Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  130 17075
Har i lengre tid mistenkt at det er stalker som vandrer rundt på eiendommen min på natterstid. I lang tid var det ikke spor før det ganske nylig var nye spor som tyder på at stalkeren har fått mer selvtillit og blitt mer pågående. Det tyder nemlig på at personen på et vis har skaffet en nøkkel og vært inne i huset. Om det kun var småirriterende før begynner det nå å bli mer ekkelt. Ingen verdisaker var rørt, så vidt jeg kunne se, men elektronikk var skrudd på, som et slags spill.

Vet dette høres dumt ut, men dette er helt sant. Har vurdert om jeg skal sette opp overvåkningskamera, men det koster penger og jeg føler meg rimelig sjakkmatt om jeg må drive å bruke penger for å finne ut av dette. Føler på en måte at stalkeren har vunnet hvis jeg gjør det.

I går satte jeg en liten papirbit i døra, i klem for å se om den var falt ned dagen etter. Desverre satte jeg for åpenlyst synlig, slik at personen hadde sett det. For å markere det hadde stalkeren satt en annen papirbit i dør rett under den jeg hadde satt der.

Noen tips til hva jeg kan gjøre? Hadde jeg trodd denne personen var her hver natt kunne jeg sittet og spanet en natt, men det er umulig å si når noe skjer neste gang.

Noen som har tips?
Jeg ville faktisk gått for overvåkningskameraer. "Better safe than sorry", er det noe som heter.
Bjørnefelle? Nei, stalkers er ekle saker, kanskje kamraovervåking kan bekrefte mistanken?
Får billige overvåkningskameraer på Clas Ohlson tror jeg. Og muligens på Teknikmagasinet. Ikke så vanskelig å sette opp. Hvis du ikke klarer å få det til å funke så kjenner du garantert noen som kan det.
Jeg hadde nok ringt politiet, men det er jo ikke akkurat mye bevis de kan se på, så jeg hadde nok endt opp med å kjøpe meg en innbruddsalarm eller kamera. Det er mange syke mennesker der ute, så det er ikke dumt å sikre seg. Bytt i det minste lås på dørene.
<- Not Spirituell
bergice's Avatar
Trenger ikke investere en krone, sett opp webcam med motion detection for eksempel.
Bytt dør låser og sitt å vent med et balltre
det som går ann (hvis du har tid) er og være våken på natten og sitte oppe og vente på at h*n skal komme, og dermed ta han på fersken og evt. anmelde til politiet hvis du får lyst

hvis noen har stalket meg på den måten hadde jeg gjort alt som måtte til for og finne ut hvem det er!
Trådstarter
25 5
Som sagt har jeg ikke lyst til å bruke en masse penger, av rent prinsipp. Skal jeg kjøpe overvåkningskamera må jeg kjøpe et IP kamera i så fall, og da blir det plustelig dyrere.

Politiet kan ikke gjøre noe, jeg må håndtere dette selv før noe ulovlig som jeg kan bevise skjer.
Sett overvåkingskamera flere steder, spesielt rundt hoveddøra. På nattan og når du drar på jobb fester du en snor/utløsningsmekanisme til døra som videre er koblet til en taleopptaker med ønsket beskjed. Slik at neste gang h*n åpner når får vedkommende sjokk, du får det på film(alltids morsomt å se ansiktet til folk da ) og du har bevis du kan konfrontere med. Hvis ikke h*n gir seg da, kobler du opp et batteri til dørhåndtaket med ønsket styrke. Det er utrolig hvor mange det er som gjør samme feilen om og om igjen...

Du har vel kanskje en eller annen form for kamera du kan benytte?
Sist endret av Turrist; 13. januar 2012 kl. 01:00.
Om du har webcam er det bare å sette opp dette. Skaff software som tar opp når kameraet merker bevegelse.

Det er vel mer softwaren som merker pixel-forskjeller, men det fungerer uansett.

Selv har jeg brukt iSpy (download-side). Har ikke betalt, og tror jeg lastet ned fra linken der.
Trådstarter
25 5
Sitat av haakon466 Vis innlegg
det som går ann (hvis du har tid) er og være våken på natten og sitte oppe og vente på at h*n skal komme, og dermed ta han på fersken og evt. anmelde til politiet hvis du får lyst

hvis noen har stalket meg på den måten hadde jeg gjort alt som måtte til for og finne ut hvem det er!
Vis hele sitatet...
Som jeg nevnte skjer dette ikke regelmessig. I et halv år hadde jeg ikke sett noe spor i det hele tatt inntil for 3 uker siden. Må nok være veldig heldig om jeg skal treffe med riktig natt.
Sitat av Jeezus Vis innlegg
Som jeg nevnte skjer dette ikke regelmessig. I et halv år hadde jeg ikke sett noe spor i det hele tatt inntil for 3 uker siden. Må nok være veldig heldig om jeg skal treffe med riktig natt.
Vis hele sitatet...
det tenkte jeg ikke på...

men som nevnt over, bruk webcam. dette kan du kjøpe for 100-200 kr hvis du ikke har det og bruk software som nevnt over

btw. du må ta den jævelen! (ikke fysisk da dette blir ulovlig)
Hmm.. bytt lås så slipper du å tenke mer på han fyrn der.
Trådstarter
25 5
Sitat av haakon466 Vis innlegg
det tenkte jeg ikke på...

men som nevnt over, bruk webcam. dette kan du kjøpe for 100-200 kr hvis du ikke har det og bruk software som nevnt over

btw. du må ta den jævelen! (ikke fysisk da dette blir ulovlig)
Vis hele sitatet...
Det må det være et trådløst kamera i så fall. Er et stykke mellom mitt soverom og inngangsdøra.

Om jeg tar jævelen på fersken er jeg redd det blir vanskelig ikke å bruke balltreet. Skal oppdatere dere.
Sitat av Gulingen Vis innlegg
Hmm.. bytt lås så slipper du å tenke mer på han fyrn der.
Vis hele sitatet...
han vill ikke bruke penger...
Hva med å sette på datamaskinen, og spille inn via webkamera?
Sitat av Jeezus Vis innlegg
Det må det være et trådløst kamera i så fall. Er et stykke mellom mitt soverom og inngangsdøra.

Om jeg tar jævelen på fersken er jeg redd det blir vanskelig ikke å bruke balltreet. Skal oppdatere dere.
Vis hele sitatet...
hvis du skal banke han må du gjøre det skikkelig, husk det. men jeg oppfordrer ikke til vold. det gjør bare jævlig godt og denge på noen en gang i blandt når noen oppfører seg slik
Trådstarter
25 5
Sitat av missjones Vis innlegg
Hva med å sette på datamaskinen, og spille inn via webkamera?
Vis hele sitatet...
Når ble trådløst webkamera allemannseie? Men dersom det er beste tipset så får jeg vel se hva jeg finner til uka.
Hva med å gå litt alene hjemme style? fiskte tråd han kan kan snuble i, tråd festet i en haug med ølbokser. div ting som kan skremme han?
om du ikke har div fiske trår kanb det jo bli noen kroner.. men blir uansett ikke mye utav det:P
samt ett skilt med "kameraovervåket område" burde gjøre nytten.
Sist endret av Onkel Smågodt; 13. januar 2012 kl. 01:18. Grunn: leste ikke tråden godt nok
Nå har jeg sett alle alene-hjemme filmene flere ganger, og ble veldig inspirert av å lese dette...

Lag noen feller!
jeg hadde gjort alt i min makt for å ta denne personen, tilogmed om det innebar at jeg kjøpte et kamera.
får sikkert bruk for cam i senere tid også.
Sist endret av random36598; 13. januar 2012 kl. 01:22.
Trådstarter
25 5
Sitat av anmarix Vis innlegg
Hva med å gå litt alene hjemme style? fiskte tråd han kan kan snuble i, tråd festet i en haug med ølbokser. div ting som kan skremme han?
om du ikke har div fiske trår kanb det jo bli noen kroner.. men blir uansett ikke mye utav det:P
Vis hele sitatet...
Problemet er at jeg ikke er sikker på om jeg vil kunne høre det. Og personen virker for smart til å la seg skremme av slikt.

Satt og tegnet litt på en skisse med en fiskesnor som utløser en dartpil som kan treffe offeret i leggen, men er redd en eller annen nabo kan komme til å gå i den
Sitat av Jeezus Vis innlegg
Problemet er at jeg ikke er sikker på om jeg vil kunne høre det. Og personen virker for smart til å la seg skremme av slikt.

Satt og tegnet litt på en skisse med en fiskesnor som utløser en dartpil som kan treffe offeret i leggen, men er redd en eller annen nabo kan komme til å gå i den
Vis hele sitatet...
Så du har naboer som går inn i huset ditt om natten? Er du da sikker på at det ikke er en kombinasjon av avisbud (utendørs spor) og nabo du er "utsatt" for?
det første du kan gjøre er å spørre dine venner om de driver å kødder med deg. hvis de eventuelt er venner vet de lett hvordan de kommer seg inn i huset.

men hvis du får med noen kompiser ( eller deg?) finn ut når stalkeren kommer på besøk, så ha en våkenatt og vær på utkikk etter han, hør etter lyder osv, merker fort om det er noen utenfor hvis han ikke er så varsom.

hvor ofte kommer han? noen ide om hvilken vei han kommer fra? hvilken inngang? eller vinduer han ser inn?
lefsespiser
lefze's Avatar
Selv om webkamera ikke er allemannseie, så begynner de "fleste" idag å ha en smarttelefon.

Har du en telefon med Android så finnes det mange gratise overvåkningsprogrammer, finnes sikkert tilsvarende applikasjoner til iPhone også.
Trådstarter
25 5
Sitat av Zepur Vis innlegg
Så du har naboer som går inn i huset ditt om natten? Er du da sikker på at det ikke er en kombinasjon av avisbud (utendørs spor) og nabo du er "utsatt" for?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke om natten. Men kommer det en nabo innom på morgenkvisten før jeg har fått deaktivert fellen blir det mindre hyggelig. Har ingen naboer jeg mistenker, men har to personer jeg har (veldig lite) mistanke på.

Én er middelaldrene østeuropeer som har vært innom noen ganger (fikk lov til å plukke epler og prøvd å selge noen bilder) og en en litt forstyrret gutt som bor i nærheten. Har ingen beviser på noen av dem, men det er de eneste jeg kan peke på dersom jeg skulle vite hvem det var.
Sist endret av Jeezus; 13. januar 2012 kl. 01:31.
ok hva med!.. Fiske tråd med små fiske kroker på som kan henge seg fast i bukse og lignende.. for så å gå vidre til tomme ølboksersom kan lage et helvettes bråk? si fra til naboen om problemet så kan de også hjelpe deg med å holde et øye med ting?

edit: om han vikler seg litt inn i fiske krokene blir det fort vanskelig å få de ut i mørket.. blir ganske vanskelig å stikke av da:P
Sist endret av anmarix; 13. januar 2012 kl. 01:32.
Hvorfor kommer naboen inn til deg om morgenen? Driver du hospits eller noe?
Sitat av anmarix Vis innlegg
ok hva med!.. Fiske tråd med små fiske kroker på som kan henge seg fast i bukse og lignende.. for så å gå vidre til tomme ølboksersom kan lage et helvettes bråk? si fra til naboen om problemet så kan de også hjelpe deg med å holde et øye med ting?
Vis hele sitatet...
Blir jo et helvete å ordne opp om personen som stalker får 20 kroker igjennom leggen, litt groteskt.

vis du bor i rekkehus, prøv å sett laptop / pcn i nærheten av et vindu i andre etasje, fest web kamera på veggen på utsiden, så filmer den tomta di
Trådstarter
25 5
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
det første du kan gjøre er å spørre dine venner om de driver å kødder med deg. hvis de eventuelt er venner vet de lett hvordan de kommer seg inn i huset.

men hvis du får med noen kompiser ( eller deg?) finn ut når stalkeren kommer på besøk, så ha en våkenatt og vær på utkikk etter han, hør etter lyder osv, merker fort om det er noen utenfor hvis han ikke er så varsom.

hvor ofte kommer han? noen ide om hvilken vei han kommer fra? hvilken inngang? eller vinduer han ser inn?
Vis hele sitatet...
Jeg kan garantere at dette ikke er venner som har det gøy. Kanskje for 5 år siden, men er litt for gamle til slikt nå.

Personen kan komme fra hvor som helst egentlig. Og jeg tror personen har kommet fra flere sider av eiendommen etter sporene jeg har funnet (åpen port o.l.). Vinduene er ganske høyt oppe, men han har definitivt vært på verandaen og kommet inn den veien.
WTF, hvordan kan du ikke ha totalt noia? Tror du det er en bekjent? Hadde værtfall vært rimelig engstelig om jeg visste at noen tok turen innom leiligheten min en gang i måneden.. Skal du ta han fyren her er du nesten nødt til å bruke penger. Om du får et eller annet random tryne på web-cam hjelper ikke det så mye. Bor du høyt oppe? Jeg ville ordna noe smekklåslignende på døra, så når han først kommer seg inn kan han ikke komme seg ut. Så kan du sette opp en alarm, så når han står i leiligheten din og ikke kommer seg ut, ringer du snuten.
Sist endret av bloodshotEyes; 13. januar 2012 kl. 01:36.
Trådstarter
25 5
Sitat av Zepur Vis innlegg
Hvorfor kommer naboen inn til deg om morgenen? Driver du hospits eller noe?
Vis hele sitatet...
Hehe, nei. Sjansen er nok egentlig liten for at en nabo havner i fella. Skal se om jeg får mekket noe i helgen
Har du noen ide om hvem det kan være? Heftig noia opplegg.

Prinsipp eller ei, hadde investert i ett ålreit overvåkningssystem før jeg ble partert med øks.
en østeuropeer og en forstyrret gutt.

all elektronikk ligger igjen, da har vi en mistenkt mindre.

hva med han gutten? hvis han er litt små forstyrret kan det fort hende at han er interessert i deg/huset ditt?

uansett, kjøp/lån et trådløst kamera, får de ganske billige på expert/elkjøp/nett. trenger ikke HD kamera for å se hvem som er på kameraet. for om han kommer inn når du ikke er hjemme er det litt vanskelig å ta han.

ser du ikke har så lyst å ordne med kamera osv, men har du mer lyst til å finne ut av hvem det er så er det antageligvis den beste løsningen.
Trådstarter
25 5
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
WTF, hvordan kan du ikke ha totalt noia? Tror du det er en bekjent? Hadde værtfall vært rimelig engstelig om jeg visste at noen tok turen innom leiligheten min en gang i måneden.. Skal du ta han fyren her er du nesten nødt til å bruke penger. Om du får et eller annet random tryne på web-cam hjelper ikke det så mye. Bor du høyt oppe? Jeg ville ordna noe smekklåslignende på døra, så når han først kommer seg inn kan han ikke komme seg ut. Så kan du sette opp en alarm, så når han står i leiligheten din og ikke kommer seg ut, ringer du snuten.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke. Fikk litt panikk da ventilatoren over komfyren sto på full guffe en morgen, men så har det ikke skjedd noe før her om dagen og da roer jeg meg ned igjen. Men det er ikke noe hyggelig.

Bor i enebolig. Men jeg skal se hvilke alternativer jeg har. Blir nok vanskelig å stenge stalkeren inne.
Sist endret av Jeezus; 13. januar 2012 kl. 01:42.
Alkoholisert gamer
Sikker på at du ikke går i søvne?

Nei, over til tema: Jeg hadde helt klart, som nesten alle andre har sagt, gått til inkjøp av noe overvåkningssaker, om penger er problemet, så kan du sitte igjen med følelsen at du burde brukt en tusenlapp, når h*n stikker av med tven din

Men har du ikke noe som helst noia? Det er en person som har nøkkel til hjemmet ditt, og du vet at h*n har vært der inne mens du sover, og sikla over deg mens du sover?
Jeg kommer ikke til å sove i natt hvertfall....
Sist endret av ekoli; 13. januar 2012 kl. 01:45.
spør noen bekjente om du kan få passe rottweileren dems en periode, kos når personen kommer nesten gang. + du våkner av hunden starter å bråke.
Sitat av Jeezus Vis innlegg
I går satte jeg en liten papirbit i døra, i klem for å se om den var falt ned dagen etter. Desverre satte jeg for åpenlyst synlig, slik at personen hadde sett det. For å markere det hadde stalkeren satt en annen papirbit i dør rett under den jeg hadde satt der.
Vis hele sitatet...
En slik detalj som dette får meg til å lure på om forklaringen heller er at du begynner å bli lettere schizofren og at det ikke finnes noen stalker. Hvorfor skulle stalkeren sette inn en ny papirbit i stedet for bare å fjerne den som var der? Blir jo samme resultat uansett.
Trådstarter
25 5
Sitat av ymgve Vis innlegg
En slik detalj som dette får meg til å lure på om forklaringen heller er at du begynner å bli lettere schizofren og at det ikke finnes noen stalker. Hvorfor skulle stalkeren sette inn en ny papirbit i stedet for bare å fjerne den som var der? Blir jo samme resultat uansett.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke denne personen har til hensikt å gjøre noe ondskapsfullt, så det var nok bare for å vise at personen hadde sett at jeg hadde lappen der. At du ikke tror på meg er nå så.
Sitat av ymgve Vis innlegg
En slik detalj som dette får meg til å lure på om forklaringen heller er at du begynner å bli lettere schizofren.
Vis hele sitatet...
Hvis man har utviklet en personlighet som lever sitt eget liv uten at den "virkelige deg" vet om dette er du VELDIG schizofren.
Sitat av Mr.Jack Vis innlegg
Hvis man har utviklet en personlighet som lever sitt eget liv uten at den "virkelige deg" vet om dette er du VELDIG schizofren.
Vis hele sitatet...
Mener ikke at han satte inn den andre lappen selv, men at han så syner og trodde han så en ekstra lapp.

Søk på "Gang stalking" i google så finner du eksempler på folk som mener de forfølges og mobbes av omtrent hele verden - beskrivelsen her bare minnet om de samme tingene som finnes der - de som "stalker" gjør det uten noen skikkelig grunn, man blåser opp bagateller til bevis for at noen er ute etter en, men ingenting håndfast nok til å overbevise andre.

Selvfølgelig, å montere et webkamera skader ikke, så er bare å sette i gang.
Sist endret av ymgve; 13. januar 2012 kl. 01:57.
Skru av alt lys hjemme...
Kjøp Skrik maske..

Sett deg og vent....

og skrem livsskiten ut av han når han kommer i vindu ditt.. tipper han løper fort
Sitat av Kyosa79 Vis innlegg
Skru av alt lys hjemme...
Kjøp Skrik maske..

Sett deg og vent....

og skrem livsskiten ut av han når han kommer i vindu ditt.. tipper han løper fort
Vis hele sitatet...
ja så løper han vekk men kommer tilbake men bare verre fordi han vil tro at trådstarter har blitt med i "spillet"?
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
ja så løper han vekk men kommer tilbake men bare verre fordi han vil tro at trådstarter har blitt med i "spillet"?
Vis hele sitatet...
jaaaa!!!
Trådstarter
25 5
Sitat av ymgve Vis innlegg
Mener ikke at han satte inn den andre lappen selv, men at han så syner og trodde han så en ekstra lapp.

Søk på "Gang stalking" i google så finner du eksempler på folk som mener de forfølges og mobbes av omtrent hele verden - beskrivelsen her bare minnet om de samme tingene som finnes der - de som "stalker" gjør det uten noen skikkelig grunn, man blåser opp bagateller til bevis for at noen er ute etter en, men ingenting håndfast nok til å overbevise andre.

Selvfølgelig, å montere et webkamera skader ikke, så er bare å sette i gang.
Vis hele sitatet...
Da er jeg virkelig ute å kjører i så fall. For det var to forskjellige typer papir.
Lat som du ikke er hjemme, slå av tven og lys også sitter du og venter med *sett inn våpen* og overrasker han. Hvis han kommer innom sjelden bør du vurdere et kamera, hvis du får så mye som et lite bilde av han luskende i hagen din og leverer dette til politiet, sender de sikkert et brev med besøksforbud til han eller lignende. Ellers bør du forklare litt mer hva han gjør og har gjort.
Fyren det er snakk om her er bare ute etter å lage masse faenskap, vet om liknende tilfeller i hjembygda mi hvor det også er en som har nøkkel til huset, og gjør ting som f.eks klippe av bladene på plantene i vinduene, skrur av sikringen, og snoker i skuffer og skap. Har også sett (hos en bekjent) at det renner inn telefoner på fasttelefon fra et utenlandsk nummer hvor det er en maskinstemme som ber om å få prate med den som bor i huset. Disse telefonene kunne ringe hele dagen i ett sett, hvis man ikke koplet ut fasttelefonen. jævlig kjip situasjon for deg, jeg vet politiet ikke kan gjøre noen ting, og siden han opptrer så sporadisk vet man aldri helt når han dukker opp. Det kan gå dager eller uker..
pesen kar dette her, men hva med å samle en stor gjeng med kompiser som kan sitte å vente med deg? så når han kommer så kan dere hoppe på han og skremme han med høye skrik og kast han opp i lufta sånn som de gjør med treneren etter en finale. hvis du skjønner. da hadde jeg lolla meg i søvn
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Jeg ville installert overvåkningsutstyr, kan være du er schizofren, jeg har iallefal ikke hørt noe lignende før. :P