Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2593
Crimea River
Alec's Avatar
Heihei,

Jeg har et problem på en Ubuntuserver (Raspberry Weezey) hvor en USB device forsvinner så jeg må ta den ut og inn.

Jeg trenger derfor et script som sjekker om /dev/ttyUSB0 er koblet til. Hvis ikke skal den prøve å skru av og på porten om mulig. Hvis det fortsatt feiler etter 1 eller 2 forsøk, så skal den returnere "0".
Hvis porten er koblet til og aktiv skal scriptet returnere 1.

Videre skal jeg bruke dette til å monitorere serveren over snmp på en nettside jeg har. Om noen her kan hjelpe med dette, så setter jeg veldig stor pris på kommentarer i scriptet slik at det kan brukes av meg og flere til diverse formål. F.eks at man kan sjekke at en service kjører.
Guiden jeg da følger er her: http://www.domoticz.com/wiki/NAS_Monitoring
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
lsusb kan vel liste usb-dingser, og det kombinert med grep bør vel kunne finne det du vil? Vil du vite om dingsen står i porten, eller om /dev/ttyUSB0 eksisterer?


Forøvrig bryt du med Unix-konvensjon om du nyttar 1 som suksess og 0 som failure. Unix nyttar 0 som suksess og 1 som feil.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
SNMP finner du nok av hjelp til i manfilene, men hvorfor forsvinner devicen? Er jo ikke helt normalt.