for time i 24t fremover. Gir deg også prisoversikt 30dager tilbake i tid

Sitat av hollow Vis innlegg
I Sverige startet de opp et oljekrafteverk pga strømkrisen.
https://e24.no/olje-og-energi/i/EaRe...nende-i-vinter

Har vi sånt kraftverk her på berget nå som det trengs? Råvaren skulle det ikke skorte på.
Vis hele sitatet...
På Equinor sitt gassprosesseringsannlegg Kårstø ved Haugesund hadde de det, men det ble nedbygd for ikke lenge siden..
Sist endret av swember; 11. desember 2021 kl. 02:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
True energi er jo bare appen til et strømselskap, på samme måte ser jeg prisen på Tibber.
Her er fasiten: https://www.nordpoolgroup.com/Market...ly/?view=table
Neste dags priser kommer på formiddagen. Du får uansett ikke lenger frem.

Hele energidebatten er jo sporet helt av.
Debatten på NRK med Fredrik Solvang får jo strykkarakter og terningkast 0. Fredrik solvang fordummer jo seg selv sånn han later som, jeg er ganske sikker på at han er smartere enn som så men følelser selger og det vet han også.
Nå er det på tide med ny folkeopplsysning om hvordan dette fungerer, for sånn det kommenteres er jo blitt helt uten fakta.
Det største problemet her er at vi har hatt altfor billig strøm altfor lenge så ingen i Norge skjønner verdien av Energi. Vi har hatt oss med olje og strøm og nå sprekker begge boblene samtidig. Dette er karma, ikke noe annet. Veldig synd at dette bare blir politisk svada uten noe fremtidsretts tiltalt. Alt er achoc med ett tidsperspektiv på mindre enn en stortingsperiode. Å skylde på utenlandskabler blir rett og slett bare for dumt. Vi er ikke selvberget med strøm selvom vi liker å tro det så er det ikke utømmelige vannreservoaer her i lille Norge.

Oppgitt over strømdebatten på sosiale medier: – Under enhver kritikk

Det verste av alt er at ingen lenger snakker om å spare Strøm, det skal bare bygges ut mer produksjon og mere nett så løser det alt.
Sist endret av Dough; 11. desember 2021 kl. 11:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av swember Vis innlegg


På Equinor sitt gassprosesseringsannlegg Kårstø ved Haugesund hadde de det, men det ble nedbygd for ikke lenge siden..
Vis hele sitatet...
Se der ja-Det som er bygget ned kan kanskje bygges opp

Trist å trenge importere fra svenskenes oljekrafteverk da vi kan produsere selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hollow Vis innlegg
Se der ja-Det som er bygget ned kan kanskje bygges opp

Trist å trenge importere fra svenskenes oljekrafteverk da vi kan produsere selv.
Vis hele sitatet...
Vi har det.

https://www.tu.no/artikler/nettkrise...5?key=7SJXEjmb
Ingen grunn til at Kari og Ola Dunk skal ofre en kvart tanke på strømforbruk. Nå er det bare å gønne på med strøm som aldri før. Nå får vi subsidiert strøm av onkel Støre. Supert.

Før jeg blir arrestert på det så er ikke regnestykket på stømsubsidieringen fullt så enkelt. Men likevel så står poenget mitt sterkere enn noen gang. vi blir ikke akkurat oppfordret til å spare på strømmen. Tvert i mot.
Sist endret av Dough; 12. desember 2021 kl. 11:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva dekker de i praksis da? 20% av den totale prisen kanskje?
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hva dekker de i praksis da? 20% av den totale prisen kanskje?
Vis hele sitatet...
Sånn som jeg har skjønt det, så vil de skyte inn alt som er over 70 øre pr kwh

Såfremt du ikke har felles måler i borettslag
Sitat av 420master Vis innlegg
Sånn som jeg har skjønt det, så vil de skyte inn alt som er over 70 øre pr kwh

Såfremt du ikke har felles måler i borettslag
Vis hele sitatet...
Ikke sant her bekrefter du jo bare så inderlig godt poenget mitt.
Onkel Støre har nå lurt Kari og Olka til å tru de kan bruke strøm som aldri før.
Men og her er det flere men:
1. 50% av alt over 70 øre + mva er i virkeligheten: 50% av alt over 87,5 øre pr kWt ink mva.
2. Alt over priset etter en snittpris for måneden der du bor. Nei du får altså ikke dekket den dyreste prisen.

Sånn det ser ut her hos meg får jeg ca 40 øre pr kwh.

Så her er det nok åpent for lokale variasjoner så hva hver enkelt får blir individuelt. I mitt tilfelle som bor alene noen hundrelapper.

Skal bli artig når Kari og Ola skjønner de er blitt lurt langt uti januar når strømregninga for desember kommer. Da er det bare å logge av alt som har kommentafelt.
Sist endret av Dough; 13. desember 2021 kl. 09:03.