Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3434
Hvis jeg driver med salg av en spesefikt vare, enten det er fra kina eller laget av meg, hvor mye kan jeg tjene før jeg får problemer?

En kompis av meg har nettopp tjent rått med penger på en importvare fra kina og vurderer å begynne med det samme.

Hva sier banken hvis jeg mottar over 60 tusen på 1 måned via vipps fra 30 personer?
Vipps i seg selv liker ikke at man gjør business via privatkontoen sin, så du risikerer at den raskt blir stengt dersom det er unormalt mange og høye transaksjoner. Men de kan lage bedriftskonto til deg, dersom du lager et enkeltmannsforetak eller annen type bedrift.

Utover det gir ikke banken din deg noe problemer, men det er noe hvitvaskingsregler som gjør at det kan trigge en melding inn til staten som kan lage trøbbel for deg med straffeskatt dersom du ikke rapporterer det inn selv via selvangivelser og regnskap. Riktignok bare dersom dette blir sjekket opp av staten i etterkant - jeg ville ikke gamblet på dette.

Tenker du har to valg;
- Gjøre alt svart, men da holder du penga unna alt som følger slike lover og regler - også når du skal ta pengene ut (krypto eller cash).
- Gjøre det hvitt, enkeltmannsforetak er det enkleste rapporteringsmessig. Kan også gjøre det helt privat, vil jeg tro, men du må nok likevel rapportere inn overskuddet via selvangivelsen din.
Sist endret av luttn; 28. april 2021 kl. 03:33.
Sitat av Brillert Vis innlegg
Hva sier banken hvis jeg mottar over 60 tusen på 1 måned via vipps fra 30 personer?
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hva overskuddet ville vært denne måneden i ditt eksempel?
Om aktiviteten har potensiale til å gi en varig levelig inntekt så er det næringsvirksomhet.
Da kan du få skattekrav, straffeskatt, momskrav (etter 50k i omsetning) etc.
Jeg fikk den meldinga om hvitvasking som luttn nevner etter under ti transaksjoner på en måned 10-15k til sammen når den meldinga kom. Måtte fylle ut et skjema å bekrefte at kontoen bare ble benyttet av meg og oppgi hvilke land jeg kom til å få fler transaksjoner fra.

Har ikke hørt noe mer, men blir det rapportert til skatteetaten som næring da? (Vet dere luttn og Rosander?)
Hvordan rapporterer jeg i selvangivelsen? Lurer på om det må skrives inn i den selvangivelsen som skal leveres nå 30 april eller i den som kommer neste år når pengene er fra i år og jeg ikke vet hvor mye jeg vil tjene på det resten av året? Vil unngå straffeskatt!..
Trådstarter
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Kan jeg spørre hva overskuddet ville vært denne måneden i ditt eksempel?
Vis hele sitatet...
Usikker, har en fortjeneste på 1400 pr salg og er vel sånn 10 folk som melder meg på finn daglig, noen ganger flere.
Sitat av Asykkel Vis innlegg
Jeg fikk den meldinga om hvitvasking som luttn nevner etter under ti transaksjoner på en måned 10-15k til sammen når den meldinga kom. Måtte fylle ut et skjema å bekrefte at kontoen bare ble benyttet av meg og oppgi hvilke land jeg kom til å få fler transaksjoner fra.

Har ikke hørt noe mer, men blir det rapportert til skatteetaten som næring da? (Vet dere luttn og Rosander?)
Hvordan rapporterer jeg i selvangivelsen? Lurer på om det må skrives inn i den selvangivelsen som skal leveres nå 30 april eller i den som kommer neste år når pengene er fra i år og jeg ikke vet hvor mye jeg vil tjene på det resten av året? Vil unngå straffeskatt!..
Vis hele sitatet...
Er det penger motatt i 2021 så skal det meldes inn ved neste Skattmelding, men om du fikk det i 2020 så har du det travelt.

Avhengig av hva det er så må du nok skatte en % av det ettersom det er over 50k.
Dette er næringsinntekt og du må skatte av fortjenesten. 50.000-grensa gjelder mva-registrering, ikke om du må skatte av det.