Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1353
Never fear i is here
madm1c's Avatar
51 4
Heisann,

Jeg utvandret fra Norge i 2016 og har vært registrert i Danmark og Malta helt til jeg flyttet tilbake til Norge nå i august.

Har enda ikke klart å skaffe meg et sted bo og ut i fra det jeg har forstått så må jeg kunne vise til leiekontrakt eller lignende for å kunne folkeregistrere meg her igjen noe som da kan bli litt vanskelig. ( til dere som lurer så har jeg sovi ute i skogen frem til nå, men begynner å bli kaldt)

Må også legge til at jeg har startet full jobb allerede, men siden jeg ikke er folkeregister vet jeg ikke helt hvordan skatten kommer til å funker.

Om noen har noen tips til hvordan jeg da kan registrer meg i Norge igjen hadde jeg satt pris på det
Sist endret av madm1c; 6. oktober 2020 kl. 03:20.
Wow, creds for att du står på!! Ikke gi opp. Hva med campingvogn??

Håper noen her kan bistå med noe konkret.
Never fear i is here
madm1c's Avatar
Trådstarter
51 4
Sitat av Alf Vis innlegg
Wow, creds for att du står på!! Ikke gi opp. Hva med campingvogn??

Håper noen her kan bistå med noe konkret.
Vis hele sitatet...
Det eneste problemet er at jeg har 4kr til sammen og får ikke første lønn før i slutten av denne mnd, har dog jobba siden den 14.9, men tror ikke det er nok til å dekke så veldig mye mtp tak over hodet
Kanskje noen du kjenner har mulighet å la deg låne adressen deres for en stund til du har fåd registrert deg? Altså at du bare bor der på papiret å har tilgang til postkasse. Så er det jo bare å "flytte ut" når du har fått registrert deg i folkeregisteret. Postboks en plass å oppgi adressen til jobben vist det er en mulighet? Håper det ordner seg.
Sitat av madm1c Vis innlegg
Det eneste problemet er at jeg har 4kr til sammen og får ikke første lønn før i slutten av denne mnd, har dog jobba siden den 14.9, men tror ikke det er nok til å dekke så veldig mye mtp tak over hodet
Vis hele sitatet...
Har du prøvd å kontakte frelsesarmeen og lignende hjelpeorganisasjoner?

De kan vere behjelpelig med både husrom og hjelp til hva du skal gjøre videre.

Hvor gammel er du?
Never fear i is here
madm1c's Avatar
Trådstarter
51 4
Sitat av gudfaren Vis innlegg
Kanskje noen du kjenner har mulighet å la deg låne adressen deres for en stund til du har fåd registrert deg? Altså at du bare bor der på papiret å har tilgang til postkasse. Så er det jo bare å "flytte ut" når du har fått registrert deg i folkeregisteret. Postboks en plass å oppgi adressen til jobben vist det er en mulighet? Håper det ordner seg.
Vis hele sitatet...
Har kun et par venner jeg kjenner godt nok til å kunne spørre, men har også en del ubetalte bøter osv og er ikke så fysen på at noen skal komme hjem til de å lete etter meg

Sitat av Alf Vis innlegg
Har du prøvd å kontakte frelsesarmeen og lignende hjelpeorganisasjoner?

De kan vere behjelpelig med både husrom og hjelp til hva du skal gjøre videre.

Hvor gammel er du?
Vis hele sitatet...
Har tenkt litt på det, men er folk som har det værre enn meg så vil ikke ta fra de noe jeg egentlig klarer meg foruten. Men hadde kanskje vært lurt å høre med de om de kanskje vet hvordan det funker.

24 år gammel Uten noe særlig rusproblem, røyker i ny og ne
Sist endret av madm1c; 6. oktober 2020 kl. 04:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kinkig, du bør absolutt få deg en adresse.

Det er ingen som kommer til å oppsøke deg på den adressen med det første, ikke la det forhindre deg. Det tar tid før Kemneren får deg på radaren å får satt ny dato for tvangsinndrvivelse etc. Kemneren kan man også snakke med og i din situasjon burde det ikke være vanskelig å få de med på at du ikke har stort mer enn klæra du går i.

Tenker at bosituasjonen er en sak for NAV, verdt et forsøk. Nødhjelp også, kroner til livsopphold frem til lønn. Men som over adresse først.

https://www.nav.no/no/person/flere-t...tidig-botilbud

Tilbake til det med adresse

"Gyldig kontrakt på kjøp av bolig eller leiekontrakt for bolig som gjelder for minst 6 måneder. Dersom leiekontrakten din er eldre enn 3 måneder må du ha med en bekreftelse fra huseier som viser at leiekontrakten fortsatt er gyldig. Hvis du ikke har kontrakt på kjøp av bolig eller leiekontrakt, ta med dokumentasjon som viser hvor du bor."

Du trenger altså bare dokumentasjon, som f.eks en venn eller familie kan stå for. Du bør spørre de om akkurat dette.

https://www.skatteetaten.no/skjema/M...?170446=176373

Er du norsk statsborger er det nok ikke deg de er ute etter. du kan jo tross alt vise til fast jobb.

Lykke til

Og husk at en konskevens her kan fort bli at du ikke får utbetalt lønn.
Sist endret av Dough; 6. oktober 2020 kl. 09:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Never fear i is here
madm1c's Avatar
Trådstarter
51 4
Sitat av Dough Vis innlegg
Kinkig, du bør absolutt få deg en adresse.

Det er ingen som kommer til å oppsøke deg på den adressen med det første, ikke la det forhindre deg. Det tar tid før Kemneren får deg på radaren å får satt ny dato for tvangsinndrvivelse etc. Kemneren kan man også snakke med og i din situasjon burde det ikke være vanskelig å få de med på at du ikke har stort mer enn klæra du går i.

Tenker at bosituasjonen er en sak for NAV, verdt et forsøk. Nødhjelp også, kroner til livsopphold frem til lønn. Men som over adresse først.

https://www.nav.no/no/person/flere-t...tidig-botilbud

Tilbake til det med adresse

"Gyldig kontrakt på kjøp av bolig eller leiekontrakt for bolig som gjelder for minst 6 måneder. Dersom leiekontrakten din er eldre enn 3 måneder må du ha med en bekreftelse fra huseier som viser at leiekontrakten fortsatt er gyldig. Hvis du ikke har kontrakt på kjøp av bolig eller leiekontrakt, ta med dokumentasjon som viser hvor du bor."

Du trenger altså bare dokumentasjon, som f.eks en venn eller familie kan stå for. Du bør spørre de om akkurat dette.

https://www.skatteetaten.no/skjema/M...?170446=176373

Er du norsk statsborger er det nok ikke deg de er ute etter. du kan jo tross alt vise til fast jobb.

Lykke til

Og husk at en konskevens her kan fort bli at du ikke får utbetalt lønn.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for et godt svar!

Har søkt om time hos skatteetaten nå, men har ikke time før 16.11 tror dog det bør være mulig å fixe en leiekontrakt til da hos mamma eller en kompis.

Kommer til å få lønna inn på Revolut kontoen min, men tror du det er en mulighet for at jeg må gå 2mnd til uten spenn da? :/
Uten skatteopplysninger til arbeidsgiver får du i beste fall utbetalt lønn med 50% skattetrekk. Vet ikke stort mer enn google jeg, sorry.
Never fear i is here
madm1c's Avatar
Trådstarter
51 4
Sitat av Dough Vis innlegg
Uten skatteopplysninger til arbeidsgiver får du i beste fall utbetalt lønn med 50% skattetrekk. Vet ikke stort mer enn google jeg, sorry.
Vis hele sitatet...
Leste nettopp kontrakten min, og ja betaler 50% skatt om de ikke finner skattekortet mitt, så da er det bare å holde ut et liten stund til så er vel det meste på stell.

Tusen takk for all infoen!