Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 16520
Hei! Kjøpte meg en TV for å kunne spille playstation og se på filmer for noen månender siden og nå driver NRK og maser om kringkastingsavgift.. Det eneste TVen er koblet til er strøm og PS4, og skal heller aldri ha noe kanaler på den.

Jeg sendte mail om dette til NRK, men nå har de svart meg at TVen jeg har har MULIGHET til å ta inn signal og derfor må jeg betale. Kan de virkelig kreve dette!?!?

"Ifølge mottatte opplysninger fra Lefdal Elektromarked AS har din fjernsynsmottaker avgiftspliktig dekoderteknologi (MPEG4/DVB-T). Dette innebærer at du med vanlig antenne kan ta inn fjernsynssignaler som ligger ukryptert i det digitale bakkenettet uten programabonnement eller annet tilleggsutstyr. Plikten til å betale kringkastingsavgift bortfaller derfor ikke i dette tilfellet."

De sier jeg kan ta den til et verksted for å fjerne dette, men hvorfor skal jeg gjøre det når jeg aldri skal bruke det? Dette koster meg både tid og penger... Har skikkelig lyst til å sende dem en skikkelig sur mail, men det hjelper vel neppe.

Noen som vet om jeg kan slippe unna dette dritet?
Jepp, de kan kreve dette. Det er en grunn til at folk driver å klager så mye på kringkastingsavgiften.

Du må nok ta med TV'en til en reperasjonssjappe som kan plombere dekoderen slik at du ikke lenger har mulighet til å ta inn signal.
Sist endret av Grix; 5. desember 2014 kl. 14:35.
fisk
Loffenius's Avatar
Trådstarter
Er det mulig... Hvordan i all verden skal jeg gjøre det da? Jeg har ikke bil og TVen er stor....
Jeg var i samme problem i fjor. Endte med å selge hele TV'en.
Sist endret av Grix; 5. desember 2014 kl. 14:39.
fisk
Loffenius's Avatar
Trådstarter
Det går ikke å sende denne mailen og få de til å plombere den for meg?
"Til:
Tittel: Fjersnynsmottaker ikke i bruk

Jeg henviser til forskrifter om fjernsynsmottagere §9 og melder herved skriftlig til NRK om at fjernsynsmottageren min ikke er i bruk fra og med neste termin (fra og med 1.7.2013) og erklærer at den ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om det i henhold til §6. Dersom NRK ønsker det kan dere etter nærmere avtale sende en autorisert person til å utføre plombering i henhold til §9.

Inneværende termin er betalt som normalt.

Med dette betrakter jeg mitt kundeforhold til dere som avsluttet fra og med 1.7.2013 og forventer ingen framtidige krav fra dere.

Jeg ber om bekreftelse på at e-posten er mottatt og at jeg er fjernet fra lisensregisteret. Bekreftelsen ønskes snarest mulig og senest innen 1.3.2013.

mvh. Navn
Adresse"
Evig styr det å si opp NRK lisensen. Jeg overtok huset til min avdøde bestefar og fikk dermed lisensen over på meg.
Sa i fra at han som eide lisensen var død og at det ikke var noe mottaker utstyr i bruk etter han.
Tok 3-4 mailer med det skjemaet de vil at du skal fylle ut før de skjønte at en død mann ikke kan se på tv.

Lykke til!
fisk
Loffenius's Avatar
Trådstarter
Er det kanskje mulig å plombere selv? Ser ikke for meg at det kan være så avansert...

Er forresten andre folk med TV som bor i samme hus jeg bor i. Er det mulig å si at det allerede betales NRK lisens her?
Sist endret av Loffenius; 5. desember 2014 kl. 15:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Loffenius Vis innlegg
Er det kanskje mulig å plombere selv? Ser ikke for meg at det kan være så avansert...

Er forresten andre folk med TV som bor i samme hus jeg bor i. Er det mulig å si at det allerede betales NRK lisens her?
Vis hele sitatet...
Du må bevis for at den er plombert, så med mindre du er autorisert repratør duger det ikke.
Sitat av Loffenius Vis innlegg
Det går ikke å sende denne mailen og få de til å plombere den for meg?
"Til:
Tittel: Fjersnynsmottaker ikke i bruk

Jeg henviser til forskrifter om fjernsynsmottagere §9 og melder herved skriftlig til NRK om at fjernsynsmottageren min ikke er i bruk fra og med neste termin (fra og med 1.7.2013) og erklærer at den ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om det i henhold til §6. Dersom NRK ønsker det kan dere etter nærmere avtale sende en autorisert person til å utføre plombering i henhold til §9.

Inneværende termin er betalt som normalt.

Med dette betrakter jeg mitt kundeforhold til dere som avsluttet fra og med 1.7.2013 og forventer ingen framtidige krav fra dere.

Jeg ber om bekreftelse på at e-posten er mottatt og at jeg er fjernet fra lisensregisteret. Bekreftelsen ønskes snarest mulig og senest innen 1.3.2013.

mvh. Navn
Adresse"
Vis hele sitatet...
Du kan sende denne eposten, og de vil da slette deg fra registeret. Du må uansett betale fakturaen som du allerede har mottatt.
Trodde det var slik at man selv var pliktig til å ordne plombering. Men om det utkastet til mail virker så er man kanskje ikke det?
fisk
Loffenius's Avatar
Trådstarter
Har prøvd å sende det nå, skal gi oppdatering!
Man kan sette bort TV-en. Hvis man ikke bruker den, så er den heller ikke lisenspliktig. Man forplikter seg til å gi NRK adgang om de selv ønsker å komme på besøk til deg for å plombere mottaker. Dette ihht. §9 i Forskrifter om fjernsynsmottakere.

§ 9.Mottaker ikke i bruk
Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.
Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.
Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.
Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007).
Vis hele sitatet...
Sist endret av caperno; 5. desember 2014 kl. 15:45.
Sitat av caperno Vis innlegg
Man forplikter seg til å gi NRK adgang om de selv ønsker å komme på besøk til deg for å plombere mottaker. Dette ihht. §9 i Forskrifter om fjernsynsmottakere.
Vis hele sitatet...
Selvsagt har du ikke plikt til å slippe NRK inn hos deg. Hvor får du det fra?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Zepur Vis innlegg
Selvsagt har du ikke plikt til å slippe NRK inn hos deg. Hvor får du det fra?
Vis hele sitatet...
Jo, om du gjev melding om at den ikkje er i bruk så pliktar du til å gje NRK tilgong til apparatet slik at dei kan plombere det om dei ber om det.

Det står ettertrykkjeleg i innlegget du siterte, så les det ein gong til.
Jeg kjøpte en TV i gave og fikk dermed nrk-avgiften hjem til meg. Sendte mail og sa at dette ikke var min tv og at den var kjøpt i gave til *Personen*.. Så tok det noen måneder så fikk jeg beskjed om at kundeforholdet var avsluttet :P
Sitat av Zepur Vis innlegg
Selvsagt har du ikke plikt til å slippe NRK inn hos deg. Hvor får du det fra?
Vis hele sitatet...
Eller bære TV-en ut på trappa til de. Du må gi de adgang til TV-en dersom du benytter deg av §9 for å slippe unna lisenskravet. Hva de gjør dersom du nekter kan jeg ikke svare på.
Sitat av caperno Vis innlegg
Eller bære TV-en ut på trappa til de. Du må gi de adgang til TV-en dersom du benytter deg av §9 for å slippe unna lisenskravet. Hva de gjør dersom du nekter kan jeg ikke svare på.
Vis hele sitatet...
Det kan jeg gå med på

Nekter du, kommer de kanskje med uniformert støtte av noe slag, kan jeg tenke meg.
Sitat av Grix Vis innlegg
Jeg var i samme problem i fjor. Endte med å selge hele TV'en.
Vis hele sitatet...
Er det mulig å faktisk bare SI at man har solgt tv'en? hvordan skal de kunne kontrollere om det stemmer eller ikke?
Jeg kjøpte meg ny tv for en liten stund siden, men jeg har ikke mulighet til og ta imot tv signaler (har ikke tilgang til det her hvor jeg bor) Og ei heller vil jeg, da jeg skulle bruke den til ps4, men det hjaslp ikke hvor mange ganger jeg sa dette til NRK, jeg var fortsatt lisenspliktig, så jeg måtte tilslutt selv dra og få plombert tvn..
fisk
Loffenius's Avatar
Trådstarter
Hvis du ikke hadde mulighet til å ta imot til å ta i mot tv signaler så høres det nesten ut som NRK har lurt deg. Det gir jo faktisk ingen mening at man skal betale da.
Man betaler for å eie mottakerutstyr.
Har fint lite å si hva du måtte bruke det til.



Selv kom jeg på at ny lisensperiode starter jo nå 1.1.15, og jeg har ganske nylig sagt opp mitt tv-abm, da jeg aldri benytter TVn... Så da slipper jeg jo også unna lisensen
Sist endret av Blackkoz; 5. desember 2014 kl. 17:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
viss jeg har kjøpt en ny tv også får jeg nrk lisens regninga, hva kan de gjøre da viss jeg ikke betaler? De kan vel ikke vite om jeg foreksempel har kasta/ikke har tven min?
Sitat av zxcvbnm Vis innlegg
viss jeg har kjøpt en ny tv også får jeg nrk lisens regninga, hva kan de gjøre da viss jeg ikke betaler? De kan vel ikke vite om jeg foreksempel har kasta/ikke har tven min?
Vis hele sitatet...
Du er pliktig til å rapportere det om du kaster TVen. Sier du ikke ifra før du får regninga må du betale. (Står forklart på www.nrk.no/lisens)
Sitat av zxcvbnm Vis innlegg
viss jeg har kjøpt en ny tv også får jeg nrk lisens regninga, hva kan de gjøre da viss jeg ikke betaler? De kan vel ikke vite om jeg foreksempel har kasta/ikke har tven min?
Vis hele sitatet...
Viss du ikke betaler, vil dem tilslutt sende regning til arbeidsgiver med beskjed om å trekke fra lønna di. Og da er det dobbelt så dyrt.
Sitat av zxcvbnm Vis innlegg
viss jeg har kjøpt en ny tv også får jeg nrk lisens regninga, hva kan de gjøre da viss jeg ikke betaler? De kan vel ikke vite om jeg foreksempel har kasta/ikke har tven min?
Vis hele sitatet...
Nei, det er helt riktig. Det kan de ikke vite ved mindre du dokumenterer det til dem, så de fortsetter å sende regninger / purringer til du kan dokumentere at de ikke har grunnlag for å gjøre det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvorfor i all verden satte du TVen på ditt eget navn, Loffenius? Sett bestandig TV på noen som betaler ARK-lisensen fra før av. Trodde alle visste det her nå..
Sitat av Cikey Vis innlegg
Nei, det er helt riktig. Det kan de ikke vite ved mindre du dokumenterer det til dem, så de fortsetter å sende regninger / purringer til du kan dokumentere at de ikke har grunnlag for å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Og etter lovverket er det ditt efet ansvar å si ifrs om dette, så om du ikke sier ifra før du faktura kan de krevd at du må betale selv om du heiv den for et halvt år siden.
Kjapt spørsmål:


Jeg kjøpte TV for 1 år siden, og bodde i samme boligkompleks som min mor, jeg lånte en RiksTV dekoder fra bestefar. Jeg fikk da lisenskrav i posten, så jeg sendte mail tilbake om at TV`n var kjøpt i gave til min mor (som nevnt bodde i samme boligkompleks), og som allerede er registrert betalende medlem.

Nå har jeg flyttet, og har fortsatt samme TV. Men nå har jeg GET abonnement i mitt navn, men har enda ikke fått noe lisenskrav? Jeg har hatt GET abonnement i ca 6 mnd.


Er jeg selv pliktig til å si fra om at jeg har mottaker utstyr igjen, eller vil de sende krav? Skulle tro NRK henter informasjon fra GET på lik linje som med alle plasser som selger TV`er og utstyr? Frykter å få dobbelt opp med NRK lisens, sånn plutselig...
Sist endret av KarlsenK; 28. desember 2014 kl. 19:16. Grunn: typos
GET rapporterer slikt videre.
Du kan nok forvente deg faktura i postkassen på nyåret, da det er da en ny periode starter.

Gikk rundt et halvt år før jeg også fikk faktura i sommer, siden de bare har 2 ganger i året de sender ut faktura.
Sist endret av Blackkoz; 28. desember 2014 kl. 19:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sender de ut lisens krav hvis du har en monitor?
Nei, hvorfor skulle de det?

Man får krav fordi man har en tuner i huset.
TVr har tuner innebygd. I tillegg får man disse i løsvekt hos TV-selskapene.

En monitor har ingen tuner innebygd, og man slipper dermed unna kravet.
Sist endret av Blackkoz; 29. desember 2014 kl. 01:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over et år senere ... ▼
Ja da fikk jeg lisenspolitiet på døren her, gått 5 år nå så har sluppet unna en god stund. Et par ting jeg lurer på.

Jeg var så dum og sa at jeg hadde tv, lå og sov når han banka på... Sa dog at den ikke står i mitt navn og at jeg ikke ser på tv men bruker den til gaming(som er sant). Dette hjelper jo fint lite, da så lenge man har muligheten til å motta tv-signaler skal du betale lisensen. Han svarte med at da får du kvitte deg med tv'en eller plombere den.

- De skal ikke ha penger for alle årene jeg har hatt tv uten og betalt lisens? De kan jo ikke bevise det heller, så det blir vel bare dette termin?

- I forhold til det han sa om at jeg må kvitte meg med den osv, sender han regning eller kommer han på døra igjen?

- Om jeg nekter å slippe han inn og nekter og betale regning er det slik at dem etterhvert kontakter politiet for å kunne bevise at jeg har tv?

Er det noen vei utenom lisensen? Latterlig dyrt når jeg ALDRI bruker tv'en utenom gaming, og som en PC-monitor. Vurderer å bare sette tv'en nede i boden til naboen noen uker. Om det er slik at han jeg kan forvente meg besøk igjen i nærmeste framtid? Ikke at noen har noen akkurat vet svaret på det.

Men det gir vel mer mening med enten brev/regning i posten eller en ny kontroll til høsten, de skal jo sjekke hele jævla landet. Nei huff, visste at denne dagen skulle komme. 2.500 kr er altfor mye penger om dagen, da må jeg nesten vurdere å flytte tv'en ut av hus en stund.
Plomber TVen, send info til NRK.

Eneste måten å slippe unna verdens latterligste avgift.
Er det bare antennetuneren som skal plomberes?
Ja, man leverer til autorisert elektroreparatør som ødelegger eller fjerner (blinder) antennepluggen på den måten de mener gjør den ubrukelig. De fakturerer vanligvis en halvtime eller time for jobben, så får man et bevis på at TV er plombert som du selv må sende sende til NRK.

Sist jeg leverte en TV til plombering klemte og brettet de bare den synlige delen av antennepluggen med en nebbtang med noe loddetinn over. De fjerner jo ikke elektronikken, så der latterlig enkelt og få koblet til tuneren om man skulle ønske det.
Sist endret av plohg; 4. februar 2016 kl. 23:29.
Jeg fatter virkelig ikke dette med lisensen og plombering av TV. Altså, alt går jo via HDMI i dag, så hva faen er vitsen med å plombere antennepluggen i tv`n?

Sendes det noe som helst via bakkenettet lengre da? Trodde det var stengt for lenge siden jeg..
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Jeg fatter virkelig ikke dette med lisensen og plombering av TV. Altså, alt går jo via HDMI i dag, så hva faen er vitsen med å plombere antennepluggen i tv`n?

Sendes det noe som helst via bakkenettet lengre da? Trodde det var stengt for lenge siden jeg..
Vis hele sitatet...
Hørt om RiksTV?

Det analoge bakkenettet ble stengt for noen år siden, men allerede før det skjedde ble TVene solgt med digitale dekodere slik at man kan få inn f.eks. NRK sine kanaler bare ved å koble til en antenne.
Med mindre du kjøper en datamonitor så vil du altså få med en digital mottaker, og det vil bli rapportert til NRK Lisensavdelingen som igjen vil sende deg faktura. Selv hvis du plomberer denne så vil du ikke slippe å betale NRK lisens før neste periode begynner.
Sitat av Nasjonalisten Vis innlegg
Hvorfor i all verden satte du TVen på ditt eget navn, Loffenius? Sett bestandig TV på noen som betaler ARK-lisensen fra før av. Trodde alle visste det her nå..
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke helt. Når NRK lisens karen plutselig dukka opp på døra (nesten trengte seg inn i leiligheten), så endte det med at jeg plutselig måtte betale lisens selvom TV'n ikke stod i mitt navn..

Men for litt over et år siden så sendte jeg brev til NRK å fortalte jeg hadde kvittet meg med TV'n, etter det har jeg verken hørt eller sett noe til noe lisens.
Var ikke noe hokus pokus det..
TVen trenger ikke stå i ditt eget navn forutsatt at du "forsørger deg selv". På den måten kan de ta studenter som er borteboere forutsatt at studentene har egen postkasse og lån/stipend fra Lånekassen selv om TVene en gang i tiden ble kjøpt av foreldrene.

Når det er sagt, TVene (mottakerutstyret) trenger ikke å plomberes. Det er nok å sende melding til NRK Lisensavdelingen og si at utstyret er satt bort og ikke blir brukt, og da får du følgende standardsvar tilbake (som eget PDF-vedlegg, gud forby at de skal skrive i selve eposten hva svaret ble):

Vi har i henhold til melding ført lisensnummer xxx yyy zzz ut av vårt register.

NRK Lisensavdelingen må få beskjed hvis avgiftspliktig mottakerutstyr tas i bruk igjen. Med

avgiftspliktig mottakerutstyr menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekoder, PC

med TV-kort/tuner og lignende.

I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker i bruk betale

kringkastingsavgift. Dette gjelder også for lånt eller leid mottaker.

Selvforsørgende husstandsmedlemmer må betale kringkastingsavgift dersom vedkommende har

fjernsynsmottaker i bruk. Den som har trygd, studielån eller skattbar inntekt regnes som selvforsørgende,

jfr. § 4 i Forskrifter om fjernsynsmottakere.

Dersom du benytter avtalegiro på kringkastingsavgiften må du melde opphør til din bank.

Saken er behandlet i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere, som finnes på baksiden av våre brev

og www.nrk.no/lisens

Ved henvendelse ber vi om å få oppgitt vår referanse.

Med hilsen

NORSK RIKSKRINGKASTING AS
Vis hele sitatet...
Sist endret av JohnMichael; 5. februar 2016 kl. 05:02.
Er det meningen at flere i samme husstand skal betale hver sin NRK lisens?

Jeg eier et hus som foreldrene mine bor i.

Jeg betaler NRK lisens (Har egen TV men bor et annet sted).
Foreldrene mine betaler NRK lisens (De har sin TV)

Vi mottar altså 2 regninger på samme adresse, men det er bare 1 TV som fysisk befinner seg på den adressen.
Frankrikes Solkonge
Sitat av Obster Vis innlegg
Er det meningen at flere i samme husstand skal betale hver sin NRK lisens?

Jeg eier et hus som foreldrene mine bor i.

Jeg betaler NRK lisens (Har egen TV men bor et annet sted).
Foreldrene mine betaler NRK lisens (De har sin TV)

Vi mottar altså 2 regninger på samme adresse, men det er bare 1 TV som fysisk befinner seg på den adressen.
Vis hele sitatet...
Nei, det er vel bare en lisens per husstand som skal betales, men kan alltids være kjekt å undersøke det litt mer.
Jeg antar at foreldrene dine forsørger seg selv, det samme regner jeg med at du gjør. Da skal både du og en av dine foreldre betale NRK-lisens.

Hadde det vært snakk om en familie hvor barna ikke forsørger seg selv (ikke en gang får lån/stipend fra lånekassen) så kan de både bo hjemme og borte uten å få eget krav om lisens. Hvilken adresse du mottar kravet på har ingenting å si. Det går veldig enkelt ut på "har du mottakerutstyr? ja/nei" samt "forsørger du deg selv? ja/nei"

Se gjerne NRK sine egne "Ofte stillte spørsmål om kringkastingsavgiften": http://www.nrk.no/lisens/ofte-stilte-sporsmal-1.4531829
Sist endret av JohnMichael; 5. februar 2016 kl. 09:47.
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Jeg antar at foreldrene dine forsørger seg selv, det samme regner jeg med at du gjør. Da skal både du og en av dine foreldre betale NRK-lisens.
Vis hele sitatet...
Ja, men husstanden har bare en TV.

PÅ papiret står det jo at jeg bor på samme adresse som mine foreldre og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor vi da skal betale 2 NRK lisenser på 1 TV i det huset.

NRK vet ikke at jeg leier et annet sted, og må jo ta utgangspunkt at jeg bor der det står jeg bor. Nemlig i huset jeg eier.

Er det mulig å invitere NRK til å ta sjekk?
Sitat av Obster Vis innlegg
Ja, men husstanden har bare en TV.

PÅ papiret står det jo at jeg bor på samme adresse som mine foreldre og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor vi da skal betale 2 NRK lisenser på 1 TV i det huset.

NRK vet ikke at jeg leier et annet sted, og må jo ta utgangspunkt at jeg bor der det står jeg bor. Nemlig i huset jeg eier.

Er det mulig å invitere NRK til å ta sjekk?
Vis hele sitatet...
En husstand er ifølge NRK sin definisjon ektefelle/samboer pluss evt. barn som ikke forsørger seg selv. Så lenge du har inntekt/studielån/trygd/stipend så er du ikke i NRK sin definisjon en del av foreldrene dine sin husstand lenger, uansett om du bor der midlertidig eller permanent. Får vel gjenta det nok en gang siden du har vanskelig for å lese: Adresse har ikke noe å si.
Er det ikke noe lure metoder en kan bruke når en kjøper tv? F. eks. oppgi falskt navn, og få henteslipp på epost elns.
Kan jo og bare kjøpe tven av noen andre med kontant, men dette er jo litt tungvindt.
Kan en og kjøpe tven i butikk med kontant? Må en oppgi navn? Kan en gi falskt navn? Hvilken butikker krever navn ved kjøp av tv?
Du kan kjøpe brukt.
Jeg har kjøpt brukt tv, denne er såpass gammel at den har bare analog mottaker, ingen lisensplikt da dette ikke er i bruk lenger Eventuelt bare å la være å si i fra at man har TV viss man kjøper brukt som har mulighet til å ta inn riks-tv.
Er jo også flere som kjøper såkalt "Public display" i stedet, som i bunn og grunn er en TV uten innebygd tuner, kall det gjerne en stor monitor om du vil. Ikke noe lisensplikt på disse heller.
Her i leiligheten min så har vi en tv med analog og digital inngang for signaler. Men vi har ikke dekoder eller kort til å sette i tven. Vi har en analog utgang i veggen som har noen få kanaler som huseier betaler. Så igrunn er den eneste muligheten for å få inn signal via coax fra veggen til tven.

Hvis jeg kaster coax kabelen, og så sier ifra til NRK at vi bruker TVen som en større skjerm kan vi da gå på en smell?
Sitat av Brevika Vis innlegg
Her i leiligheten min så har vi en tv med analog og digital inngang for signaler. Men vi har ikke dekoder eller kort til å sette i tven. Vi har en analog utgang i veggen som har noen få kanaler som huseier betaler. Så igrunn er den eneste muligheten for å få inn signal via coax fra veggen til tven.

Hvis jeg kaster coax kabelen, og så sier ifra til NRK at vi bruker TVen som en større skjerm kan vi da gå på en smell?
Vis hele sitatet...
Hva i huleste mener du med at TVen din har "digital inngang for signaler"?
Har den TV-dekoder? Hvis den har inngang for CAM-modul så har den nok en digital dekoder, og da skal du (som forsørger deg selv) betale NRK-lisens i henhold til regelverket, uansett hva faen du måtte ha av kabler (om dekoderen er koblet til en antenne har absolutt ingenting å si). Dette er ikke atomfysikk. Har du mottakerutstyr (digital TV-dekoder, uansett om den er integrert i TVen eller ekstern) og forsørger deg selv så skal du i henhold til regelverket betale NRK-lisens og hvis du snor deg unna så kan du som alle andre i Norge få besøk av NRK sine lisenskontrollører (du får ikke noe straffegebyr, men selv hvis du pælmer mottakerutstyret ut vinduet foran trynet på kontrolløren så vil du måtte betale for den perioden).
Sist endret av JohnMichael; 6. februar 2016 kl. 01:07.