Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2996
Heisann,

Føler på meg at jeg har laver verdier, angst/deprimert til tider, ingen morgenereksjon, standard symptomer. Samt fravær av muskelmasse. Tenker å få målt testosteron-verdiene.

Men til spm, er det verdt å dra til en privat urolog og få målt verdiene der, fremfor en fastlege? Føler min fastlege ikke er den beste, og jeg sparer vel tid og?

Om jeg måler verdiene hos fastlegen og dem viser seg å være lave, så må han vel igjen henvise meg til en offentlig klinikk(som fort kan ta et par uker), om han i det hele tatt tar nivåene på symptomene, fastleger har som oftest nada peiling på slik.

Om jeg drar til en privat urolog, får målt verdiene på første timen, og dem viser seg å være lave, så kan han vel gi behandling allerede på den neste timen?
Vet ikke hvor du holder til, men du kan bare dra innom Furst og be om akkurat de prøvene du ønsker, så får du svar etter noen dager. Disse prøvene kan du vise til både legen din og privatklinikk, ettersom hva du ender opp med.

Generelt når det kommer til testosteron, så har jeg ikke møtt en eneste lege via det offentlige som har spesielt peiling. Verken fastlege eller urolog.

Så om du er klar for å få rask utredning, ta kontakt med privatklinikk. Jeg fikk akkurat de svarene jeg var ute etter via en halvtimes konsultasjon privat. Da hadde jeg prøvd å komme til en løsning via det offentlige i flere år.

Privat = raske resultater.
Er heller ikke så forbanna dyrt. God helse og livskvalitet betaler for seg selv.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Gå privat, det er gjennomgående at folk som strir med dette rapporterer om dårlige møter i det offentlige, og gode møter i det private.
Sitat av 3mma Vis innlegg
Vet ikke hvor du holder til, men du kan bare dra innom Furst og be om akkurat de prøvene du ønsker, så får du svar etter noen dager. Disse prøvene kan du vise til både legen din og privatklinikk, ettersom hva du ender opp med.

Generelt når det kommer til testosteron, så har jeg ikke møtt en eneste lege via det offentlige som har spesielt peiling. Verken fastlege eller urolog.

Så om du er klar for å få rask utredning, ta kontakt med privatklinikk. Jeg fikk akkurat de svarene jeg var ute etter via en halvtimes konsultasjon privat. Da hadde jeg prøvd å komme til en løsning via det offentlige i flere år.

Privat = raske resultater.
Er heller ikke så forbanna dyrt. God helse og livskvalitet betaler for seg selv.
Vis hele sitatet...
Bor 2 timer unna Oslo, så er ett stykke unna Furst dessverre.

Har samme inntrykk, men føler fastlegene er de med desidert minst peiling, selv med tydelige lave nivåer blir en ikke tatt seriøst. Urologer har ihvertfall en liten snøring.

Ahh. Tok du med deg da prøveresultatene inn til privatklinikken, eller tok du testene der og da?

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Gå privat, det er gjennomgående at folk som strir med dette rapporterer om dårlige møter i det offentlige, og gode møter i det private.
Vis hele sitatet...
Enig. Så selv testosteron-prøver bør tas hos det private og hos en urolog? Er vel og slik at en får raskere resultater og raskere evt behandling.
Sist endret av fuckouttahere; 11. mai 2020 kl. 18:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
vel, jeg har observert disse trådene passivt og lest om tema passivt i årevis, og det er som nevnt gjennomgående at folk er fornøyd med privat behandling av dette problemet, og misfornøyd med det offentlige. så jeg tror valget er enkelt her, og at du vil gå "i pluss" på helse hvis behandlingen leverer uansett, selv om det blir dyrere.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
vel, jeg har observert disse trådene passivt og lest om tema passivt i årevis, og det er som nevnt gjennomgående at folk er fornøyd med privat behandling av dette problemet, og misfornøyd med det offentlige. så jeg tror valget er enkelt her, og at du vil gå "i pluss" på helse hvis behandlingen leverer uansett, selv om det blir dyrere.
Vis hele sitatet...
Sitter med samme tanke.

Men hvorvidt en måler verdiene sine hos fastlege eller privat hos en urolog er vel det samme, dog? Eneste er at fra du får resultatet på prøvene så blir etterfølgingen naturligvis bedre hos en urolog som har peiling på dette.
Sitat av RuneLar Vis innlegg
Bor 2 timer unna Oslo, så er ett stykke unna Furst dessverre.

Har samme inntrykk, men føler fastlegene er de med desidert minst peiling, selv med tydelige lave nivåer blir en ikke tatt seriøst. Urologer har ihvertfall en liten snøring.

Ahh. Tok du med deg da prøveresultatene inn til privatklinikken, eller tok du testene der og da?



Enig. Så selv testosteron-prøver bør tas hos det private og hos en urolog? Er vel og slik at en får raskere resultater og raskere evt behandling.
Vis hele sitatet...

Jeg hadde masse prøver både fra offentlig og furst som jeg tok med til privatklinikken. Viste han bare screenshot av flere morgenprøver hvor totaltesto var mellom 6 og 10.... samt hadde med noen utskrifter. Derfor jeg fikk ekstra rask hjelp.

Offentlig lege = ekstremt lang ventetid, de har lite peiling og bryr seg mindre om dine meninger og hvordan du føler deg. Har møtt to urologer fra det offentlige.

Han ene var rett og slett ufyselig, han andre kunne ingenting.

Dersom man har en jobb hvor det kreves at man er ved sine fulle fem, motivert og god energi, så er det et kraftig tapsprosjekt å løse dette via offentlig.

Bortsett fra om man er 60 år og har vært deprimert halve livet. Da får man kanskje bedre hjelp derfra.

Privat klinikk = koster bare et 2-5000 å få en fullstendig utredning. Går kjapt, de bryr seg, du får gode svar og løsningsforslag.

No brainer om man er under 60! (Spør du meg hehe)
Sitat av 3mma Vis innlegg
Jeg hadde masse prøver både fra offentlig og furst som jeg tok med til privatklinikken. Viste han bare screenshot av flere morgenprøver hvor totaltesto var mellom 6 og 10.... samt hadde med noen utskrifter. Derfor jeg fikk ekstra rask hjelp.

Offentlig lege = ekstremt lang ventetid, de har lite peiling og bryr seg mindre om dine meninger og hvordan du føler deg. Har møtt to urologer fra det offentlige.

Han ene var rett og slett ufyselig, han andre kunne ingenting.

Dersom man har en jobb hvor det kreves at man er ved sine fulle fem, motivert og god energi, så er det et kraftig tapsprosjekt å løse dette via offentlig.

Bortsett fra om man er 60 år og har vært deprimert halve livet. Da får man kanskje bedre hjelp derfra.

Privat klinikk = koster bare et 2-5000 å få en fullstendig utredning. Går kjapt, de bryr seg, du får gode svar og løsningsforslag.

No brainer om man er under 60! (Spør du meg hehe)
Vis hele sitatet...
Men de offentlige og private er vel like? For begge er jo utdannet urologer? Hvorfor skal vedkommende som er offentlig og privat være forskjellig, da?
Vil anbefale deg å sjekke reviews på legelisten.no

Private leger flest ønsker jo å gjøre sitt ytterste for at du blir fornøyd, slik at du kommer tilbake og snakker varmt om dem. Fordi de ikke får offentlig støtte, og er avhengig av å ha fornøyde kunder for å få businessen til å gå rundt.

Finnes jo sikkert mange dyktige urologer i det offentlige, men det tar tid å finne dem.... og tid får man aldri tilbake. Penger kan man alltid tjene.

Sjekk legelisten, spør fastlegen din om henvisning til beste offentlige urologen med 4-5 stjerner på legelisten.
Sitat av 3mma Vis innlegg
Vil anbefale deg å sjekke reviews på legelisten.no

Private leger flest ønsker jo å gjøre sitt ytterste for at du blir fornøyd, slik at du kommer tilbake og snakker varmt om dem. Fordi de ikke får offentlig støtte, og er avhengig av å ha fornøyde kunder for å få businessen til å gå rundt.

Finnes jo sikkert mange dyktige urologer i det offentlige, men det tar tid å finne dem.... og tid får man aldri tilbake. Penger kan man alltid tjene.

Sjekk legelisten, spør fastlegen din om henvisning til beste offentlige urologen med 4-5 stjerner på legelisten.
Vis hele sitatet...
Du sier noe der ja. Vedkommende har 3 reviews bare, men alle er bra.

Men jeg tenker egentlig bare å ta testosteronprøven hos urologen privat, er det litt kleint? Eller bør jeg møte opp hos han med prøvene skrevet ut, tatt hos fastlegen?

Tenker å bestille en konsultasjon, snakke om hvorfor jeg tror jeg har lave nivåer, og deretter be han ta prøver av meg. Om jeg har lave nivåer, så har jeg ihvertfall en svært kompetetent mann som kan gi meg råd videre.
Selv hadde jeg tatt prøvene hos fastlegen først for å spare litt penger. Hørte fra noen at det er ganske kort ventetid hos fastlegen om dagen på grunn av corona, så er jo bare å ringe og spørre.
Hei, for 6 år siden hadde jeg akkurat samme problem som deg, alle samme symptomene og samme jevelskap. vet akkurat hvordan du har det. du får dessverre per idag ikke hjelp av norske leger. du kan, etter veldig nøye gjennomgang få testosteronbehandling av norske leger, dessverre skal det veldig mye til for at du får dette og mest sannsynlig, selv om du har sykelig lave nivåer så får du ikke dette. for det andre så har de en elendig protokoll her i norge så om du hadde fått testosteronbehandling så hadde den ikke vært bra nok. du kan kontakte meg på PM vist du trenger hjelp. har vært på testosteronbehandling i flere år nå, er frisk, rask , sterk, kåt og føler meg jevlig bra.

Sitat av RuneLar Vis innlegg
Men de offentlige og private er vel like? For begge er jo utdannet urologer? Hvorfor skal vedkommende som er offentlig og privat være forskjellig, da?
Vis hele sitatet...
jeg har vært gjennom både leger og spesialiser i 4-5 år før jeg fikk hjelp. den eneste som kan hjelpe med testosteronmangel i Norge er ken purvis og han er nå pensjonert. de andre legene har ikke peiling i det hele tatt, til å med ikke spesialister, de vil heller ikke behandle deg. trust me, har vært gjennom hele det sirkuset der. om noen trenger hjelp med testosteron behandling så kan de ta kontakt med meg. har vært på behandling i flere år nå og angrer ikke et sekund
Sist endret av Bigjuicedaddy; 12. mai 2020 kl. 19:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bigjuicedaddy Vis innlegg
Hei, for 6 år siden hadde jeg akkurat samme problem som deg, alle samme symptomene og samme jevelskap. vet akkurat hvordan du har det. du får dessverre per idag ikke hjelp av norske leger. du kan, etter veldig nøye gjennomgang få testosteronbehandling av norske leger, dessverre skal det veldig mye til for at du får dette og mest sannsynlig, selv om du har sykelig lave nivåer så får du ikke dette. for det andre så har de en elendig protokoll her i norge så om du hadde fått testosteronbehandling så hadde den ikke vært bra nok. du kan kontakte meg på PM vist du trenger hjelp. har vært på testosteronbehandling i flere år nå, er frisk, rask , sterk, kåt og føler meg jevlig bra.



jeg har vært gjennom både leger og spesialiser i 4-5 år før jeg fikk hjelp. den eneste som kan hjelpe med testosteronmangel i Norge er ken purvis og han er nå pensjonert. de andre legene har ikke peiling i det hele tatt, til å med ikke spesialister, de vil heller ikke behandle deg. trust me, har vært gjennom hele det sirkuset der. om noen trenger hjelp med testosteron behandling så kan de ta kontakt med meg. har vært på behandling i flere år nå og angrer ikke et sekund
Vis hele sitatet...
Sendt deg dm.
Hadde nok testet meg offentlig først, ja. Er jo ikke sikkert du mangler testo.

Ingen vits å gå all inn før du har kartlagt problemet.

Be om fullstendige hormonprøver: total testosteron, shgb, fri testo, lh, fsh, østradiol....

Men også vitaminer som D, B12 og andre verdier som kan skape trøbbel om man har for lite/mye/ubalansert.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av 3mma Vis innlegg
Private leger flest ønsker jo å gjøre sitt ytterste for at du blir fornøyd, slik at du kommer tilbake og snakker varmt om dem. Fordi de ikke får offentlig støtte, og er avhengig av å ha fornøyde kunder for å få businessen til å gå rundt.
Vis hele sitatet...
Det kan være negativt også da. Hvis den private legen føler at du egentlig bare har lyst på en diagnose/medisiner så skal det kanskje mindre til for at du får det.

Så sitter du der og blir avhengig av benzo for en mild angstlidelse. Eller propper i deg testosteron fra legen når du egentlig drakk for mye øl og satt på ræva. Eller bruker ritalin for å holde konsentrasjonen oppe når konsentrasjonsproblemene kanskje kom av at du i snitt sover 4 timer i døgnet.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Det kan være negativt også da. Hvis den private legen føler at du egentlig bare har lyst på en diagnose/medisiner så skal det kanskje mindre til for at du får det.

Så sitter du der og blir avhengig av benzo for en mild angstlidelse. Eller propper i deg testosteron fra legen når du egentlig drakk for mye øl og satt på ræva. Eller bruker ritalin for å holde konsentrasjonen oppe når konsentrasjonsproblemene kanskje kom av at du i snitt sover 4 timer i døgnet.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig. Hvis du kommer inn på klinikken og BER om TRT så går du frem feil.

Blir som en pillenærkis som er desperat etter benzo.

Man må be om en utredning på symptomene og la legen selv komme frem til en god løsning for deg.

- lav sexlyst
- ingen morgenereksjon
- lite motivasjon
- dårlig søvn
- slapp og trøtt
- lettere irritert
- angst

(Det hjelper faktisk å spille litt dum, legge symptomene riktig, få lege til å selv stille spørsmål.... ikke bare ramse opp symtomene på lav testo, men lag en samtale ut av det)

Det er i hvert fall slik jeg har kommet igjennom og blitt tatt seriøst.
Det er en grunn til at fastleger ikke hopper på Testotilskudd som første og beste løsning. Med de symptomene er det 1000 andre ting som er mye mer sannsynligh at du sliter med, med mindre du er pensjonist med hår alle andre steder enn på hodet og har vært impotent fra du var 50. Er jo bare å google "testosteron tilskudd" så får du nok av "postordretilbud" og det er ganske godt beskrivende for hvor seriøst dette er. Ingen grunn til å kaste bort pengene på privatpraktiserende klinikker når du kan bestille på postordre.

Og ja, jeg har selv i dårlige perioder av livet trudd at testosteron kunne hjulpet meg. Aldri tatt mer feil.

Kom deg ut og gjør noe hardcore fysisk aktivitet.
Sist endret av Dough; 13. mai 2020 kl. 09:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er en grunn til at fastleger ikke hopper på Testotilskudd som første og beste løsning. Med de symptomene er det 1000 andre ting som er mye mer sannsynligh at du sliter med, med mindre du er pensjonist med hår alle andre steder enn på hodet og har vært impotent fra du var 50. Er jo bare å google "testosteron tilskudd" så får du nok av "postordretilbud" og det er ganske godt beskrivende for hvor seriøst dette er. Ingen grunn til å kaste bort pengene på privatpraktiserende klinikker når du kan bestille på postordre.

Og ja, jeg har selv i dårlige perioder av livet trudd at testosteron kunne hjulpet meg. Aldri tatt mer feil.

Kom deg ut og gjør noe hardcore fysisk aktivitet.
Vis hele sitatet...
Men hadde du lav testo? Fikk du utredning?

Om man har alle symptomer og verdiene viser at du er i lavere sjiktet, så ville jeg prøvd å finne årsaken og behandle det deretter.

Kan det løses ved å fikse kosthold? Fedme/Trening? Slutte å røyke? Clomid? hCG?

Hvis du bare bestilte deg testo uten å vite om det er problemet, så forstår jeg jo at du tok veldig feil. Det er jo idiotisk.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er en grunn til at fastleger ikke hopper på Testotilskudd som første og beste løsning. Med de symptomene er det 1000 andre ting som er mye mer sannsynligh at du sliter med, med mindre du er pensjonist med hår alle andre steder enn på hodet og har vært impotent fra du var 50. Er jo bare å google "testosteron tilskudd" så får du nok av "postordretilbud" og det er ganske godt beskrivende for hvor seriøst dette er. Ingen grunn til å kaste bort pengene på privatpraktiserende klinikker når du kan bestille på postordre.

Og ja, jeg har selv i dårlige perioder av livet trudd at testosteron kunne hjulpet meg. Aldri tatt mer feil.

Kom deg ut og gjør noe hardcore fysisk aktivitet.
Vis hele sitatet...
Fastleger generelt er amøber, selv med andre symptomer blir en ikke tatt seriøst.

Men, joa. Hvorvidt en har mye eller lave testoverdier er det bare å ta en testosteronprøve og sjekke. Men selv ved ekstremt lave verdier tviler jeg på at fastlegen gidder å gjøre noe. Tenker det er bare best å dra til en urolog og få gjort alt det der.

Og nei, depresjon, angst, unormalt lav muskelmasse - høy fettprosent, lite konsentrasjon, ingen morgenlibido er ikke normalt for en i starten av 20 åra.

Sitat av 3mma Vis innlegg
Hadde nok testet meg offentlig først, ja. Er jo ikke sikkert du mangler testo.

Ingen vits å gå all inn før du har kartlagt problemet.

Be om fullstendige hormonprøver: total testosteron, shgb, fri testo, lh, fsh, østradiol....

Men også vitaminer som D, B12 og andre verdier som kan skape trøbbel om man har for lite/mye/ubalansert.
Vis hele sitatet...
Sant nok, men føler meg såpass sikker på det egentlig. Og jeg vet hva som venter om jeg får påvist lavt testo hos fastlegen, han vil aldri ta meg seriøst, og må da vente uker på offentlig time, og offentlige folk er samma ula.

Da syns jeg en privat urolog(Coloseum Mann), som ihvertfall har litt rykte på seg til å kunne endel på dette er verdt, 2000,- for en komplett prøve + konsultasjon er småtteri.
Sist endret av fuckouttahere; 13. mai 2020 kl. 14:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.