Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4117
Hei. På grunn av diverse egne prosjekter/drømmer jeg har, kan jeg ikke ha en fulltids jobb, kun en deltidsjobb opp til 50% passer meg. Jeg har mange ganger søkt på finn, nav, og andre sider etter IT jobber med omfang "deltid", da er det kun noen veldig få som dukker opp, og de er som oftest på steder langt unna mitt bosted.

Jeg ønsker helst å ha en deltidsjobb innenfor IT. Men på grunn av at jeg enda ikke har funnet, har jeg andre deltidsjobber som ikke er innenfor IT.

Jeg bare lurer på: Har det alltid vært slik? eller det noe som har endret seg de siste år? Jeg kan forstå at om man jobber som utvikler/programmerer, så er bedriften avhengig av at en person jobber fulltid(100 %) mtp. fokus, levering av produkt osv.

Men hva med f.eks. IT support jobber? Disse må vel da kunne finnes av i deltids varianter?
Sist endret av random512377; 3. oktober 2021 kl. 16:06.
Jeg jobber 40% på IT support/servicedesk. Jobbet fulltid men gikk ned til 40% nå i høst pga. studier.
Gjest
Trådstarter
Heldige du. Får jeg spørre hvor i landet du jobber?
Tipper det skyldes at det er arbeidstakers marked, og da får man veldig få kandidater til deltidsstillinger.
Kjenner meg ikke helt igjen i premisset her. Både jeg og ganske mange andre jeg kjenner har hatt deltidsstillinger i IT-bransjen de siste årene. Inntrykket mitt er, som fuzzy76 sier, at det er arbeidstakers marked, og da er bedriftene glade for å få folk, uansett om det er fulltid eller deltid. At det ikke ligger deltidsannonser ute, er nok altså fordi de fleste arbeidstakere ønsker fulltidsjobber, ikke fordi bedriftene nekter å ta imot deltidsjobbere.

Hvis du er noenlunde flink i faget ditt, så kan jeg ikke skjønne at dette skal være et problem. Har du prøvd å ta kontakt med bedrifter og spørre?

Forresten, har ikke du gjentatt flere ganger at du allerede jobber fulltid++ (10-12 timer om dagen)? Blant annet i et ganske suksessfullt oppstartsselskap?
Gjest
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Kjenner meg ikke helt igjen i premisset her. Både jeg og ganske mange andre jeg kjenner har hatt deltidsstillinger i IT-bransjen de siste årene. Inntrykket mitt er, som fuzzy76 sier, at det er arbeidstakers marked, og da er bedriftene glade for å få folk, uansett om det er fulltid eller deltid. At det ikke ligger deltidsannonser ute, er nok altså fordi de fleste arbeidstakere ønsker fulltidsjobber, ikke fordi bedriftene nekter å ta imot deltidsjobbere.

Hvis du er noenlunde flink i faget ditt, så kan jeg ikke skjønne at dette skal være et problem. Har du prøvd å ta kontakt med bedrifter og spørre?

Forresten, har ikke du gjentatt flere ganger at du allerede jobber fulltid++ (10-12 timer om dagen)? Blant annet i et ganske suksessfullt oppstartsselskap?
Vis hele sitatet...
1. Du og "ganske mange andre" du kjenner har hatt deltidsstillinger sier du. Vel, hvordan har dere fått tak i disse? Jeg går ut ifra at dere har letet et spesifikt sted, typ finn? Dere har ikke bare fått disse stillingene servert på fanget?

2. Du mener at jeg skal sende mail til 20++ bedrifter der ute å spørre? vel tro det eller ei, det er gjort for lenge siden.

3. Angående det siste. Jo, det er veldig bra, og det kommer til å bli veldig suksessfullt, og jeg trenger i teorien ikke andre jobber akkurat, men det er andre ting som spiller inn i bildet her som du eller andre her ikke trenger å vite. Så hvorfor du tar opp temaer fra andre tråder skjønner ikke jeg
Kjenner ikke til den bransjen spesifikt. Men ofte lyser man ut 100% fordi det er det man får søkere til. Tar du kontakt og spør om det er aktuelt med lavere prosent, så er det ofte det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av giroud2 Vis innlegg
2. Du mener at jeg skal sende mail til 20++ bedrifter der ute å spørre? vel tro det eller ei, det er gjort for lenge siden.
Vis hele sitatet...
Om du - med mastergrad i IT - har sendt e-post til tjuetals bedrifter og spurt om å få jobbe for dei, så er det faktisk ting du gjer feil en plass når du ikkje har fått napp i dagens arbeidsmarked.
Sitat av giroud2 Vis innlegg
1. Du og "ganske mange andre" du kjenner har hatt deltidsstillinger sier du. Vel, hvordan har dere fått tak i disse? Jeg går ut ifra at dere har letet et spesifikt sted, typ finn? Dere har ikke bare fått disse stillingene servert på fanget?
Vis hele sitatet...
Vi har kontaktet bedrifter og sendt søknad, på helt vanlig måte.

Sitat av giroud2 Vis innlegg
2. Du mener at jeg skal sende mail til 20++ bedrifter der ute å spørre?
Vis hele sitatet...
Ja.

Sitat av giroud2 Vis innlegg
3. Angående det siste. Jo, det er veldig bra, og det kommer til å bli veldig suksessfullt, og jeg trenger i teorien ikke andre jobber akkurat, men det er andre ting som spiller inn i bildet her som du eller andre her ikke trenger å vite. Så hvorfor du tar opp temaer fra andre tråder skjønner ikke jeg
Vis hele sitatet...
Jeg begynte nå bare å lure. Det er da ikke så mange dager siden sist du skrev om dette her, så hvis du syntes det var fryktelig ubehagelig at jeg stilte spørsmål ved (u)sammenhengen her, så får jeg bare beklage. Det var ikke noe vondt ment i dette. Forumet her er såpass lite, og det er såpass lite som blir skrevet her, at det tar litt tid før nylige innlegg «drukner i mengden», så det er ganske lett å ha de siste dagers(/ukers) innlegg friskt i minne.

Men igjen, det var ikke så viktig. Hvis du søker en 50% deltidsjobb i tillegg til å jobbe 10-12 timer om dagen allerede, så er det selvfølgelig ingenting i veien med det. Kanskje du kjenner noen andre i IT-bransjen som kan gi deg noen tips/legge inn et godt ord for deg på sine egne arbeidsplasser?
Det er da haugevis av deltidsjobber innen support. Typisk ansetter man bl.a. studenter på deltid gjennom et eller annet vikarbyrå fremfor å ansette de direkte. Så første triks er å sende cv-en til alle vikarbyråer og fortelle hva slags type jobb man er interessert i