Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5957
Hei, har dere noen gang opplevd å få "vaneforstyrrelse" ved å hoppe fra tastatur1, til tastatur2 og så tilbake til tastatur1? I følge literaturen så er det mye som tyder på at en bestemt type tastatur er den som er best, mens det kommer stadig motforestillinger pga folk har vaner opp mot enkelte tastatur.

Personlig opplever jeg å få en slags "vaneforestyrrelse" ved opprinnelige tastatur etter å bruke et annet type tastatur.

Kanskje litteraturen har rett, jeg tror jo på litteraturen ^^ Motforestillingene er kanskje bare en styrkning i at vaner er en slags feilkilde. Hva en er vant til blir påvirket negativt når en bruker noe annet, hvis en er sånn som meg da.

Lurer litt på hva dere tror, og har formeninger om.
Sist endret av mayonia; 23. mai 2021 kl. 14:30.
Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å komme frem til, men personlig er jeg langt ifra like opptatt av hva som skal være "best" som jeg gjerne har vært før i tiden. Kanskje en viss type switch på et tastatur skal kunne gi en minimal økning i responstid, eller en viss type sensor i en mus skal være bittebittelitt mer presis enn de andre, men jeg tror mesteparten av dette er noe man stort sett ikke ville merket forskjell på i en blindtest. Da tror jeg vaner og "muscle memory" har mye mer å si, og at mye av det andre er viktigere for markedsføring enn noe annet.

Det eneste jeg virkelig kan si at jeg merker en markant forskjell på, spesielt i spill, er 60Hz kontra 144Hz. I den tiden jeg spilte mye Overwatch hadde spillet en tendens til å gå tilbake til 60Hz etter oppdateringer, og hver gang det skjedde begynte jeg å lure på om noe var galt med skjermkortet, før jeg til slutt skjønte at oppdateringsfrekvensen hadde blitt stilt ned.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det kommer jo an på hva du mener med type, om det er layout (norsk vs amerikansk, qwerty vs azerty, dvorak, colemak, andre hipsterier) eller membran/mekanisk/laptopshit jeg ikke husker navnet på.
Trådstarter
2 0
Sitat av robhol Vis innlegg
Det kommer jo an på hva du mener med type, om det er layout (norsk vs amerikansk, qwerty vs azerty, dvorak, colemak, andre hipsterier) eller membran/mekanisk/laptopshit jeg ikke husker navnet på.
Vis hele sitatet...
Tenkte på forskjellig type qwerty tastatur.
Litt vanskelig å skjønne eksakt hva du mener med vaneforstyrrelse. Men jeg forsøker.
Tastatur som har feil enter tast er for meg plagsomt. Jeg er vant til stor enter tast som fyller 2 taster i høyden. Noen har ikke det. Da blir det fort at man bommer. Tastatur kan ha ulik vandring, og for lite vandring er like slitsomt som for mye vandring.
Har testet dvorak en kort periode men jeg ga opp før det falt meg naturlig så jeg ble aldri rask på dvorak. Men jeg er ikke veldig kresen. Og jeg kan fint bytte mellom en random laptop og en random stasjonær uten at det plager meg veldig. En venner seg til alt. På stasjonære er det vel strengt tatt ikke et stort problem, liker du ikke tastaturet ditt så bytt det ut. Hater du det du har på laptop'n så forsøk å finne ut hva du ikke liker ved det å unngå å kjøpe laptop med den type tastatur neste gang.
Ja, men det er pga tastene har forskjellig mellomrom på tastaturene ie mekanisk tastatur til en laptop, dog bare "plagsomt" de rørste bokstavene går seg fort til, bare muskelminne
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tastatur som har feil enter tast er for meg plagsomt. Jeg er vant til stor enter tast som fyller 2 taster i høyden. Noen har ikke det. Da blir det fort at man bommer.
Vis hele sitatet...
Da kjøper jeg nytt skikkelig tastatur og sørger for å smadre det med liten enter tast. Visse dingser fortjener ikke å eksistere.

Jeg har en gang i tiden hatt gleden av et tastatur der spacebar var delt i to, og den ene var backspace. Det var forferdelig å bruke.
Hvis du mener at det kan føles uvant med annen distance og knappefølelse fra et tastatur til et annet så ja. Jeg skriver som en racer i blinde på keyboardet mitt men hvis jeg bruker noen andres tastatur kan jeg til og med bomme en gang eller to før jeg venner meg til det.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Liten enter-tast er kriminalitet og burde være straffbart, minst med pungsmekk. "Spacebar delt i to" er ord som fyller meg med forferdelse og jeg vil egentlig vite minst mulig.

Utover dette... jeg sliter aller mest med laptoper og alt det dårlig standardiserte bullshittet de finner på. Sitter på en thinkpad nå, med pageup/down til venstre og høyre for pil opp, printscreen der menu skulle vært, en teit liten rad med 4 knapper som er = ( ) backspace helt i hjørnet. Can't make this shit up. Designeren må ha vært på samtlige psykoaktive midler i verden samtidig.
Jeg har vært vant til 2 Ctrl-knapper og en høyremeny-knapp. Det har jeg ikke nå, og må bruke begge hender for å åpne filer (Ctrl-O). Også savner jeg tall-tastaturet. Men det ble fort dyrt når jeg kjøpte ny laptop. Og eksternt tastatur på laptop er vanskelig. Hvor skal jeg ha det? Må jeg også ha ekstern skjerm? Hvorfor har jeg ikke nok USB-kontakter? :-D Livets kvaler og gnien på penger.
Sitat av mayonia Vis innlegg
Hei, har dere noen gang opplevd å få "vaneforstyrrelse" ved å hoppe fra tastatur1, til tastatur2 og så tilbake til tastatur1? I følge literaturen så er det mye som tyder på at en bestemt type tastatur er den som er best, mens det kommer stadig motforestillinger pga folk har vaner opp mot enkelte tastatur.

Personlig opplever jeg å få en slags "vaneforestyrrelse" ved opprinnelige tastatur etter å bruke et annet type tastatur.

Kanskje litteraturen har rett, jeg tror jo på litteraturen ^^ Motforestillingene er kanskje bare en styrkning i at vaner er en slags feilkilde. Hva en er vant til blir påvirket negativt når en bruker noe annet, hvis en er sånn som meg da.

Lurer litt på hva dere tror, og har formeninger om.
Vis hele sitatet...
Meg bekjent er vaneforestyrrelser debunked for en stund siden. Noen som vet hva det heter på engelsk? Husker det var Amerikansk Politi som fant ut at man ikke ble noe dårligere i en drill selv om man trente en drill som var veldig lik den andre.
Sitat av Palumboism Vis innlegg
Meg bekjent er vaneforestyrrelser debunked for en stund siden. Noen som vet hva det heter på engelsk? Husker det var Amerikansk Politi som fant ut at man ikke ble noe dårligere i en drill selv om man trente en drill som var veldig lik den andre.
Vis hele sitatet...
Debunked? Det tviler jeg på. Alle bruker litt tid på å om justere seg fra å gå fra nokia til apple tlf, slalom til langrenn ski, og tilbake igjen. Nytt tastatur også men der varierer hvor mange sekunder eller dager man trenger.
Sist endret av Mk1; 24. mai 2021 kl. 11:06.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Mk1 Vis innlegg
Debunked? Det tviler jeg på.
Vis hele sitatet...
Støtter den.
Jeg har to laptoper. Ctrl tasten er plassert ulikt.
Når jeg svitsjer fra den jeg bruker mest til den andre trykker jeg feil i lang tid før jeg justerer meg.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Da kjøper jeg nytt skikkelig tastatur og sørger for å smadre det med liten enter tast. Visse dingser fortjener ikke å eksistere.

Jeg har en gang i tiden hatt gleden av et tastatur der spacebar var delt i to, og den ene var backspace. Det var forferdelig å bruke.
Vis hele sitatet...
Var det et ergonomisk tastatur der tastaturet var kløyvd på midten og stod i en slags vinkel? Brukte et slikt i sikkert 10 år til jeg slet det ut. Beste tastaturet jeg noen sinne har hatt. Tror det forsvant ut av produksjon, fant nå ikke noe tilsvarende da det røk?

Ja skaff deg et tastatur som virker, de som virker har 2 rads enter
Du lurer altså på om det er uvant å bruke et tastatur som ikke har tastene på samme sted som de pleier? Isåfall ja, og jeg skjønner ikke hva som er rart med det?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Var det et ergonomisk tastatur der tastaturet var kløyvd på midten og stod i en slags vinkel?
Vis hele sitatet...
Nei, dette var et "vanlig" flatt tastatur. Her er det.
Sist endret av meitemark; 25. mai 2021 kl. 02:20.