Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1117
Kan noen forklare meg åssen hacking av telefon og innhold skjer og hvordan beskytte seg mot det? Utenom at man trykker på en scam link som laster ned malware? Kan man se at noe lastes ned eller er det så skjult at å gå inn på en shady nettside man fort klikker seg ut av igjen er nok?

Hva med hacking via apper fra Google playstore som ser legit ut som ber om tilgang til bilder og innhold fordi det er en bilderedigeringsapp, kan de plutselig stjele innholdet i bildemappene?
For litt siden poppa det opp en boks fra antivirusprogrammet på mobilen min som sa en app jeg har brukt i lang tid var infisert og eneste alternativ å velge var å slette appen. Hva betyr infisert og kan de ha stjelt innhold fra mobilen min?

Så har noen info om hvordan innhold på mobiltelefoner hackes og fås tak i og hvordan man kan beskytte seg mot det?

På forhånd takk!
All type hacking av telefonen som ikke er:

A) Krever at brukeren gjør noe "galt" som å trykke på en link eller laste ned en shady app.

eller

B) Krever at angriperen har fysisk tilgang på enheten din og derfor kan tukle med den.

er utrolig vanskelig å beskytte seg mot. Den siste katogorien, som ofte blir vist på film der noen bare "hacker" telefonen din ved å skrive noe kule greier inn i en mørkt terminalvindu kalles ofte for 0-days. De som har tingang på slike er som oftest statsmakter eller kriminelle med gode ressurser til å enten kjøpe 0-days eller lage dem selv. Beste måten å beskytte seg mot slike er enten å ha en telefon som har nyeste programvare, god sikkerhetsarkitektur eller er vanskelig/umulig å hacke da den er en gammel Nokia.

Apple er som kjent god leverandør å velge om du skal ha sikkerhet, de har ett design i hardware som gjør de notorisk vanskelig å hacke (pga jailbreakere) og OS er låst ned slik at ondsinnet programvare ikke får gjort for mye skade.

Når dette er sagt så har statsmakter som regel muligheter til å avlytte telefonen rett i telenettet med mange forskjellige metoder som er mye vanskeligere å beskytte seg mot.
Som sluttbruker må du forholde deg til sikkerhet på mobil på samme måte som på pc.

Tenk over hva du installerer, hvilke rettigheter appen/programmet har, og om du stoler på de som har laget det. At det ligger i Google store/apple store er ikke et kvelitetsstempel.

Tenk over hva du trykker på av linker i meldinger, mail, nettleser osv.

Bruk sterke og unike passord. Det aller meste av hacking som koster offeret mer enn å miste filer og re-instalasjon av operativsystemet er brukerkontoer og/eller brukerdata som kommer på avveie og misbrukes.

Anti-virus fungerer også på smarttelefon og kan for mange være nyttig, så lenge det ikke leder til at du senker bevisstheten rundt hva du gjør, fordi "jeg har jo anti-virus".

Også kommer det jo ann på hvem du vil beskytte deg mot, men jeg tar utgangspunkt i at det ikke er målrettet hacking av organiserte kriminelle eller statlig støttede operasjoner. For i så fall er du allerede hacked og fucked.