Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2797
har lyst til og lage kinaputter men vet ikke hva jeg kan bruke som krutt. finnes det noe sterkt jeg kan lage med ting fra butikk eller må jeg handle litt på nett?

også noen gjennerelle tips på kinaputt laging?
Post Breivik har stort sett alt som kan brukes til noe gøy blitt forbudt, og DSB jobber hardt og målretta for å fjerne de siste mulighetene for slike utskeielser. Hverken nitrater eller salpetersyre i brukbare formater er tilgjengelig lenger, så alle typer krutt er vanskelige å lage i disse dager. Hjemmeladere kan kjøpe krutt, men det er svinedyrt og ikke verdt å sløse bort på kinaputter. Dersom du vil lage pyrotekniske leketøy tror jeg det enkleste er å bare ta pyrolappen, dessverre.
Demonter fyrverkeri

Svovel fikk man kjøpt på noen hagesentere før som man brukte til å fyre i ovner
Sist endret av Sæd; 3. januar 2022 kl. 22:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå er det jo ikke så vanskelig og lage krutt selv da.. Men hvis du ikke gidder søke det opp selv så gidder du sikkert ikke bry deg om sikkerhet rundt det heller så vær forsiktig.
Vet ikke om du er klar over det, men vi har et arkivert pyroforum her. Du kan ikke lenger poste der, men all informasjonen er fortsatt tilgjengelig.

Hvis du vil eksperimentere med noe lovlig og relativt trygt, så kan du jo prøve å lage denne alternative versjonen av Senko hanabi. Det eksploderer ikke, men lager fine stjerneskudd:

https://www.youtube.com/watch?v=O3-ucafI1MY
Slik her lagde jeg og kompisene mine kinaputter når vi var små. Se awesome paint-tegninga. Vi brukte slike bånd med kruttlapper 100 skudd.
https://cdon.no/sport-outdoor/kruttl...kudd-p53216172
Fåes kjøpt på lekebutikk. Så trenger du gummistrikk for lunte, og elektrikerteip for å pakke det inn.



Slike kruttlapper er jo ikke så veldig kraftige, men smeller godt likevel. Det er relativt trygt å holde på med, så lenge du ikke er helt fjern. Klarte ved et par anledninger å smelle i hånda mi, gikk helt fint annet enn at jeg blei veldig skremt. Men bruk sunn fornuft uansett, pass øyne og ører!! Og er jo generell brannfare når man fikler med fyrstikker. Jeg tar ingen ansvar for noe du gjør med dette.
▼ ... over et år senere ... ▼
Oppskriften så bra ut. Så det bilde var uklart, mulig å laste det opp med bedre kvalitet Sarv_2?
Sist endret av Adrian.p; 15. januar 2023 kl. 21:39.
Kjøp masse fyrverkeri, tøm ut kruttet og pakk det i noe annet?
Gjorde det en del som mindre med heksehyl, ikke at det var særlig spennende.
Sa mer pang av å snu hetta opp ned.